Platforma zakupowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: , → , , → (4), replaced: * → * (2)) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających [[proces]] zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105): | Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających [[proces]] zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105): | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
* e-shop oparty na modelu '''drophipping''' | * e-shop oparty na modelu '''drophipping''' - najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie '''sklepu internetowego''', który zajmuje się niejako '''pośredniczeniem''' pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje [[zamówienie]] bezpośrednio do kupującego, | ||
* e-mall | * e-mall - jest to również [[sklep internetowy]]. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie '''szereg sklepów internetowych'''. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp, | ||
* e-procurement | * e-procurement - oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać '''elektronicznego katalogu''', który zawiera produkty i [[usługi]] pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi [[właściciel]] danego katalogu współpracuje., | ||
* e-auction | * e-auction - jest to elektroniczny [[serwis]] aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy [[dobro]] lub usługę, na które kupujący złożył [[zapotrzebowanie]], w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy. | ||
==Zalety i wady stosowania platform zakupowych== | ==Zalety i wady stosowania platform zakupowych== | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
{{a|Grzegorz Żółtek}} | {{a|Grzegorz Żółtek}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]] | [[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]] | ||
{{#metamaster:description|Platforma zakupowa to narzędzie online ułatwiające procesy zakupu i sprzedaży. Porównuj oferty, negocjuj warunki i dokonuj transakcji, oszczędzając czas i pieniądze.}} | {{#metamaster:description|Platforma zakupowa to narzędzie online ułatwiające procesy zakupu i sprzedaży. Porównuj oferty, negocjuj warunki i dokonuj transakcji, oszczędzając czas i pieniądze.}} |
Wersja z 12:31, 2 lis 2023
Platforma zakupowa |
---|
Polecane artykuły |
Platforma zakupowa jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie aplikacji bądź portalu internetowego, które ma na celu wparcie procesów zakupu-sprzedaży dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie (Ł. Hardaś 2014, s. 100).
Za pomocą jednego narzędzia, jakim jest jest ww. platforma, pracownik działu zakupów jest w stanie uzyskać informacje na temat interesujących go dóbr i usług, składać zapytania ofertowe, porównywać oferty, ustalać i negocjować warunki handlowe, warunki dostaw, warunki płatności czy też cenę zakupu. Wreszcie jest też w stanie dokonywać samych zakupów, a więc zawierać wiążące transakcje handlowe, dokonywać rozliczeń i płatności online, analizować dostępność towarów, dotychczasowe zakupy czy też historię współpracy z danym dostawcą. W konsekwencji prowadzi to do swego rodzaju automatyzacji i uproszczenia całego procesu zakupowego, czego bezpośrednim skutkiem jest również znaczące obniżenie kosztu jego realizacji (K. Grzybowska 2011, s. 105).
TL;DR
Platforma zakupowa to narzędzie elektroniczne, które wspiera procesy zakupu-sprzedaży w firmach. Dostęp do informacji, porównywanie ofert, negocjacje, zakupy i płatności online - wszystko to może być wykonane za pomocą platformy zakupowej. Istnieją różne rodzaje platform zakupowych, takie jak e-shop, e-mall, e-procurement i e-auction. Korzyści to łatwość obsługi, grupowe zakupy, dostęp do bazy danych dostawców, lepsze negocjacje i oszczędności. Wady to brak konkurencyjności, pogorszenie relacji z dostawcami i brak zaufania. Proces zakupowy na platformie zakupowej obejmuje wiele etapów, takich jak utworzenie zapytania ofertowego, porównywanie ofert i finalizacja transakcji.
Rodzaje platform zakupowych
Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających proces zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105):
- e-shop oparty na modelu drophipping - najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie sklepu internetowego, który zajmuje się niejako pośredniczeniem pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje zamówienie bezpośrednio do kupującego,
- e-mall - jest to również sklep internetowy. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie szereg sklepów internetowych. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp,
- e-procurement - oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać elektronicznego katalogu, który zawiera produkty i usługi pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi właściciel danego katalogu współpracuje.,
- e-auction - jest to elektroniczny serwis aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy dobro lub usługę, na które kupujący złożył zapotrzebowanie, w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy.
