Neuromarketing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Neuromarketing''' to wykorzystywanie narzędzi pomiarowych, które są stosowane w analizowaniu zachowań psychoemocjonalnych, do procesu optymalizacyjnego bodźców marketingowych. Bazą neomarketingu jest wiedza wykorzystywaniu mózgu do podejmowania decyzji (Chmielewska N. 2013). Neuromarketingiem jest badanie mózgu dotycząe preferencji konsumentów odnośnie towarów i marek. Określany również jako nauka o sposobie używania mózgu przy podejmowaniu decyzji, nauka wykorzystująca nowe narzędzia pozwalające sprawdzić co dzieje się w głowach konsumentów (Świda J., Kabaja B. 2013).
'''Neuromarketing''' to wykorzystywanie narzędzi pomiarowych, które są stosowane w analizowaniu zachowań psychoemocjonalnych, do procesu optymalizacyjnego bodźców marketingowych. Bazą neomarketingu jest [[wiedza]] wykorzystywaniu mózgu do podejmowania decyzji (Chmielewska N. 2013). Neuromarketingiem jest badanie mózgu dotycząe preferencji konsumentów odnośnie [[towarów]] i marek. Określany również jako nauka o sposobie używania mózgu przy podejmowaniu decyzji, nauka wykorzystująca nowe narzędzia pozwalające sprawdzić co dzieje się w głowach konsumentów (Świda J., Kabaja B. 2013).


Dzięki neuroprojektowaniu produktów i usług można tworzyć takie produkty i usługi, które odwołują się do zakorzenionych przekonań i wrażliwości estetycznej każdego z nas.
Dzięki neuroprojektowaniu produktów i usług można tworzyć takie produkty i [[usługi]], które odwołują się do zakorzenionych przekonań i wrażliwości estetycznej każdego z nas.
Neuromarketing wpływa na wszystkie aspekty marek, opakowań, produktów, reklamy i wystroju sklepów.
Neuromarketing wpływa na wszystkie aspekty marek, opakowań, produktów, reklamy i wystroju sklepów.


Do powstania neuromarketingu przyczyniła się potrzeba urozmaicenia badań marketingowych o bardziej wiarygodną, praktyczną i precyzyjną wiedzę, która pomogłaby w podejmowaniu zdecydowanie lepszych decyzji biznesowych.  
Do powstania neuromarketingu przyczyniła się [[potrzeba]] urozmaicenia badań marketingowych o bardziej wiarygodną, praktyczną i precyzyjną wiedzę, która pomogłaby w podejmowaniu zdecydowanie lepszych decyzji biznesowych.  


==Elementy==
==Elementy==
Linia 27: Linia 27:


