Reglamentacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Reglamentacja''' jest ograniczeniem praw przedsiębiorców nałożonym przez państwo. Ograniczeniu podlega zazwyczaj [[produkcja]] [[towarów]] lub wykonywanie określonych zawodów. Regulacje odbywają się za pomocą koncesji, zakazów, nakazów oraz zezwoleń. Celem tych regulacji jest ukształtowanie standardów na rynkach, często związanych z dostępem do dóbr rzadkich za pośrednictwem odpowiednich instytucji. Podmioty te powstały aby chronić [[system]] przed przestępstwami gospodarczymi w strategicznych segmentach rynku (A. Frączkiewicz, 2009, s. 20).
|list1=
 
<ul>
==TL;DR==
<li>[[Instytucja kulturalna]]</li>
Reglamentacja to ograniczenie praw przedsiębiorców przez państwo w celu ukształtowania standardów na rynkach. Administracja publiczna dzieli się na różne strefy, a zasady reglamentacji pojawiły się w Europie w okresie oświecenia. W Polsce reglamentacja była obecna w systemie gospodarki sterowanej, ale po wprowadzeniu wolności gospodarczej istnieją dwie drogi reglamentacji. Wymagana jest koncesja dla siedmiu rodzajów działalności, a wydawana jest przez odpowiednie organy.
<li>[[Sabotaż]]</li>
<li>[[Karta praw podstawowych]]</li>
<li>[[Podpis kwalifikowany]]</li>
<li>[[Prawo ochrony środowiska]]</li>
<li>[[Izba rzemieślnicza]]</li>
<li>[[Strefa wolnocłowa]]</li>
<li>[[Bezpieczeństwo żywności]]</li>
<li>[[Podmiot gospodarczy]]</li>
</ul>
}}
'''Reglamentacja''' jest ograniczeniem praw przedsiębiorców nałożonym przez państwo. Ograniczeniu podlega zazwyczaj produkcja towarów lub wykonywanie określonych zawodów. Regulacje odbywają się za pomocą koncesji, zakazów, nakazów oraz zezwoleń. Celem tych regulacji jest ukształtowanie standardów na rynkach, często związanych z dostępem do dóbr rzadkich za pośrednictwem odpowiednich instytucji. Podmioty te powstały aby chronić system przed przestępstwami gospodarczymi w strategicznych segmentach rynku (A. Frączkiewicz, 2009, s. 20).


==Reglamentacja jako instrument administracji publicznej==
==Reglamentacja jako instrument administracji publicznej==
Administracja publiczna jest ogółem działań władzy politycznej, mającej na celu dobro Państwa i obywateli. Tłumaczy to etymologia słowa. Łacińskie słowo "'''ministrare'''" oznacza służyć a dodany przedrostek wzmacnia znaczenie w kontekście podmiotu. Jest to zbiór działań podmiotów państwowych, charakteryzujących się hierarchią i zorganizowaniem. Działania te muszą mieścić się w ramach prawnych ze względu na konieczność stosowania zasady praworządności. Administracja publiczna dzieli się na cztery strefy (H. Izdebski, 2004, s. 20):
[[Administracja]] publiczna jest ogółem działań władzy politycznej, mającej na celu [[dobro]] Państwa i obywateli. Tłumaczy to etymologia słowa. Łacińskie słowo "'''ministrare'''" oznacza służyć a dodany przedrostek wzmacnia znaczenie w kontekście podmiotu. Jest to zbiór działań podmiotów państwowych, charakteryzujących się hierarchią i zorganizowaniem. Działania te muszą mieścić się w ramach prawnych ze względu na konieczność stosowania zasady praworządności. [[Administracja publiczna]] dzieli się na cztery strefy (H. Izdebski, 2004, s. 20):
* administracja reglamentacyjno - porządkowa
* administracja reglamentacyjno - porządkowa
* administracja świadcząca
* administracja świadcząca
Linia 23: Linia 12:


