Operator logistyczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Operator logistyczny''' – (z języka angielskiego Logistics Service Provider, w skrócie LSP) nazywamy tak przedsiębiorstwo świadczące szeroki zakres usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. usługi związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć koszty klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków. | '''Operator logistyczny''' – (z języka angielskiego Logistics Service Provider, w skrócie LSP) nazywamy tak [[przedsiębiorstwo]] świadczące szeroki [[zakres]] usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. [[usługi]] związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć [[koszty]] klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków. | ||
„Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą wartość dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny (TPL) może być określony jako usługodawca kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych. Poprzez swoje możliwości angażuje się we współpracę tak krajową jak i międzynarodową” (Skowron-Grabowska B. 2011, s.1). | „Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą [[wartość]] dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny (TPL) może być określony jako [[usługodawca]] kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych. Poprzez swoje możliwości angażuje się we współpracę tak krajową jak i międzynarodową” (Skowron-Grabowska B. 2011, s.1). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Zakres działań logistycznych, a zatem zadań operatora logistycznego zazwyczaj zawiera: | [[Zakres działań]] logistycznych, a zatem zadań operatora logistycznego zazwyczaj zawiera: | ||
*dbanie o przepływ informacji | *dbanie o przepływ informacji | ||
*obsługę klienta | *obsługę klienta | ||
*prognozowanie popytu | *[[prognozowanie]] popytu | ||
*kontrolowanie poziomu zapasów | *[[kontrolowanie]] poziomu zapasów | ||
*realizację zamówień | *realizację zamówień | ||
*czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części | *czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części | ||
*lokalizację składów i zakładów produkcyjnych | *lokalizację składów i zakładów produkcyjnych | ||
*koordynowanie procesów zaopatrzeniowych | *koordynowanie procesów zaopatrzeniowych | ||
*gospodarowanie odpadami | *[[gospodarowanie odpadami]] | ||
*pakowanie | *[[pakowanie]] | ||
*obsługę zwrotów | *obsługę zwrotów | ||
*czynności związane z transportem i składowaniem (Mroczko F. 2016, s.17). | *czynności związane z transportem i składowaniem (Mroczko F. 2016, s.17). | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
==Zadania operatorów logistycznych== | ==Zadania operatorów logistycznych== | ||
„(…) Główne zadania stawiane logistyce: koordynacja przepływu surowców, materiałów do produkcji i gotowych wyrobów do konsumentów; minimalizacja kosztów tego przepływu; podporządkowanie działalności logistycznej wymogom wysokiego poziomu obsługi klienta” (Mroczko F. 2016, s.17). | „(…) Główne zadania stawiane logistyce: [[koordynacja]] przepływu surowców, materiałów do produkcji i gotowych wyrobów do konsumentów; minimalizacja kosztów tego przepływu; podporządkowanie działalności logistycznej wymogom wysokiego poziomu obsługi klienta” (Mroczko F. 2016, s.17). | ||
Można, zatem uznać, iż główne zadania operatorów logistycznych to: | Można, zatem uznać, iż główne zadania operatorów logistycznych to: | ||
*prowadzenie dokumentacji, do której zalicza się również przygotowywanie dokumentów celnych, dokumentów magazynowych, listów przewozowych, etc. | *prowadzenie dokumentacji, do której zalicza się również przygotowywanie dokumentów celnych, dokumentów magazynowych, listów przewozowych, etc. | ||
*koordynowanie obrotu produktami gotowymi, tzw. '''logistyka dystrybucji''' | *koordynowanie obrotu produktami gotowymi, tzw. '''[[logistyka dystrybucji]]''' | ||
*organizowanie zaopatrzenia dla klienta | *[[organizowanie]] zaopatrzenia dla klienta | ||
*koordynowanie dostaw do docelowych odbiorców | *koordynowanie dostaw do docelowych odbiorców | ||
*doradztwo logistyczne dla klienta | *doradztwo logistyczne dla klienta | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
Wyróżnia się następujące, podstawowe typy operatorów logistycznych: | Wyróżnia się następujące, podstawowe typy operatorów logistycznych: | ||
