Teoria lokalizacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Grafika GIF: fakturuj online od 17zł z aplikacją dla firm Comarch ERP XT
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Infobox5 upgrade)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Rynek krajowy]]</li>
<li>[[Czynniki wpływające na rozwój wymiany międzynarodowej]]</li>
<li>[[Międzynarodowy podział pracy]]</li>
<li>[[Zasady podejmowania decyzji eksportowych i importowych]]</li>
<li>[[Liberalizacja handlu]]</li>
<li>[[Globalizacja gospodarki]]</li>
<li>[[Koszty komparatywne]]</li>
<li>[[Gospodarka otwarta]]</li>
<li>[[Szanse]]</li>
</ul>
}}
'''Teoria lokalizacji''' jest jednym z mikroekonomicznych ujęć [[handel zagraniczny|handlu zagranicznego]], ze szczególnym uwzględnieniem [[bezpośrednie inwestycje zagraniczne|zagranicznych inwestycji bezpośrednich]].
'''Teoria lokalizacji''' jest jednym z mikroekonomicznych ujęć [[handel zagraniczny|handlu zagranicznego]], ze szczególnym uwzględnieniem [[bezpośrednie inwestycje zagraniczne|zagranicznych inwestycji bezpośrednich]].
Do powstania i rozwoju teorii lokalizacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych najbardziej przyczynili się uczeni: H. Dunning, A.M. Rugman oraz P.Tesch.
Do powstania i rozwoju teorii lokalizacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych najbardziej przyczynili się uczeni: H. Dunning, A.M. Rugman oraz P.Tesch.
Linia 62: Linia 47:
==Krytyka teorii lokalizacji==
==Krytyka teorii lokalizacji==
Chociaż teoria w wyczerpujący sposób tłumaczy, jakie czynniki decydują o atrakcyjności danego regionu dla inwestycji, to zarzuca się jej, że podejmuje problem tylko od strony lokalizacji geograficznej, bez rozpatrywania innych aspektów. Ponadto teoria podchodzi do problemu statycznie, bez elementu dynamiczności. Z powyższych powodów teorie tę zazwyczaj uzupełnia się innymi próbami objaśnienia zagranicznych inwestycji bezpośrednich, jak np. [[Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej|eklektyczną teorią]] J. M. Dunninga.
Chociaż teoria w wyczerpujący sposób tłumaczy, jakie czynniki decydują o atrakcyjności danego regionu dla inwestycji, to zarzuca się jej, że podejmuje problem tylko od strony lokalizacji geograficznej, bez rozpatrywania innych aspektów. Ponadto teoria podchodzi do problemu statycznie, bez elementu dynamiczności. Z powyższych powodów teorie tę zazwyczaj uzupełnia się innymi próbami objaśnienia zagranicznych inwestycji bezpośrednich, jak np. [[Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej|eklektyczną teorią]] J. M. Dunninga.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rynek krajowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na rozwój wymiany międzynarodowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Międzynarodowy podział pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady podejmowania decyzji eksportowych i importowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Liberalizacja handlu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Globalizacja gospodarki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koszty komparatywne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka otwarta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Szanse]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 05:57, 18 lis 2023

Teoria lokalizacji jest jednym z mikroekonomicznych ujęć handlu zagranicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Do powstania i rozwoju teorii lokalizacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych najbardziej przyczynili się uczeni: H. Dunning, A.M. Rugman oraz P.Tesch.

Podjęcie bezpośredniej inwestycji zagranicznej jest w myśl teorii lokalizacji zależne od przewag konkurencyjnych kraju (regionu). Teoria objaśnia, jakie czynniki decydują o podjęciu zagranicznej inwestycji bezpośredniej na terenie danego kraju. Czynniki te zazwyczaj dzielone są na cztery grupy:

Czynniki instytucjonalne i polityczne

Do czynników tej grupy należą:

Czynniki kosztowe

Czynniki te obejmują:

Ważną kwestią jest tu także dostęp do odpowiednio wykwalifikowanej siły roboczej oraz poziom płac. Oprócz tego o przewadze lokalizacji decyduje wydajność i jakość pracy.

Czynniki rynkowe

Dotyczą one głównie rynku zbytu produktów firmy:

  • wielkość rynku
  • dynamika wzrostu rynku
  • chłonność i wielkość rynku
  • stopień nasilenia konkurencji
  • instrumenty i mechanizmy ochrony rynku

Bariery handlowe

Do grupy barier handlowych należą:

  • instrumenty taryfowe (cła, licencje importowe, licencje eksportowe, kontyngenty importowe, subsydia dla krajowych producentów)
  • instrumenty parataryfowe
    • opłaty wyrównawcze, depozyty importowe, podatki importowe, ceny minimalne lub maksymalne,
    • instrumenty pozataryfowe - różne ograniczenia administracyjne (ograniczenia ilościowe, dobrowolne ograniczenia eksportu, normy sanitarne, fitosanitarne, weterynaryjne, techniczne, subsydia eksportowe, wymóg składnika krajowego, dumping, zakupy rządowe).

Można także wspomnieć o zjawisku dystansu psychicznego, czyli całokształcie czynników kulturowych, religijnych, różnic w praktykach biznesowych.

Wszystkie wymienione powyżej czynniki decydują o wytworzeniu specyficznego klimatu inwestycyjnego danego obszaru i tym samym jego atrakcyjności dla inwestorów z zagranicy. Jednakże każdy inwestor, w zależności od motywów rozpoczęcia działalności gospodarczej za granicą, będzie przypisywał poszczególnym czynnikom inne wagi.

Krytyka teorii lokalizacji

Chociaż teoria w wyczerpujący sposób tłumaczy, jakie czynniki decydują o atrakcyjności danego regionu dla inwestycji, to zarzuca się jej, że podejmuje problem tylko od strony lokalizacji geograficznej, bez rozpatrywania innych aspektów. Ponadto teoria podchodzi do problemu statycznie, bez elementu dynamiczności. Z powyższych powodów teorie tę zazwyczaj uzupełnia się innymi próbami objaśnienia zagranicznych inwestycji bezpośrednich, jak np. eklektyczną teorią J. M. Dunninga.


Bibliografia

  • P. Tesch, Die Bestimmungsgründe des internationalen Handel und der Direktinvestition, Berlin, 1980 r
  • Rymarczyk J. (1996), Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Dominika Tomczyk