Praca zespołowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zespół projektowy]]</li>
<li>[[Cechy zespołu]]</li>
<li>[[Otwartość w projekcie]]</li>
<li>[[Struktura zespołów projektowych]]</li>
<li>[[Kierownik]]</li>
<li>[[Kształtowanie zespołu]]</li>
<li>[[Struktura projektowa]]</li>
<li>[[Model Belbina]]</li>
<li>[[Turkusowe zarządzanie]]</li>
</ul>
}}
Zespołem nazwać można według E. Scheina dowolną liczbę osób, które oddziałują na siebie i są siebie świadome oraz postrzegają się jako [[grupa społeczna|grupę]]. Z kolei J. Adair uważa, że [[grupa]] robocza występuje wówczas, gdy występuje dające się zdefiniować członkostwo, świadomość grupy, poczucie wspólnego celu, wzajemna współzależność w realizacji celu, współ[[działanie]] i [[zdolność]] do działania w jednolity sposób (J. Adair 2001, s. 14-17). W systemie zarządzania jakością zespoły są zwykle niewielkimi grupami [[pracownik]]ów powołanymi na stałe (np. [[koła jakości]]) lub do wykonania pojedynczych zadań ([[projekt]]ów).
Zespołem nazwać można według E. Scheina dowolną liczbę osób, które oddziałują na siebie i są siebie świadome oraz postrzegają się jako [[grupa społeczna|grupę]]. Z kolei J. Adair uważa, że [[grupa]] robocza występuje wówczas, gdy występuje dające się zdefiniować członkostwo, świadomość grupy, poczucie wspólnego celu, wzajemna współzależność w realizacji celu, współ[[działanie]] i [[zdolność]] do działania w jednolity sposób (J. Adair 2001, s. 14-17). W systemie zarządzania jakością zespoły są zwykle niewielkimi grupami [[pracownik]]ów powołanymi na stałe (np. [[koła jakości]]) lub do wykonania pojedynczych zadań ([[projekt]]ów).


Każdy [[zespół]] posiada cechy, do których zaliczyć należy:  
Każdy [[zespół]] posiada cechy, do których zaliczyć należy:
* określany przez historię charakter grupy,  
* określany przez historię charakter grupy,
* sposób uczestnictwa i podejmowania decyzji,  
* sposób uczestnictwa i podejmowania decyzji,
* metody komunikacji,  
* metody komunikacji,
* spójność (np. zawodowa, osobista, kulturowa),  
* spójność (np. zawodowa, osobista, kulturowa),
* [[klimat]] zespołu,  
* [[klimat]] zespołu,
* wzorce postaw i zachowań międzyludzkich,  
* wzorce postaw i zachowań międzyludzkich,
* metody pracy oraz [[struktura zespołu|strukturę organizacyjną]] (J. Adair 2001, s. 28).
* [[wieloosobowa edycja|metody pracy]] oraz [[struktura zespołu|strukturę organizacyjną]] (J. Adair 2001, s. 28).