Trzy najważniejsze elementy, na których opiera się neuromarketing:
Trzy najważniejsze elementy, na których opiera się neuromarketing:
* EEG- elektroencefalografia, podstawowa technika, która stanowi bazę neuromarketingu, który oparty jest na działaniu fal mózgowych. Technologia ta wykorzystuje czujniki, które wychwytują ulotne sygnały elektryczne, które zostają wygenerowane poprzez aktywność fal mózgowych. Wykorzystuje się gęstą siec EEG, czujnikami objęty zostaje cały mózg. Metoda ta nie jest inwazyjna oraz osoba badana nie odczuwa dyskomfortu.
* EEG- elektroencefalografia, podstawowa [[technika]], która stanowi bazę neuromarketingu, który oparty jest na działaniu fal mózgowych. [[Technologia]] ta wykorzystuje czujniki, które wychwytują ulotne sygnały elektryczne, które zostają wygenerowane poprzez aktywność fal mózgowych. Wykorzystuje się gęstą siec EEG, czujnikami objęty zostaje cały mózg. [[Metoda]] ta nie jest inwazyjna oraz osoba badana nie odczuwa dyskomfortu.
* FMRI- funkcjonalny rezonans magnetyczny. Badanie, które w medycynie funkcjonuje od wielu lat. W celach neuromarketingowych jest ono odmienione. Mierzy wzrastanie poziomu tlenu we krwi, która przepływa przez mózg, wychwytując wzrost natlenionej krwi który pojawia się w momentach wzmożonej aktywności neurologicznej. Tego elementu dotyczy opóźniony charakter reakcji.
* FMRI- funkcjonalny rezonans magnetyczny. Badanie, które w medycynie funkcjonuje od wielu lat. W celach neuromarketingowych jest ono odmienione. Mierzy wzrastanie poziomu tlenu we krwi, która przepływa przez mózg, wychwytując wzrost natlenionej krwi który pojawia się w momentach wzmożonej aktywności neurologicznej. Tego elementu dotyczy opóźniony charakter reakcji.
* BIOMETRIA- jest to dokonywanie pomiarów jakie zachodzą w naszych ciałach, reakcji fizjologicznych naszego organizmu na bodźce zewnętrzne, które odbierane są za pomocą zmysłów. Są to na przykład częstotliwość oddechu, mruganie, tętno, ruchy gałek ocznych czy ruchy mięśni. Tego elementu także dotyczy opóźniony charakter reakcji.
* BIOMETRIA- jest to dokonywanie pomiarów jakie zachodzą w naszych ciałach, reakcji fizjologicznych naszego organizmu na bodźce zewnętrzne, które odbierane są za pomocą zmysłów. Są to na przykład częstotliwość oddechu, mruganie, tętno, ruchy gałek ocznych czy ruchy mięśni. Tego elementu także dotyczy opóźniony charakter reakcji.
Linia 37: Linia 37:
* Zaangażowanie emocjonalne
* Zaangażowanie emocjonalne
* Zachowywanie wspomnień  
* Zachowywanie wspomnień  
* Gotowisc do zakupu (perswazja)
* Gotowisc do zakupu ([[perswazja]])
* Oryginalność
* Oryginalność
* Swiadomość (zrozumienie)
* Swiadomość (zrozumienie)
* Efektywność
* [[Efektywność]]


==Schemat istoty marki==
==Schemat istoty marki==
Linia 46: Linia 46:
Schemat ten odgrywa fundamentalną rolę w przypadku neuromarketingu. Obejmuje on siedem aspektów:
Schemat ten odgrywa fundamentalną rolę w przypadku neuromarketingu. Obejmuje on siedem aspektów:
* Forma- czyli fizyczna strona marki,
* Forma- czyli fizyczna strona marki,
* Funkcja- zawiera się w niej funkcjonalność oczywista oraz funkcjonalność nieoczywista,
* [[Funkcja]]- zawiera się w niej funkcjonalność oczywista oraz funkcjonalność nieoczywista,
* Wrażenia – czyli automatyczne emocjonalne skojarzenia z marką,
* Wrażenia – czyli automatyczne emocjonalne skojarzenia z marką,
* Wartości - to szeroko pojęte normy moralne oraz społeczne, do których marka może nawiązać,
* Wartości - to szeroko pojęte [[normy]] moralne oraz społeczne, do których [[marka]] może nawiązać,
* Korzyści – oczekiwania konsumentów wobec marki,
* Korzyści – oczekiwania konsumentów wobec marki,
* Metafory- trafne ukazanie właściwości danego produktu,
* Metafory- trafne ukazanie właściwości danego produktu,
Linia 56: Linia 56:


==Blibliografa==
==Blibliografa==
* Chmielewska N. (2013). ''Neuromarketing – cele, narzędzia i prognozy'', Biotechnologia.pl,
* Chmielewska N. (2013). ''Neuromarketing – [[cele]], narzędzia i prognozy'', [[Biotechnologia]].pl,
* Dybka S., Surmacz T., (2015), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-9-2.pdf Wpływ neuromarketingu na decyzje konsumentów]'', Agile-commerce zarządzanie w wersji cyfrowej, Tom XVI, Zeszyt 9, Część 2  
* Dybka S., Surmacz T., (2015), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-9-2.pdf Wpływ neuromarketingu na decyzje konsumentów]'', Agile-commerce [[zarządzanie]] w wersji cyfrowej, Tom XVI, Zeszyt 9, Część 2  
* Mruk H. (2008). ''Neuromarketing jako obszar badań interdyscyplinarnych.'', PWE, Warszawa
* Mruk H. (2008). ''Neuromarketing jako obszar badań interdyscyplinarnych.'', PWE, Warszawa
* Pradeep A.K. (2012). Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, One press exclusive, Glowice
* Pradeep A.K. (2012). Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, One press exclusive, Glowice
*Świda J., Kabaja B. (2013). ''[http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/4swida_kabaja_mir11_2013.pdf Wykorzystanie technik neuromarketingowych do badań postrzegania opakowań produktów ]'', Marketing w praktyce, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 11
*Świda J., Kabaja B. (2013). ''[http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/4swida_kabaja_mir11_2013.pdf Wykorzystanie technik neuromarketingowych do badań postrzegania opakowań produktów ]'', [[Marketing]] w praktyce, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 11


