Odprężanie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Odprężanie''' - to zdolność do rozładowywania napięcia własnego oraz zespołu.
'''Odprężanie''' - to [[zdolność]] do rozładowywania napięcia własnego oraz zespołu.


Jest to umiejętność niezbędna by otrzymać certyfikację IPMA. Kwalifikacja IPMA przyznawana jest przez '''''International Project Management Association''''' – międzynarodową organizację non-profit zrzeszającą ponad 120 tysięcy członków należących do narodowych stowarzyszeń z zakresu zarządzania projektami zlokalizowanych w ponad 50 krajach świata. Organizacja IPMA wprowadza czterostopniowy system certyfikacji (A-D levels), w której pierwszym tytułem jest ''Certified Project Management Associate''.
Jest to umiejętność niezbędna by otrzymać certyfikację [[IPMA]]. [[Kwalifikacja]] IPMA przyznawana jest przez '''''International Project Management Association''''' – międzynarodową organizację non-profit zrzeszającą ponad 120 tysięcy członków należących do narodowych stowarzyszeń z zakresu zarządzania projektami zlokalizowanych w ponad 50 krajach świata. [[Organizacja]] IPMA wprowadza czterostopniowy [[system]] certyfikacji (A-D levels), w której pierwszym tytułem jest ''Certified Project Management Associate''.


==Kompetencje IPMA==
==Kompetencje IPMA==
Wytyczne Kompetencje IPMA przedstawiają oficjalne definicje kompetencji wymaganych przez IPMA od osób kierujących przedsięwzięciami, w celu ich certyfikacji w ramach uniwersalnego czteropoziomowego systemu certyfikacji.
Wytyczne [[Kompetencje]] IPMA przedstawiają oficjalne definicje kompetencji wymaganych przez IPMA od osób kierujących przedsięwzięciami, w celu ich certyfikacji w ramach uniwersalnego czteropoziomowego systemu certyfikacji.
Skuteczną ocenę kompetencji uzyskuje się poprzez zastosowanie metodyki '''STAR'''. Asesor prosi kandydata o opisanie Sytuacji (''Situation'') z utworzonego raportu o przedsięwzięciu, wskazując [[Zadanie]] (''Task''), które kandydat ma w zaistniałem sytuacji wykonać, [[Działanie]] (''Activity''), jakie w tej sytuacji podjął, oraz osiągnięty [[Rezultat]] (''Result''). Tak otrzymany pogląd oparty jest na wynikach podjętych działań kandydata w celu poradzenia sobie z sytuacją problematyczną [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].
Skuteczną ocenę kompetencji uzyskuje się poprzez zastosowanie metodyki '''STAR'''. Asesor prosi kandydata o opisanie Sytuacji (''Situation'') z utworzonego raportu o przedsięwzięciu, wskazując [[Zadanie]] (''Task''), które [[kandydat]] ma w zaistniałem sytuacji wykonać, [[Działanie]] (''Activity''), jakie w tej sytuacji podjął, oraz osiągnięty [[Rezultat]] (''Result''). Tak otrzymany pogląd oparty jest na wynikach podjętych działań kandydata w celu poradzenia sobie z sytuacją problematyczną [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].
<google>t</google>
<google>t</google>


Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA klasyfikują zdolność do odprężania jako kompetencję opisującą osobowościowe postawy i umiejętności kierownika projektu w obszarze behawioralnym. Wymagany poziom wiedzy lub doświadczenia różni się w zależności od poziomu certyfikacji IMPA. Na kolejnych poziomach IPMA od D do A wymagania wzrastają lub przynajmniej pozostają niezmienione.
Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA klasyfikują zdolność do odprężania jako kompetencję opisującą osobowościowe postawy i [[umiejętności]] kierownika projektu w obszarze behawioralnym. Wymagany poziom wiedzy lub doświadczenia różni się w zależności od poziomu certyfikacji IMPA. Na kolejnych poziomach IPMA od D do A wymagania wzrastają lub przynajmniej pozostają niezmienione.