*operatorzy 1PL (z ang. '''In-House Logistics''') – zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że usługa logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146). | *operatorzy 1PL (z ang. '''In-House Logistics''') – zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że [[usługa]] logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146). | ||
*operatorzy 2PL (z ang. '''Second party Logistics''') – „Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw” (Kasperek M. 2013, s.758). Co więcej, przedsiębiorstwa typu 2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie) (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146-147). | *operatorzy 2PL (z ang. '''Second party Logistics''') – „Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw” (Kasperek M. 2013, s.758). Co więcej, przedsiębiorstwa typu 2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie) (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146-147). | ||
* operatorzy 3PL (z ang. '''3rd Party Logistics''') – to, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta. | * operatorzy 3PL (z ang. '''3rd Party Logistics''') – to, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta. | ||
* operatorzy 4PL (z ang. '''4th Party Logistics''') – usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. „[Operator 4PL] Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw. Tego rodzaju działalność scharakteryzować można, jako koncepcję, w której przedsiębiorstwo typu 4PL funkcjonuje, jako ogniwo koordynujące pomiędzy klientem, a wszystkimi jego potencjalnymi i rzeczywistymi dostawcami usług logistycznych” (Zamkowska S. 2011, s. 11). | * operatorzy 4PL (z ang. '''4th Party Logistics''') – usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. „[Operator 4PL] Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje [[planowanie]], koordynację i kontrolę sieci dostaw. Tego rodzaju działalność scharakteryzować można, jako koncepcję, w której przedsiębiorstwo typu 4PL funkcjonuje, jako ogniwo koordynujące pomiędzy klientem, a wszystkimi jego potencjalnymi i rzeczywistymi dostawcami usług logistycznych” (Zamkowska S. 2011, s. 11). | ||
*5PL (z ang.'''5th Party Logistics''') – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych. Do podstawowych zadań podmiotów 5PL należy mapowanie i reengineering łańcucha dostaw, a także funkcje 4PL (zalicza się do tego integrację oraz kontrolę załadunku, jego transportu, magazynowania itp.), a także zapewnienie sprawnie działających, zintegrowanych systemów informacyjnych, które mają na celu zapewnić widzialność oraz kontrolę łańcucha dostaw, w czasie rzeczywistym. Najważniejszym elementem, a zarazem gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym systemie są technologie informacyjne oraz integracja systemów komputerowych. Operator 5PL sam w sobie nie jest podmiotem fizycznym, a systemem, który dostarcza informacje uczestnikom łańcucha, nad którymi sprawuje kontrolę. Dzięki operatorowi 5PL poszczególni uczestnicy procesu zarządzają różnymi łańcuchami dostaw w sieci bazując na informacjach, które otrzymali w czasie rzeczywistym, a także dzięki jak najtrafniej dopasowanym usługom logistycznym (zaliczyć do nich możemy magazynowanie, transport, spedycję, etc). Co więcej, koordynowanie oraz rozbudowa poszczególnych łańcuchów dostaw, a także ich przekształcanie w sieci dostaw przez opisywanego operatora logistycznego powoduje powstawanie wirtualnych korporacji (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.148-149). | *5PL (z ang.'''5th Party Logistics''') – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych. Do podstawowych zadań podmiotów 5PL należy mapowanie i [[reengineering]] łańcucha dostaw, a także funkcje 4PL (zalicza się do tego integrację oraz kontrolę załadunku, jego transportu, magazynowania itp.), a także zapewnienie sprawnie działających, zintegrowanych systemów informacyjnych, które mają na celu zapewnić widzialność oraz kontrolę łańcucha dostaw, w czasie rzeczywistym. Najważniejszym elementem, a zarazem gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym systemie są technologie informacyjne oraz integracja systemów komputerowych. Operator 5PL sam w sobie nie jest podmiotem fizycznym, a systemem, który dostarcza [[informacje]] uczestnikom łańcucha, nad którymi sprawuje kontrolę. Dzięki operatorowi 5PL poszczególni uczestnicy procesu zarządzają różnymi łańcuchami dostaw w sieci bazując na informacjach, które otrzymali w czasie rzeczywistym, a także dzięki jak najtrafniej dopasowanym usługom logistycznym (zaliczyć do nich możemy [[magazynowanie]], [[transport]], spedycję, etc). Co więcej, koordynowanie oraz rozbudowa poszczególnych łańcuchów dostaw, a także ich przekształcanie w sieci dostaw przez opisywanego operatora logistycznego powoduje powstawanie wirtualnych korporacji (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.148-149). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
