Proces zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Bibliografia: Clean up)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie przez projekty]]</li>
<li>[[Misja i wizja]]</li>
<li>[[Zarządzanie personelem]]</li>
<li>[[Marketing wewnętrzny]]</li>
<li>[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]</li>
<li>[[Zachowanie organizacyjne]]</li>
<li>[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]</li>
<li>[[Funkcje zarządzania]]</li>
<li>[[Orientacja na projekty, programy, portfele]]</li>
</ul>
}}
'''[[Proces]] zarządzania''' - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)
'''[[Proces]] zarządzania''' - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)


Linia 23: Linia 8:
* [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
* [[Zarządzanie]] odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
* Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone [[normy]] zachowań.
* Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone [[normy]] zachowań.
<google>t</google>
* Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
* Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
* Zarządzanie powinno umożliwić organizacji [[zdolność]] do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
* Zarządzanie powinno umożliwić organizacji [[zdolność]] do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
Linia 29: Linia 13:
* Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
* Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
* Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)
* Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony [[klient]]. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)
<google>n</google>


==Funkcje zarządzania==
==Funkcje zarządzania==
Linia 66: Linia 52:


Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że '''zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi'''". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)
Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że '''zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi'''". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie przez projekty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Misja i wizja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie personelem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing wewnętrzny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zachowanie organizacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Orientacja na projekty, programy, portfele]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele systemów zarządzania jakością]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bogdanienko J. (2010) ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Bogdanienko J. (2010), ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Dołhasz M. (red.) (2009), ''Podstawy Zarządzania'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Dołhasz M. (2009), ''Podstawy zarządzania'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Janczewska D. (2016) ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/view/3146/2773 Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną]'', "Przedsiębiorczość- Edukacja", nr 12, s. 164-175
* Janczewska D. (2016), ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/view/3146/2773 Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną]'', Przedsiębiorczość- Edukacja, nr 12
* Majowska M (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-36bed3d7-d0dd-41b6-8d9d-1560236f424c/c/08_29.pdf Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym ]'', "Studia Ekonomiczne", nr 230, s. 108-126
* Majowska M. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-36bed3d7-d0dd-41b6-8d9d-1560236f424c/c/08_29.pdf Audyt personalny jako narzędzie usprawniające proces zarządzania zespołem pracowniczym]'', Studia Ekonomiczne, nr 230
* Michalski E. (2013), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Michalski E. (2013), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wojtowicz A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e2dbe506-a28b-4b9e-8a97-b5e76bf671a1?q=0ccdfb67-fd75-45a9-ae78-095a9c4108c4$5&qt=IN_PAGE Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego ]'', "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr 6, s. 137-151
* Wojtowicz A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e2dbe506-a28b-4b9e-8a97-b5e76bf671a1?q=0ccdfb67-fd75-45a9-ae78-095a9c4108c4$5&qt=IN_PAGE Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 6
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Agnieszka Wincenciak}}
{{a|Agnieszka Wincenciak}}
[[Kategoria:Przykłady procesów]]
[[Kategoria:Podstawy zarządzania]]


{{#metamaster:description|Proces zarządzania - podejmowanie decyzji i koordynacja działań w celu osiągnięcia pożądanych celów i wykorzystania zasobów. Dowiedz się więcej o zarządzaniu na stronie encyklopedii.}}
{{#metamaster:description|Proces zarządzania - podejmowanie decyzji i koordynacja działań w celu osiągnięcia pożądanych celów i wykorzystania zasobów. Dowiedz się więcej o zarządzaniu na stronie encyklopedii.}}

Aktualna wersja na dzień 20:36, 7 sty 2024

Proces zarządzania - proces polegający na podejmowaniu decyzji, zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów, określonych przez właściciela organizacji, oraz na koordynowaniu aktywności mających współpracować ze sobą ludzi zaangażowanych w tę działalność, aby osiągnąć rezultaty, które są trudne do uzyskania w pojedynkę. (J. Bogdanienko 2010, s. 16-17)

TL;DR

Artykuł omawia proces zarządzania, zgodnie z teorią P.F. Druckera. Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi i jest osadzone w kulturze organizacyjnej. Funkcje zarządzania to planowanie, organizowanie, koordynowanie, przewodzenie i kontrolowanie. Zarządzanie różni się od kierowania, które jest jedną z funkcji zarządzania i polega na bezpośrednim oddziaływaniu na ludzi.

