Światowa Organizacja Turystyki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Światowa Organizacja Turystyki''' jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca [[organizacja międzynarodowa]] w dziedzinie [[Turystyka|turystyki]]. UNWTO(ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje [[przywództwo]] i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego.
'''Światowa Organizacja Turystyki''' jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca [[organizacja międzynarodowa]] w dziedzinie [[Turystyka|turystyki]]. UNWTO(ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje [[przywództwo]] i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego.
Linia 27: Linia 25:
Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.
Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.


==Zadania==  
==Zadania==
*Generowanie wiedzy o rynku
*Generowanie wiedzy o rynku
*Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
*Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
*Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych  
*Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
*Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
*Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.<ref>UNWTO-Who we are</ref>


Linia 36: Linia 34:
*[[Turystyka]] krajowa – podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
*[[Turystyka]] krajowa – podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
*Turystyka wyjazdowa – podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
*Turystyka wyjazdowa – podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
*Turystykę przyjazdową – przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.  
*Turystykę przyjazdową – przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.


W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:  
W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:
*Turystykę wewnątrzkrajową – obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową  
*Turystykę wewnątrzkrajową – obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
*Turystykę międzynarodową – obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
*Turystykę międzynarodową – obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
*Turystykę narodową – na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa<ref>A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23</ref>
*Turystykę narodową – na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa<ref>A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23</ref>
Linia 45: Linia 43:
==Priorytety i cele Organizacji==
==Priorytety i cele Organizacji==


*'''Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej''':  propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz [[potrzeba]] stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.  
*'''Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej''':  propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz [[potrzeba]] stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
*'''Poprawa konkurencyjności turystyki:''' poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, [[rozwój]] zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak [[planowanie]] polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, [[marketing]] i [[promocja]], opracowywanie produktów oraz [[zarządzanie]] ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi .  
*'''Poprawa konkurencyjności turystyki:''' poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, [[rozwój]] zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak [[planowanie]] polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, [[marketing]] i [[promocja]], opracowywanie produktów oraz [[zarządzanie]] ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi .
*'''Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki :''' Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują [[zasoby]] środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
*'''Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki :''' Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują [[zasoby]] środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
*'''Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju:''' maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w [[program]] rozwoju.  
*'''Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju:''' maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w [[program]] rozwoju.
*'''Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału:''' kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
*'''Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału:''' kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
*'''Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej [[przedsiębiorczość]] i [[rozwój gospodarczy]]'''  
*'''Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej [[przedsiębiorczość]] i [[rozwój gospodarczy]]'''
*'''Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów''': Współ[[praca]] z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
*'''Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów''': Współ[[praca]] z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
*'''Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i [[Dziedzictwo kulturowe|dziedzictwa kulturowego]]'''.<ref>Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674</ref>
*'''Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i [[Dziedzictwo kulturowe|dziedzictwa kulturowego]]'''.<ref>Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674</ref>
==Przypisy==
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Maciąg J. (2015). ''Jakość sieciowego produktu turystycznego- definiowanie, wymiary i cechy jakości'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215
<noautolinks>
*''[http://www2.unwto.org/ UNWTO World Tourism Organization]''
* ''[http://www2.unwto.org/ UNWTO World Tourism Organization]''
*Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). ''[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/3825/Wspolczesne%20tendencje%20w%20rozwoju%20form%20rekreacyjnych%20i%20turystycznych.pdf?sequence=1 Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych]'', Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
* Maciąg J. (2015). ''Jakość sieciowego produktu turystycznego- definiowanie, wymiary i cechy jakości'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215
*Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).''[https://www.researchgate.net/profile/Katarzyna_Gornik/publication/227859196_THE_SERVQUAL_METHOD_AS_AN_INSTRUMENT_FOR_THEMEASUREMENT_OF_HOTEL_SERVICES_QUALITY/links/09e414fe639b1c9d47000000/THE-SERVQUAL-METHOD-AS-AN-INSTRUMENT-FOR-THEMEASUREMENT-OF-HOTEL-SERVICES-QUALITY.pdf#page=133 Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie]'', "Acta Scientiarum Polonorum"  
* Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). ''[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/3825/Wspolczesne%20tendencje%20w%20rozwoju%20form%20rekreacyjnych%20i%20turystycznych.pdf?sequence=1 Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych]'', Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
 
* Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).''Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie'', "Acta Scientiarum Polonorum"
==Przypisy==
</noautolinks>
<references/>


{{a|Aleksandra Kotapka}}
{{a|Aleksandra Kotapka}}

Wersja z 17:14, 28 paź 2023

Światowa Organizacja Turystyki
Polecane artykuły

Światowa Organizacja Turystyki jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca organizacja międzynarodowa w dziedzinie turystyki. UNWTO(ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje przywództwo i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. Organizacja zachęca do wdrożenia Globalnego Kodeksu Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG) , ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.

Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących sektor prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne.[1]

Według J.Maciąg "UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego."[2]

TL;DR

Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.

Zadania

  • Generowanie wiedzy o rynku
  • Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
  • Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
  • Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.[3]

Rodzaje turystyki według UNWTO

  • Turystyka krajowa – podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
  • Turystyka wyjazdowa – podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
  • Turystykę przyjazdową – przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.

W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:

  • Turystykę wewnątrzkrajową – obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
  • Turystykę międzynarodową – obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
  • Turystykę narodową – na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa[4]

Priorytety i cele Organizacji

  • Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej: propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz potrzeba stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
  • Poprawa konkurencyjności turystyki: poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, rozwój zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak planowanie polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, marketing i promocja, opracowywanie produktów oraz zarządzanie ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi .
  • Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki : Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują zasoby środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
  • Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju: maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w program rozwoju.
  • Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału: kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.[5]
  • Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy
  • Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów: Współpraca z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
  • Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.[6]

Przypisy

  1. UNWTO-Who we are
  2. J.Maciąg 2015, s.8
  3. UNWTO-Who we are
  4. A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23
  5. UNWTO-Who we are
  6. Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674

Bibliografia

  • UNWTO World Tourism Organization
  • Maciąg J. (2015). Jakość sieciowego produktu turystycznego- definiowanie, wymiary i cechy jakości, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215
  • Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
  • Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie, "Acta Scientiarum Polonorum"


Autor: Aleksandra Kotapka