Odprężanie to jedna z 15 wyróżnionych zdolności z obszaru '''kompetencji behawioralnych''', każdy element kompetencji w każdym obszarze opisany jest w kategoriach wymaganej wiedzy i doświadczenia. Ogólny opis zdolności określa znaczenie i istotność danego elementu kompetencji, podzielony jest na '''Możliwe działania''' oraz na '''Tematy objęte elementem'''. Część poświęconą kompetencjom behawioralnym klasyfikacja IPMA uzupełnia dla potrzeb oceny o opisy wzorców zachować pokazujące z jednej strony '''Zachowania odpowiednie''', z drugiej zaś '''Zachowania wymagające poprawy''' [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].
Odprężanie to jedna z 15 wyróżnionych [[zdolności]] z obszaru '''kompetencji behawioralnych''', każdy element kompetencji w każdym obszarze opisany jest w kategoriach wymaganej wiedzy i doświadczenia. Ogólny opis zdolności określa znaczenie i istotność danego elementu kompetencji, podzielony jest na '''Możliwe działania''' oraz na '''Tematy objęte elementem'''. Część poświęconą kompetencjom behawioralnym [[klasyfikacja]] IPMA uzupełnia dla potrzeb oceny o opisy wzorców zachować pokazujące z jednej strony '''Zachowania odpowiednie''', z drugiej zaś '''Zachowania wymagające poprawy''' [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].


