Merchandiser: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 48: | Linia 48: | ||
{{a|Tomasz Trzęsiec}} | {{a|Tomasz Trzęsiec}} | ||
[[Kategoria:Marketing]] | [[Kategoria:Marketing]] | ||
{{#metamaster:description|Merchandiser - ekspozytor towarów dbający o atrakcyjną prezentację produktów w sklepie. Znajomość merchandisingu i psychologii społecznej to kluczowe elementy tego zawodu.}} |
Wersja z 15:32, 11 paź 2023
Merchandiser |
---|
Polecane artykuły |
Merchandiser to nikt inny jak ekspozytor towarów. Odpowiada on za poprawną i skutkującą we wzroście sprzedaży ekspozycję towarów na terenie całej powierzchni sprzedażowej sklepu. Głównym zadaniem ekspozytora towarów jest zwiększenie atrakcyjności produktu. Jest to zawód związany z szeroko pojętym handlem. Merchandiser w swojej pracy stara się podnieść subiektywną wartość wystawionego towaru w oczach przyszłych i potencjalnych klientów. Działania takie mają doprowadzić do zwiększenia sprzedaży produktów. Obowiązkiem merchandisera jest znajomość i stosowanie podstawowych zasad obowiązujących w merchandisingu, znajomość poprawnej prezentacji produktów. Merchandiser powinien znać podstawy psychologii społecznej oraz wszelkie mechanizmy i etapy towarzyszące zakupowi towarów.
TL;DR
Merchandiser to osoba odpowiedzialna za atrakcyjną prezentację towarów i zwiększenie sprzedaży. Praca merchandisera polega m.in. na dbaniu o prezentację towarów, kontrolowaniu stanu magazynowego i raportowaniu działań. Może pracować w jednym sklepie lub dla kilku punktów sprzedaży. Wymagane są minimum średnie wykształcenie, umiejętność obsługi komputera i aparat fotograficzny, a także kompetencje interpersonalne. Merchandiser powinien być kreatywny, dokładny i umieć podejmować szybkie decyzje. Praca może być stresująca i wiązać się z pewnymi problemami zdrowotnymi.
Do podstawowych zadań ekspozytora towarów należy m.in.:
- dbanie o odpowiednią prezentację towarów,
- odpowiednie ułożenie towarów,
- rozmieszczenie produktów na powierzchni sprzedażowej,
- kontrolowanie stałej obecności produktów na półkach oraz ich daty ważności,
- monitorowanie rotacji towarów,
- szybkie reagowanie na braki w magazynie,
- raportowanie podejmowanych działań.
Środowisko pracy
Merchandiser swoje obowiązki realizuje w przestrzeni sprzedażowej. W przestrzeni tej znajdują się towary, za które merchandiser ponosi odpowiedzialność. Często zdarza się, że ekspozytor towarów zatrudniony jest w jednym tylko punkcie sprzedaży. Może to być np.: butik, supermarket, czy hurtownia. Drugą opcją zatrudnienia ekspozytora towarów jest zatrudnienie poprzez agencję, markę bądź firmę. Wtedy merchandiser może być odpowiedzialny za kilka punktów sprzedaży. Najczęściej merchandiser w zależności od rodzaju umowy zawartej między nim a pracodawcą, może pracować w normowanym czasie pracy bądź jego praca może mieć charakter zadaniowy. Swoje obowiązki może wykonywać albo w jednej, ściśle określonej przestrzeni sprzedażowej albo ponosić odpowiedzialność za kilka punktów sprzedaży. Jako, że ekspozytor towarów musi raportować swoje przeprowadzane działania oraz musi analizować ich efektywność, powinien umieć obsługiwać się telefonem, pakietem programów komputerowych - zwłaszcza biurowych (E. Diamond, J. Diamond 2007, s. 35). Dobrze, jeżeli merchandiser potrafi posługiwać się aparatem fotograficznym - ułatwi to prezentacje wystawionych produktów swoim przełożonym. Praca ekspozytora towarów to specyficzna praca. Czynności wykonywane przez merchandisera mogą przyczyniać się do ponoszenia pewnych urazów mechanicznych. Presja czasu, pod którą musi wykonywać swoje obowiązki merchandiser, może prowadzić do stresu, a to w dalszej kolejności do pewnych powikłań i problemów ze zdrowiem.
Wymagania niezbędne do podjęcia pracy
Wykształcenie i uprawnienia
Merchandiser powinien posiadać wykształcenie minimum średnie. Najbardziej preferowanym profilem jest profil handlowy. Ekspozytor towaru powinien posiadać również podstawy wiedzy z zakresu marketingu oraz posiadać podstawową znajomość technik sprzedaży. Dużym atutem jest wykształcenie kierunkowe artystyczne w przypadku, kiedy mówimy o pracy w branży odzieżowej. Niezbędne kompetencje do podjęcia pracy w zawodzie ekspozytora towaru mogą potwierdzać świadectwa odbytych specjalistycznych kursów i szkoleń branżowych. Odbycie stażu jako konsultant ds. sprzedaży to również mile widziane doświadczenie oraz potwierdzenie niezbędnych umiejętności do wykonywania zawodu. Doświadczenie to niezwykle istotny element w pracy merchandisera. Bardzo często jest ono wymagane przez pracodawców aby zatrudnić potencjalną osobę. Ekspozytor towarów może podnosić swoje kompetencje poprzez wszelkie szkolenia i konferencje z zakresu merchandisingu, sprzedaży, zachowań konsumenta, mechanizmów i praw rynkowych. Takie szkolenia znacznie zwiększają szanse na awans zawodowy oraz na samo przyjęcie na stanowisko merchandisera. Ekspozytor towarów musi posiadać odpowiednie, branżowe kompetencje aby podjąć się pracy w konkretnej firmie/marce (E. Diamond, J. Diamond 2007, s. 50).
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne
Ekspozytor towarów powinien posiadać
- wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne,
- zmysł estetyczny,
- innowacyjne podejście do zadań,
- dokładność i kreatywność.
Ze względu na charakterystykę pracy, bardzo istotnym elementem jest umiejętność organizacji czasu oraz przestrzeni własnej pracy bądź zespołu, który się nadzoruje. Ekspozytor towarów powinien umieć podejmować szybkie, niezależne oraz trafne decyzje. Powinien on być pewny swoich decyzji i umieć je odpowiednio uargumentować. W zawodzie merchandisera bardzo ważna jest odpowiednia sprawność fizyczna. Dlatego też, osoby niesprawne ruchowo nie będą mogły w pełni realizować zadań, które są powierzone na tym stanowisku przez pracodawcę. Przeciwwskazaniami do podjęcia pracy na stanowisku ekspozytora towarów są mi.in.: słaby wzrok, niska sprawność fizyczna, ślepota, głuchoniemość.
Bibliografia
- Diamond J., Diamond E. (2007), Merchandising. Magnetyzm przestrzeni handlowej. Wydanie III, Onepress, Gliwice
- Deluga W. (2016) Marketing i zarządzanie Merchandising w handlu detalicznym, nr 4
- Drab A. (2010) Zeszyty Naukowe Instytutu Zarządzania i Marketingu Akademii im. Jana Długosza w Czestochowie. Pragmata Tes Oikonomias Merchandising: geneza, typologia i definicje, nr 4
- Jachowska E. (2014) Visual Merchandising, Merchandising, (Red.) A. Grzegorczyk, A. Wiśniewska Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa
Autor: Tomasz Trzęsiec