Personal branding: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Personal [[branding]]''' - czyli [[marka]] osobista. Mówiąc najprościej, personal branding to profesjonalna [[reputacja]]. Jest to sposób, w jaki decydujesz się zachowywać, komunikować oraz ukazywać swoją karierę i [[umiejętności]]. Niezależnie od tego, czy zarządza się nim aktywnie czy nie pewna forma osobistej marki istnieje. Poprzez personal branding można rozumieć także [[wizerunek]] danej osoby w oczach otoczenia. Jest efektem identyfikacji zbieżności jak i rozbieżności pomiędzy informacjami które są deklarowane przez daną osobę (m. in. w dokumentach) a zachowaniem tej osoby, jej cechami, reakcjami oraz umiejętnościami (Malinowska-Parzydło J. 2015).
|list1=
<ul>
<li>[[Autoprezentacja]]</li>
<li>[[Employer branding]]</li>
<li>[[Landing page]]</li>
<li>[[Ambient marketing]]</li>
<li>[[Wizerunek marki]]</li>
<li>[[Influencer marketing]]</li>
<li>[[Tożsamość marki]]</li>
<li>[[Zasady komunikowania werbalnego]]</li>
<li>[[Interaktywność]]</li>
</ul>
}}


W personal brandingu odnaleźć można elementy marki ogólnej. Każda osoba posiada własne elementy funkcjonalne, przeważnie demograficzne, ale także inne powiązane z doświadczeniem, kwalifikacjami, umiejętnościami oraz deklarowanymi postawami.


'''Marka osobista''' to także elementy wirtualne, które odbierane są subiektywnie. Budowanie personal brandingu w mediach społecznościowych obecnie jest bardzo popularne, powoduje tworzenie opinii na temat danych osób, o ich przekonaniach i intencjach. Takie elementy funkcjonalne są zdecydowanie łatwiejsze do poprawnego zidentyfikowania przez daną osobę ("właściciela marki") natomiast elementy wirtualne mogą zostać inaczej ocenione poprzez osobę kreującą markę i jeszcze inaczej przez jej otoczenie (Niedźwiedziński M., Klepacz H., Szymańska K. 2016).


'''Personal branding''' – czyli marka osobista. Mówiąc najprościej, personal branding to profesjonalna reputacja. Jest to sposób, w jaki decydujesz się zachowywać, komunikować oraz ukazywać swoją karierę i umiejętności. Niezależnie od tego, czy zarządza się nim aktywnie czy nie pewna forma osobistej marki istnieje. Poprzez personal branding można rozumieć także wizerunek danej osoby w oczach otoczenia. Jest efektem identyfikacji zbieżności jak i rozbieżności pomiędzy informacjami które są deklarowane przez daną osobę (m. in. w dokumentach) a zachowaniem tej osoby, jej cechami, reakcjami oraz umiejętnościami (Malinowska-Parzydło J. 2015).
Marka osobista, która jest zbudowana na kłamstwach jest skazana na niepowodzenie, jest duże [[prawdopodobieństwo]] ze zawali się szybko. Prawda zawsze wyjdzie na jaw dlatego marka zbudowana na podstawie prawdziwej osobowości będzie trwała i silna.


W personal brandingu odnaleźć można elementy marki ogólnej. Każda osoba posiada własne elementy funkcjonalne, przeważnie demograficzne, ale także inne powiązane z doświadczeniem, kwalifikacjami, umiejętnościami oraz deklarowanymi postawami.
'''Wizerunek personalny''', czyli to z czym identyfikują nas inni powinien być spójny z marką osobistą czyli z tym jak postrzegany jest wizerunek. Odzwierciedleniem marki osobistej jest wizerunek dlatego niezbędnym jest ujednolicenie ambicji i personal brandingu z postępowaniem.


'''Marka osobista''' to także elementy wirtualne, które odbierane są subiektywnie. Budowanie personal brandingu w mediach społecznościowych obecnie jest bardzo popularne, powoduje tworzenie opinii na temat danych osób, o ich przekonaniach i intencjach. Takie elementy funkcjonalne są zdecydowanie łatwiejsze do poprawnego zidentyfikowania przez daną osobę ("właściciela marki”) natomiast elementy wirtualne mogą zostać inaczej ocenione poprzez osobę kreującą markę i jeszcze inaczej przez jej otoczenie (Niedźwiedziński M., Klepacz H., Szymańska K. 2016).
[[Proces]] autentycznego personal brandingu zdecydowanie wymaga zarówno wypracowania równowagi pomiędzy osobistymi ambicjami oraz marką osobistą a bieżącym zachowaniem i postępowaniem (Rampersad H. K. 2010).
<google>t</google>