==Metodyczne zarządzanie stresem==
==Metodyczne zarządzanie stresem==
Metodyczne zarządzanie stresem to składnik elementu kompetencji odprężania. Osoba posiadająca umiejętność odprężania w zespole umie posługiwać się poniższymi modelami, technikami oraz źródłami:
Metodyczne [[zarządzanie]] stresem to składnik elementu kompetencji odprężania. Osoba posiadająca umiejętność odprężania w zespole umie posługiwać się poniższymi modelami, technikami oraz źródłami:
* 1. Świadomość własnych emocji - jeden z elementów inteligencji emocjonalnej człowieka, kluczowa cecha w negocjacjach, dyplomacji oraz przy zachowaniu biznesowego profesjonalizmu w interakcjach międzyludzkich,
* 1. Świadomość własnych emocji - jeden z elementów inteligencji emocjonalnej człowieka, kluczowa cecha w negocjacjach, dyplomacji oraz przy zachowaniu biznesowego profesjonalizmu w interakcjach międzyludzkich,
* 2. Techniki relaksacyjne - menedżer posiadający kompetencje odprężania powinien znać podstawowe metody i techniki relaksacyjne, ich zastosowanie powinien praktykować na sobie w miarę potrzeb i rozpoznawać podobne potrzeby wśród zespołu projektowego, odpowiednio doradzając pracownikom,
* 2. Techniki relaksacyjne - [[menedżer]] posiadający kompetencje odprężania powinien znać podstawowe metody i techniki relaksacyjne, ich zastosowanie powinien praktykować na sobie w miarę potrzeb i rozpoznawać podobne [[potrzeby]] wśród zespołu projektowego, odpowiednio doradzając pracownikom,
* 3. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) - to uporządkowany zbiór technik komunikacji oraz metod pracy z wyobrażeniami, nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi,
* 3. [[Programowanie]] neurolingwistyczne (NLP) - to uporządkowany zbiór technik komunikacji oraz metod pracy z wyobrażeniami, nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi,
* 4. Macierz priorytetów Eisenhowera - matryca priorytetów zwana macierzą lub kwadratem Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów dla naszych działań. Dzięki temu narzędziu, zarządzanie sobą w czasie staje się łatwiejsze, bardziej zrozumiałe i nasza efektywności pracy wzrasta. Swoją budową przypomina układ współrzędnych, gdzie rzędną jest ważność danego działania natomiast odciętą – jego pilność,
* 4. Macierz priorytetów Eisenhowera - matryca priorytetów zwana macierzą lub kwadratem Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów dla naszych działań. Dzięki temu narzędziu, zarządzanie sobą w czasie staje się łatwiejsze, bardziej zrozumiałe i nasza efektywności pracy wzrasta. Swoją budową przypomina układ współrzędnych, gdzie rzędną jest ważność danego działania natomiast odciętą – jego pilność,
* 5. Metoda ABCDE - jedną z metod stosowanych w zarządzaniu czasem jest metoda ABCDE. Polega ona na przypisywaniu priorytetów zadaniom, w zależności od tego, jakie mogą pojawić się konsekwencje ich zrealizowania lub nie wykonania, gdzie do grupy A można zaklasyfikować zadania najważniejsze, których wykonanie lub niewykonanie będzie rodziło największe konsekwencje. Priorytety spadają stopniowo aż do kategorii zadań E - które stanowią zadania nieistotne, czyli takie, które spokojnie można wyeliminować,
* 5. [[Metoda]] ABCDE - jedną z metod stosowanych w zarządzaniu czasem jest metoda ABCDE. Polega ona na przypisywaniu priorytetów zadaniom, w zależności od tego, jakie mogą pojawić się konsekwencje ich zrealizowania lub nie wykonania, gdzie do grupy A można zaklasyfikować zadania najważniejsze, których wykonanie lub niewykonanie będzie rodziło największe konsekwencje. Priorytety spadają stopniowo aż do kategorii zadań E - które stanowią zadania nieistotne, czyli takie, które spokojnie można wyeliminować,
* 6. Zasada Pareto - zasada 80/20 - mała część ze wszystkich przyczyn jest odpowiedzialna za większą część rezultatu. Zasada Pareto stała się w organizacji czasu, narzędziem-sitem, ułatwiającym ustalanie priorytetów i kluczowych zadań. Pozwala określić zadania, na których warto się skupić by otrzymać wymierne rezultaty, a odrzucić to, co tylko zabiera czas i odwraca uwagę. Wszystko po to, aby osiągnąć maksymalne wyniki w minimalnym czasie,
* 6. [[Zasada]] Pareto - zasada 80/20 - mała część ze wszystkich przyczyn jest odpowiedzialna za większą część rezultatu. [[Zasada Pareto]] stała się w organizacji czasu, narzędziem-sitem, ułatwiającym ustalanie priorytetów i kluczowych zadań. Pozwala określić zadania, na których warto się skupić by otrzymać wymierne rezultaty, a odrzucić to, co tylko zabiera czas i odwraca uwagę. Wszystko po to, aby osiągnąć maksymalne wyniki w minimalnym czasie,
* 7. Dzielenie pracy na etapy - właściwe rozdzielenie pracy w celu uniknięcia spadku efektywności, motywacji czy stopnia osiąganej jakości przy wykonywaniu danego zadania czy procesu.
* 7. Dzielenie pracy na etapy - właściwe rozdzielenie pracy w celu uniknięcia spadku efektywności, motywacji czy stopnia osiąganej jakości przy wykonywaniu danego zadania czy procesu.


