Portal społecznościowy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 01:13, 18 lis 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox5 upgrade)

Portal społecznościowy inaczej zwany serwisem społecznościowym, to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny interfejs. Serwisy społecznościowe umożliwiają zaprezentowanie szerokiemu gronu internautów siebie oraz sieci swoich kontaktów z innymi ludźmi. Wspólną cechą wszystkich portali społecznościowych jest możliwość tworzenia konta użytkownika i jego profilu, który zawiera dane osobowe. Każda zarejestrowana osoba może wyszukiwać znajomych i przyjaciół, tworząc ich listę, wysyłać wiadomości i korzystać z forum[1].

TL;DR

Portale społecznościowe to witryny internetowe, które umożliwiają ludziom nawiązywanie nowych znajomości i wymianę informacji. Istnieje wiele modeli zarabiania przez serwisy społecznościowe, takich jak reklamy, sprzedaż produktów wirtualnych czy abonamenty członkostwa. Istnieje wiele rodzajów i funkcji portali społecznościowych, w tym biznesowe, komunikacyjne, informacyjne, poznawcze, rozrywkowe i reklamowe. Istnieją również portale społecznościowe związane z rynkiem pracy, takie jak GoldenLine.pl i Profeo.pl.

Historia

Przełom XX i XXI wieku, to czas pokazywania światu jaką potęgą jest Internet. Portale społecznościowe za pośrednictwem których użytkownicy mogą odkryć nowe znajomości, odszukać miłość życia, podzielić się własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami powstały w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. W kraju, z którego pochodzą, nowatorskie serwisy zrobiły wielką furorę. W Polsce więc, co nie jest wielkim zaskoczeniem, duża część portali społecznościowych to klony portali amerykańskich, odpowiednio przystosowane do rynku polskiego[2].

Główne modele pozyskiwania dochodów przez serwisy społecznościowe

Wśród modeli pozyskiwania dochodów wyróżniamy:

  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk z emisji reklam lub ogłoszeń
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży abonamentów członkostwa
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży usług Premium
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk z uczestnictwa serwisu w innym serwisie
  • Model aplikacyjny - Aplikacje  dla serwisów społecznościowych

Rodzaje portali społecznościowych

Można wyróżnić następujące główne rodzaje portali społecznościowych:

  • ogólne (np. Facebook, Grono.net),
  • skierowane do konkretnych grup społecznych (np. byłych uczniów - polskim przykładem takiego portalu jest nk.pl),
  • skierowane na dzielenie się konkretnymi treściami (YouTube, Flickr, Fotka. pl),
  • łączące grupy zamknięte, do których można dostać się przez zaproszenie od innego użytkownika (np. kiedyś Grono.net),
  • dające internautom możliwość prowadzenia własnych profili - stron (np. Friends.pl, Myspace.com),
  • przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania (np. Filmweb.pl, Biblionetka.pl, Nuta.pl, Opiniuj.pl, Dood.pl, Yelp.com),
  • branżowe,
  • tematyczne[3]

Funkcje portali społecznościowych

Według M. Szczepankiewicza "wyróżnia się podstawowe funkcje portali społecznościowych :