==Ewolucja administracji państwowej==
==Ewolucja administracji państwowej==
<google>t</google>
Wprowadzanie zasad charakterystycznych dla dzisiejszej administracji państwowej miało miejsce w 4 wieku przed naszą erą w Chinach i Egipcie. W Europie administracja pojawia się znacznie później bo w okresie oświecenia, gdy powszechna była ostatnia forma państwa feudalnego - monarchia absolutna, która postrzegana była jako główny organ państwowy. Stosowane formy biurokracji w XVIII w. były fundamentem powstania państwa kapitalistycznego.
Wprowadzanie zasad charakterystycznych dla dzisiejszej administracji państwowej miało miejsce w 4 wieku przed naszą erą w Chinach i Egipcie. W Europie administracja pojawia się znacznie później bo w okresie oświecenia, gdy powszechna była ostatnia forma państwa feudalnego - monarchia absolutna, która postrzegana była jako główny organ państwowy. Stosowane formy biurokracji w XVIII w. były fundamentem powstania państwa kapitalistycznego.


W Polsce od czasu zakończenia II Wojny Światowej obecna była '''zasada reglamentacji''' w ramach systemu gospodarki sterowanej. Uchwała ustawy o działalności gospodarczej w roku 1988 zwiastowała nadchodzące przemiany. Rok później, po wprowadzeniu wolności gospodarczej powszechne były dwie drogi reglamentacji w systemie. W pierwszym przypadku procedura wymaga jedynie rejestracji działalności i wykonania wpisu do ewidencji. Drugi system, dotyczący wąskiej działalności wymaga pozwolenia, które jest administracyjną decyzją wydaną przez właściwy organ. Decyzje te noszą różne nazwy: licencje, zezwolenia, pozwolenia. Dotyczą one działalności mających wpływ na zdrowie i życie konsumentów (H. Izdebski, 2001, s. 16).
W Polsce od czasu zakończenia II Wojny Światowej obecna była '''[[zasada]] reglamentacji''' w ramach systemu gospodarki sterowanej. Uchwała ustawy o działalności gospodarczej w roku 1988 zwiastowała nadchodzące przemiany. Rok później, po wprowadzeniu wolności gospodarczej powszechne były dwie drogi reglamentacji w systemie. W pierwszym przypadku [[procedura]] wymaga jedynie rejestracji działalności i wykonania wpisu do ewidencji. Drugi system, dotyczący wąskiej działalności wymaga pozwolenia, które jest administracyjną decyzją wydaną przez właściwy organ. Decyzje te noszą różne nazwy: licencje, zezwolenia, pozwolenia. Dotyczą one działalności mających wpływ na zdrowie i życie konsumentów (H. Izdebski, 2001, s. 16).
 