Zarządzanie według P.F. Druckera

P.F. Drucker o zarządzaniu mówi, że jest ono procesem, którego charakterystykę można zawrzeć w następujących punktach:

  • Zarządzanie odnosi się głównie do ludzi. Kluczowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a więc menedżerowie powinni skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w pracownikach
  • Zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze. Wiąże się to z koniecznością uwzględniania uznawanych przez daną społeczność wartości, które tworzą określone normy zachowań.
  • Zarządzanie domaga się prostych i zarazem zrozumiałych wartości, celów, działań i zadań łączących uczestników organizacji. Pomimo iż często nie docenia się roli kultury organizacyjnej jako narzędzia zarządzania może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu efektywności działań przedsiębiorstwa.
  • Zarządzanie powinno umożliwić organizacji zdolność do uczenia się, a więc do adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.
  • Zarządzanie wymaga prawidłowego obiegu informacji wewnątrz organizacji a także jej wymianę z otoczeniem. Poprawne kształtowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje organizacja wymaga umiejętności komunikowania się.
  • Zarządzanie wymaga obszernego systemu wskaźników, które pozwolą na kontrolę, ocenę i poprawę efektywności działania.
  • Zarządzanie musi być jednoznacznie nastawione na podstawowy i najważniejszy cel jakim jest zadowolony klient. W obecnych warunkach wzrastającej konkurencji jest to jedyny sposób na utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku (M. Dołhasz i in. 2009, s. 46-47)

Funkcje zarządzania

Planowanie

Planowanie polega na przewidywaniu przyszłych warunków, wskazywaniu środków, za pomocą których mają być realizowane wyznaczone cele i zadania. Planowanie to próba przewidzenia przyszłości i przygotowania się na zmiany. Jego rolą jest zobaczenie tego, co należy zrobić aby mieć przyszłość. Niepewność i złożoność otoczenia a także szybkość zmian powoduje potrzebę planowania. “W miarę przechodzenia na niższe szczeble zwiększamy konkretność i szczegółowość planowania, a skracamy jego horyzonty" (M. Dołhasz i in. 2009, s. 49)

Możemy wyróżnić plany:

  • strategiczne
  • taktyczne
  • operacyjne

Organizowanie

Organizowanie polega na doborze środków i warunków działania, a także ich uporządkowaniu w czasie i przestrzeni. Organizowanie można określić jako wprowadzenie określonego oraz pożądanego ładu. Funkcja ta ma na celu powstanie struktury, która pozwoli na sprawne i skuteczne kierowanie określoną organizacją. (M. Dołhasz i in. 2009, s. 50)

Koordynowanie

Koordynowanie polega na dopasowaniu działań wielu osób lub jednostek organizacyjnych aby wszystko przebiegało sprawnie i zmierzało do osiągnięcia wspólnego celu. Koordynowanie “jest to tworzenie współzależności każdego pracownika i grupy, którzy działają oddzielnie, z działalnością innych osób" (E. Michalski 2013, s. 19)

Przewodzenie

Funkcja ta polega na kierowaniu kierowaniu kimś, czymś, a także na rządzeniu, rozkazywaniu i nakłanianiu kogoś do zrobienia czegoś. “Wynikiem przewodzenia jest działanie, myślenie lub zachowanie podwładnych w określony sposób" (E. Michalski 2013, s. 21)

Kontrolowanie

Kontrolowanie to ustalenie wyników i ocena przebiegu działań. Kontrolowanie jest działaniem systematycznym, zmierzającym do porównania rzeczywistych miar z wyznaczonymi normami. Można też powiedzieć, że kontrola to regulacja działań organizacji zmierzająca do osiągnięcia wyznaczonych celów (M. Dołhasz i in. 2009, s. 53)

Zarządzanie, a kierowanie

Pojęcie “zarządzanie" ma podobne znaczenia jak kierowanie. Nie są to jednak pojęcia tożsame. “Zarządzanie może być rozumiane jako szczególny rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest sformalizowana hierarchia nadrzędności". Ktoś kto zarządza kieruje w danej strukturze. Ma wtedy przypisane funkcje władcze. Za pomocą zestawu bodźców takich jak nagrody i kary wpływa na zachowanie swoich podwładnych. W tym przypadku pojęcie “kierowanie" jest pojęciem szerszym od zarządzania. Oznacza ono wszelkie podejmowane działania, które poprzez wykorzystanie zasobów prowadzą do osiągnięcia określonego celu.

Najczęściej jednak używamy pojęcia “kierowania" w wąskim znaczeniu, a więc jako jedną z funkcji zarządzania. Sprowadza się ona do bezpośredniego oddziaływania na ludzi, czyli wydawaniu poleceń i nadzorowaniu pracy wykonawców. “To przede wszystkim skłania do wyraźnego rozróżniania tych pojęć przez przyjęcie, że zarządzamy organizacją, a kierujemy ludźmi". (J. Bogdanienko 2010, s. 17-18)


Proces zarządzaniaartykuły polecane
Zarządzanie przez projektyMisja i wizjaZarządzanie personelemMarketing wewnętrznyWymagane kwalifikacje kierownikaZachowanie organizacyjneRole menedżerów personalnego i liniowegoFunkcje zarządzaniaOrientacja na projekty, programy, portfeleModele systemów zarządzania jakością

Bibliografia


Autor: Agnieszka Wincenciak