Wirtualizacja zarządzania kadrami: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Wirtualizacja]] polega na dzieleniu zasobów komputera na wiele środowisk. Działają one poprzez zastosowanie jednej lub wielu technologii, np. sprzętowe lub softwarowe partycjonowanie, tworzenie maszyny wirtualnej czy przydzielanie czasu. | [[Wirtualizacja]] polega na dzieleniu zasobów komputera na wiele środowisk. Działają one poprzez zastosowanie jednej lub wielu technologii, np. sprzętowe lub softwarowe partycjonowanie, tworzenie maszyny wirtualnej czy przydzielanie czasu. | ||
Linia 26: | Linia 10: | ||
Wirtualne [[organizowanie]] [[proces]]ów zarządzania kadrami stanowi formę sieciowej organizacji składającej się z mniejszych jednostek skupiających w sobie podstawowe [[umiejętności]] w tymże zakresie. Nie mieści się ono w tradycyjnej koncepcji zarządzania. Jego przesłaniem jest sprawność poprzez nowoczesność rozwiązań oraz wynikających z tego korzyści dla pracowników. Unikają oni w ten sposób nadmiernie sformalizowanej kontroli zwierzchników, lecz zmusza to do intelektualizacji kompetencji i nastawienia zarządzania procesami personalnymi na kształtowanie nowych ról kierowniczych. W systemie wirtualnym nieodzownym staje się współ[[działanie]] i wzajemne [[zaufanie]]. | Wirtualne [[organizowanie]] [[proces]]ów zarządzania kadrami stanowi formę sieciowej organizacji składającej się z mniejszych jednostek skupiających w sobie podstawowe [[umiejętności]] w tymże zakresie. Nie mieści się ono w tradycyjnej koncepcji zarządzania. Jego przesłaniem jest sprawność poprzez nowoczesność rozwiązań oraz wynikających z tego korzyści dla pracowników. Unikają oni w ten sposób nadmiernie sformalizowanej kontroli zwierzchników, lecz zmusza to do intelektualizacji kompetencji i nastawienia zarządzania procesami personalnymi na kształtowanie nowych ról kierowniczych. W systemie wirtualnym nieodzownym staje się współ[[działanie]] i wzajemne [[zaufanie]]. | ||
Aby w prawidłowy sposób spełniać funkcję zarządzania kadrami niezbędne są podstawowe narzędzia takie jak: | Aby w prawidłowy sposób spełniać funkcję zarządzania kadrami niezbędne są podstawowe narzędzia takie jak: | ||
* [[organizacja]] sieciowa | * [[organizacja]] sieciowa | ||
Linia 33: | Linia 16: | ||
Takie ukształtowanie procesów personalnych stanowi o realnym wzroście efektywności pracy z ludźmi oraz o wzroście wartości firmy. Stanowi również warunek budowy struktury zatrudnienia i organizacji procesu kadrowego na miarę XXI wieku. | Takie ukształtowanie procesów personalnych stanowi o realnym wzroście efektywności pracy z ludźmi oraz o wzroście wartości firmy. Stanowi również warunek budowy struktury zatrudnienia i organizacji procesu kadrowego na miarę XXI wieku. | ||
<google>n</google> | |||
==System informacji personalnej== | ==System informacji personalnej== | ||
Jednym z wirtualnych narzędzi zarządzania kadrami jest tzw. SIP, czyli [[system]] informacji personalnej (w literaturze anglojęzycznej nazywany Human Resource Information System - HRIS). Jest to zintegrowany system zapewniający dostarczanie informacji niezbędnych przy podejmowaniu decyzji dotyczących kadr. W odróżnieniu od naturalnych systemów informacyjnych ma on jasno sprecyzowane [[cele]] oraz strukturę. Jest on odmianą lub częścią [[system informacji menedżerskiej|systemu informacji menedżerskiej]]. | Jednym z wirtualnych narzędzi zarządzania kadrami jest tzw. SIP, czyli [[system]] informacji personalnej (w literaturze anglojęzycznej nazywany Human Resource Information System - HRIS). Jest to zintegrowany system zapewniający dostarczanie informacji niezbędnych przy podejmowaniu decyzji dotyczących kadr. W odróżnieniu od naturalnych systemów informacyjnych ma on jasno sprecyzowane [[cele]] oraz strukturę. Jest on odmianą lub częścią [[system informacji menedżerskiej|systemu informacji menedżerskiej]]. | ||
Linia 49: | Linia 33: | ||
