Spotkanie integracyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 32: Linia 32:
* Mierzwińska L., Pacek I. (2016). ''Proces motywacji w przedsiębiorstwie LIDL SP. Z O.O'', Krosno
* Mierzwińska L., Pacek I. (2016). ''Proces motywacji w przedsiębiorstwie LIDL SP. Z O.O'', Krosno
* Robak E. (2014).''[https://zim.pcz.pl/znwz/files/ZN-nr-15.pdf Integracja pracowników we współczesnych organizacjach]'', "Zarządzanie", Nr 15, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
* Robak E. (2014).''[https://zim.pcz.pl/znwz/files/ZN-nr-15.pdf Integracja pracowników we współczesnych organizacjach]'', "Zarządzanie", Nr 15, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
* Trębacki J. (2012). ''Prasa korporacyjna w świetle podziału narzędzi komunikowania'', Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
* Trębacki J. (2012), ''Prasa korporacyjna w świetle podziału narzędzi komunikowania'', Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
</noautolinks>
</noautolinks>



Wersja z 23:35, 21 lis 2023

Spotkanie integracyjne to najczęstsze działanie wspierające integrację pracowników. Wspólne uczestniczenie w imprezach kulturalnych, spotkaniach integracyjnych oraz wyjazdy o różnym charakterze np.: rekreacyjnym, szkoleniowym, a także wolontariat pracowniczy. Często są to spotkania których organizacja jest spontaniczna przez pracowników, mają nieformalny charakter i odbywają się najczęściej bez udziału kierowników. W wielu przedsiębiorstwach brakuje takich spotkań. Integracji głównie sprzyja: miła atmosfera pracy, która tworzy się przez właściwe relacje pomiędzy pracownikami i, poczucie bezpieczeństwa, które wiąże się ze stabilnością zatrudnienia, a również udane spotkania integracyjne oraz różnego rodzaju inicjatywy, które umożliwiają spotkania pracowników przedsiębiorstwa poza formalną pracą(E. Robak 2014, s. 54).

TL;DR

Spotkania integracyjne są ważnym narzędziem komunikacji w firmie, które wspierają integrację pracowników. Przykładem motywowania pracowników przez spotkania integracyjne jest firma LIDL, która organizuje różne wydarzenia i nagradza pracowników za udział. Integracja pracowników oznacza wspólne działanie, wsparcie i komunikację między pracownikami, a także budowanie silnego zespołu i dobrej atmosfery pracy.

Wewnętrzne narzędzie komunikacji

Spotkania integracyjne, są narzędziem wewnętrznym komunikowania się w firmie. Jest to narzędzie w sklasyfikowane jako narzędzie fakultatywne, z którego pracownik nie jest zmuszony korzystać. Do tej grupy należy bardzo dużo narzędzi komunikowania się wewnętrznego w firmie. Znacznie różnią się one stopniem oczekiwanego przez konkretnego inicjatora danego narzędzia zaangażowania osoby pracującej. Są to gazetki ścienne, plakaty i ulotki. Do tej grupy należą również spotkania integracyjne, czy imprezy firmowe. W przypadku tych narzędzi, w których bezpośredni udział biorą przedstawiciele zarządu, możliwość nie skorzystania z nich jest złudne. Brak obecności na spotkaniu integracyjnym z prezesem może skończyć się kłopotami służbowymi. Można mówić że jest to grupa narzędzi pseudofakultatywnych, która pomimo tego że jest dowolna, może skutkować na relacjach pracownik-organizacja oraz zarząd-pracownik (J. Trębecki 2012, s. 130).

Przykład motywowania pracowników przez spotkania integracyjne

Firma LIDL jest skupiona na wspieraniu integracji całej załogi, z tego powodu też wszystkie ważne dla firmy wydarzenia są obchodzone ze wszystkimi pracownikami. W 2010 roku LIDL wchodził do mediów z reklamą. Jako pierwsi zobaczyli ją pracownicy. Głośno również obchodzone było dziesięciolecie działalności przedsiębiorstwa na rynku krajowym w 2012 roku. W zorganizowanych przez LIDL zawodach sportowych wzięło udział bardzo dużo pracowników. Rezultatem tej rywalizacji było wynagrodzenie dla pracowników. Były nagrody rzeczowe, przywieźli do sklepów fundusze, aby wydać je na cele związane z integracją. W podziękowaniach za udział w zbiórce funduszy na rzecz WOŚP, Lidl otwarł "Rockową Wyspę Lidla" podczas Przystanku Woodstock. Pracownicy sklepu to ochotnicy z każdego zakątku Polski, którzy kochają muzykę i wyśmienitą zabawę. Pracodawca zapewnił ochotnikom pracującym w festiwalowym sklepie nocleg, wyżywienie i bardzo dobre wynagrodzenie. W dodatku pracownicy nocowali we wspólnym domku, więc mieli możliwość zintegrowania się z pracownikami z innych biur sprzedaży w całym kraju. pomimo że była to fizyczna praca, wszyscy uczestnicy, którzy pracowali podczas tego festiwalu bardzo dobrze oceniają to przedsięwzięcie.Imprezy sportowe i kulturowe, oraz spotkania Integracyjne to metody jakimi przedsiębiorstwo posługuje się, aby zbudować silny zespół tworzony przez osoby zaangażowane w prace, lojalne i co najważniejsze wszystkie utożsamiające się z daną firmą(L.Mierzwińska, I.Pacek 2016, s. 201-204).

Integracja pracowników

Integracja pracowników oznacza (E. Robak 2014, s. 55):

  • " wspólne działanie pracowników i wspieranie się nawzajem,
  • zainteresowanie pracowników przebiegiem pracy innych osób z zespołu i w razie potrzeby pomaganie sobie wzajemnie w wykonywaniu powierzonych zadań,
  • szczerą komunikację i otwarte mówienie o problemach;
  • takie relacje między pracownikami, które powodują, że lubią ze sobą pracować, wzajemnie się motywują i dostrzegają znaczenie wspólnej pracy,
  • wzajemne zaufanie i chęć dzielenia się ze współpracownikami swoją wiedzą i doświadczeniem;
  • dobrą atmosferę pracy powodującą to, że zatrudnione osoby nie chcą zmienić swojego miejsca pracy,
  • poznanie się pracowników nie tylko na gruncie zawodowym, ale także osobistym;
  • rozstrzyganie sporów w pozytywnej atmosferze, brak konfliktów niszczących wzajemne relacje"


Spotkanie integracyjneartykuły polecane
Turystyka motywacyjnaMotywacja wewnętrznaPrzesunięcia wewnętrzneWyjazd integracyjnyKomunikacja w zespole międzykulturowymRywalizacjaZarządzanie przez spacerowaniePraca zespołowaWięź

Bibliografia

  • Mierzwińska L., Pacek I. (2016). Proces motywacji w przedsiębiorstwie LIDL SP. Z O.O, Krosno
  • Robak E. (2014).Integracja pracowników we współczesnych organizacjach, "Zarządzanie", Nr 15, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
  • Trębacki J. (2012), Prasa korporacyjna w świetle podziału narzędzi komunikowania, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań


Autor: Agnieszka Bokwa