System ekspercki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''System ekspercki''' (ES) jest zbiorem programów komputerowych wykorzystujących [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], modele wiedzy i procedury (reguły) wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. [[Wiedza]] jest w nich zapisana w postaci faktów i reguł wnioskowania. System ekspertowy odzwierciedla procesy podejmowania decyzji przez człowieka - eksperta.  
'''System ekspercki''' (ES) jest zbiorem programów komputerowych wykorzystujących [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], [[modele]] wiedzy i procedury (reguły) wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. [[Wiedza]] jest w nich zapisana w postaci faktów i reguł wnioskowania. System ekspertowy odzwierciedla procesy podejmowania decyzji przez człowieka - eksperta.  


Zakłada on wspomaganie rozwiązywania problemów, które funkcjonują w danej dziedzinie, na zasadzie podobnej do działania ludzkiego mózgu [Kiełtyka L. 2013].  
Zakłada on wspomaganie rozwiązywania problemów, które funkcjonują w danej dziedzinie, na zasadzie podobnej do działania ludzkiego mózgu [Kiełtyka L. 2013].  
Linia 30: Linia 30:
==Cechy charakterystyczne==
==Cechy charakterystyczne==
Wskazuje się trzy podstawowe cechy, które charakteryzują systemy eksperckie [Trajer J., Paszek A., Iwan S. 2012]:
Wskazuje się trzy podstawowe cechy, które charakteryzują systemy eksperckie [Trajer J., Paszek A., Iwan S. 2012]:
* [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], które pozyskuje się od ekspertów lub zespołów eksperckich za pomocą metod, a także narzędzi obejmujących zakres inżynierii wiedzy;
* [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], które pozyskuje się od ekspertów lub zespołów eksperckich za pomocą metod, a także narzędzi obejmujących [[zakres]] inżynierii wiedzy;
* [[Procedura|procedury]] wnioskujące, które najczęściej działają na bazie wnioskowania symbolicznego - odzwierciedlają one sposób, w jaki wnioskuje człowiek;
* [[Procedura|procedury]] wnioskujące, które najczęściej działają na bazie wnioskowania symbolicznego - odzwierciedlają one sposób, w jaki wnioskuje człowiek;
* zdolność do poszerzania wiedzy, którą wcześniej otrzymano od ekspertów, "w wyniku analizy efektów decyzji podejmowanych przez system w przyszłości i wprowadzania ich do odpowiedniego miejsca w bazie wiedzy".
* [[zdolność]] do poszerzania wiedzy, którą wcześniej otrzymano od ekspertów, "w wyniku analizy efektów decyzji podejmowanych przez system w przyszłości i wprowadzania ich do odpowiedniego miejsca w bazie wiedzy".


==Struktura==
==Struktura==
W strukturze systemów eksperckich możemy wyróżnić sześć podstawowych elementów [Grzelańczyk P. 2012]:
W strukturze systemów eksperckich możemy wyróżnić sześć podstawowych elementów [Grzelańczyk P. 2012]:
* "[[baza wiedzy]] (np. zbiór reguł);
* "[[baza wiedzy]] (np. zbiór reguł);
* [[baza danych]] (np. dane o obiekcie, wyniki pomiarów, hipotez);
* [[baza danych]] (np. [[dane]] o obiekcie, wyniki pomiarów, hipotez);
* procedury wnioskowania - maszyna wnioskująca;
* procedury wnioskowania - maszyna wnioskująca;
* procedury objaśniania - objaśniają strategię wnioskowania;
* procedury objaśniania - objaśniają strategię wnioskowania;
* [[Procedura|procedury]] sterowania dialogiem - procedury wejścia/wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez program;
* [[Procedura|procedury]] sterowania dialogiem - procedury wejścia/wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez [[program]];
* procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy - pozyskiwanie wiedzy".
* procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy - pozyskiwanie wiedzy".