==Utrzymanie przez siebie i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem==
==Utrzymanie przez siebie i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem==
W celu utrzymanie przez menedżera i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem - ''worklife balance'' - osoba posiadająca kompetencje odprężania może wykazać się znajomością stosowania metody nazywanej 7 nawykami skutecznego działania, której autorem jest Stephen Covey.
W celu utrzymanie przez menedżera i [[zespół]] projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem - ''worklife balance'' - osoba posiadająca kompetencje odprężania może wykazać się znajomością stosowania metody nazywanej 7 nawykami skutecznego działania, której autorem jest Stephen Covey.
Wśród 7 zasad mających podstawowe znaczenie dla skuteczności działania, które nazwał nawykami, Covey wyróżnia [Covey S. 2015, s. 17]:  
Wśród 7 zasad mających podstawowe znaczenie dla skuteczności działania, które nazwał nawykami, Covey wyróżnia [Covey S. 2015, s. 17]:  
* 1. Bądź proaktywny,  
* 1. Bądź proaktywny,  
Linia 46: Linia 46:
* 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana,  
* 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana,  
* 5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym,
* 5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym,
* 6. Synergia,
* 6. [[Synergia]],
* 7. Ostrzenie piły - Odnowa - Ta zasada zakłada konieczność rozwoju człowieka we wszystkich ważnych obszarach: duchowym, fizycznym, społecznym i umysłowym. Ostrzenie piły to nawyk, który sprawia, że człowiek stale utrzymuje rozwój każdego z obszarów.
* 7. Ostrzenie piły - Odnowa - Ta zasada zakłada konieczność rozwoju człowieka we wszystkich ważnych obszarach: duchowym, fizycznym, społecznym i umysłowym. Ostrzenie piły to [[nawyk]], który sprawia, że człowiek stale utrzymuje [[rozwój]] każdego z obszarów.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Covey S. (2015). ''7 nawyków skutecznego działania'', Rebis, Warszawa
* Covey S. (2015). ''7 nawyków skutecznego działania'', Rebis, Warszawa
* Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA v3.0 (2009). Wyd. Stowarzyszenie Project Management Polska, Gdańsk
* Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA v3.0 (2009). Wyd. [[Stowarzyszenie]] Project Management Polska, Gdańsk
* Haba I. [http://www.lo13.wroc.pl/dl/skuteczne_dzialanie.pdf ''Skuteczne działanie'']
* Haba I. [http://www.lo13.wroc.pl/dl/skuteczne_dzialanie.pdf ''Skuteczne działanie'']
*[http://www.ipma.pl/sites/default/files/Przewodnik_NCB3.0_IPMA-D_Kompetencje.pdf ''Kompetencje IPMA-D'']
*[http://www.ipma.pl/sites/default/files/Przewodnik_NCB3.0_IPMA-D_Kompetencje.pdf ''Kompetencje IPMA-D'']

Wersja z 00:00, 21 maj 2020

Odprężanie
Polecane artykuły


Odprężanie - to zdolność do rozładowywania napięcia własnego oraz zespołu.

Jest to umiejętność niezbędna by otrzymać certyfikację IPMA. Kwalifikacja IPMA przyznawana jest przez International Project Management Association – międzynarodową organizację non-profit zrzeszającą ponad 120 tysięcy członków należących do narodowych stowarzyszeń z zakresu zarządzania projektami zlokalizowanych w ponad 50 krajach świata. Organizacja IPMA wprowadza czterostopniowy system certyfikacji (A-D levels), w której pierwszym tytułem jest Certified Project Management Associate.

Kompetencje IPMA

Wytyczne Kompetencje IPMA przedstawiają oficjalne definicje kompetencji wymaganych przez IPMA od osób kierujących przedsięwzięciami, w celu ich certyfikacji w ramach uniwersalnego czteropoziomowego systemu certyfikacji. Skuteczną ocenę kompetencji uzyskuje się poprzez zastosowanie metodyki STAR. Asesor prosi kandydata o opisanie Sytuacji (Situation) z utworzonego raportu o przedsięwzięciu, wskazując Zadanie (Task), które kandydat ma w zaistniałem sytuacji wykonać, Działanie (Activity), jakie w tej sytuacji podjął, oraz osiągnięty Rezultat (Result). Tak otrzymany pogląd oparty jest na wynikach podjętych działań kandydata w celu poradzenia sobie z sytuacją problematyczną [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].

Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA klasyfikują zdolność do odprężania jako kompetencję opisującą osobowościowe postawy i umiejętności kierownika projektu w obszarze behawioralnym. Wymagany poziom wiedzy lub doświadczenia różni się w zależności od poziomu certyfikacji IMPA. Na kolejnych poziomach IPMA od D do A wymagania wzrastają lub przynajmniej pozostają niezmienione.

Odprężanie to jedna z 15 wyróżnionych zdolności z obszaru kompetencji behawioralnych, każdy element kompetencji w każdym obszarze opisany jest w kategoriach wymaganej wiedzy i doświadczenia. Ogólny opis zdolności określa znaczenie i istotność danego elementu kompetencji, podzielony jest na Możliwe działania oraz na Tematy objęte elementem. Część poświęconą kompetencjom behawioralnym klasyfikacja IPMA uzupełnia dla potrzeb oceny o opisy wzorców zachować pokazujące z jednej strony Zachowania odpowiednie, z drugiej zaś Zachowania wymagające poprawy [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].

