Wskaźnik zadłużenia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Wskaźnik]] ogólnego zadłużenia''' – (debt ratio) wskaźnik finansowy mierzący stosunek kapitałów obcych ([[zobowiązania]] ogółem i rezerwy na zobowiązania) do aktywów ogółem. Jest on wykorzystywany przy analizie wskaźnikowej sprawozdań finansowych.
'''[[Wskaźnik]] ogólnego zadłużenia''' – (debt ratio) wskaźnik finansowy mierzący stosunek kapitałów obcych ([[zobowiązania]] ogółem i rezerwy na zobowiązania) do aktywów ogółem. Jest on wykorzystywany przy analizie wskaźnikowej sprawozdań finansowych.
Linia 46: Linia 44:
==Indywidualny wskaźnik zadłużenia dla jednostek samorządu terytorialnego==
==Indywidualny wskaźnik zadłużenia dla jednostek samorządu terytorialnego==


Od 2014r. obowiązuje ograniczenie zaciągania długu przez samorządy terytorialne. Wskaźnik został określony w art. 243 Ustawy o finansach publicznych z roku 2009.  
Od 2014r. obowiązuje ograniczenie zaciągania długu przez samorządy terytorialne. Wskaźnik został określony w art. 243 Ustawy o finansach publicznych z roku 2009.


Jak podaje [[Ustawa]] o finansach publicznych obliczamy go według następującego wzoru:
Jak podaje [[Ustawa]] o finansach publicznych obliczamy go według następującego wzoru:
Linia 52: Linia 50:
<math> \left (\frac{R+O}{D} \right)_n \le \frac{1}{3} \cdot \left (\frac{Db_{n-1} + Sm_{n-1}- Wb_{n-1}}{D_{n-1}} + \frac{Db_{n-2} + Sm_{n-2}- Wb_{n-2}}{D_{n-2}} + \frac{Db_{n-3} + Sm_{n-3}- Wb_{n-3}}{D_{n-3}}\right) </math>
<math> \left (\frac{R+O}{D} \right)_n \le \frac{1}{3} \cdot \left (\frac{Db_{n-1} + Sm_{n-1}- Wb_{n-1}}{D_{n-1}} + \frac{Db_{n-2} + Sm_{n-2}- Wb_{n-2}}{D_{n-2}} + \frac{Db_{n-3} + Sm_{n-3}- Wb_{n-3}}{D_{n-3}}\right) </math>