Linia 46: Linia 46:


==Funkcje==
==Funkcje==
Tworzenie systemu ekspertowego wymaga współpracy informatyków i ekspertów w danej dziedzinie. Do podstawowych funkcji systemów ekspertowych należą: interpretacja [[Dane|danych]], przewidywanie konsekwencji decyzji, diagnostyka, zalecenie działań naprawczych, projektowanie rozwiązań, [[monitoring]], sterowanie zachowaniem systemu, uczenie - przechowywanie i wykorzystywanie nabywanej wiedzy.  
Tworzenie systemu ekspertowego wymaga współpracy informatyków i ekspertów w danej dziedzinie. Do podstawowych funkcji systemów ekspertowych należą: [[interpretacja]] [[Dane|danych]], przewidywanie konsekwencji decyzji, diagnostyka, zalecenie działań naprawczych, [[projektowanie]] rozwiązań, [[monitoring]], sterowanie zachowaniem systemu, uczenie - przechowywanie i wykorzystywanie nabywanej wiedzy.  


Aby zrealizować te [[Funkcja|funkcje]], systemy eksperckie muszą posiadać specjalistyczną budowę. To właśnie ona znacząco wyróżnia je od [[system]]ów konwencjonalnych. Takimi wyróżnikami są: "sposoby reprezentacji wiedzy, zastosowanie odmiennych metod rozwiązywania problemów (...), oddzielenie w systemie podsystemów wiedzy do wnioskowania i [[Kontrola|kontroli]]" [Grzelańczyk P. 2012].
Aby zrealizować te [[Funkcja|funkcje]], systemy eksperckie muszą posiadać specjalistyczną budowę. To właśnie ona znacząco wyróżnia je od [[system]]ów konwencjonalnych. Takimi wyróżnikami są: "sposoby reprezentacji wiedzy, zastosowanie odmiennych metod rozwiązywania problemów (...), oddzielenie w systemie podsystemów wiedzy do wnioskowania i [[Kontrola|kontroli]]" [Grzelańczyk P. 2012].
Linia 60: Linia 60:


==Zastosowania==
==Zastosowania==
Systemy eksperckie stosowane są w wielu dziedzinach życia: od medycyny, inżynierii materiałowej po zastosowania wojskowe i wywiadowcze. W zarządzaniu [[systemy ekspertowe]] znalazły zastosowanie przede wszystkim w obszarze bankowości i ubezpieczeń, ale powoli wkraczają również w inne branże i obszary zastosowań. Wybrane możliwe zastosowania systemów eksperckich to:
Systemy eksperckie stosowane są w wielu dziedzinach życia: od medycyny, inżynierii materiałowej po zastosowania wojskowe i wywiadowcze. W zarządzaniu [[systemy ekspertowe]] znalazły zastosowanie przede wszystkim w obszarze bankowości i ubezpieczeń, ale powoli wkraczają również w inne [[branże]] i obszary zastosowań. Wybrane możliwe zastosowania systemów eksperckich to:
* analiza wniosków kredytowych w bankach;
* analiza wniosków kredytowych w bankach;
* analiza ryzyka ubezpieczeniowego i kredytowego;
* [[analiza ryzyka]] ubezpieczeniowego i kredytowego;
* zabezpieczenie [[kredyt]]ów i nadzór nad procesami windykacji;
* [[zabezpieczenie]] [[kredyt]]ów i [[nadzór]] nad procesami windykacji;
* analiza profilu klienta;
* analiza profilu klienta;
* [[identyfikacja]] [[klient]]ów o wysokim potencjale rentowności;
* [[identyfikacja]] [[klient]]ów o wysokim potencjale rentowności;
* wyszukiwanie docelowych obszarów działalności;
* wyszukiwanie docelowych obszarów działalności;
* optymalizacja [[plan]]ów produkcji;
* [[optymalizacja]] [[plan]]ów produkcji;
* [[kontrolowanie]] [[proces]]ów i procedur produkcyjnych;
* [[kontrolowanie]] [[proces]]ów i procedur produkcyjnych;
* [[klasyfikacja]] informacji;
* [[klasyfikacja]] informacji;
Linia 85: Linia 85:
* istnieje możliwość umieszczenia w jednym systemie wiedzy, która pochodzi od wielu osób;
* istnieje możliwość umieszczenia w jednym systemie wiedzy, która pochodzi od wielu osób;
* umożliwia otrzymanie ogólnej ekspertyzy;  
* umożliwia otrzymanie ogólnej ekspertyzy;  
* zmniejsza ryzyko popełnienia błędu;
* zmniejsza [[ryzyko]] popełnienia błędu;
* umożliwia analizę dużej ilości danych;
* umożliwia analizę dużej ilości danych;
* pozwala na tworzenie, a także archiwizowanie raportów.
* pozwala na tworzenie, a także archiwizowanie raportów.
Linia 91: Linia 91:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Charchalis A. (2012). ''[http://www.amw.gdynia.pl/images/AMW/Menu-zakladki/Nauka/Zeszyty_naukowe/Numery_archiwalne/2012/ZN_1_2012/06_Charchalis_Pawletko.pdf Zastosowanie systemu eksperckiego do diagnozy wysokoprężnych silników okrętowych]'', "Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej", nr 1, s. 49-56
* Charchalis A. (2012). ''[http://www.amw.gdynia.pl/images/AMW/Menu-zakladki/Nauka/Zeszyty_naukowe/Numery_archiwalne/2012/ZN_1_2012/06_Charchalis_Pawletko.pdf Zastosowanie systemu eksperckiego do diagnozy wysokoprężnych silników okrętowych]'', "Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej", nr 1, s. 49-56
* Grzelańczyk P. (2012). ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/77880_a85e91ba5cdfcdec615bd624367ecd22 Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu]'', "Logistyka", nr 3, s. 661-668
* Grzelańczyk P. (2012). ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/77880_a85e91ba5cdfcdec615bd624367ecd22 Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu]'', "[[Logistyka]]", nr 3, s. 661-668
* Kiełtyka L. (2013). ''[http://cybra.p.lodz.pl/Content/7015/Organizacja%2053.pdf#page=120 Wykorzystanie systemów eksperckich w zarządzaniu wiedzą]'', "Organizacja i Zarządzanie", nr 53, s. 119-130
* Kiełtyka L. (2013). ''[http://cybra.p.lodz.pl/Content/7015/Organizacja%2053.pdf#page=120 Wykorzystanie systemów eksperckich w zarządzaniu wiedzą]'', "[[Organizacja]] i [[Zarządzanie]]", nr 53, s. 119-130
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999). ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa, s. 193-212
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999). ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa, s. 193-212
* Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012). ''Zarządzanie wiedzą'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012). ''[[Zarządzanie wiedzą]]'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Woźniak K. (2005). ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005). ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków



