Spin-out: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
Linia 28: Linia 28:
|Ich celem jest zapewnienie założycielowi dodatkowego, stabilnego źródła zatrudnienia
|Ich celem jest zapewnienie założycielowi dodatkowego, stabilnego źródła zatrudnienia
|}
|}
<ref>Jemielniak D. (red) (2012) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=rXRSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=spin+outs&ots=2UboLVh-ZW&sig=oavfVy67x_3gsLAa_0NjEtdyOmU&redir_esc=y#v=onepage&q=1&f=false ''Zarządzanie wiedzą''], Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
<ref>Jemielniak D. (red) (2012)</ref>
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 38: Linia 38:
==Linearna koncepcja procesu tworzenia firm typu ''spin-out''==
==Linearna koncepcja procesu tworzenia firm typu ''spin-out''==


Zgodnie z linearną koncepcją procesu tworzenia firm typu ''spin-out'', pomysł oparty jest na technologii generowanej z badań. Pomysł ten jest chroniony za pomoca patentów i przenoszony do nowo utworzonej firmy (''spin-out'') w celu komercjalizacji idei <ref> Druilhe C. (red) (2004) [https://link.springer.com/article/10.1023/B:JOTT.0000034123.26133.97 ''The Journal of Technology Transfer''], Volume 29</ref>
Zgodnie z linearną koncepcją procesu tworzenia firm typu ''spin-out'', pomysł oparty jest na technologii generowanej z badań. Pomysł ten jest chroniony za pomocą patentów i przenoszony do nowo utworzonej firmy (''spin-out'') w celu komercjalizacji idei <ref> Druilhe C. (red) (2004)</ref>


==Firmy typu ''spin-out'' a ''spin-off''==
==Firmy typu ''spin-out'' a ''spin-off''==
Pojęcie spin-out jest nierzadko używane wraz z ''[[spin-off]]'' w tym samym kontekście, które niewłaściwym zastosowaniem wyżej wymienionych pojęć, ponieważ ze ''spin-off'' mamy do czynienia, gdy [[firma]] tworzy nowe [[przedsiębiorstwo]] z jednego z istniejących [[Struktura departamentowa|departamentów]], spółek zależnych, lub podjednostki jako świadomy akt spółki matki, a właścicielami praw [[Własność|własności]] intelektualnej i patentów są prawowici właściciele firmy matki (chociaż ci właściciele zwykle sprzedają swoje udziały po cenach rynkowych, wkrótce po tym jak nowy podmiot został utworzony, zwłaszcza jeśli spin-off jest w obrocie publicznym).
Pojęcie spin-out jest nierzadko używane wraz z ''[[spin-off]]'' w tym samym kontekście, które niewłaściwym zastosowaniem wyżej wymienionych pojęć, ponieważ ze ''spin-off'' mamy do czynienia, gdy [[firma]] tworzy nowe [[przedsiębiorstwo]] z jednego z istniejących [[Struktura departamentowa|departamentów]], spółek zależnych, lub podjednostki jako świadomy akt spółki matki, a właścicielami praw [[Własność|własności]] intelektualnej i patentów są prawowici właściciele firmy matki (chociaż ci właściciele zwykle sprzedają swoje udziały po cenach rynkowych, wkrótce po tym jak nowy podmiot został utworzony, zwłaszcza jeśli spin-off jest w obrocie publicznym).


Różnicą pomiędzy firmami typu ''spin-out'' a ''spin-off'' jest fakt iż, w przedsiębiorstwacg typu ''spin-off'' występują powiązania własnościowe, finansowe i organizacyjne z firmą macierzystą a w przedsiębiorstwach typu ''spin-out'' takie powiązania nie występują <ref> Matusiak K. (red) (2012) [https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812.pdf Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć], PARP, Warszawa</ref>
Różnicą pomiędzy firmami typu ''spin-out'' a ''spin-off'' jest fakt iż, w przedsiębiorstwach typu ''spin-off'' występują powiązania własnościowe, finansowe i organizacyjne z firmą macierzystą a w przedsiębiorstwach typu ''spin-out'' takie powiązania nie występują <ref> Matusiak K. (red) (2012)</ref>