<google>n</google>


==Działalności objęte koncesją==
==Działalności objęte koncesją==
Występuje '''siedem rodzajów działalności''', w przypadku których wymagana jest koncesja (Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej 2004):
Występuje '''siedem rodzajów działalności''', w przypadku których wymagana jest [[koncesja]] ([[Ustawa]] o swobodzie działalności gospodarczej 2004):
* Poszukiwania, rozpoznawania złóż węglowodorów oraz kopalin stałych objętych własnością górniczą, wydobywania kopalin ze złóż, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz podziemnego składowania odpadów;
* Poszukiwania, rozpoznawania złóż węglowodorów oraz kopalin stałych objętych własnością górniczą, wydobywania kopalin ze złóż, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz podziemnego składowania odpadów;
* Wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
* Wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
Linia 38: Linia 28:
* Prowadzenia kasyna gry.
* Prowadzenia kasyna gry.
Koncesja po spełnieniu wszystkich warunków jest wydawana przez '''odpowiedni organ''' w zależności od rodzaju działalności:
Koncesja po spełnieniu wszystkich warunków jest wydawana przez '''odpowiedni organ''' w zależności od rodzaju działalności:
* Minister Środowiska, wojewoda, starosta gdy mowa jest o koncesjach na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego (Prawo geologiczne i górnicze 2011)
* Minister Środowiska, [[wojewoda]], starosta gdy mowa jest o koncesjach na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego ([[Prawo]] geologiczne i górnicze 2011)
* Minister Gospodarki gdy mowa jest o koncesjach dotyczących wytwarzania i obrotu materiałów wybuchowych, broni i amunicji (Ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym 2019)
* Minister Gospodarki gdy mowa jest o koncesjach dotyczących wytwarzania i obrotu materiałów wybuchowych, broni i amunicji (Ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym 2019)
* Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z koncesjami wydawanymi na ochronę osób i mienia (Ustawa o ochronie osób i mienia 1997)
* Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z koncesjami wydawanymi na ochronę osób i mienia (Ustawa o ochronie osób i mienia 1997)
* Prezes Urzędu Regulacji Energetyki gdy mówimy o koncesjach na podstawie przepisów prawa energetycznego (Prawo energetyczne 1997)
* Prezes Urzędu Regulacji Energetyki gdy mówimy o koncesjach na podstawie przepisów prawa energetycznego ([[Prawo energetyczne]] 1997)
* Przewodniczący KRRiT jeżeli chodzi o koncesje wydawane na prowadzenie programów telewizyjnych i radiowych (Ustawa o radiofonii i telewizji 1992)
* Przewodniczący KRRiT jeżeli chodzi o koncesje wydawane na prowadzenie programów telewizyjnych i radiowych (Ustawa o radiofonii i telewizji 1992)
* Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego gdy podmiot ubiega się o koncesję na przewozy lotnicze (Prawo lotnicze 2002)
* Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego gdy podmiot ubiega się o koncesję na przewozy lotnicze ([[Prawo lotnicze]] 2002)
* Minister właściwy do spraw finansów publicznych gdy podmiot ubiega się o koncesję na prowadzenie kasyna gier (Ustawa o grach hazardowych 2009.
* Minister właściwy do spraw finansów publicznych gdy podmiot ubiega się o koncesję na prowadzenie kasyna gier (Ustawa o grach hazardowych 2009.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Instytucja kulturalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sabotaż]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta praw podstawowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podpis kwalifikowany]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawo ochrony środowiska]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Izba rzemieślnicza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strefa wolnocłowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bezpieczeństwo żywności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podmiot gospodarczy]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Dudkiewicz M., Makowski G. (2011), ''[https://www.isp.org.pl/uploads/drive/oldfiles/Program%20Spoleczenstwa%20Obywatelskiego/ISPekspertyza1BibPoz.pdf Współpraca między organizacjami pozarządowymi i administracją samorządową - problemy, wyzwania i rekomendacje]'', Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
* Dudkiewicz M., Makowski G. (2011), ''[https://www.isp.org.pl/uploads/drive/oldfiles/Program%20Spoleczenstwa%20Obywatelskiego/ISPekspertyza1BibPoz.pdf Współpraca między organizacjami pozarządowymi i administracją samorządową - problemy, wyzwania i rekomendacje]'', Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
* Frączkiewicz - Wrona A. (2009), ''Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki'', Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice
* Frączkiewicz-Wronka A. (2009), ''Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki'', Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice
* Izdebski H. (2004), ''Administracja publiczna – zagadnienia ogólne'', Liber, Warszawa
* Izdebski H. (2001), ''Historia administracji'', Liber, Warszawa
* Izdebski H. (2001), ''Historia administracji'', Liber, Warszawa
* Łapa M. (2016), ''[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/29714/zw_22_Ma%c5%82gorzata_%c5%81apa_635_656.pdf?sequence=1&isAllowed=y Reglamentacja handlu zagranicznego w Polsce w latach trzydziestych XX wieku]'', ''Zeszyty Wiejskie'', t.22
* Izdebski H. (2004), ''Administracja publiczna - zagadnienia ogólne'', Liber, Warszawa
* Michalak R. (2019), ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_k_2019_26_1_23-35/c/8904-6502.pdf Polityka wyznaniowa. Zakres zjawiska]'', ''Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska'', t.26 (1)
* Łapa M. (2016), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/29714/zw_22_Ma%c5%82gorzata_%c5%81apa_635_656.pdf?sequence=1&isAllowed=y Reglamentacja handlu zagranicznego w Polsce w latach trzydziestych XX wieku]'', Zeszyty Wiejskie, t.22
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970540348/U/D19970348Lj.pdf ''Prawo energetyczne''] (1997), Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348
* Michalak R. (2019), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_k_2019_26_1_23-35/c/8904-6502.pdf Polityka wyznaniowa. Zakres zjawiska]'', Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, t.26 (1)
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111630981/U/D20110981Lj.pdf ''Prawo geologiczne i górnicze''] (2011), Dz.U. 2011 nr 163 poz. 981
* Raczkowski K., Patora-Wysocka Z. (2014), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-6-3.pdf Zarządzanie publiczne]'', Przedsiębiorczość i zarządzanie, tom XV, zeszyt 6
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf ''Prawo lotnicze''] (2002), Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112
* ''Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970540348 Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348]
* Raczkowski K, Patora-Wysocka Z. (2014), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-6-3.pdf Zarządzanie publiczne]'', ''Przedsiębiorczość i zarządzanie'', tom XV, zeszyt 6
* ''Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001214 Dz.U. 2019 poz. 1214]
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20092011540/U/D20091540Lj.pdf ''Ustawa o grach hazardowych''] (2009), Dz.U. 2009 nr 201 poz. 1540
* ''Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20092011540 Dz.U. 2009 nr 201 poz. 1540]
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf ''Ustawa o ochronie osób i mienia''] (1997), Dz.U. 1997 nr 114 poz. 740
* ''Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20041731807 Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807]
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930070034/U/D19930034Lj.pdf ''Ustawa o radiofonii i telewizji''] (1992), Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34
* ''Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971140740 Dz.U. 1997 nr 114 poz. 740]
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20041731807/U/D20041807Lj.pdf ''Ustawa o swobodzie gospodarczej''] (2004), Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807
* ''Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19930070034 Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34]
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001214/U/D20191214Lj.pdf ''Ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym''] (2019), Dz.U. 2019 poz. 1214
* ''Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Dz.U. nr 130 poz. 1112]
* ''Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20111630981 Dz.U. 2011 nr 163 poz. 981]
</noautolinks>