Marka osobista, która jest zbudowana na kłamstwach jest skazana na niepowodzenie, jest duże prawdopodobieństwo ze zawali się szybko. Prawda zawsze wyjdzie na jaw dlatego marka zbudowana na podstawie prawdziwej osobowości będzie trwała i silna.  
==TL;DR==
 
Personal branding to budowanie profesjonalnej reputacji poprzez zachowanie, komunikację i prezentację swojej kariery i umiejętności. Marka osobista obejmuje elementy funkcjonalne i wirtualne. Budowa marki osobistej wymaga autentyczności i spójności wizerunku. Proces budowania marki osobistej składa się z budowania rozpoznawalności, budowania reputacji i zdobywania "klientów". Personal branding jest istotny dla wszystkich i pozwala na ustanowienie wiarygodności, zwiększenie wpływu online i rozwinięcie profesjonalnej sieci. Wizerunek osobisty powinien być zgodny z personal brandingiem.
'''Wizerunek personalny''', czyli to z czym identyfikują nas inni powinien być spójny z marką osobistą czyli z tym jak postrzegany jest wizerunek. Odzwierciedleniem marki osobistej jest wizerunek dlatego niezbędnym jest ujednolicenie ambicji i personal brandingu z postępowaniem.


Proces autentycznego personal brandingu zdecydowanie wymaga zarówno wypracowania równowagi pomiędzy osobistymi ambicjami oraz marką osobistą a bieżącym zachowaniem i postępowaniem (Rampersad H. K. 2010).
<google>n</google>


==Proces budowania marki osobistej==
==Proces budowania marki osobistej==
Proces budowania marki osobistej zawiera trzy sekwencyjnie ułożone etapy (Trzeciak S. 2015):
Proces budowania marki osobistej zawiera trzy sekwencyjnie ułożone etapy (Trzeciak S. 2015):


1.'''Budowanie rozpoznawalności''' czyli przekazywanie informacji o sobie do grupy docelowej. Ważną rzeczą jest więc określenie danej grupy docelowej, do której zamierza się dotrzeć (np pracodawcy lub zleceniodawcy) równie ważne jest zaplanowanie odpowiednich nośników i narzędzi, które umożliwią dostrzeżenie danej osoby poprzez jednostki, które składają się na grupę docelową. Etap ten, w przełożeniu na markę ogólną, może zostać nazwanym budowaniem świadomości marki.
1.'''Budowanie rozpoznawalności''' czyli przekazywanie informacji o sobie do grupy docelowej. Ważną rzeczą jest więc określenie danej grupy docelowej, do której zamierza się dotrzeć (np pracodawcy lub zleceniodawcy) równie ważne jest zaplanowanie odpowiednich nośników i narzędzi, które umożliwią dostrzeżenie danej osoby poprzez jednostki, które składają się na grupę docelową. Etap ten, w przełożeniu na markę ogólną, może zostać nazwanym budowaniem świadomości marki.


2.'''Budowanie reputacji''' to drugi z elementów, który ukazuje, że reputacja jest efektem zdobytego doświadczenia w danej dziedzinie łącznie z osiągniętymi sukcesami w danej dziedzinie lub wykazywaniem się pożądanymi cechami i ich kompozycją. Potwierdzeniem dobrej drogi budowania reputacji w odniesieniu do personal brandingu, zwłaszcza dla osób czy firm, które jeszcze nie miały okazji współpracować z daną osobą są rekomendacje w formie pisemnej lub ustnej, a także publicznie dostępne (m. in. rekomendacje umieszczone w serwisach społecznościowych takich jak LinkedIn lub na należących do danej osoby stronach internetowych). Jeśli głównym miejscem budowania reputacji jest Internet to zdecydowanie należy pamiętać o dużej szybkości przekazywania informacji poprzez dany kanał informacji. Co oznacza, że duża ilość pozytywnych opinii może nie być w stanie przyćmić jednego złego komentarza na temat danej osoby i w szybkim tempie zniszczyć jej dotychczasowy wizerunek i zaufanie które jest z nim związane (Olczak, Sobczyk 2010).
2.'''Budowanie reputacji''' to drugi z elementów, który ukazuje, że reputacja jest efektem zdobytego doświadczenia w danej dziedzinie łącznie z osiągniętymi sukcesami w danej dziedzinie lub wykazywaniem się pożądanymi cechami i ich kompozycją. Potwierdzeniem dobrej drogi budowania reputacji w odniesieniu do personal brandingu, zwłaszcza dla osób czy firm, które jeszcze nie miały okazji współpracować z daną osobą są [[rekomendacje]] w formie pisemnej lub ustnej, a także publicznie dostępne (m. in. rekomendacje umieszczone w serwisach społecznościowych takich jak LinkedIn lub na należących do danej osoby stronach internetowych). Jeśli głównym miejscem budowania reputacji jest [[Internet]] to zdecydowanie należy pamiętać o dużej szybkości przekazywania informacji poprzez dany kanał informacji. Co oznacza, że duża ilość pozytywnych opinii może nie być w stanie przyćmić jednego złego komentarza na temat danej osoby i w szybkim tempie zniszczyć jej dotychczasowy wizerunek i [[zaufanie]] które jest z nim związane (Olczak, Sobczyk 2010).