Inną różnicą jest to, że w przeciwieństwie do ''[[spin off]]'', firmy ''spin-out'' nie mają miękkiej poduszki w spółce dominującej i są odpowiedzialne za własne finanse, [[rozwój]] i utrzymywanie relacji z nowymi [[decydent]]ami i udziałowcami, a nie są [[Zarządzanie|zarządzane]] przez struktury kierownicze spółki matki. Między innymi główną ideą stworzenia ''spin-out'' jest [[próba]] komercjalizacji wyników badań, technologii i własności intelektualnej na rynku.
Inną różnicą jest to, że w przeciwieństwie do ''[[spin off]]'', firmy ''spin-out'' nie mają miękkiej poduszki w spółce dominującej i są odpowiedzialne za własne finanse, [[rozwój]] i utrzymywanie relacji z nowymi [[decydent]]ami i udziałowcami, a nie są [[Zarządzanie|zarządzane]] przez struktury kierownicze spółki matki. Między innymi główną ideą stworzenia ''spin-out'' jest [[próba]] komercjalizacji wyników badań, technologii i własności intelektualnej na rynku.
Linia 58: Linia 58:
|Pracownicy tworzący firmę typu ''spin-out'' kierują się frustracją wynikającą z warunków pracy lub stylem zarządzania przedsiębiorstwem macierzystym
|Pracownicy tworzący firmę typu ''spin-out'' kierują się frustracją wynikającą z warunków pracy lub stylem zarządzania przedsiębiorstwem macierzystym
|-
|-
|[[Założenie]] firmy typu ''spin-out'' przyczynia sie do postępu technicznego całej gospodarki
|[[Założenie]] firmy typu ''spin-out'' przyczynia się do postępu technicznego całej gospodarki
|[[Konkurencja]]
|[[Konkurencja]]
|}<ref>Jemielniak D. (red) (2012) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=rXRSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=spin+outs&ots=2UboLVh-ZW&sig=oavfVy67x_3gsLAa_0NjEtdyOmU&redir_esc=y#v=onepage&q=1&f=false Zarządzanie wiedzą], Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
|}<ref>Jemielniak D. (red) (2012)</ref>


==Waunki==
==Warunki==
Aby założyć firmę typu ''spin-out'' należy spełnić dwa warunki:
Aby założyć firmę typu ''spin-out'' należy spełnić dwa warunki:
#Potrzebny jest założyciel lub [[grupa]] ludzi, która chce wspólnie pracować nad nową [[technologia|technologią]].
#Potrzebny jest założyciel lub [[grupa]] ludzi, która chce wspólnie pracować nad nową [[technologia|technologią]].
#Potrzebny jest pomysł na nową technologię.<ref>Jemielniak D. (red) (2012) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=rXRSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=spin+outs&ots=2UboLVh-ZW&sig=oavfVy67x_3gsLAa_0NjEtdyOmU&redir_esc=y#v=onepage&q=1&f=false Zarządzanie wiedzą], Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa</ref>.
#Potrzebny jest pomysł na nową technologię.<ref>Jemielniak D. (red) (2012)</ref>.


==Finansowanie rozwoju firm typu ''spin-out''==
==Finansowanie rozwoju firm typu ''spin-out''==
Linia 75: Linia 75:


Może wystąpić sytuacja gdy finansowanie na niektórych etapach jest niedostępne (tzw. ''financial gap''). Może ono być spowodowane niedostatecznym skonkretyzowaniem koncepcji. Niedoprecyzowanie biznesplanu lub jego brak może spowodować uniemożliwienie uzyskania finansowania.
Może wystąpić sytuacja gdy finansowanie na niektórych etapach jest niedostępne (tzw. ''financial gap''). Może ono być spowodowane niedostatecznym skonkretyzowaniem koncepcji. Niedoprecyzowanie biznesplanu lub jego brak może spowodować uniemożliwienie uzyskania finansowania.
<ref>Jemielniak D. (red) (2012) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=rXRSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=spin+outs&ots=2UboLVh-ZW&sig=oavfVy67x_3gsLAa_0NjEtdyOmU&redir_esc=y#v=onepage&q=1&f=false Zarządzanie wiedzą], Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa</ref>
<ref>Jemielniak D. (red) (2012)</ref>


