Gospodarka centralnie planowana: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
==Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym:== | ==Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym:== | ||
* monoteistyczny ład społeczny- struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego (rząd, ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy), | * monoteistyczny ład społeczny- struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego ([[rząd]], ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy), | ||
<google>text</google> | <google>text</google> | ||
* dominacja państwowej własności czynników produkcji- państwowa własność dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie formy własności społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne czynniki produkcji, skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych, | * dominacja państwowej własności czynników produkcji- państwowa [[własność]] dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie [[formy własności]] społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne [[czynniki produkcji]], skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych, | ||
* centralne planowanie i zarządzanie gospodarką- bardzo silna [[centralizacja]] decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. Plan powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, koszty, rentowność) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa, | * centralne [[planowanie]] i [[zarządzanie]] gospodarką- bardzo silna [[centralizacja]] decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. [[Plan]] powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, [[koszty]], [[rentowność]]) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa, | ||
* nierynkowa [[alokacja zasobów]]- to rozdział surowców, materiałów, [[Dewiza|dewiz]], środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. Alokacja zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku, | * nierynkowa [[alokacja zasobów]]- to rozdział surowców, materiałów, [[Dewiza|dewiz]], środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. [[Alokacja]] zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku, | ||
* gospodarka niedoborów- niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że: | * gospodarka niedoborów- niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że: | ||
* ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo, | * ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo, | ||
* system podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i zwolnienia podatkowe, | * [[system]] podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i [[zwolnienia podatkowe]], | ||
* państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom, | * państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom, | ||
* banki udzielały organizacjom gospodarczym [[Kredyt|kredyty]] nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów. | * banki udzielały organizacjom gospodarczym [[Kredyt|kredyty]] nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów. | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
==Zalety systemu== | ==Zalety systemu== | ||
System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli zdolność do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między cele uznane za najważniejsze. | System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli [[zdolność]] do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między [[cele]] uznane za najważniejsze. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Buczyńska T., (2007), ''Mikroekonomia'', Wydawnicwto Szkolne PWN, Łódź | * Buczyńska T., (2007), ''[[Mikroekonomia]]'', Wydawnicwto Szkolne PWN, Łódź | ||
* Kochan J., (2013), ''Socjalizm'', Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o | * Kochan J., (2013), ''[[Socjalizm]]'', Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o | ||
* Tymiński M., (2002), [http://rcin.org.pl/Content/49276/WA303_63178_A507-DN-R-34-4_Tyminski.pdf ''Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970)''], 'Dzieje Najnowsze', nr 4 | * Tymiński M., (2002), [http://rcin.org.pl/Content/49276/WA303_63178_A507-DN-R-34-4_Tyminski.pdf ''Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970)''], 'Dzieje Najnowsze', nr 4 | ||
Wersja z 21:18, 19 maj 2020
Gospodarka centralnie planowana |
---|
Polecane artykuły |
Gospodarka centralnie planowana jest to gospodarka oparta na dominacji państwowej własności czynników produkcji i kierowania przez biurokrację państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. Pojęcie gospodarki centralnie planowanej odnoszone jest do gospodarki krajów, tzw. realnego socjalizmu, a więc krajów rządzonych przez partię typu komunistycznego (M. Tymiński 2002).
Podstawowe założenia tej gospodarki wywodzą się z marksistowskiej wizji komunizmu. Wyrosła ona przede wszystkim z totalnej krytyki kapitalizmu.
Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym:
- monoteistyczny ład społeczny- struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego (rząd, ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy),
- dominacja państwowej własności czynników produkcji- państwowa własność dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie formy własności społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne czynniki produkcji, skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych,
- centralne planowanie i zarządzanie gospodarką- bardzo silna centralizacja decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. Plan powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, koszty, rentowność) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa,
- nierynkowa alokacja zasobów- to rozdział surowców, materiałów, dewiz, środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. Alokacja zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku,
- gospodarka niedoborów- niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że:
- ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo,
- system podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i zwolnienia podatkowe,
- państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom,
- banki udzielały organizacjom gospodarczym kredyty nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów.
Słabości systemu
Istnienie łagodnego ograniczenia pieniężno-budżetowego sprawiło, że przedsiębiorstwa nie musiały walczyć o przetrwanie i rozwoju, które gwarantowane były przez państwo i nie zależały od realizowanej rentowności. Słabością systemu nakazowo-rozdzielczym było to że system:
- nie zapewniał prawidłowej alokacji zasobów gospodarczych, tzn. nie skłaniał do racjonalnego wykorzystania czynników wytwórczych i obniżki kosztów,
- okazał się całkowicie nieelastyczny z punktu widzenia dostosowania produkcji do struktury potrzeb odbiorców,
- nie był zdolny do absorbowania informacji,
- nie sprzyjał osiąganiu równowagi gospodarczej,
- hamował widoczny sposób oddolną inicjatywę i kreowanie siły tkwiącej w społeczeństwie,
- wywoływał tendencje do ukrywania rezerw przez podmioty gospodarcze,
- prowadził do nadmiernego rozrostu administracji gospodarczej i biurokracji partyjno-państwowej,
- uniemożliwiał w praktyce jakąkolwiek demokrację.
Zalety systemu
System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli zdolność do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między cele uznane za najważniejsze.
Bibliografia
- Buczyńska T., (2007), Mikroekonomia, Wydawnicwto Szkolne PWN, Łódź
- Kochan J., (2013), Socjalizm, Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o
- Tymiński M., (2002), Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970), 'Dzieje Najnowsze', nr 4
Autor: Aleksandra Noga