Zespoły, w zależności od rodzaju zadań, predyspozycji członków oraz specyfiki organizacji mogą przybierać różne [[struktura zespołu|struktury]], np. izomorficzną, ekspercką, kolektywną, chirurgiczną. Struktura izomorficzna jest przydatna, gdy członkowie grupy wykonują różne zadania, z których następnie jest tworzony jeden [[produkt]]. Sytuacja taka może mieć miejsce np. w gniazdach produkcyjnych, gdzie wykonywanie standardowych zadań nie wymaga dodatkowej komunikacji. W strukturze eksperckiej każdy uczestnik zespołu wykonuje zadania, do których ma wystarczające [[kwalifikacje]]. [[Komunikacja]] między członkami zespołu występuje, gdy kilka osób realizuje to samo [[zadanie]]. Struktura kolektywna może być wykorzystana, gdy kwalifikacje pracowników są podobne i chcą oni wspólnie rozwiązywać postawiony problem. W ten sposób zwykle organizowane są koła jakości. Ostatnim typem jest struktura chirurgiczna, gdzie każdy uczestnik posiada swoją pozycję i określone zadania, w których się specjalizuje (J. Davidson 2001, s. 83-8).
Zespoły, w zależności od rodzaju zadań, predyspozycji członków oraz specyfiki organizacji mogą przybierać różne [[struktura zespołu|struktury]], np. izomorficzną, ekspercką, kolektywną, chirurgiczną. Struktura izomorficzna jest przydatna, gdy członkowie grupy wykonują różne zadania, z których następnie jest tworzony jeden [[produkt]]. Sytuacja taka może mieć miejsce np. w gniazdach produkcyjnych, gdzie wykonywanie standardowych zadań nie wymaga dodatkowej komunikacji. W strukturze eksperckiej każdy uczestnik zespołu wykonuje zadania, do których ma wystarczające [[kwalifikacje]]. [[Komunikacja]] między członkami zespołu występuje, gdy kilka osób realizuje to samo [[zadanie]]. Struktura kolektywna może być wykorzystana, gdy kwalifikacje pracowników są podobne i chcą oni wspólnie rozwiązywać postawiony problem. W ten sposób zwykle organizowane są koła jakości. Ostatnim typem jest struktura chirurgiczna, gdzie każdy uczestnik posiada swoją pozycję i określone zadania, w których się specjalizuje (J. Davidson 2001, s. 83-8).
 
 
<google>ban728t</google>
 
Zależnie od zadań, jakie zespół ma wykonywać, należy dobrać jego członków na podstawie przyjętych kryteriów. Zwykle korzystne jest, aby uczestnicy posiadali komplementarne kwalifikacje w zakresie wiedzy specjalistycznej oraz [[umiejętności]] interpersonalne, rozwiązywania problemów oraz [[podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]]. J. Adair wyróżnia typowe role pełnione przez członków zespołów (J. Adair 2001, s. 62-3):
Zależnie od zadań, jakie zespół ma wykonywać, należy dobrać jego członków na podstawie przyjętych kryteriów. Zwykle korzystne jest, aby uczestnicy posiadali komplementarne kwalifikacje w zakresie wiedzy specjalistycznej oraz [[umiejętności]] interpersonalne, rozwiązywania problemów oraz [[podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]]. J. Adair wyróżnia typowe role pełnione przez członków zespołów (J. Adair 2001, s. 62-3):
* inicjator-wspierający - proponuje nowe [[cele]], problemy, definicje,
* inicjator-wspierający - proponuje nowe [[cele]], problemy, definicje,
Linia 43: Linia 23:
* technik proceduralny - usprawnia pracę grupy przez wykonywanie działań rutynowych,
* technik proceduralny - usprawnia pracę grupy przez wykonywanie działań rutynowych,
* rejestrator - odpowiedzialny za rejestrowanie i przechowywanie zapisów.
* rejestrator - odpowiedzialny za rejestrowanie i przechowywanie zapisów.
<google>n</google>


Każdy uczestnik grupy może przyjąć więcej niż jedną rolę. Ich podział nie jest stały i zależy od rodzajów rozwiązywanych problemów i kwalifikacji pracowników.
Każdy uczestnik grupy może przyjąć więcej niż jedną rolę. Ich podział nie jest stały i zależy od rodzajów rozwiązywanych problemów i kwalifikacji pracowników.