  • biznesowa - odnosi się głównie do biznesowych społeczności internetowych, które funkcjonują jako spotkania on-line, tworząc coś w rodzaju niszowych społeczności internetowych. Dzięki takim społecznościom możliwe jest nawiązywanie kontaktów w grupie interesującej się szczególnie biznesem. Funkcja biznesowa jest spełniona kiedy do grupy należą osoby mające wspólne zainteresowania i podobne cele. Mogą oni tworzyć własne filmy, blogi, fora dyskusyjne, dzięki którym użytkownik także staje się wydawcą. Członkowie mają możliwość rozwoju zawodowego, a także rozbudowania kontaktów zawodowych, dzięki tworzeniu interaktywnych miejsc spotkań informacyjnych"
  • komunikacyjna - na portalach społecznościowych powstają różnego rodzaju komunikatory, dzięki którym bez problemu można porozumiewać się nie tylko z jedną konkretną osobą, ale także z grupą osób (jednocześnie). Ideą portali społecznościowych jest wymiana informacji, a także wiedzy na różne tematy. Nie można bowiem zapominać, że serwisy te tworzone są nie tylko z myślą o młodzieży i dzieciach. Portale społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony firm. Jest to komunikacja na zasadzie klient-firma. Możliwa jest tutaj wymiana wszelakich opinii na dowolne tematy związane z przynależnością do grupy społecznościowej (w tym wypadku związane z biznesem);
  • informacyjna - wiele portali społecznościowych może być dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich ludzi. Na części serwisów znajdują się "kalendarze" informujące o dacie urodzin, imienin czy różnego rodzaju rocznic, naszych przyjaciół, znajomych czy też członków rodziny. Zapisywane są również ważne i ciekawe wydarzenia, zaproszenia na imprezy, koncerty, o których nie warto zapomnieć. W profilach firm, znajdują się informacje o działalności, produktach czy promocjach;
  • poznawcza - serwisy społecznościowe oferują możliwości nawiązywania nowych internetowych znajomości. Zakładając profil na danym portalu społecznościowym umieszczamy krótki opis siebie, swojego hobby, aktualnie wykonywanego zajęcia. W ten sposób pokazujemy innym użytkownikom, że jesteśmy nastawieni na pozyskiwanie nowych znajomości. Na takich portalach można uzyskać bardzo cenne porady i ciekawe opinie na interesujący tematy;
  • rozrywkowa - portal społecznościowy jest jednym ze sposobów na spędzenie wolnego czasu. Na wielu portalach znajdują się darmowe gry, dostępne po zalogowaniu na własne konto. Niektóre z nich rozwijają umiejętności np. strategiczne, inne natomiast służą stricte celom rozrywkowym. Dzięki wielu opcjom użytkownicy mogą także rozwijać swoje zainteresowania, tworzyć aplikacje mobilne lub korzystać z tych już istniejących, dodawać i tworzyć własne filmy, a także uczestniczyć w forach dyskusyjnych i wymieniać się opiniami na interesujące tematy;
  • reklamowa - firmy marketingowo wykorzystują portale społecznościowe, chcą w ten sposób zainteresować i wpłynąć na potencjalnego klienta. Użytkownicy serwisów społecznościowych informowani są na bieżąco o wszelkich nowościach, natomiast na forach dyskusyjnych firmy mogą obserwować dyskusje na temat produktów, czy usług. Przynależność do takiego portalu, to reklama niskim kosztem, a także idealny marketing dla firmy. Zamieszczenie jednego filmiku na youtube.com to koszt około 40 dolarów i 1 godzina pracy - dziesiątki milionów potencjalnych widzów stanowią wartość bezcenną;[4]

Portale społecznościowe związane z rynkiem pracy

Tendencje do tworzenia portali społecznościowych widać także na rynku pracy, na którym zwracają uwagę GoldenLine.pl czy Profeo.pl.

  • Portal GoldenLine.pl to serwis społecznościowy skupiony na rozwoju kariery i życia zawodowego, pomaga nawiązywać znajomości biznesowe, zaistnieć w branży i monitorować rynek pracy. Jest serwisem, który łączy profesjonalistów o bardzo różnych zainteresowaniach, stanowiskach oraz celach zawodowych.
  • Profeo to wyjątkowy portal społecznościowy dla ludzi, którzy lubią się rozwijać i dbać o swoją karierę, to serwis stworzony z myślą o profesjonalistach różnych branż, serwis dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę lub nawiązywać nowe ciekawe kontakty. Na tym portalu użytkownik może znaleźć największą w polskim Internecie bazę ofert pracy i bazę ofert szkoleniowych. Dlatego warto w taki sposób przygotować swój profil, aby mógł być zauważony przez przeszukujących portal pracodawców[5].

Przypisy

  1. E. Niewiadomska 2011, s.1-2
  2. M. Szczepankiewicz 2011, s.2
  3. E. Niewiadomska 2011, s.3
  4. M. Szczepankiewicz 2011, s.4
  5. U.M. Grześkowiak 2011, s.5


Portal społecznościowyartykuły polecane
Serwis społecznościowyPortal internetowyGeneracja ZBlogMarketing mobilnyInternetAgencje public relationsBiuro coworkingoweMedia społecznościowe

Bibliografia


Autor: Daniel Baster