gdzie poszczególne symbole oznaczają:  
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
* R – planowaną na [[rok budżetowy]] łączną kwotę z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 90, oraz wykupów papierów wartościowych emitowanych na [[cele]] określone w art. 89 ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 90,  
* R – planowaną na [[rok budżetowy]] łączną kwotę z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 90, oraz wykupów papierów wartościowych emitowanych na [[cele]] określone w art. 89 ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 90,
* O – planowane na rok budżetowy [[odsetki]] od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, odsetki i [[dyskonto]] od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90 oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji,  
* O – planowane na rok budżetowy [[odsetki]] od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, odsetki i [[dyskonto]] od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90 oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji,
* D – [[dochody]] ogółem budżetu w danym roku budżetowym,  
* D – [[dochody]] ogółem budżetu w danym roku budżetowym,
* Db – dochody bieżące,  
* Db – dochody bieżące,
* Sm – dochody ze sprzedaży majątku,  
* Sm – dochody ze sprzedaży majątku,
* Wb – [[wydatki bieżące]],  
* Wb – [[wydatki bieżące]],
* n – rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,  
* n – rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,
* n-1 – rok poprzedzający rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,  
* n-1 – rok poprzedzający rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,
* n-2 – rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata,  
* n-2 – rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata,
* n-3 – rok poprzedzający rok budżetowy o trzy lata
* n-3 – rok poprzedzający rok budżetowy o trzy lata
(Ustawa o finansach publicznych 2009, art. 243)
(Ustawa o finansach publicznych 2009, art. 243)
Linia 75: Linia 73:
* płynności finansowej,
* płynności finansowej,
* zadłużenia i [[zdolności]] obsługi długu,
* zadłużenia i [[zdolności]] obsługi długu,
* sprawności działania,  
* sprawności działania,
* rentowności,
* rentowności,
* rynkowej wartości akcji i kapitału.
* rynkowej wartości akcji i kapitału.
Linia 81: Linia 79:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Ejsmont A., Ostrowska D., (2011). ''[http://mak.wsfiz.edu.pl/ebook/analiza_wskaznikowa_dzialalnosci_przedsiebiorstw.pdf Analiza wskaźnikowa działalności przedsiębiorstw - wybrane elementy], Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach, Suwałki
* Ejsmont A., Ostrowska D., (2011). ''[http://mak.wsfiz.edu.pl/ebook/analiza_wskaznikowa_dzialalnosci_przedsiebiorstw.pdf Analiza wskaźnikowa działalności przedsiębiorstw - wybrane elementy], Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach, Suwałki
*Łuniewska M., Tarczyński W., (2006). ''Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Łuniewska M., Tarczyński W., (2006). ''Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Marchewka-Bartkowiak K., Wiśniewski M., (2012). ''[http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/0EEEDB40FD382B3FC1257ADB004040AE/$file/Analiza_BAS_2012_88%20(2).pdf Indywidualny wskaźnik zadłużenia JST- ocena krytyczna i propozycje zmian ] '', Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, Warszawa
* Marchewka-Bartkowiak K., Wiśniewski M., (2012). ''[http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/0EEEDB40FD382B3FC1257ADB004040AE/$file/Analiza_BAS_2012_88%20(2).pdf Indywidualny wskaźnik zadłużenia JST- ocena krytyczna i propozycje zmian ] '', Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, Warszawa
* Pomykalska B., Pomykalski P., (2017). ''[[Analiza finansowa]] przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Pomykalska B., Pomykalski P., (2017). ''Analiza finansowa przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Prędkiewicz K., Prędkiewicz P., (2014). '' [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/65-2014/FRFU-65-829.pdf Wybrane determinanty struktury kapitału mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce] '', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 802 Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 65, s. 829-842
* Prędkiewicz K., Prędkiewicz P., (2014). '' [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/65-2014/FRFU-65-829.pdf Wybrane determinanty struktury kapitału mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce] '', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 802 Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 65, s. 829-842
* Sierpińska M., (2004). '' Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sierpińska M., (2007). ''Metody podejmowania decyzji finansowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sierpińska M., (2007). ''Metody podejmowania decyzji finansowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sierpińska M., (2004). '' Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091571240/U/D20091240Lj.pdf Ustawa o finansach publicznych] '' (2009) Dz. U. 2009 Nr 157 poz. 1240
* Wędzki D., (2015). ''Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego'', Wolters Kluwer, Kraków
* Wędzki D., (2015). ''Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego'', Wolters Kluwer, Kraków
</noautolinks>


{{a|Agata Wadowska}}
{{a|Agata Wadowska}}

Wersja z 14:42, 28 paź 2023

Wskaźnik zadłużenia
Polecane artykuły

Wskaźnik ogólnego zadłużenia – (debt ratio) wskaźnik finansowy mierzący stosunek kapitałów obcych (zobowiązania ogółem i rezerwy na zobowiązania) do aktywów ogółem. Jest on wykorzystywany przy analizie wskaźnikowej sprawozdań finansowych.

TL;DR

Wskaźnik ogólnego zadłużenia to miara stosunku kapitałów obcych do aktywów ogółem. Jego wartość powinna oscylować w przedziale 0,57-0,67. Wzrost wskaźnika oznacza większe ryzyko finansowe, a zbyt niska wartość może oznaczać niewykorzystanie zewnętrznych źródeł finansowania. Analiza wskaźnikowa pozwala ocenić strukturę finansowania przedsiębiorstwa. Wskaźnik zadłużenia jest również stosowany w jednostkach samorządu terytorialnego. Istnieje wiele innych wskaźników służących ocenie poziomu zadłużenia oraz obszarów analizy wskaźnikowej.