Wersja z 03:48, 22 maj 2020

System ekspercki
Polecane artykuły


System ekspercki (ES) jest zbiorem programów komputerowych wykorzystujących bazy wiedzy, modele wiedzy i procedury (reguły) wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. Wiedza jest w nich zapisana w postaci faktów i reguł wnioskowania. System ekspertowy odzwierciedla procesy podejmowania decyzji przez człowieka - eksperta.

Zakłada on wspomaganie rozwiązywania problemów, które funkcjonują w danej dziedzinie, na zasadzie podobnej do działania ludzkiego mózgu [Kiełtyka L. 2013].

Do rozwiązań proceduralnych, które wykorzystują systemy eksperckie, należą [Kiełtyka L. 2013]:

  • "systemy agentowe;
  • agenty programowe;
  • formy eksploracji danych;
  • programy wspomagające twórcze myślenie;
  • ontologie używane do systematyzowania wiedzy".

Cechy charakterystyczne

Wskazuje się trzy podstawowe cechy, które charakteryzują systemy eksperckie [Trajer J., Paszek A., Iwan S. 2012]:

  • bazy wiedzy, które pozyskuje się od ekspertów lub zespołów eksperckich za pomocą metod, a także narzędzi obejmujących zakres inżynierii wiedzy;
  • procedury wnioskujące, które najczęściej działają na bazie wnioskowania symbolicznego - odzwierciedlają one sposób, w jaki wnioskuje człowiek;
  • zdolność do poszerzania wiedzy, którą wcześniej otrzymano od ekspertów, "w wyniku analizy efektów decyzji podejmowanych przez system w przyszłości i wprowadzania ich do odpowiedniego miejsca w bazie wiedzy".