*Kasperek M. (2013) [http://ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p069.pdf ''Model działania operatora 4PL''], ''Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji'', Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole | *Kasperek M. (2013) [http://ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p069.pdf ''Model działania operatora 4PL''], ''[[Innowacje]] w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji'', Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole | ||
*Książkiewicz D. (2003) [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5368/L2003-2s24.pdf ''Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych''], "Logistyka" nr 2/2003 | *Książkiewicz D. (2003) [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5368/L2003-2s24.pdf ''Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych''], "Logistyka" nr 2/2003 | ||
*Mroczko F. (2016) ''Logistyka'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych | *Mroczko F. (2016) ''Logistyka'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych | ||
*Nowakowska-Grunt J. (2010) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/196-artykuly-na-plycie-cd-2/1757-artykul ''Operatorzy logistyczni a efekt byczego bicza w łańcuchu dostaw''], "Logistyka" nr 4/2010 | *Nowakowska-Grunt J. (2010) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/196-artykuly-na-plycie-cd-2/1757-artykul ''Operatorzy logistyczni a efekt byczego bicza w łańcuchu dostaw''], "Logistyka" nr 4/2010 | ||
* Skowron-Grabowska B. (2011) [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/46-2011/FRFU-46-225.pdf ''Wpływ funkcjonowania operatorów logistycznych na rozwój rynku usług w Polsce''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 685 | * Skowron-Grabowska B. (2011) [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/46-2011/FRFU-46-225.pdf ''Wpływ funkcjonowania operatorów logistycznych na rozwój rynku usług w Polsce''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 685 | ||
*Włodarczak B., Kielek D. (2012) [http://www.wzieu.pl/zn/767/ZN_767.pdf ''Etapy rozwoju polskiego rynku usług logistycznych – od tradycji (1PL) do innowacji (5PL)''] Zeszyty Naukowe "Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka" nr 5 | *Włodarczak B., Kielek D. (2012) [http://www.wzieu.pl/zn/767/ZN_767.pdf ''Etapy rozwoju polskiego rynku usług logistycznych – od tradycji (1PL) do innowacji (5PL)''] Zeszyty Naukowe "Współczesne Problemy Ekonomiczne. [[Globalizacja]]. Liberalizacja. [[Etyka]]" nr 5 | ||
*Zamkowska S. (2011) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/199-artykuly-na-plycie-cd/445-artykul ''Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie''], "Logistyka" nr 3/2011 | *Zamkowska S. (2011) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/199-artykuly-na-plycie-cd/445-artykul ''Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie''], "Logistyka" nr 3/2011 | ||
{{a|Paulina Marszałek}} | {{a|Paulina Marszałek}} | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] |
Wersja z 23:35, 20 maj 2020
Operator logistyczny |
---|
Polecane artykuły |
Operator logistyczny – (z języka angielskiego Logistics Service Provider, w skrócie LSP) nazywamy tak przedsiębiorstwo świadczące szeroki zakres usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. usługi związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć koszty klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków. „Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą wartość dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny (TPL) może być określony jako usługodawca kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych. Poprzez swoje możliwości angażuje się we współpracę tak krajową jak i międzynarodową” (Skowron-Grabowska B. 2011, s.1).
Zakres działań logistycznych, a zatem zadań operatora logistycznego zazwyczaj zawiera:
- dbanie o przepływ informacji
- obsługę klienta
- prognozowanie popytu
- kontrolowanie poziomu zapasów
- realizację zamówień
- czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części
- lokalizację składów i zakładów produkcyjnych
- koordynowanie procesów zaopatrzeniowych
- gospodarowanie odpadami
- pakowanie
- obsługę zwrotów
- czynności związane z transportem i składowaniem (Mroczko F. 2016, s.17).
