Modele zarządzania zasobami ludzkimi: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) – jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9 </ref> | '''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) – jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9 </ref> | ||
Linia 21: | Linia 19: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
== Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku == | == Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku == | ||
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4</ref> | Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4</ref> | ||
Linia 33: | Linia 31: | ||
Jak podaje Ciekanowski Z. [[zasoby ludzkie]] są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez [[inwestowanie]] rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne [[motywowanie pracowników]] przez system wynagrodzeń może polepszyć [[jakość]] wykonywanej pracy, zwiększyć [[dochody]] firmy oraz sprawić że [[przedsiębiorstwo]] będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. [[Wiedza]] i [[umiejętności]] pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. [[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że [[organizacja]] stoi w miejscu.” <ref>Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. [[Administracja]] i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146</ref> | Jak podaje Ciekanowski Z. [[zasoby ludzkie]] są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez [[inwestowanie]] rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne [[motywowanie pracowników]] przez system wynagrodzeń może polepszyć [[jakość]] wykonywanej pracy, zwiększyć [[dochody]] firmy oraz sprawić że [[przedsiębiorstwo]] będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. [[Wiedza]] i [[umiejętności]] pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. [[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że [[organizacja]] stoi w miejscu.” <ref>Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. [[Administracja]] i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146</ref> | ||
== Przypisy == | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
== Bibliografia == | ==Bibliografia== | ||
* Ciekanowski Z. (2014). | <noautolinks> | ||
* Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3 | * Ciekanowski Z. (2014). ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji'' "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101 | ||
* Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3 | |||
* Nowicka-Mieszała J. (2012). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1 | * Nowicka-Mieszała J. (2012). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1 | ||
* Pocztowski A. (2008) | * Pocztowski A. (2008), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Barbara Michalec}} | {{a|Barbara Michalec}} |
Wersja z 18:01, 27 paź 2023
Modele zarządzania zasobami ludzkimi |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie zasobami ludzkimi (również: zarządzanie personelem, zarządzanie kadrami, polityka personalna) – jest to proces polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. [1]
Z określeniem zarządzanie zasobami ludzkimi można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia kadry pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których firma nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski.[2]
Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie kwalifikacje, do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.[3]
Modele zarządzania zasobami ludzkimi
W rozwój w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:
- "Model Michigan - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą cykl zasobów ludzkich
- Model Harwardzki - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje założenie, że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na zasoby ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w proces zarządzania kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: partycypacja pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników – do organizacji, w organizacji i od organizacji, system wynagrodzeń, system pracy.
- Model Schulera - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma strategia organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne cele organizacji. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze." [4]
Jak podaje Ciekanowski Z. zasoby ludzkie są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez inwestowanie rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne motywowanie pracowników przez system wynagrodzeń może polepszyć jakość wykonywanej pracy, zwiększyć dochody firmy oraz sprawić że przedsiębiorstwo będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. Wiedza i umiejętności pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. Inwestycje w kapitał ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że organizacja stoi w miejscu.” [5]
Przypisy
- ↑ Harasim W. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9
- ↑ Pocztowski A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2008, s. 22
- ↑ Harasim W. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4
- ↑ Nowicka-Mieszała J. (2012). Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1, s. 93-95
- ↑ Ciekanowski Z. (2014). Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146
Bibliografia
- Ciekanowski Z. (2014). Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101
- Harasim W. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3
- Nowicka-Mieszała J. (2012). Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1
- Pocztowski A. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Barbara Michalec