Znaczna część literatury poświęconej wykorzystaniu zespołów zajmuje się efektami, jakie powinny one przynieść, nie zaś sposobem ich organizacji, rozwijania i utrzymywania. Tymczasem niewłaściwa inicjacja jest częstą przyczyną niepowodzenia firm we wprowadzaniu pracy zespołowej (P. E. Connor 1997, s. 505). [[Organizacja]] zespołu przebiega w czterech fazach:  
Znaczna część literatury poświęconej wykorzystaniu zespołów zajmuje się efektami, jakie powinny one przynieść, nie zaś sposobem ich organizacji, rozwijania i utrzymywania. Tymczasem niewłaściwa inicjacja jest częstą przyczyną niepowodzenia firm we wprowadzaniu pracy zespołowej (P. E. Connor 1997, s. 505). [[Organizacja]] zespołu przebiega w czterech fazach:
* formowanie,  
* formowanie,
* podział ról,  
* podział ról,
* normowanie,  
* normowanie,
* [[praca]].  
* [[praca]].
Powinna ona zostać poprzedzona serią szkoleń. W fazie formowania pracownicy poznają się oraz zbierają [[informacje]] o zadaniach, jakie są do wykonania. Dlatego należy dostarczyć danych o charakterze i celach zespołu, a także zapewnić wystarczająco długi czas dla poznania się uczestników. Długość trwania fazy może być znacznie skrócona, jeśli pracownicy dotychczas pracowali razem lub w powiązanych komórkach. Faza podziału ról służy ustaleniu podziału pracy, a także zidentyfikowaniu potencjalnych konfliktów. Należy zlikwidować ich przyczyny przed podjęciem dalszych działań. Normowanie jest początkiem realizacji zadań. W tej fazie wykształcają się procedury postępowania, wzorce zachowań i sposoby komunikacji. Prawidłowe ustalenie zasad działania gwarantuje wysoką [[efektywność]] zespołu w fazie pracy (G. R. Heerkens 2002, s. 85-6).
Powinna ona zostać poprzedzona serią szkoleń. W fazie formowania pracownicy poznają się oraz zbierają [[informacje]] o zadaniach, jakie są do wykonania. Dlatego należy dostarczyć danych o charakterze i celach zespołu, a także zapewnić wystarczająco długi czas dla poznania się uczestników. Długość trwania fazy może być znacznie skrócona, jeśli pracownicy dotychczas pracowali razem lub w powiązanych komórkach. Faza podziału ról służy ustaleniu podziału pracy, a także zidentyfikowaniu potencjalnych konfliktów. Należy zlikwidować ich przyczyny przed podjęciem dalszych działań. Normowanie jest początkiem realizacji zadań. W tej fazie wykształcają się procedury postępowania, wzorce zachowań i sposoby komunikacji. Prawidłowe ustalenie zasad działania gwarantuje wysoką [[efektywność]] zespołu w fazie pracy (G. R. Heerkens 2002, s. 85-6).


[[Współpraca]] ma bardzo duże znaczenie na odpowiednią prace zespołu. Współpraca jest opisywana jako wykonywanie działań zgodnych i uzupełniających się, które pozytywnie wpływają na realizację założonego celu. Bardzo często współprace uznaje się za [[sukces]] firmy. Nie oznacza to jednak, że pracując w zespole zawsze osiągniemy lepsze rezultaty (I. Świątek-Barylska 2016, s. 98-99)


[[Współpraca]] ma bardzo duże znaczenie na odpowiednią prace zespołu. Współpraca jest opisywana jako wykonywanie działań zgodnych i uzupełniających się, które pozytywnie wpływają na realizację założonego celu. Bardzo często współprace uznaje się za [[sukces]] firmy. Nie oznacza to jednak, że pracując w zespole zawsze osiągniemy lepsze rezultaty. (I. Świątek-Barylska 2016, s. 98-99)
==TL;DR==
 
Artykuł omawia pojęcie zespołu oraz różne struktury i role w zespołach. Przedstawia także znaczenie współpracy i celu zespołu. Jasnokreślone cele i role członków zespołu są kluczowe dla efektywnej pracy.