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 84: Linia 84:
* Aslinger P., Bonini S., Patsalos-Fox M., ''Doing the spin out'', "McKinsey Quarterly - Corporate Finance", No. 1, 2000, str. 98 -105
* Aslinger P., Bonini S., Patsalos-Fox M., ''Doing the spin out'', "McKinsey Quarterly - Corporate Finance", No. 1, 2000, str. 98 -105
* Balcerzak A.(red) (2011) ''Spin off, spin out jako instrument budowania przedsiębiorczości akademickiej oraz stymulowania innowacyjności regionu'', Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu
* Balcerzak A.(red) (2011) ''Spin off, spin out jako instrument budowania przedsiębiorczości akademickiej oraz stymulowania innowacyjności regionu'', Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu
* Clarysse B., Wright M., Ucbasaran D., Knockaert M., ''How does tacit knowledge transferinfluence innovation speed? The case of science based entrepreneurial firms'', Vlerick Leuven Gent Working Paper Series, Lipiec 2009
* Clarysse B., Wright M., Ucbasaran D., Knockaert M., ''How does tacit knowledge transfer influence innovation speed? The case of science based entrepreneurial firms'', Vlerick Leuven Gent Working Paper Series, Lipiec 2009
* Clarysse N., Wright M., Lockett A., Van de Velde E., Vohora A., ''Spinning out new ventures: A typology of incubation strategies from european research institutions'', University of Gent Working Paper, Luty 2004
* Clarysse N., Wright M., Lockett A., Van de Velde E., Vohora A., ''Spinning out new ventures: A typology of incubation strategies from european research institutions'', University of Gent Working Paper, Luty 2004
* Djokovic D., Souitaris V., ''[http://link.springer.com/article/10.1007/s10961-006-9000-4 Spinouts from academic institutios: A literature review with suggestions for further research]'', "The Journal of Technology Transfer", Vol. 33, Numer 3, Czerwiec 2008, str. 225 - 247
* Djokovic D., Souitaris V., ''[http://link.springer.com/article/10.1007/s10961-006-9000-4 Spinouts from academic institutios: A literature review with suggestions for further research]'', "The Journal of Technology Transfer", Vol. 33, Numer 3, Czerwiec 2008, str. 225 - 247
Linia 90: Linia 90:
* Jemielniak D. (red) (2012) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=rXRSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=spin+outs&ots=2UboLVh-ZW&sig=oavfVy67x_3gsLAa_0NjEtdyOmU&redir_esc=y#v=onepage&q=1&f=false ''Zarządzanie wiedzą''], Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
* Jemielniak D. (red) (2012) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=rXRSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=spin+outs&ots=2UboLVh-ZW&sig=oavfVy67x_3gsLAa_0NjEtdyOmU&redir_esc=y#v=onepage&q=1&f=false ''Zarządzanie wiedzą''], Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
* kwiotkowska A. (2010) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171381191 ''Firmy odpryskowe jako nośnik przedsiębiorczej odnowy uczelni wyższych''], Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
* kwiotkowska A. (2010) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171381191 ''Firmy odpryskowe jako nośnik przedsiębiorczej odnowy uczelni wyższych''], Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
* Stawasz E. (2007) [http://www.wzieu.pl/zn/453/summ/27_stawasz.pdf ''Stymulowanie przedsiębiorczości środowiska naukowego w Polsce''], Zeszyty naukowe Unwerytetu Szczecińskiego nr 453
* Stawasz E. (2007) [http://www.wzieu.pl/zn/453/summ/27_stawasz.pdf ''Stymulowanie przedsiębiorczości środowiska naukowego w Polsce''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 453
</noautolinks>
</noautolinks>



Wersja z 14:54, 26 paź 2023

Spin-out
Polecane artykuły

Spin-out powstaje gdy osoba/osoby dysponujące doświadczeniem i wiedzą tecgnologiczną nabytą w drodze kariery zawodowej lub na uczelniach, decydują się zainwestować w swoje pomysły i rozpocząć własną działalność gospodarczą, odłączając się od firmy macierzystej lub uniwersytetu. Istnieją dwa podstawowe źródła firm typu spin-out:

  1. jednostki badawcze, czyli uniwersytety,
  2. przedsiębiorstwa.

Z pierwszego źródła zakładane są firmy przez pracowników naukowych i studentów, którzy chcą rozwijać opracowany przez siebie pomył. Otrzymują oni najczęściej wsparcie ze strony uczelni oraz z środków publicznych (doradztwo, finansowanie itp). Przedsiębiorstwa typu spin-out możemy podzielić na dwa rodzaje: growth spin-out i lifestyle spin-out.

Rodzaje firm typu spin-out
Growth spin-out Lifestyle spin-out
Ich celem jest szybkie wprowadzenie produktu na rynek Ich celem jest zapewnienie założycielowi dodatkowego, stabilnego źródła zatrudnienia

[1]

Środowiska, w których spin-off zazwyczaj występuje to uczelnie wyższe lub placówki naukowe i badawcze jak na przykład Isis Innovation, która jest odpowiedzialna za spin-out firm spod skrzydeł Uniwersytetu Oxford. Spin-out najczęściej występuje gdy właściciele kapitału spółki dominującej otrzymują udziały w nowo utworzonej firmie, ale warto wspomnieć, że nie muszą posiadać większość uprawnień decyzyjnych.