Zadania operatorów logistycznych
„(…) Główne zadania stawiane logistyce: koordynacja przepływu surowców, materiałów do produkcji i gotowych wyrobów do konsumentów; minimalizacja kosztów tego przepływu; podporządkowanie działalności logistycznej wymogom wysokiego poziomu obsługi klienta” (Mroczko F. 2016, s.17).
Można, zatem uznać, iż główne zadania operatorów logistycznych to:
- prowadzenie dokumentacji, do której zalicza się również przygotowywanie dokumentów celnych, dokumentów magazynowych, listów przewozowych, etc.
- koordynowanie obrotu produktami gotowymi, tzw. logistyka dystrybucji
- organizowanie zaopatrzenia dla klienta
- koordynowanie dostaw do docelowych odbiorców
- doradztwo logistyczne dla klienta
- rozliczanie kosztów operacji spedycyjnych dla klienta
Podział operatorów logistycznych
Wyróżnia się następujące, podstawowe typy operatorów logistycznych:
- operatorzy 1PL (z ang. In-House Logistics) – zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że usługa logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146).
- operatorzy 2PL (z ang. Second party Logistics) – „Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw” (Kasperek M. 2013, s.758). Co więcej, przedsiębiorstwa typu 2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie) (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146-147).
- operatorzy 3PL (z ang. 3rd Party Logistics) – to, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta.
- operatorzy 4PL (z ang. 4th Party Logistics) – usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. „[Operator 4PL] Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw. Tego rodzaju działalność scharakteryzować można, jako koncepcję, w której przedsiębiorstwo typu 4PL funkcjonuje, jako ogniwo koordynujące pomiędzy klientem, a wszystkimi jego potencjalnymi i rzeczywistymi dostawcami usług logistycznych” (Zamkowska S. 2011, s. 11).
- 5PL (z ang.5th Party Logistics) – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych. Do podstawowych zadań podmiotów 5PL należy mapowanie i reengineering łańcucha dostaw, a także funkcje 4PL (zalicza się do tego integrację oraz kontrolę załadunku, jego transportu, magazynowania itp.), a także zapewnienie sprawnie działających, zintegrowanych systemów informacyjnych, które mają na celu zapewnić widzialność oraz kontrolę łańcucha dostaw, w czasie rzeczywistym. Najważniejszym elementem, a zarazem gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym systemie są technologie informacyjne oraz integracja systemów komputerowych. Operator 5PL sam w sobie nie jest podmiotem fizycznym, a systemem, który dostarcza informacje uczestnikom łańcucha, nad którymi sprawuje kontrolę. Dzięki operatorowi 5PL poszczególni uczestnicy procesu zarządzają różnymi łańcuchami dostaw w sieci bazując na informacjach, które otrzymali w czasie rzeczywistym, a także dzięki jak najtrafniej dopasowanym usługom logistycznym (zaliczyć do nich możemy magazynowanie, transport, spedycję, etc). Co więcej, koordynowanie oraz rozbudowa poszczególnych łańcuchów dostaw, a także ich przekształcanie w sieci dostaw przez opisywanego operatora logistycznego powoduje powstawanie wirtualnych korporacji (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.148-149).
Bibliografia
- Kasperek M. (2013) Model działania operatora 4PL, Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
- Książkiewicz D. (2003) Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych, "Logistyka" nr 2/2003
- Mroczko F. (2016) Logistyka, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych
- Nowakowska-Grunt J. (2010) Operatorzy logistyczni a efekt byczego bicza w łańcuchu dostaw, "Logistyka" nr 4/2010
- Skowron-Grabowska B. (2011) Wpływ funkcjonowania operatorów logistycznych na rozwój rynku usług w Polsce "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 685
- Włodarczak B., Kielek D. (2012) Etapy rozwoju polskiego rynku usług logistycznych – od tradycji (1PL) do innowacji (5PL) Zeszyty Naukowe "Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka" nr 5
- Zamkowska S. (2011) Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie, "Logistyka" nr 3/2011
Autor: Paulina Marszałek