==Cel zespołu==
==Cel zespołu==
Zespoły są tworzone po to, aby realizować wspólny cel. Każdy z członków zespołu powinien wiedzieć jaki jest cel zespołu, oraz jak indywidualne zadania współpracowników wpływają na jego realizację.
Zespoły są tworzone po to, aby realizować wspólny cel. Każdy z członków zespołu powinien wiedzieć jaki jest cel zespołu, oraz jak indywidualne zadania współpracowników wpływają na jego realizację.
Cel powinien być :
Cel powinien być:
* szczegółowo zdefiniowany  
* szczegółowo zdefiniowany
* mierzalny (istnieje miara, która umożliwia weryfikacje realizacji celu)
* mierzalny (istnieje miara, która umożliwia weryfikacje realizacji celu)
* wspólny dla pracowników
* wspólny dla pracowników
* znany wszystkim członkom zespołu
* znany wszystkim członkom zespołu
* sensowny dla pracowników
* sensowny dla pracowników
* związany z wizją i misją przedsiębiorstwa.  
* związany z wizją i misją przedsiębiorstwa.
 
Jasno określony cel grupowy wpływa na to, że pracownicy przydzieleni do zespołu, z większym zaangażowaniem wykonują swoje [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|zadania]]. Zmniejsza się również poziom stresu członków zespołu, ponieważ moją klarownie wyznaczone obowiązki. Wzmacnia to również wieź pomiędzy współpracownikami.
Realizację celu ocenia się na podstawie działania całego zespołu. Członkowie zespołu nie są rozliczani indywidualnie, przez co nie da się zmierzyć ich wkładu pracy. [[Pracownik|Pracownicy]] dążą do zaoszczędzenia własnej energii i zrzucenia swoich obowiązków na współpracowników, poprzez ich nie wykonanie. Gdyby zespół był rozliczany indywidualnie, wkład pracy każdego pracownika byłby znacznie większy. (Bielińska I., Jakubczyńska Z. 2016, s. 20-21)


Jasno określony cel grupowy wpływa na to, że pracownicy przydzieleni do zespołu, z większym zaangażowaniem wykonują swoje [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|zadania]]. Zmniejsza się również poziom stresu członków zespołu, ponieważ moją klarownie wyznaczone obowiązki. Wzmacnia to również wieź pomiędzy współpracownikami.
Realizację celu ocenia się na podstawie działania całego zespołu. Członkowie zespołu nie są rozliczani indywidualnie, przez co nie da się zmierzyć ich wkładu pracy. [[Pracownik|Pracownicy]] dążą do zaoszczędzenia własnej energii i zrzucenia swoich obowiązków na współpracowników, poprzez ich nie wykonanie. Gdyby zespół był rozliczany indywidualnie, wkład pracy każdego pracownika byłby znacznie większy (Bielińska I., Jakubczyńska Z. 2016, s. 20-21)


==Role członków zespołu==
==Role członków zespołu==
Oprócz celów zespołu, powinny być również przedstawione role członków zespołu. Czytelne role są bardzo istotne w wykorzystaniu czasu pracy. Bez jasno wyjaśnionych ról poszczególnych członków zespołu, pracownicy przeznaczają dużą część czasu na precyzowanie i wyjaśnianie, poszczególnych zadań. Ten stracony czas mógłby być przeznaczony na działania.  
Oprócz celów zespołu, powinny być również przedstawione role członków zespołu. Czytelne role są bardzo istotne w wykorzystaniu czasu pracy. Bez jasno wyjaśnionych ról poszczególnych członków zespołu, pracownicy przeznaczają dużą część czasu na precyzowanie i wyjaśnianie, poszczególnych zadań. Ten stracony czas mógłby być przeznaczony na działania.