{{a|Tomasz Jakubowski}}
{{a|Tomasz Jakubowski}}
[[Kategoria:Prawo]]
 
{{law}}
{{law}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
{{#metamaster:description|Ograniczenie praw przedsiębiorców przez państwo w celu ukształtowania standardów na rynkach i ochrony systemu przed przestępstwami gospodarczymi.}}

Aktualna wersja na dzień 23:39, 20 gru 2023

Reglamentacja jest ograniczeniem praw przedsiębiorców nałożonym przez państwo. Ograniczeniu podlega zazwyczaj produkcja towarów lub wykonywanie określonych zawodów. Regulacje odbywają się za pomocą koncesji, zakazów, nakazów oraz zezwoleń. Celem tych regulacji jest ukształtowanie standardów na rynkach, często związanych z dostępem do dóbr rzadkich za pośrednictwem odpowiednich instytucji. Podmioty te powstały aby chronić system przed przestępstwami gospodarczymi w strategicznych segmentach rynku (A. Frączkiewicz, 2009, s. 20).

TL;DR

Reglamentacja to ograniczenie praw przedsiębiorców przez państwo w celu ukształtowania standardów na rynkach. Administracja publiczna dzieli się na różne strefy, a zasady reglamentacji pojawiły się w Europie w okresie oświecenia. W Polsce reglamentacja była obecna w systemie gospodarki sterowanej, ale po wprowadzeniu wolności gospodarczej istnieją dwie drogi reglamentacji. Wymagana jest koncesja dla siedmiu rodzajów działalności, a wydawana jest przez odpowiednie organy.