3. '''Zdobywanie "klientów”''' jest to budowanie przekonania wśród innych o silnej potrzebie współpracy z daną osobą zakończone rzeczywistym nawiązaniem tej współpracy. Przejście do trzeciego etapu w dalszym ciągu wymaga budowania reputacji, które jest konieczne w celu utrzymywania pozyskanego zaufania.
3. '''Zdobywanie "klientów"''' jest to budowanie przekonania wśród innych o silnej potrzebie współpracy z daną osobą zakończone rzeczywistym nawiązaniem tej współpracy. Przejście do trzeciego etapu w dalszym ciągu wymaga budowania reputacji, które jest konieczne w celu utrzymywania pozyskanego zaufania.


==Znaczenie Personal Branding’u==
==Znaczenie Personal Branding’u==
Bez względu na wiek, niezależnie od pozycji, niezależnie od tego, w jakiej branży się znajdujemy, wszyscy powinni zrozumieć znaczenie personal brandingu. Aby w dzisiejszych czasach wybić się w biznesie, naszym najważniejszym zadaniem jest być głównym sprzedawcą marki którą jesteśmy my sami. Dużą zaletą personal brandingu jest to, że każdy ma szansę się wyróżnić.
Bez względu na wiek, niezależnie od pozycji, niezależnie od tego, w jakiej branży się znajdujemy, wszyscy powinni zrozumieć znaczenie personal brandingu. Aby w dzisiejszych czasach wybić się w biznesie, naszym najważniejszym zadaniem jest być głównym sprzedawcą marki którą jesteśmy my sami. Dużą zaletą personal brandingu jest to, że każdy ma szansę się wyróżnić.
Każdy ma szansę uczyć się, doskonalić i rozwijać swoje umiejętności. Każdy ma szansę stać się marką godną uwagi (Peters T. 1997).  
Każdy ma szansę uczyć się, doskonalić i rozwijać swoje umiejętności. Każdy ma szansę stać się marką godną uwagi (Peters T. 1997).


==Korzyści==
==Korzyści==
 
Twoja osobista marka może pozwolić na:
Twoja osobista marka może pozwolić na:  
* Ustanowienie wiarygodności
* Ustanowienie wiarygodności  
* Pozyskanie możliwości zatrudnienia
* Pozyskanie możliwości zatrudnienia  
* Zwiększenie swoich wpływów online
* Zwiększenie swoich wpływów online  
* Rozwinięcie swojej profesjonalnej sieci
* Rozwinięcie swojej profesjonalnej sieci
* Bezpieczny rozwój pracy i kariery
* Bezpieczny [[rozwój]] pracy i kariery


==Wizerunek a personal branding==
==Wizerunek a personal branding==
Personal branding jest czymś więcej niż wizerunek. Budując ją należy myśleć o własnym rozwoju oraz o ciągłym doskonaleniu się. Nasze [[cechy charakteru]] zarówno jak i nasza [[osobowość]] dają gwarancje autentyczności oraz spójności naszej marki osobistej (Trzeciak S. 2017).