W zespole :
W zespole:
* role powinny być klarownie określone, tak samo jak obowiązki i potrzebne [[kompetencje]]  
* role powinny być klarownie określone, tak samo jak obowiązki i potrzebne [[kompetencje]]
* członkowie zespołu wiedzą jaka jest przyczyna stworzenia ich stanowiska pracy
* członkowie zespołu wiedzą jaka jest przyczyna stworzenia ich stanowiska pracy
* członkowie zespołów maja zarówno swoje obowiązki jak i przywileje
* członkowie zespołów maja zarówno swoje obowiązki jak i przywileje
* pracownicy rozumieją swoje role, przez co da się przewidzieć zachowania poszczególnych członków zespołu. (Bielińska I., Jakubczyńska Z. 2016, s. 32-33)
* pracownicy rozumieją swoje role, przez co da się przewidzieć zachowania poszczególnych członków zespołu (Bielińska I., Jakubczyńska Z. 2016, s. 32-33)


'''Zobacz także''': [[Jishunken|Grupowe rozwiązywanie problemów]]


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zespół projektowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy zespołu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Otwartość w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura zespołów projektowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kierownik]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kształtowanie zespołu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura projektowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model Belbina]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turkusowe zarządzanie]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Adair J., ''Zespoły - anatomia biznesu'', Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2001
<noautolinks>
* Adair J. (2001), ''Zespoły - anatomia biznesu'', Studio Emka, Warszawa
* Bielińska I., Jakubczyńska Z. (2016), ''Efektywny zespół: jak razem osiągnąć więcej?'', Edgar, Warszawa
* Bielińska I., Jakubczyńska Z. (2016), ''Efektywny zespół: jak razem osiągnąć więcej?'', Edgar, Warszawa
* Connor P. E., ''Total Quality Management: A Selective Commentary on Its Human Dimentions'', Public Administration Quarterly, Nov/Dec 1997, Southern Public Administration Education Foundation, Harrisburg 1997
* Cohen P., Levesque H. (1991), ''Teamwork'', Nous, 25(4)
* Cohen, P. R., & Levesque, H. J. (1991). ''Teamwork''. Nous, 25(4), 487-512.
* Connor P. (1997), ''Total Quality Management: A Selective Commentary on Its Human Dimentions'', Public Administration Quarterly, Nov/Dec
* Davidson J., ''[[Zarządzanie]] projektami w organizacji'', WIG Press, Warszawa 2001
* Davidson J. (2001), ''Zarządzanie projektami w organizacji'', WIG Press, Warszawa
* DeChurch L. A., Mesmer-Magnus J. R. (2010), [https://www.researchgate.net/profile/Leslie_Dechurch/publication/41087510_The_Cognitive_Underpinnings_of_Effective_Teamwork_A_Meta-Analysis/links/540c818c0cf2f2b29a380b15.pdf The Cognitive Underpinninggs of Effective Teamwork: A Meta-Analysis] ''Journal od Applied Psychology'', Vol. 95, No. 1. 32-53
* DeChurch L., Mesmer-Magnus J. (2010), ''The Cognitive Underpinninggs of Effective Teamwork: A Meta-Analysis'', Journal od Applied Psychology, Vol, 95, No, 1
* Heerkens G. R., ''Project management'', McGraw-Hill, Nowy Jork 2002
* Heerkens G. (2002), ''Project management'', McGraw-Hill, Nowy Jork
* Larson, C. E., & LaFasto, F. M. (1989). ''Teamwork: What must go right/what can go wrong'' (Vol. 10). Sage.
* Larson C., LaFasto F. (1989), ''Teamwork: What must go right/what can go wrong'', Vol. 10, Sage
* Salas, E., Sims, D. E., & Burke, C. S. (2005). ''[http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5181/h14/artikler-teamarbeid/salas_etal_2005_is_there_a_big_five_in_teamwork---copy.pdf Is there a “Big Five” in teamwork?]''. Small group research, 36(5), 555-599.
* Salas E., Sims D., Burke C. (2005), ''[https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5181/h14/artikler-teamarbeid/salas_etal_2005_is_there_a_big_five_in_teamwork---copy.pdf Is there a ''Big Five in teamwork?]'', Small group research, 36(5)
* Świątek-Barylska I. ''(red.)(2016), Relacje w organizacji:podręcznik menedżera'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Świątek-Barylska I. (red.) (2016), ''Relacje w organizacji: podręcznik menedżera'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Tambe, M. (1997). ''Towards flexible teamwork''. Journal of [[artificial intelligence]] research, 83-124.
* Tambe M. (1997), ''Towards flexible teamwork'', Journal of artificial intelligence research
* Wawak S., ''Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych'', pr. doktorska AE w Krakowie 2007
* Wawak S. (2007), ''Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Yang L., Huang C., Wu K.(2011),[http://ir.lib.kuas.edu.tw/bitstream/987654321/12110/2/The+Association+among+Project+Manager%E2%80%99s+Leadership+Style,+Teamwork+and+Project+Success..pdf The association among project manager's leadership style, teamwork and project success] ''International Journal of Project Management'' 29, 258-259
* Yang L., Huang C., Wu K. (2011), ''The association among project manager's leadership style, teamwork and project success'', International Journal of Project Management, nr 29
</noautolinks>