Istnieją jednak i negatywne aspekty wirtualnego zarządzania kadrami. Przestaje funkcjonować [[system motywacyjny]] związany z tradycyjnym środowiskiem pracy w którym zachodzi wiele interakcji między kierownictwem a kadrami oraz współpracownikami. Tym samym tracą na znaczeniu te bodźce, których [[walory]] są ściśle związane z hierarchią organizacyjną w zarządzanym tradycyjnymi metodami przedsiębiorstwie. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na fakt, iż wchodzenie w związki wirtualne jest dobrowolne, niemniej jednak jest ono uwarunkowane posiadaniem określonych kompetencji. [[Styl zarządzania]] w sposób wirtualny obarcza wykonawców pełną odpowiedzialnością za wykonywane zadania i podejmowane decyzje oraz osiąganie wymiernych wyników. W tak określonym zarządzaniu [[automotywacja]], [[organizacja pracy]] własnej i samokontrola odgrywa decydująca rolę. | Istnieją jednak i negatywne aspekty wirtualnego zarządzania kadrami. Przestaje funkcjonować [[system motywacyjny]] związany z tradycyjnym środowiskiem pracy w którym zachodzi wiele interakcji między kierownictwem a kadrami oraz współpracownikami. Tym samym tracą na znaczeniu te bodźce, których [[walory]] są ściśle związane z hierarchią organizacyjną w zarządzanym tradycyjnymi metodami przedsiębiorstwie. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na fakt, iż wchodzenie w związki wirtualne jest dobrowolne, niemniej jednak jest ono uwarunkowane posiadaniem określonych kompetencji. [[Styl zarządzania]] w sposób wirtualny obarcza wykonawców pełną odpowiedzialnością za wykonywane zadania i podejmowane decyzje oraz osiąganie wymiernych wyników. W tak określonym zarządzaniu [[automotywacja]], [[organizacja pracy]] własnej i samokontrola odgrywa decydująca rolę. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Tablica ogłoszeń]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie przez projekty]]}} — {{i5link|a=[[Informatyczne narzędzia wspomagania zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Koordynacja]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie informacją]]}} — {{i5link|a=[[System wspomagania decyzji]]}} — {{i5link|a=[[Wpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Użytkownik informacji]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Sajkiewicz A., Sajkiewicz Ł. ''Nowe metody pracy z ludźmi. Organizacja procesów | <noautolinks> | ||
* | * Listwan T. (1999), ''Zarządzanie kadrami. Podstawy teoretyczne i ćwiczenia'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Wiśniewski Z, Pocztowski A. '' | * Sajkiewicz A., Sajkiewicz Ł. (2002), ''Nowe metody pracy z ludźmi. Organizacja procesów personalnych'', Poltext, Warszawa | ||
* Schroeder J. (2000), ''Zarządzanie kadrą w przedsiębiorstwie międzynarodowym'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań | |||
* Wiśniewski Z, Pocztowski A. (2004), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Małgorzata Wyczesana}} | {{a|Małgorzata Wyczesana}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
{{#metamaster:description|Wirtualizacja zarządzania kadrami - efektywne i precyzyjne zarządzanie danymi dotyczącymi kadry firmy. Elektroniczne przetwarzanie informacji podnosi jakość decyzji, pracę specjalistów i obsługę pracowników.}} | {{#metamaster:description|Wirtualizacja zarządzania kadrami - efektywne i precyzyjne zarządzanie danymi dotyczącymi kadry firmy. Elektroniczne przetwarzanie informacji podnosi jakość decyzji, pracę specjalistów i obsługę pracowników.}} |
Aktualna wersja na dzień 20:54, 26 lis 2023
Wirtualizacja polega na dzieleniu zasobów komputera na wiele środowisk. Działają one poprzez zastosowanie jednej lub wielu technologii, np. sprzętowe lub softwarowe partycjonowanie, tworzenie maszyny wirtualnej czy przydzielanie czasu.
Dla usprawnienia funkcji personalnej okazuje się praktycznie niezbędne sklasyfikowanie danych dotyczących kadry firmy tak, aby informacje w tym zakresie były spójne, łatwo dostępne i przetwarzalne. W dzisiejszych czasach procesy kadrowe są bardzo intensywnie wspomagane przez informatykę umożliwiającą szybkie uzyskiwanie danych o zasobach ludzkich, kosztach pracy, zmianach w kompetencjach czy postępie w ruchach kadrowych z uwzględnieniem racjonalizacji zatrudnienia. Dzięki elektronicznemu przetwarzaniu informacji podwyższa się stopień trafności podejmowanych decyzji kierowniczych, poziom pracy specjalistów i sprawność obsługi pracowników.
TL;DR
Artykuł opisuje zastosowanie wirtualizacji w zarządzaniu kadrami. Wirtualne zarządzanie kadrami polega na organizacji procesów zarządzania kadrami w formie sieciowej, z wykorzystaniem narzędzi takich jak system informacji personalnej. Wirtualne zarządzanie kadrami ma na celu poprawę efektywności pracy oraz zwiększenie wartości firmy. Jednym z narzędzi jest system informacji personalnej, który zapewnia dostęp do informacji potrzebnych do podejmowania decyzji personalnych. Jednak wirtualne zarządzanie kadrami może mieć również negatywne skutki, takie jak brak motywacji związanej z tradycyjnym środowiskiem pracy.