Struktura

W strukturze systemów eksperckich możemy wyróżnić sześć podstawowych elementów [Grzelańczyk P. 2012]:

  • "baza wiedzy (np. zbiór reguł);
  • baza danych (np. dane o obiekcie, wyniki pomiarów, hipotez);
  • procedury wnioskowania - maszyna wnioskująca;
  • procedury objaśniania - objaśniają strategię wnioskowania;
  • procedury sterowania dialogiem - procedury wejścia/wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez program;
  • procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy - pozyskiwanie wiedzy".

Systemy zawierające bazy danych, które nie są połączone z innymi modułami, nazywamy "systemami opartymi na bazie wiedzy". Wykorzystuje się je do wspomagania procesu podejmowania decyzji. Choć systemy eksperckie wykorzystują bazy wiedzy to należy pamiętać, że nie każdy system z osobną bazą można nazwać systemem eksperckim, np. gry [Grzelańczyk P. 2012].

Funkcje

Tworzenie systemu ekspertowego wymaga współpracy informatyków i ekspertów w danej dziedzinie. Do podstawowych funkcji systemów ekspertowych należą: interpretacja danych, przewidywanie konsekwencji decyzji, diagnostyka, zalecenie działań naprawczych, projektowanie rozwiązań, monitoring, sterowanie zachowaniem systemu, uczenie - przechowywanie i wykorzystywanie nabywanej wiedzy.

Aby zrealizować te funkcje, systemy eksperckie muszą posiadać specjalistyczną budowę. To właśnie ona znacząco wyróżnia je od systemów konwencjonalnych. Takimi wyróżnikami są: "sposoby reprezentacji wiedzy, zastosowanie odmiennych metod rozwiązywania problemów (...), oddzielenie w systemie podsystemów wiedzy do wnioskowania i kontroli" [Grzelańczyk P. 2012].

Ograniczenia

Zastosowania systemów ekspertowych ograniczają się jednak do specyficznego zestawu problemów i uwarunkowane jest następującymi ograniczeniami [J. Kisielnicki, H. Sroka 1999]:

  • decyzja musi zależeć od dobrze zdefiniowanego zbioru zmiennych;
  • wartości, jakie przyjmują te zmienne muszą być znane;
  • musi być znana zależność, jaką wywierają poszczególne zmienne na decyzję;
  • problem musi mieć rozwiązania, które można zdefiniować na początku;
  • logika wnioskowania jest z góry określona;
  • ekspert jest w stanie wyartykułować sposób rozwiązania problemu.

Zastosowania

Systemy eksperckie stosowane są w wielu dziedzinach życia: od medycyny, inżynierii materiałowej po zastosowania wojskowe i wywiadowcze. W zarządzaniu systemy ekspertowe znalazły zastosowanie przede wszystkim w obszarze bankowości i ubezpieczeń, ale powoli wkraczają również w inne branże i obszary zastosowań. Wybrane możliwe zastosowania systemów eksperckich to:

Zalety

Do zalet systemów eksperckich należą [Grzelańczyk P. 2012]:

  • praca bez zakłóceń nawet w kryzysowych sytuacjach, które mogłyby negatywnie wpływać na pracę eksperta;
  • może być dostępny 24h/dobę na wielu komputerach;
  • pozwala na uzyskanie kilku alternatywnych rozwiązań w tym samym czasie;
  • udostępnia wyjaśnienia zrozumiałe dla użytkownika;
  • pozwala na zredukowanie kosztów, ponieważ koszt porady udzielonej przez system ekspercki jest znacznie niższy niż koszt porady udzielonej przez eksperta;
  • system udziela odpowiedzi na pytanie szybciej niż ekspert;
  • system może być używany nawet w miejscu, które jest niebezpieczne dla człowieka;
  • umożliwia modyfikację bazy wiedzy;
  • pozwala na konstruowanie systemów bez wiedzy dziedziczonej;
  • istnieje możliwość umieszczenia w jednym systemie wiedzy, która pochodzi od wielu osób;
  • umożliwia otrzymanie ogólnej ekspertyzy;
  • zmniejsza ryzyko popełnienia błędu;
  • umożliwia analizę dużej ilości danych;
  • pozwala na tworzenie, a także archiwizowanie raportów.

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak, Kinga Kosecka