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie "spin-out" - tworzenie nowych firm przez osoby z doświadczeniem i wiedzą technologiczną, odłączających się od firm macierzystych lub uczelni. Istnieją dwa źródła takich firm: uniwersytety i przedsiębiorstwa. Firmy typu "spin-out" dzielą się na "growth" i "lifestyle". Omawiane są także różnice między "spin-out" a "spin-off". Artykuł przedstawia również szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa macierzystego oraz warunki i finansowanie rozwoju firm typu "spin-out".

Linearna koncepcja procesu tworzenia firm typu spin-out

Zgodnie z linearną koncepcją procesu tworzenia firm typu spin-out, pomysł oparty jest na technologii generowanej z badań. Pomysł ten jest chroniony za pomocą patentów i przenoszony do nowo utworzonej firmy (spin-out) w celu komercjalizacji idei [2]

Firmy typu spin-out a spin-off

Pojęcie spin-out jest nierzadko używane wraz z spin-off w tym samym kontekście, które niewłaściwym zastosowaniem wyżej wymienionych pojęć, ponieważ ze spin-off mamy do czynienia, gdy firma tworzy nowe przedsiębiorstwo z jednego z istniejących departamentów, spółek zależnych, lub podjednostki jako świadomy akt spółki matki, a właścicielami praw własności intelektualnej i patentów są prawowici właściciele firmy matki (chociaż ci właściciele zwykle sprzedają swoje udziały po cenach rynkowych, wkrótce po tym jak nowy podmiot został utworzony, zwłaszcza jeśli spin-off jest w obrocie publicznym).

Różnicą pomiędzy firmami typu spin-out a spin-off jest fakt iż, w przedsiębiorstwach typu spin-off występują powiązania własnościowe, finansowe i organizacyjne z firmą macierzystą a w przedsiębiorstwach typu spin-out takie powiązania nie występują [3]

Inną różnicą jest to, że w przeciwieństwie do spin off, firmy spin-out nie mają miękkiej poduszki w spółce dominującej i są odpowiedzialne za własne finanse, rozwój i utrzymywanie relacji z nowymi decydentami i udziałowcami, a nie są zarządzane przez struktury kierownicze spółki matki. Między innymi główną ideą stworzenia spin-out jest próba komercjalizacji wyników badań, technologii i własności intelektualnej na rynku.

Szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa macierzystego

Szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa macierzystego
Szanse Zagrożenia
Rozwinięcie i udoskonalenie technologii, która nie byłaby rozwijana przez firmę macierzystą Pracownicy tworzący firmę typu spin-out kierują się frustracją wynikającą z warunków pracy lub stylem zarządzania przedsiębiorstwem macierzystym
Założenie firmy typu spin-out przyczynia się do postępu technicznego całej gospodarki Konkurencja

[4]

Warunki

Aby założyć firmę typu spin-out należy spełnić dwa warunki:

  1. Potrzebny jest założyciel lub grupa ludzi, która chce wspólnie pracować nad nową technologią.
  2. Potrzebny jest pomysł na nową technologię.[5].

Finansowanie rozwoju firm typu spin-out

Finansowanie firm typu spin-out można podzielić na trzy etapy:

  1. finansowanie przedzałożycielskie (pre-seed),
  2. finansowanie założycielskie (seed)
  3. finansowanie rozwojowe (growth/expansion).

Dodatkowo finansowanie rozwojowe można podzielić na: wczesne i późne.

Może wystąpić sytuacja gdy finansowanie na niektórych etapach jest niedostępne (tzw. financial gap). Może ono być spowodowane niedostatecznym skonkretyzowaniem koncepcji. Niedoprecyzowanie biznesplanu lub jego brak może spowodować uniemożliwienie uzyskania finansowania. [6]

Przypisy

  1. Jemielniak D. (red) (2012)
  2. Druilhe C. (red) (2004)
  3. Matusiak K. (red) (2012)
  4. Jemielniak D. (red) (2012)
  5. Jemielniak D. (red) (2012)
  6. Jemielniak D. (red) (2012)

Bibliografia


Autor: Łukasz Skarka, Jakub Hamerlak