{{a|Sławomir Wawak, Małgorzata Cisak}}
{{a|Sławomir Wawak, Małgorzata Cisak}}
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
[[en:Importance of teamwork]]
[[en:Importance of teamwork]]
{{#metamaster:description|Praca zespołowa - definicja, cechy i struktura. Wpływ współpracy na efektywność. Rola członków zespołu. Wartość współpracy dla sukcesu firmy.}}

Aktualna wersja na dzień 15:47, 12 sty 2024

Zespołem nazwać można według E. Scheina dowolną liczbę osób, które oddziałują na siebie i są siebie świadome oraz postrzegają się jako grupę. Z kolei J. Adair uważa, że grupa robocza występuje wówczas, gdy występuje dające się zdefiniować członkostwo, świadomość grupy, poczucie wspólnego celu, wzajemna współzależność w realizacji celu, współdziałanie i zdolność do działania w jednolity sposób (J. Adair 2001, s. 14-17). W systemie zarządzania jakością zespoły są zwykle niewielkimi grupami pracowników powołanymi na stałe (np. koła jakości) lub do wykonania pojedynczych zadań (projektów).

Każdy zespół posiada cechy, do których zaliczyć należy:

  • określany przez historię charakter grupy,
  • sposób uczestnictwa i podejmowania decyzji,
  • metody komunikacji,
  • spójność (np. zawodowa, osobista, kulturowa),
  • klimat zespołu,
  • wzorce postaw i zachowań międzyludzkich,
  • metody pracy oraz strukturę organizacyjną (J. Adair 2001, s. 28).

Zespoły, w zależności od rodzaju zadań, predyspozycji członków oraz specyfiki organizacji mogą przybierać różne struktury, np. izomorficzną, ekspercką, kolektywną, chirurgiczną. Struktura izomorficzna jest przydatna, gdy członkowie grupy wykonują różne zadania, z których następnie jest tworzony jeden produkt. Sytuacja taka może mieć miejsce np. w gniazdach produkcyjnych, gdzie wykonywanie standardowych zadań nie wymaga dodatkowej komunikacji. W strukturze eksperckiej każdy uczestnik zespołu wykonuje zadania, do których ma wystarczające kwalifikacje. Komunikacja między członkami zespołu występuje, gdy kilka osób realizuje to samo zadanie. Struktura kolektywna może być wykorzystana, gdy kwalifikacje pracowników są podobne i chcą oni wspólnie rozwiązywać postawiony problem. W ten sposób zwykle organizowane są koła jakości. Ostatnim typem jest struktura chirurgiczna, gdzie każdy uczestnik posiada swoją pozycję i określone zadania, w których się specjalizuje (J. Davidson 2001, s. 83-8).