Reglamentacja jako instrument administracji publicznej

Administracja publiczna jest ogółem działań władzy politycznej, mającej na celu dobro Państwa i obywateli. Tłumaczy to etymologia słowa. Łacińskie słowo "ministrare" oznacza służyć a dodany przedrostek wzmacnia znaczenie w kontekście podmiotu. Jest to zbiór działań podmiotów państwowych, charakteryzujących się hierarchią i zorganizowaniem. Działania te muszą mieścić się w ramach prawnych ze względu na konieczność stosowania zasady praworządności. Administracja publiczna dzieli się na cztery strefy (H. Izdebski, 2004, s. 20):

  • administracja reglamentacyjno - porządkowa
  • administracja świadcząca
  • administracja zarządzająca majątkiem publicznym
  • administracja zarządzająca rozwojem

Ewolucja administracji państwowej

Wprowadzanie zasad charakterystycznych dla dzisiejszej administracji państwowej miało miejsce w 4 wieku przed naszą erą w Chinach i Egipcie. W Europie administracja pojawia się znacznie później bo w okresie oświecenia, gdy powszechna była ostatnia forma państwa feudalnego - monarchia absolutna, która postrzegana była jako główny organ państwowy. Stosowane formy biurokracji w XVIII w. były fundamentem powstania państwa kapitalistycznego.

W Polsce od czasu zakończenia II Wojny Światowej obecna była zasada reglamentacji w ramach systemu gospodarki sterowanej. Uchwała ustawy o działalności gospodarczej w roku 1988 zwiastowała nadchodzące przemiany. Rok później, po wprowadzeniu wolności gospodarczej powszechne były dwie drogi reglamentacji w systemie. W pierwszym przypadku procedura wymaga jedynie rejestracji działalności i wykonania wpisu do ewidencji. Drugi system, dotyczący wąskiej działalności wymaga pozwolenia, które jest administracyjną decyzją wydaną przez właściwy organ. Decyzje te noszą różne nazwy: licencje, zezwolenia, pozwolenia. Dotyczą one działalności mających wpływ na zdrowie i życie konsumentów (H. Izdebski, 2001, s. 16).

Działalności objęte koncesją

Występuje siedem rodzajów działalności, w przypadku których wymagana jest koncesja (Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej 2004):

  • Poszukiwania, rozpoznawania złóż węglowodorów oraz kopalin stałych objętych własnością górniczą, wydobywania kopalin ze złóż, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz podziemnego składowania odpadów;
  • Wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
  • Wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami i energią;
  • Ochrony osób i mienia;
  • Rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych, z wyłączeniem programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym, które nie są rozprowadzane naziemnie, satelitarnie lub w sieciach kablowych;
  • Przewozów lotniczych;
  • Prowadzenia kasyna gry.

Koncesja po spełnieniu wszystkich warunków jest wydawana przez odpowiedni organ w zależności od rodzaju działalności:

  • Minister Środowiska, wojewoda, starosta gdy mowa jest o koncesjach na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego (Prawo geologiczne i górnicze 2011)
  • Minister Gospodarki gdy mowa jest o koncesjach dotyczących wytwarzania i obrotu materiałów wybuchowych, broni i amunicji (Ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym 2019)
  • Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z koncesjami wydawanymi na ochronę osób i mienia (Ustawa o ochronie osób i mienia 1997)
  • Prezes Urzędu Regulacji Energetyki gdy mówimy o koncesjach na podstawie przepisów prawa energetycznego (Prawo energetyczne 1997)
  • Przewodniczący KRRiT jeżeli chodzi o koncesje wydawane na prowadzenie programów telewizyjnych i radiowych (Ustawa o radiofonii i telewizji 1992)
  • Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego gdy podmiot ubiega się o koncesję na przewozy lotnicze (Prawo lotnicze 2002)
  • Minister właściwy do spraw finansów publicznych gdy podmiot ubiega się o koncesję na prowadzenie kasyna gier (Ustawa o grach hazardowych 2009.


Reglamentacjaartykuły polecane
Instytucja kulturalnaSabotażKarta praw podstawowychPodpis kwalifikowanyPrawo ochrony środowiskaIzba rzemieślniczaStrefa wolnocłowaBezpieczeństwo żywnościPodmiot gospodarczy

Bibliografia


Autor: Tomasz Jakubowski

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.