Quick response: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 22: Linia 22:


==Historia Quick Response==
==Historia Quick Response==
System ten powstał na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Czynniki wpływające na powstanie systemu QR<ref>Fertsch M., Matulewski M. (2002)[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/download/767_e3f31b8ef2f0ca644432016454db4a4c ''Przepływ informacji w systemach Quick Response - studium przypadku''], "Elastyczne łańcuchy dostaw – koncepcje, doświadczenia, wyzwania, VI Międzynarodowa Konferencja Logistics, Poznań 2002", s. 73-85</ref>:
[[System]] ten powstał na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Czynniki wpływające na powstanie systemu QR<ref>Fertsch M., Matulewski M. (2002)[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/download/767_e3f31b8ef2f0ca644432016454db4a4c ''Przepływ informacji w systemach Quick Response - studium przypadku''], "Elastyczne łańcuchy dostaw – koncepcje, doświadczenia, wyzwania, VI Międzynarodowa [[Konferencja]] Logistics, Poznań 2002", s. 73-85</ref>:
<br>
<br>
*chęć integracji dwóch najważniejszych, na ten czas, funkcji przedsiębiorstwa czyli marketingu i logistyki;
*chęć integracji dwóch najważniejszych, na ten czas, funkcji przedsiębiorstwa czyli marketingu i logistyki;
*inspiracja japońską koncepcją Just-In-Time, która niosła ze sobą pozytywne doświadczenia oraz znaczące efekty dla przedsiębiorstw, głównie w sektorze produkcji, a w latach 90. chciano przenieść zdobyte wcześniej doświadczenia również do sektora fizycznej dystrybucji;
*inspiracja japońską koncepcją Just-In-Time, która niosła ze sobą pozytywne doświadczenia oraz znaczące efekty dla przedsiębiorstw, głównie w sektorze produkcji, a w latach 90. chciano przenieść zdobyte wcześniej doświadczenia również do sektora fizycznej dystrybucji;
*cykl dostawy  nabierał na znaczeniu w konkurencji, która odbywała się między przedsiębiorstwami. Najpierw w w sferze produkcji, a następnie na innych obszarach działania przedsiębiorstwa.
*[[cykl]] dostawy  nabierał na znaczeniu w konkurencji, która odbywała się między przedsiębiorstwami. Najpierw w w sferze produkcji, a następnie na innych obszarach działania przedsiębiorstwa.
*zmiany w zachowaniach klientów, zwłaszcza na rynkach, które były pod silnym wpływem zjawisk losowych oraz mody (rynek odzieżowy, żywność)
*zmiany w zachowaniach klientów, zwłaszcza na rynkach, które były pod silnym wpływem zjawisk losowych oraz mody ([[rynek]] odzieżowy, żywność)
<google>t</google>
<google>t</google>


==Założenia koncepcji QR==
==Założenia koncepcji QR==
W swoje pracy Agnieszka Perzyńska, Przemysław Dulewicz i Krzysztof Witkowski przedstawiają wybrane założenia koncepcji QR <ref>Perzyńska A., Dulewicz P., Witkowski K. (2014). [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/306-artykuly-na-plycie-cd-5/4668-artykul ''Wybrane instrumenty zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwach produkcyjnych w województwie lubuskim''], "Logistyka", nr 4, s. 4017-4023</ref>:
W swoje pracy Agnieszka Perzyńska, Przemysław Dulewicz i Krzysztof Witkowski przedstawiają wybrane założenia koncepcji QR <ref>Perzyńska A., Dulewicz P., Witkowski K. (2014). [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/306-artykuly-na-plycie-cd-5/4668-artykul ''Wybrane instrumenty zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwach produkcyjnych w województwie lubuskim''], "[[Logistyka]]", nr 4, s. 4017-4023</ref>:
<br>
<br>
*krótsze, zagęszczone horyzonty czasowe;
*krótsze, zagęszczone horyzonty czasowe;
*dostępne w czasie informacje o zapasach;
*dostępne w czasie [[informacje]] o zapasach;
*jednolite, zintegrowane sieci logistyczne, które zależą od szybko docierającego transportu, strategicznych operacji cross-dockingu oraz sprawnych systemów przyjmowania towarów do sklepów i systemów dystrybucji;
*jednolite, zintegrowane sieci logistyczne, które zależą od szybko docierającego transportu, strategicznych operacji cross-dockingu oraz sprawnych systemów przyjmowania [[towarów]] do sklepów i systemów dystrybucji;
*stosunki partnerskie między producentami a detalistami, łącznie ze wzajemnym dopuszczeniem do informacji i współpraca;
*stosunki partnerskie między producentami a detalistami, łącznie ze wzajemnym dopuszczeniem do informacji i współ[[praca]];
*przeprojektowanie operacji wytwórczych i procesów ze względu na zmniejszenie wielkości partii dostaw oraz czas przestawiania produkcji, zwiększenie wrażliwości i elastyczności oraz w celu skoordynowania głównych harmonogramów produkcji z prognozami i bieżącymi zamówieniami klientów;
*przeprojektowanie operacji wytwórczych i procesów ze względu na zmniejszenie wielkości partii dostaw oraz czas przestawiania produkcji, zwiększenie wrażliwości i elastyczności oraz w celu skoordynowania głównych harmonogramów produkcji z prognozami i bieżącymi zamówieniami klientów;
*zobowiązanie do kompleksowego zarządzania jakością (TQM)
*[[zobowiązanie]] do kompleksowego zarządzania jakością (TQM)