Zależnie od zadań, jakie zespół ma wykonywać, należy dobrać jego członków na podstawie przyjętych kryteriów. Zwykle korzystne jest, aby uczestnicy posiadali komplementarne kwalifikacje w zakresie wiedzy specjalistycznej oraz umiejętności interpersonalne, rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. J. Adair wyróżnia typowe role pełnione przez członków zespołów (J. Adair 2001, s. 62-3):

  • inicjator-wspierający - proponuje nowe cele, problemy, definicje,
  • poszukiwacz informacji - zbiera dane istotne dla rozwiązania problemu,
  • poszukiwacz opinii - zbiera opinie na temat rozwiązywanych problemów oraz interpretacje danych,
  • analityk - przetwarza dane, próbuje wyciągnąć z nich wnioski oraz przewidzieć konsekwencje,
  • koordynator - zbiera propozycje, porządkuje, prezentuje osiągnięcia,
  • ukierunkowujący - dba o zachowanie zgodnego z wytyczonymi celami toku pracy,
  • oceniający-krytyk - ocenia na podstawie kryteriów proponowane rozwiązania,
  • aktywizator - pobudza grupę do aktywniejszej pracy,
  • technik proceduralny - usprawnia pracę grupy przez wykonywanie działań rutynowych,
  • rejestrator - odpowiedzialny za rejestrowanie i przechowywanie zapisów.

Każdy uczestnik grupy może przyjąć więcej niż jedną rolę. Ich podział nie jest stały i zależy od rodzajów rozwiązywanych problemów i kwalifikacji pracowników.

Znaczna część literatury poświęconej wykorzystaniu zespołów zajmuje się efektami, jakie powinny one przynieść, nie zaś sposobem ich organizacji, rozwijania i utrzymywania. Tymczasem niewłaściwa inicjacja jest częstą przyczyną niepowodzenia firm we wprowadzaniu pracy zespołowej (P. E. Connor 1997, s. 505). Organizacja zespołu przebiega w czterech fazach:

  • formowanie,
  • podział ról,
  • normowanie,
  • praca.

Powinna ona zostać poprzedzona serią szkoleń. W fazie formowania pracownicy poznają się oraz zbierają informacje o zadaniach, jakie są do wykonania. Dlatego należy dostarczyć danych o charakterze i celach zespołu, a także zapewnić wystarczająco długi czas dla poznania się uczestników. Długość trwania fazy może być znacznie skrócona, jeśli pracownicy dotychczas pracowali razem lub w powiązanych komórkach. Faza podziału ról służy ustaleniu podziału pracy, a także zidentyfikowaniu potencjalnych konfliktów. Należy zlikwidować ich przyczyny przed podjęciem dalszych działań. Normowanie jest początkiem realizacji zadań. W tej fazie wykształcają się procedury postępowania, wzorce zachowań i sposoby komunikacji. Prawidłowe ustalenie zasad działania gwarantuje wysoką efektywność zespołu w fazie pracy (G. R. Heerkens 2002, s. 85-6).

Współpraca ma bardzo duże znaczenie na odpowiednią prace zespołu. Współpraca jest opisywana jako wykonywanie działań zgodnych i uzupełniających się, które pozytywnie wpływają na realizację założonego celu. Bardzo często współprace uznaje się za sukces firmy. Nie oznacza to jednak, że pracując w zespole zawsze osiągniemy lepsze rezultaty (I. Świątek-Barylska 2016, s. 98-99)

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie zespołu oraz różne struktury i role w zespołach. Przedstawia także znaczenie współpracy i celu zespołu. Jasnokreślone cele i role członków zespołu są kluczowe dla efektywnej pracy.