Personal branding jest czymś więcej niż wizerunek. Budując ją należy myśleć o własnym rozwoju oraz o ciągłym doskonaleniu się. Nasze cechy charakteru zarówno jak i nasza osobowość dają gwarancje autentyczności oraz spójności naszej marki osobistej (Trzeciak S. 2017).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Autoprezentacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Employer branding]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Landing page]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ambient marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Influencer marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Tożsamość marki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady komunikowania werbalnego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Interaktywność]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Malinowska-Parzydło J. (2015) ''Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą'', One press exclusive, Gliwice
<noautolinks>
* Niedźwiedziński M., Klepacz H., Szymańska K. (2016) ''[https://wnus.edu.pl/miz/file/article/view/5566/20344.pdf Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych]'', Marketing i Zarządzanie, Uniwersytet Łódzki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi
* Malinowska-Parzydło J. (2015), ''Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą'', One press exclusive, Gliwice
* Olczak A., Sobczyk R. (2010) ''Marka w sieci: jak Internet może zniszczyć reputację marki'', Marketing i Rynek, Tom 17 nr 12
* Niedźwiedziński M., Klepacz H., Szymańska K. (2016), ''[https://wnus.edu.pl/miz/file/article/view/5566/20344.pdf Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych]'', Marketing i Zarządzanie, Uniwersytet Łódzki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi
* Peters T. (1997) ''The Brand Called You'', Fast Company, nr 8
* Olczak A., Sobczyk R. (2010), ''Marka w sieci: jak Internet może zniszczyć reputację marki'', Marketing i Rynek, Tom 17 nr 12
* Rampersad H.K.(2010) ''Ty marka inna niż wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego'', One press exclusive, Gliwice
* Peters T. (1997), ''The Brand Called You'', Fast Company, nr 8
* Trzeciak S. (2017). ''[http://www.trzeciak.pl/wp-content/uploads/2017/01/Marka-osobista_S.Trzeciak_artyku%C5%82_Manager01.pdf?x29496 Marka osobista]'', Manager nr 1/2017
* Rampersad H. (2010), ''Ty - marka inna niż wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego'', One press, Gliwice
* Trzeciak S. (2017), ''Marka osobista'', Manager, nr 1
</noautolinks>


{{a|Julia Marzec}}
{{a|Julia Marzec}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]


[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
{{#metamaster:description|Personal branding to zarządzanie reputacją i wizerunkiem osobistym. Wymaga autentyczności i spójności. Budowanie marki osobistej to równowaga między ambicjami a autentycznym zachowaniem.}}

Aktualna wersja na dzień 00:01, 19 gru 2023

Personal branding - czyli marka osobista. Mówiąc najprościej, personal branding to profesjonalna reputacja. Jest to sposób, w jaki decydujesz się zachowywać, komunikować oraz ukazywać swoją karierę i umiejętności. Niezależnie od tego, czy zarządza się nim aktywnie czy nie pewna forma osobistej marki istnieje. Poprzez personal branding można rozumieć także wizerunek danej osoby w oczach otoczenia. Jest efektem identyfikacji zbieżności jak i rozbieżności pomiędzy informacjami które są deklarowane przez daną osobę (m. in. w dokumentach) a zachowaniem tej osoby, jej cechami, reakcjami oraz umiejętnościami (Malinowska-Parzydło J. 2015).

W personal brandingu odnaleźć można elementy marki ogólnej. Każda osoba posiada własne elementy funkcjonalne, przeważnie demograficzne, ale także inne powiązane z doświadczeniem, kwalifikacjami, umiejętnościami oraz deklarowanymi postawami.

Marka osobista to także elementy wirtualne, które odbierane są subiektywnie. Budowanie personal brandingu w mediach społecznościowych obecnie jest bardzo popularne, powoduje tworzenie opinii na temat danych osób, o ich przekonaniach i intencjach. Takie elementy funkcjonalne są zdecydowanie łatwiejsze do poprawnego zidentyfikowania przez daną osobę ("właściciela marki") natomiast elementy wirtualne mogą zostać inaczej ocenione poprzez osobę kreującą markę i jeszcze inaczej przez jej otoczenie (Niedźwiedziński M., Klepacz H., Szymańska K. 2016).

Marka osobista, która jest zbudowana na kłamstwach jest skazana na niepowodzenie, jest duże prawdopodobieństwo ze zawali się szybko. Prawda zawsze wyjdzie na jaw dlatego marka zbudowana na podstawie prawdziwej osobowości będzie trwała i silna.

Wizerunek personalny, czyli to z czym identyfikują nas inni powinien być spójny z marką osobistą czyli z tym jak postrzegany jest wizerunek. Odzwierciedleniem marki osobistej jest wizerunek dlatego niezbędnym jest ujednolicenie ambicji i personal brandingu z postępowaniem.

Proces autentycznego personal brandingu zdecydowanie wymaga zarówno wypracowania równowagi pomiędzy osobistymi ambicjami oraz marką osobistą a bieżącym zachowaniem i postępowaniem (Rampersad H. K. 2010).

TL;DR

Personal branding to budowanie profesjonalnej reputacji poprzez zachowanie, komunikację i prezentację swojej kariery i umiejętności. Marka osobista obejmuje elementy funkcjonalne i wirtualne. Budowa marki osobistej wymaga autentyczności i spójności wizerunku. Proces budowania marki osobistej składa się z budowania rozpoznawalności, budowania reputacji i zdobywania "klientów". Personal branding jest istotny dla wszystkich i pozwala na ustanowienie wiarygodności, zwiększenie wpływu online i rozwinięcie profesjonalnej sieci. Wizerunek osobisty powinien być zgodny z personal brandingiem.