==Zalety systemu Quick Response==
==Zalety systemu Quick Response==


Martin Christopher przedstawia następujące zalety płynące z zastosowania systemu QR<ref>Christopher M., Loska M. (1998) ''Logistyka i zarządzanie łańcucem podaży. Jak obniżyć koszty i poprawić jakość obsługi.'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, s. 151, 202-204</ref>:
Martin Christopher przedstawia następujące zalety płynące z zastosowania systemu QR<ref>Christopher M., Loska M. (1998) ''Logistyka i [[zarządzanie]] łańcucem podaży. Jak obniżyć [[koszty]] i poprawić [[jakość]] obsługi.'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, s. 151, 202-204</ref>:
*przesyłanie informacji bezpośrednio z miejsca rzeczywistego popytu wprost do systemu logistycznego dostawcy;
*przesyłanie informacji bezpośrednio z miejsca rzeczywistego popytu wprost do systemu logistycznego dostawcy;
*mimo, że szybkie reagowanie jest związane z wysokimi kosztami stałymi, przyrostowe koszty usprawnienia obsługi pozostają relatywnie niskie;
*mimo, że szybkie reagowanie jest związane z wysokimi kosztami stałymi, przyrostowe koszty usprawnienia obsługi pozostają relatywnie niskie;
Linia 50: Linia 50:


==Quick Response w branży odzieżowej==
==Quick Response w branży odzieżowej==
Cechą charakterystyczną branży odzieżowej jest zmienny oraz trudny do przewidzenia popyt. Podział branży odzieżowej w zależności na szybkość reakcji na potrzeby klientów:
Cechą charakterystyczną branży odzieżowej jest zmienny oraz trudny do przewidzenia [[popyt]]. Podział branży odzieżowej w zależności na szybkość reakcji na [[potrzeby]] klientów:
*low-fashion
*low-fashion
*fast-fashion  
*fast-fashion  
To właśnie sektor fast-fashion, w którym producent musi jak najszybciej przenieść trendy z pokazów mody na półki sklepowe, przy jednoczesnym zapewnieniu jak najniższych cen końcowych produktu, wymaga wprowadzenia nowych, sprawniejszych rozwiązań.
To właśnie [[sektor]] fast-fashion, w którym [[producent]] musi jak najszybciej przenieść trendy z pokazów mody na półki sklepowe, przy jednoczesnym zapewnieniu jak najniższych cen końcowych produktu, wymaga wprowadzenia nowych, sprawniejszych rozwiązań.
<b>Quick Response</b> pozwala na szybką reakcję na zmianę popytu rynkowego, mo zna dzięku niemu uniknąć nadprodukcji oraz jednocześnie zapewnić niski stan towarów magazynowanych. Jego zadaniem jest skrócenie czasu od projektu do momentu pojawienia się tego projektu (produktu) w sklepie . Efektem jest zwiększenie elastyczności łańcucha w realizacji potrzeb<ref>Ciszewska-Kulwińska E. (2016) [https://wilis.pg.edu.pl/documents/2336321/48297385/Eliza_Ciszewska-Kulwi%C5%84ska_Logistyka_bran%C5%BCy_odzie%C5%BCowej-wyzwania-i-szanse-rozwoju.pdf ''Logistyka branży odzieżowej - wyzwania i szanse rozwoju''], Forum Transportowe Młodych w Gdyni</ref>.
<b>Quick Response</b> pozwala na szybką reakcję na zmianę popytu rynkowego, mo zna dzięku niemu uniknąć nadprodukcji oraz jednocześnie zapewnić niski stan towarów magazynowanych. Jego zadaniem jest skrócenie czasu od projektu do momentu pojawienia się tego projektu (produktu) w sklepie . Efektem jest zwiększenie elastyczności łańcucha w realizacji potrzeb<ref>Ciszewska-Kulwińska E. (2016) [https://wilis.pg.edu.pl/documents/2336321/48297385/Eliza_Ciszewska-Kulwi%C5%84ska_Logistyka_bran%C5%BCy_odzie%C5%BCowej-wyzwania-i-szanse-rozwoju.pdf ''Logistyka branży odzieżowej - wyzwania i szanse rozwoju''], Forum Transportowe Młodych w Gdyni</ref>.