Cel zespołu

Zespoły są tworzone po to, aby realizować wspólny cel. Każdy z członków zespołu powinien wiedzieć jaki jest cel zespołu, oraz jak indywidualne zadania współpracowników wpływają na jego realizację. Cel powinien być:

  • szczegółowo zdefiniowany
  • mierzalny (istnieje miara, która umożliwia weryfikacje realizacji celu)
  • wspólny dla pracowników
  • znany wszystkim członkom zespołu
  • sensowny dla pracowników
  • związany z wizją i misją przedsiębiorstwa.

Jasno określony cel grupowy wpływa na to, że pracownicy przydzieleni do zespołu, z większym zaangażowaniem wykonują swoje zadania. Zmniejsza się również poziom stresu członków zespołu, ponieważ moją klarownie wyznaczone obowiązki. Wzmacnia to również wieź pomiędzy współpracownikami. Realizację celu ocenia się na podstawie działania całego zespołu. Członkowie zespołu nie są rozliczani indywidualnie, przez co nie da się zmierzyć ich wkładu pracy. Pracownicy dążą do zaoszczędzenia własnej energii i zrzucenia swoich obowiązków na współpracowników, poprzez ich nie wykonanie. Gdyby zespół był rozliczany indywidualnie, wkład pracy każdego pracownika byłby znacznie większy (Bielińska I., Jakubczyńska Z. 2016, s. 20-21)

Role członków zespołu

Oprócz celów zespołu, powinny być również przedstawione role członków zespołu. Czytelne role są bardzo istotne w wykorzystaniu czasu pracy. Bez jasno wyjaśnionych ról poszczególnych członków zespołu, pracownicy przeznaczają dużą część czasu na precyzowanie i wyjaśnianie, poszczególnych zadań. Ten stracony czas mógłby być przeznaczony na działania.

W zespole:

  • role powinny być klarownie określone, tak samo jak obowiązki i potrzebne kompetencje
  • członkowie zespołu wiedzą jaka jest przyczyna stworzenia ich stanowiska pracy
  • członkowie zespołów maja zarówno swoje obowiązki jak i przywileje
  • pracownicy rozumieją swoje role, przez co da się przewidzieć zachowania poszczególnych członków zespołu (Bielińska I., Jakubczyńska Z. 2016, s. 32-33)

Zobacz także: Grupowe rozwiązywanie problemów


Praca zespołowaartykuły polecane
Zespół projektowyCechy zespołuOtwartość w projekcieStruktura zespołów projektowychKierownikKształtowanie zespołuStruktura projektowaModel BelbinaTurkusowe zarządzanie

Bibliografia

  • Adair J. (2001), Zespoły - anatomia biznesu, Studio Emka, Warszawa
  • Bielińska I., Jakubczyńska Z. (2016), Efektywny zespół: jak razem osiągnąć więcej?, Edgar, Warszawa
  • Cohen P., Levesque H. (1991), Teamwork, Nous, 25(4)
  • Connor P. (1997), Total Quality Management: A Selective Commentary on Its Human Dimentions, Public Administration Quarterly, Nov/Dec
  • Davidson J. (2001), Zarządzanie projektami w organizacji, WIG Press, Warszawa
  • DeChurch L., Mesmer-Magnus J. (2010), The Cognitive Underpinninggs of Effective Teamwork: A Meta-Analysis, Journal od Applied Psychology, Vol, 95, No, 1
  • Heerkens G. (2002), Project management, McGraw-Hill, Nowy Jork
  • Larson C., LaFasto F. (1989), Teamwork: What must go right/what can go wrong, Vol. 10, Sage
  • Salas E., Sims D., Burke C. (2005), Is there a Big Five in teamwork?, Small group research, 36(5)
  • Świątek-Barylska I. (red.) (2016), Relacje w organizacji: podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Tambe M. (1997), Towards flexible teamwork, Journal of artificial intelligence research
  • Wawak S. (2007), Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  • Yang L., Huang C., Wu K. (2011), The association among project manager's leadership style, teamwork and project success, International Journal of Project Management, nr 29


Autor: Sławomir Wawak, Małgorzata Cisak