Proces zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Proces]] zarządzania''' - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17) | '''[[Proces]] zarządzania''' - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17) | ||
Linia 23: | Linia 8: | ||
* [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach | * [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach | ||
* Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone [[normy]] zachowań. | * Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone [[normy]] zachowań. | ||
* Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa. | * Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa. | ||
* Zarządzanie powinno umożliwić organizacji [[zdolność]] do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia. | * Zarządzanie powinno umożliwić organizacji [[zdolność]] do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia. | ||
Linia 29: | Linia 13: | ||
* Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania. | * Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania. | ||
* Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47) | * Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47) | ||
<google>n</google> | |||
==Funkcje zarządzania== | ==Funkcje zarządzania== | ||
Linia 66: | Linia 52: | ||
Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że '''zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi'''". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18) | Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że '''zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi'''". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie przez projekty]]}} — {{i5link|a=[[Misja i wizja]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie personelem]]}} — {{i5link|a=[[Marketing wewnętrzny]]}} — {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} — {{i5link|a=[[Zachowanie organizacyjne]]}} — {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} — {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Orientacja na projekty, programy, portfele]]}} — {{i5link|a=[[Modele systemów zarządzania jakością]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bogdanienko J. (2010) ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | * Bogdanienko J. (2010), ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | ||
* Dołhasz M. | * Dołhasz M. (2009), ''Podstawy zarządzania'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Janczewska D. (2016) ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/view/3146/2773 Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną]'', | * Janczewska D. (2016), ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/view/3146/2773 Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną]'', Przedsiębiorczość- Edukacja, nr 12 | ||
* Majowska M (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-36bed3d7-d0dd-41b6-8d9d-1560236f424c/c/08_29.pdf Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym ]'', | * Majowska M. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-36bed3d7-d0dd-41b6-8d9d-1560236f424c/c/08_29.pdf Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym]'', Studia Ekonomiczne, nr 230 | ||
* Michalski E. (2013), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Michalski E. (2013), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Wojtowicz A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e2dbe506-a28b-4b9e-8a97-b5e76bf671a1?q=0ccdfb67-fd75-45a9-ae78-095a9c4108c4$5&qt=IN_PAGE Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego ]'', | * Wojtowicz A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e2dbe506-a28b-4b9e-8a97-b5e76bf671a1?q=0ccdfb67-fd75-45a9-ae78-095a9c4108c4$5&qt=IN_PAGE Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 6 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 19:36, 7 sty 2024
Proces zarządzania - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)
TL;DR
Artykuł omawia proces zarządzania, zgodnie z teorią P.F. Druckera. Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi i jest osadzone w kulturze organizacyjnej. Funkcje zarządzania to planowanie, organizowanie, koordynowanie, przewodzenie i kontrolowanie. Zarządzanie różni się od kierowania, które jest jedną z funkcji zarządzania i polega na bezpośrednim oddziaływaniu na ludzi.
Zarządzanie według P.F. Druckera
P.F. Drucker o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach:
- Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
- Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone normy zachowań.
- Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
- Zarządzanie powinno umożliwić organizacji zdolność do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
- Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje organizacja wymaga umiejętności komunikowania się.
- Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
- Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony klient. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)
Funkcje zarządzania
- planowanie
- organizowanie
- koordynowanie
- przewodzenie
- kontrolowanie
Planowanie
Planowanie polega na przewidywaniu przyszłych warunków, wskazywaniu środków, za pomocą których mają być realizowane wyznaczone cele i zadania. Planowanie to próba przewidzenia przyszłości i przygotowania się na zmiany. Jego rolą jest zobaczenie tego, co należy zrobić aby mieć przyszłość. Niepewność i złożoność otoczenia a także szybkość zmian powoduje potrzebę planowania. “W miarę przechodzenia na niższe szczeble zwiększamy konkretność i szczegółowość planowania, a skracamy jego horyzonty" (M. Dołhasz i in. 2009, s. 49)
Możemy wyróżnić plany:
- strategiczne
- taktyczne
- operacyjne
Organizowanie
Organizowanie polega na doborze środków i warunków działania, a także ich uporządkowaniu w czasie i przestrzeni. Organizowanie można określić jako wprowadzenie określonego oraz pożądanego ładu. Funkcja ta ma na celu powstanie struktury, która pozwoli na sprawne i skuteczne kierowanie określoną organizacją. (M. Dołhasz i in. 2009, s. 50)
Koordynowanie
Koordynowanie polega na dopasowaniu działań wielu osób lub jednostek organizacyjnych aby wszystko przebiegało sprawnie i zmierzało do osiągnięcia wspólnego celu. Koordynowanie “jest to tworzenie współzależności każdego pracownika i grupy, którzy działają oddzielnie, z działalnością innych osób" (E. Michalski 2013, s. 19)
Przewodzenie
Funkcja ta polega na kierowaniu kierowaniu kimś, czymś, a także na rządzeniu, rozkazywaniu i nakłanianiu kogoś do zrobienia czegoś. “Wynikiem przewodzenia jest działanie, myślenie lub zachowanie podwładnych w określony sposób" (E. Michalski 2013, s. 21)
Kontrolowanie
Kontrolowanie to ustalenie wyników i ocena przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że kontrola to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53)
Zarządzanie, a kierowanie
Pojęcie “zarządzanie" ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana hierarchia nadrzędności". Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie" jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu.
Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)
Bibliografia
- Bogdanienko J. (2010), Organizacja i zarządzanie w zarysie, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Dołhasz M. (2009), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Janczewska D. (2016), Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną, Przedsiębiorczość- Edukacja, nr 12
- Majowska M. (2015), Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym, Studia Ekonomiczne, nr 230
- Michalski E. (2013), Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Wojtowicz A. (2004), Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 6
Autor: Agnieszka Wincenciak