Wersja z 21:31, 21 maj 2020

Quick response
Polecane artykuły




Quick Response (QR) – szybkie uzupełnianie przez dostawcę zapasów klienta, poprzez bezpośredni dostęp dostawcy do danych z punktu sprzedaży klienta[1]. Często wykorzystywane w branży odzieżowej. (W kontekście logistyki, nie QR code.)

Historia Quick Response

System ten powstał na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Czynniki wpływające na powstanie systemu QR[2]:

  • chęć integracji dwóch najważniejszych, na ten czas, funkcji przedsiębiorstwa czyli marketingu i logistyki;
  • inspiracja japońską koncepcją Just-In-Time, która niosła ze sobą pozytywne doświadczenia oraz znaczące efekty dla przedsiębiorstw, głównie w sektorze produkcji, a w latach 90. chciano przenieść zdobyte wcześniej doświadczenia również do sektora fizycznej dystrybucji;
  • cykl dostawy nabierał na znaczeniu w konkurencji, która odbywała się między przedsiębiorstwami. Najpierw w w sferze produkcji, a następnie na innych obszarach działania przedsiębiorstwa.
  • zmiany w zachowaniach klientów, zwłaszcza na rynkach, które były pod silnym wpływem zjawisk losowych oraz mody (rynek odzieżowy, żywność)

Założenia koncepcji QR

W swoje pracy Agnieszka Perzyńska, Przemysław Dulewicz i Krzysztof Witkowski przedstawiają wybrane założenia koncepcji QR [3]:

  • krótsze, zagęszczone horyzonty czasowe;
  • dostępne w czasie informacje o zapasach;
  • jednolite, zintegrowane sieci logistyczne, które zależą od szybko docierającego transportu, strategicznych operacji cross-dockingu oraz sprawnych systemów przyjmowania towarów do sklepów i systemów dystrybucji;
  • stosunki partnerskie między producentami a detalistami, łącznie ze wzajemnym dopuszczeniem do informacji i współpraca;
  • przeprojektowanie operacji wytwórczych i procesów ze względu na zmniejszenie wielkości partii dostaw oraz czas przestawiania produkcji, zwiększenie wrażliwości i elastyczności oraz w celu skoordynowania głównych harmonogramów produkcji z prognozami i bieżącymi zamówieniami klientów;
  • zobowiązanie do kompleksowego zarządzania jakością (TQM)

Zalety systemu Quick Response

Martin Christopher przedstawia następujące zalety płynące z zastosowania systemu QR[4]:

  • przesyłanie informacji bezpośrednio z miejsca rzeczywistego popytu wprost do systemu logistycznego dostawcy;
  • mimo, że szybkie reagowanie jest związane z wysokimi kosztami stałymi, przyrostowe koszty usprawnienia obsługi pozostają relatywnie niskie;
  • w wyniku przekazu informacji natychmiast podejmuje się stosowne decyzje logistyczne;
  • przyspieszenie przygotowania zamówienia w ramach systemu, co znacznie skraca łączny czas realizacji zamówienia. Konsekwencją tego jest niższy poziom zapasów.


Quick Response w branży odzieżowej

Cechą charakterystyczną branży odzieżowej jest zmienny oraz trudny do przewidzenia popyt. Podział branży odzieżowej w zależności na szybkość reakcji na potrzeby klientów:

  • low-fashion
  • fast-fashion

To właśnie sektor fast-fashion, w którym producent musi jak najszybciej przenieść trendy z pokazów mody na półki sklepowe, przy jednoczesnym zapewnieniu jak najniższych cen końcowych produktu, wymaga wprowadzenia nowych, sprawniejszych rozwiązań. Quick Response pozwala na szybką reakcję na zmianę popytu rynkowego, mo zna dzięku niemu uniknąć nadprodukcji oraz jednocześnie zapewnić niski stan towarów magazynowanych. Jego zadaniem jest skrócenie czasu od projektu do momentu pojawienia się tego projektu (produktu) w sklepie . Efektem jest zwiększenie elastyczności łańcucha w realizacji potrzeb[5].


Bibliografia

Przypisy

  1. Quick ResponseCollins English Dictionary (2018)
  2. Fertsch M., Matulewski M. (2002)Przepływ informacji w systemach Quick Response - studium przypadku, "Elastyczne łańcuchy dostaw – koncepcje, doświadczenia, wyzwania, VI Międzynarodowa Konferencja Logistics, Poznań 2002", s. 73-85
  3. Perzyńska A., Dulewicz P., Witkowski K. (2014). Wybrane instrumenty zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwach produkcyjnych w województwie lubuskim, "Logistyka", nr 4, s. 4017-4023
  4. Christopher M., Loska M. (1998) Logistyka i zarządzanie łańcucem podaży. Jak obniżyć koszty i poprawić jakość obsługi., Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, s. 151, 202-204
  5. Ciszewska-Kulwińska E. (2016) Logistyka branży odzieżowej - wyzwania i szanse rozwoju, Forum Transportowe Młodych w Gdyni



Autor: Daria Musiał