Zalety i wady stosowania platform zakupowych
Stosowanie platform zakupowych niesie za sobą szereg korzyści, zarówno dla działu zakupów danego przedsiębiorstwa, jak również dla dostawców. Niestety, jak w przypadku wielu rozwiązań, tak i platformy zakupowe obarczone są pewnymi wadami. Poniżej zastawiono plusy i minusy zastosowania opisywanego narzędzia.
Korzyści (Ł. Hardaś 2014, s 83):
- łatwość obsługi platform oraz dostępność do nich (proste, intuicyjne w obsłudze aplikacje),
- możliwość grupowych zakupów wraz z firmami o podobnym zapotrzebowaniu na dane dobra i usługi, co umożliwia osiągnięcie większych wolumenów zakupionych dóbr i usług, a tym samym daje większe możliwości negocjacyjne,
- dostęp do uporządkowanej, skatalogowanej i wiarygodnej bazy danych dostawców,
- wyszukiwanie dostawców za pomocą platformy zakupowej, a nie na własną rękę,
- rozszerzenie zasięgu dotychczasowych dostawców o rynki międzynarodowe, co umożliwia znalezienie dużo bardziej konkurencyjnych ofert,
- wzrost oszczędności związanych z poszukiwaniem dostawców,
- zgromadzenie wielu ofert w jednym miejscu, a co za tym idzie, możliwość ich sprawnego i przejrzystego porównywania, negocjacji z kilkoma dostawcami jednocześnie itp,
- większa konkurencyjność ofert, a więc możliwość ewentualnych oszczędności wynikających z wyboru korzystniejszych cen oraz bardziej atrakcyjnych warunków handlowych,
- obniżenie kosztów administracyjnych działu zakupów,
- usprawnienie, ujednolicenie, uproszczenie, zautomatyzowanie i przyspieszenie całego procesu zakupowego,
- wykorzystanie platformy zakupowej oraz historii poprzednich zakupów, jako narzędzia do analizy współpracy z poszczególnymi dostawami, analizy nakładów poniesionych na poszczególne zakupy, jak również do mierzenia, wartościowania i oceny jakości pracy poszczególnych kupców, wypracowanych oszczędności itp,
Wady (K. Grzybowska 2011, s. 111):
- w niektórych przypadkach lub branżach niewystarczająca liczba ofert, dostawców, mała konkurencyjność,
- możliwość pogorszenia wypracowanych wcześniej relacji biznesowych z danymi dostawcami,
- brak przywiązania do danych dostawców, relacje oparte tylko na liczbach, brak zaufania na linii kupiec-dostawca, bardzo płytka relacja biznesowa, dająca bardzo małe pole manewru w przypadku ewentualnych reklamacji, problemów z towarem, dostawą, negocjacją ceny itp.,
Etapy procesu zakupowego realizowanego w oparciu o platformę zakupową
Poniżej przestawiono poszczególne etapy zakupu towaru bądź usługi przy wykorzystaniu platformy zakupowej (Ł. Hardaś 2014, s. 83):
- pojawienie się zapotrzebowania na dane dobro w przedsiębiorstwie,
- utworzenie zapytania ofertowego do dostawców,
- umieszczenie go na platformie zakupowej przez kupca,
- przesłanie przez platformę zakupową zapytania ofertowego od kupca do dostawców,
- przesłanie przez dostawców oferty realizacja danego kontraktu na platformę zakupową,
- porównanie ofert otrzymanych od dostawców przez platformę zakupową zgodnie z kryteriami zadanymi przez kupca,
- wybór konkretnej oferty z ofert wstępie porównanych, przefiltrowanych przez platformę zakupową,
- ewentualna negocjacja ofert na platformie zakupowej,
- wybór finalnej oferty,
- utworzenie zamówienia,
- dokonanie transakcji,
- realizacja zamówienia.
Bibliografia
- Grzybowska K. (2011).Strategie zakupowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 105
- Hardaś Ł. (2014). Zarządzanie zakupami, OpenNexus, Poznań, s. 100
- Mamcarz P. (2008). Rynek elektronicznych systemów B2B, Polska Agencja Rozwoju Przesiębiorczości, s. 7
- Prałat E. (2017). Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B., "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 52, s. 504
Autor: Grzegorz Żółtek