Zastosowanie
W procesie wirtualnego zarządzania kadrami zmniejsza się udział zadań administracyjnych na rzecz kreatywnych decyzji i działań, wśród których najważniejsza staję się sprawna obsługa kadr.
Wirtualne organizowanie procesów zarządzania kadrami stanowi formę sieciowej organizacji składającej się z mniejszych jednostek skupiających w sobie podstawowe umiejętności w tymże zakresie. Nie mieści się ono w tradycyjnej koncepcji zarządzania. Jego przesłaniem jest sprawność poprzez nowoczesność rozwiązań oraz wynikających z tego korzyści dla pracowników. Unikają oni w ten sposób nadmiernie sformalizowanej kontroli zwierzchników, lecz zmusza to do intelektualizacji kompetencji i nastawienia zarządzania procesami personalnymi na kształtowanie nowych ról kierowniczych. W systemie wirtualnym nieodzownym staje się współdziałanie i wzajemne zaufanie. Aby w prawidłowy sposób spełniać funkcję zarządzania kadrami niezbędne są podstawowe narzędzia takie jak:
- organizacja sieciowa
- centralne i zdecentralizowane zasilanie informacyjne
- systemy eksperckie EPD
Takie ukształtowanie procesów personalnych stanowi o realnym wzroście efektywności pracy z ludźmi oraz o wzroście wartości firmy. Stanowi również warunek budowy struktury zatrudnienia i organizacji procesu kadrowego na miarę XXI wieku.
System informacji personalnej
Jednym z wirtualnych narzędzi zarządzania kadrami jest tzw. SIP, czyli system informacji personalnej (w literaturze anglojęzycznej nazywany Human Resource Information System - HRIS). Jest to zintegrowany system zapewniający dostarczanie informacji niezbędnych przy podejmowaniu decyzji dotyczących kadr. W odróżnieniu od naturalnych systemów informacyjnych ma on jasno sprecyzowane cele oraz strukturę. Jest on odmianą lub częścią systemu informacji menedżerskiej.
Głównym zadaniem SIP jest:
- usprawnienie procesu zarządzania kadrami w stopniu maksymalnym poprzez strukturalizację zgromadzonych danych
- przetworzenie danych
- przekazanie informacji niezbędnych do podjęcia określonych decyzji personalnych
- organizacja jak najefektywniejszego systemu pozwalającego dostarczać kierownictwu, pracownikom oraz odpowiednim działom niezbędnych informacji oraz pomocy w procesie zarządzania personelem
Aby jednak wykonanie tego zadania stało się możliwe niezbędne jest zastosowanie techniki komputerowej, którą obecnie wykorzystuje się do tworzenia i przeszukiwania baz danych za pomocą ewidencyjnych programów kadrowych.
Liczba i różnorodność danych dotyczących kadry podlega zwiększeniu w miarę wzrostu zatrudnienia. Dlatego też realne jest powstanie niebezpieczeństwa w postaci tzw. szumu informacyjnego wprowadzającego chaos do systemu. Dlatego każda informacja musi być odpowiednio zamieszczona i uszeregowana, co do jej znaczenia.
Istnieją jednak i negatywne aspekty wirtualnego zarządzania kadrami. Przestaje funkcjonować system motywacyjny związany z tradycyjnym środowiskiem pracy w którym zachodzi wiele interakcji między kierownictwem a kadrami oraz współpracownikami. Tym samym tracą na znaczeniu te bodźce, których walory są ściśle związane z hierarchią organizacyjną w zarządzanym tradycyjnymi metodami przedsiębiorstwie. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na fakt, iż wchodzenie w związki wirtualne jest dobrowolne, niemniej jednak jest ono uwarunkowane posiadaniem określonych kompetencji. Styl zarządzania w sposób wirtualny obarcza wykonawców pełną odpowiedzialnością za wykonywane zadania i podejmowane decyzje oraz osiąganie wymiernych wyników. W tak określonym zarządzaniu automotywacja, organizacja pracy własnej i samokontrola odgrywa decydująca rolę.
Wirtualizacja zarządzania kadrami — artykuły polecane |
Tablica ogłoszeń — Zarządzanie przez projekty — Informatyczne narzędzia wspomagania zarządzania — Koordynacja — System zarządzania wiedzą — Zarządzanie informacją — System wspomagania decyzji — Wpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedzą — Użytkownik informacji |
Bibliografia
- Listwan T. (1999), Zarządzanie kadrami. Podstawy teoretyczne i ćwiczenia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
- Sajkiewicz A., Sajkiewicz Ł. (2002), Nowe metody pracy z ludźmi. Organizacja procesów personalnych, Poltext, Warszawa
- Schroeder J. (2000), Zarządzanie kadrą w przedsiębiorstwie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
- Wiśniewski Z, Pocztowski A. (2004), Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
Autor: Małgorzata Wyczesana