Metodyczne zarządzanie stresem

Metodyczne zarządzanie stresem to składnik elementu kompetencji odprężania. Osoba posiadająca umiejętność odprężania w zespole umie posługiwać się poniższymi modelami, technikami oraz źródłami:

  • 1. Świadomość własnych emocji - jeden z elementów inteligencji emocjonalnej człowieka, kluczowa cecha w negocjacjach, dyplomacji oraz przy zachowaniu biznesowego profesjonalizmu w interakcjach międzyludzkich,
  • 2. Techniki relaksacyjne - menedżer posiadający kompetencje odprężania powinien znać podstawowe metody i techniki relaksacyjne, ich zastosowanie powinien praktykować na sobie w miarę potrzeb i rozpoznawać podobne potrzeby wśród zespołu projektowego, odpowiednio doradzając pracownikom,
  • 3. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) - to uporządkowany zbiór technik komunikacji oraz metod pracy z wyobrażeniami, nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi,
  • 4. Macierz priorytetów Eisenhowera - matryca priorytetów zwana macierzą lub kwadratem Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów dla naszych działań. Dzięki temu narzędziu, zarządzanie sobą w czasie staje się łatwiejsze, bardziej zrozumiałe i nasza efektywności pracy wzrasta. Swoją budową przypomina układ współrzędnych, gdzie rzędną jest ważność danego działania natomiast odciętą – jego pilność,
  • 5. Metoda ABCDE - jedną z metod stosowanych w zarządzaniu czasem jest metoda ABCDE. Polega ona na przypisywaniu priorytetów zadaniom, w zależności od tego, jakie mogą pojawić się konsekwencje ich zrealizowania lub nie wykonania, gdzie do grupy A można zaklasyfikować zadania najważniejsze, których wykonanie lub niewykonanie będzie rodziło największe konsekwencje. Priorytety spadają stopniowo aż do kategorii zadań E - które stanowią zadania nieistotne, czyli takie, które spokojnie można wyeliminować,
  • 6. Zasada Pareto - zasada 80/20 - mała część ze wszystkich przyczyn jest odpowiedzialna za większą część rezultatu. Zasada Pareto stała się w organizacji czasu, narzędziem-sitem, ułatwiającym ustalanie priorytetów i kluczowych zadań. Pozwala określić zadania, na których warto się skupić by otrzymać wymierne rezultaty, a odrzucić to, co tylko zabiera czas i odwraca uwagę. Wszystko po to, aby osiągnąć maksymalne wyniki w minimalnym czasie,
  • 7. Dzielenie pracy na etapy - właściwe rozdzielenie pracy w celu uniknięcia spadku efektywności, motywacji czy stopnia osiąganej jakości przy wykonywaniu danego zadania czy procesu.

Utrzymanie przez siebie i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem

W celu utrzymanie przez menedżera i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem - worklife balance - osoba posiadająca kompetencje odprężania może wykazać się znajomością stosowania metody nazywanej 7 nawykami skutecznego działania, której autorem jest Stephen Covey. Wśród 7 zasad mających podstawowe znaczenie dla skuteczności działania, które nazwał nawykami, Covey wyróżnia [Covey S. 2015, s. 17]:

  • 1. Bądź proaktywny,
  • 2. Zaczynaj z wizją końca,
  • 3. Najpierw rzeczy najważniejsze,
  • 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana,
  • 5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym,
  • 6. Synergia,
  • 7. Ostrzenie piły - Odnowa - Ta zasada zakłada konieczność rozwoju człowieka we wszystkich ważnych obszarach: duchowym, fizycznym, społecznym i umysłowym. Ostrzenie piły to nawyk, który sprawia, że człowiek stale utrzymuje rozwój każdego z obszarów.

Bibliografia

Autor: Maciej Klimala