Proces budowania marki osobistej

Proces budowania marki osobistej zawiera trzy sekwencyjnie ułożone etapy (Trzeciak S. 2015):

1.Budowanie rozpoznawalności czyli przekazywanie informacji o sobie do grupy docelowej. Ważną rzeczą jest więc określenie danej grupy docelowej, do której zamierza się dotrzeć (np pracodawcy lub zleceniodawcy) równie ważne jest zaplanowanie odpowiednich nośników i narzędzi, które umożliwią dostrzeżenie danej osoby poprzez jednostki, które składają się na grupę docelową. Etap ten, w przełożeniu na markę ogólną, może zostać nazwanym budowaniem świadomości marki.

2.Budowanie reputacji to drugi z elementów, który ukazuje, że reputacja jest efektem zdobytego doświadczenia w danej dziedzinie łącznie z osiągniętymi sukcesami w danej dziedzinie lub wykazywaniem się pożądanymi cechami i ich kompozycją. Potwierdzeniem dobrej drogi budowania reputacji w odniesieniu do personal brandingu, zwłaszcza dla osób czy firm, które jeszcze nie miały okazji współpracować z daną osobą są rekomendacje w formie pisemnej lub ustnej, a także publicznie dostępne (m. in. rekomendacje umieszczone w serwisach społecznościowych takich jak LinkedIn lub na należących do danej osoby stronach internetowych). Jeśli głównym miejscem budowania reputacji jest Internet to zdecydowanie należy pamiętać o dużej szybkości przekazywania informacji poprzez dany kanał informacji. Co oznacza, że duża ilość pozytywnych opinii może nie być w stanie przyćmić jednego złego komentarza na temat danej osoby i w szybkim tempie zniszczyć jej dotychczasowy wizerunek i zaufanie które jest z nim związane (Olczak, Sobczyk 2010).

3. Zdobywanie "klientów" jest to budowanie przekonania wśród innych o silnej potrzebie współpracy z daną osobą zakończone rzeczywistym nawiązaniem tej współpracy. Przejście do trzeciego etapu w dalszym ciągu wymaga budowania reputacji, które jest konieczne w celu utrzymywania pozyskanego zaufania.

Znaczenie Personal Branding’u

Bez względu na wiek, niezależnie od pozycji, niezależnie od tego, w jakiej branży się znajdujemy, wszyscy powinni zrozumieć znaczenie personal brandingu. Aby w dzisiejszych czasach wybić się w biznesie, naszym najważniejszym zadaniem jest być głównym sprzedawcą marki którą jesteśmy my sami. Dużą zaletą personal brandingu jest to, że każdy ma szansę się wyróżnić. Każdy ma szansę uczyć się, doskonalić i rozwijać swoje umiejętności. Każdy ma szansę stać się marką godną uwagi (Peters T. 1997).

Korzyści

Twoja osobista marka może pozwolić na:

  • Ustanowienie wiarygodności
  • Pozyskanie możliwości zatrudnienia
  • Zwiększenie swoich wpływów online
  • Rozwinięcie swojej profesjonalnej sieci
  • Bezpieczny rozwój pracy i kariery

Wizerunek a personal branding

Personal branding jest czymś więcej niż wizerunek. Budując ją należy myśleć o własnym rozwoju oraz o ciągłym doskonaleniu się. Nasze cechy charakteru zarówno jak i nasza osobowość dają gwarancje autentyczności oraz spójności naszej marki osobistej (Trzeciak S. 2017).


Personal brandingartykuły polecane
AutoprezentacjaEmployer brandingLanding pageAmbient marketingWizerunek markiInfluencer marketingTożsamość markiZasady komunikowania werbalnegoInteraktywność

Bibliografia

  • Malinowska-Parzydło J. (2015), Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, One press exclusive, Gliwice
  • Niedźwiedziński M., Klepacz H., Szymańska K. (2016), Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych, Marketing i Zarządzanie, Uniwersytet Łódzki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi
  • Olczak A., Sobczyk R. (2010), Marka w sieci: jak Internet może zniszczyć reputację marki, Marketing i Rynek, Tom 17 nr 12
  • Peters T. (1997), The Brand Called You, Fast Company, nr 8
  • Rampersad H. (2010), Ty - marka inna niż wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego, One press, Gliwice
  • Trzeciak S. (2017), Marka osobista, Manager, nr 1


Autor: Julia Marzec