Zarządzanie przez komunikowanie: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 40: | Linia 40: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie przez...]] | [[Kategoria:Zarządzanie przez...]] | ||
[[en:Management by communication]] | [[en:Management by communication]] | ||
{{#metamaster:description|Zarządzanie przez komunikowanie - informowanie podwładnych o celach i zagrożeniach przedsiębiorstwa, dzielenie się zamierzeniami i strategią. Dowartościowanie pracowników i budowa zaufania.}} |
Wersja z 07:24, 14 paź 2023
Zarządzanie przez komunikowanie |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie przez komunikowanie (ZPK) polega na informowaniu podwładnych o głównych celach, zagrożeniach czy problemach jakie dane przedsiębiorstwo napotyka, a także dzieleniu się informacjami o zamierzeniach oraz strategii jaką kierownictwo będzie prowadziło. Pracownicy informowani o tych podstawowych kwestiach czują się dowartościowani oraz bardziej zjednoczeni z organizacją, co w znacznym stopniu wpływa na jakość wykonywanej przez nich pracy. Zachowanie takie przyczynia się również do budowy klimatu zaufania oraz dobrej atmosfery w pracy.
Zastosowania zarządzania przez komunikowanie
Komunikacja jest centralnym punktem pracy kierowniczej, obserwacje wykazują, że menedżerowie przez większość czasu rozmawiają i słuchają innych. Jak mówi Irwing Maugham: "To właśnie przez słowa menedżerowie zwracają się do ludzi, perswadują im pewne rzeczy, przekazują swoje wymagania, przypochlebiają się, podstępnie wymuszają, przydzielają obowiązki, oznajmiają o pewnych sprawach, debatują, obrażają, przyznają rację, naradzają się, pouczają, doradzają, narzekają, irytują, denerwują, poprawiają, uspołeczniają, rekrutują straszą, obiecują, nagradzają, potępiają i w końcu zwalniają z pracy."
Z procesami zarządzanie związany jest rozwój usług komunikacyjnych, które przyczyniają się do efektywniejszego wykorzystania zarządzania przez komunikowanie. Wśród nich wymienić należy:
- podstawowe usługi telekomunikacyjne (teleks, telefaks, teletekst, poczta elektroniczna)
- elektroniczną wymianę danych i dokumentów EDI (jest to technologia obiegu i wymiany dokumentów w transporcie, edukacji, bankowości, administracji, handlu)
- technologię Bluetooth (pozwala na skonfigurowanie elastycznego, mobilnego środowiska pracy oraz jego integrację)
- interaktywną telewizję (należą do niej wszystkie usługi, których istotnym elementem jest przesyłanie obrazu stałego, np.: wideokonferencje, rejestracja obrazu)
Patrz także:
- Zarządzanie przez informacje i komunikację
- Zarządzanie przez kontrolę
- Zarządzanie przez spacerowanie
Bibliografia
- Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu, Agencja wydawnicza Placet, Warszawa 2002
- Watson T.J., W poszukiwaniu doskonałego zarządzania, PWN, Warszawa 2001
Autor: Katarzyna Rodak