Sposób obliczania wskaźnika ogólnego zadłużenia

Aby obliczyć ten wskaźnik stosujemy wzór:

DR - wskaźnik ogólnego zadłużenia

Według zasady złotej reguły finansowania wskaźnik ten powinien oscylować wokół poziomu 0,5, jednak większość przedsiębiorstw nie jest w stanie spełnić tej zasady. Jak podaje M. Sierpińska według standardów zachodnich wielkość tego wskaźnika powinna kształtować się w przedziale 0,57-0,67. (M. Sierpińska 2004, s. 167)

Wskaźnik może mieć wartość większą od 1 tylko wtedy, gdy zobowiązania i rezerwy na zobowiązania mają większą wartość od aktywów, a więc przedsiębiorstwo posiada ujemny kapitał własny, czyli strata netto jaką poniosło przedsiębiorstwo jest większa od kapitału podstawowego.

Kierunki zmian wskaźnika

Wzrastający poziom tego wskaźnika świadczy o rosnącym poziomie ryzyka finansowego co może podważyć wiarygodność finansową firmy. Natomiast zbyt niska wartość tego wskaźnika może oznaczać, że nie wykorzystujemy w pełni zewnętrznych źródeł finansowania dla osiągnięcia większych korzyści. (M. Łuniewska 2006, s. 47)

Zdaniem D. Wędzkiego niższy poziom wskaźnika jest bardziej korzystny dla przedsiębiorstwa z punktu widzenia wypłacalności długoterminowej, gdyż jest mniej kapitału obcego i łatwiej znaleźć środki na jego spłatę. (D. Wędzki 2015, s. 258)

Jak podaje P. Pomykalski "W gospodarce rynkowej bezpieczny poziom tego wskaźnika zależy nie tylko od polityki fiskalnej i polityki kredytowej, lecz także od rentowności prowadzonej działalności gospodarczej”. (P. Pomykalski 2017, s. 118)

Zastosowanie

Zdaniem M. Sierpińskiej ocena poziomu zadłużenia pozwala rozpoznać różne źródła finansowania aktywów, strukturę oraz efektywność zaangażowania kapitałów. (M. Sierpińska 2007, s. 88) Wskaźnik ten stosuje się do oceny struktury finansowania majątku przedsiębiorstwa, do analizy wskaźnikowej, która jest rozszerzeniem wstępnej analizy sprawozdań finansowych.

Indywidualny wskaźnik zadłużenia dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 2014r. obowiązuje ograniczenie zaciągania długu przez samorządy terytorialne. Wskaźnik został określony w art. 243 Ustawy o finansach publicznych z roku 2009.

Jak podaje Ustawa o finansach publicznych obliczamy go według następującego wzoru:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • R – planowaną na rok budżetowy łączną kwotę z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 90, oraz wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 90,
  • O – planowane na rok budżetowy odsetki od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90 oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji,
  • D – dochody ogółem budżetu w danym roku budżetowym,
  • Db – dochody bieżące,
  • Sm – dochody ze sprzedaży majątku,
  • Wb – wydatki bieżące,
  • n – rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,
  • n-1 – rok poprzedzający rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,
  • n-2 – rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata,
  • n-3 – rok poprzedzający rok budżetowy o trzy lata

(Ustawa o finansach publicznych 2009, art. 243)

Do wskaźników służących ocenie poziomu zadłużenia zaliczamy również:

  • Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego
  • Wskaźnik długu
  • Wskaźnik poziomu zadłużenia rzeczowych aktywów trwałych
  • Wskaźnik udziału zobowiązań powyżej 1 roku w zobowiązaniach ogółem

(M. Sierpińska 2004, s. 167)

Obszary analizy wskaźnikowej służą ocenie:

  • płynności finansowej,
  • zadłużenia i zdolności obsługi długu,
  • sprawności działania,
  • rentowności,
  • rynkowej wartości akcji i kapitału.

(M.Sierpińska 2004, s. 144-145)

Bibliografia


Autor: Agata Wadowska

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.