{{a|Julia Marzec}}
{{a|Julia Marzec}}


[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Marketing]]

Wersja z 22:46, 20 maj 2020

Neuromarketing
Polecane artykuły


Neuromarketing to wykorzystywanie narzędzi pomiarowych, które są stosowane w analizowaniu zachowań psychoemocjonalnych, do procesu optymalizacyjnego bodźców marketingowych. Bazą neomarketingu jest wiedza wykorzystywaniu mózgu do podejmowania decyzji (Chmielewska N. 2013). Neuromarketingiem jest badanie mózgu dotycząe preferencji konsumentów odnośnie towarów i marek. Określany również jako nauka o sposobie używania mózgu przy podejmowaniu decyzji, nauka wykorzystująca nowe narzędzia pozwalające sprawdzić co dzieje się w głowach konsumentów (Świda J., Kabaja B. 2013).

Dzięki neuroprojektowaniu produktów i usług można tworzyć takie produkty i usługi, które odwołują się do zakorzenionych przekonań i wrażliwości estetycznej każdego z nas. Neuromarketing wpływa na wszystkie aspekty marek, opakowań, produktów, reklamy i wystroju sklepów.

Do powstania neuromarketingu przyczyniła się potrzeba urozmaicenia badań marketingowych o bardziej wiarygodną, praktyczną i precyzyjną wiedzę, która pomogłaby w podejmowaniu zdecydowanie lepszych decyzji biznesowych.

Elementy

Trzy najważniejsze elementy, na których opiera się neuromarketing:

  • EEG- elektroencefalografia, podstawowa technika, która stanowi bazę neuromarketingu, który oparty jest na działaniu fal mózgowych. Technologia ta wykorzystuje czujniki, które wychwytują ulotne sygnały elektryczne, które zostają wygenerowane poprzez aktywność fal mózgowych. Wykorzystuje się gęstą siec EEG, czujnikami objęty zostaje cały mózg. Metoda ta nie jest inwazyjna oraz osoba badana nie odczuwa dyskomfortu.
  • FMRI- funkcjonalny rezonans magnetyczny. Badanie, które w medycynie funkcjonuje od wielu lat. W celach neuromarketingowych jest ono odmienione. Mierzy wzrastanie poziomu tlenu we krwi, która przepływa przez mózg, wychwytując wzrost natlenionej krwi który pojawia się w momentach wzmożonej aktywności neurologicznej. Tego elementu dotyczy opóźniony charakter reakcji.
  • BIOMETRIA- jest to dokonywanie pomiarów jakie zachodzą w naszych ciałach, reakcji fizjologicznych naszego organizmu na bodźce zewnętrzne, które odbierane są za pomocą zmysłów. Są to na przykład częstotliwość oddechu, mruganie, tętno, ruchy gałek ocznych czy ruchy mięśni. Tego elementu także dotyczy opóźniony charakter reakcji.

Miernki

Mierniki neuromarketingowe:

  • Uwaga
  • Zaangażowanie emocjonalne
  • Zachowywanie wspomnień
  • Gotowisc do zakupu (perswazja)
  • Oryginalność
  • Swiadomość (zrozumienie)
  • Efektywność

Schemat istoty marki

Schemat ten odgrywa fundamentalną rolę w przypadku neuromarketingu. Obejmuje on siedem aspektów:

  • Forma- czyli fizyczna strona marki,
  • Funkcja- zawiera się w niej funkcjonalność oczywista oraz funkcjonalność nieoczywista,
  • Wrażenia – czyli automatyczne emocjonalne skojarzenia z marką,
  • Wartości - to szeroko pojęte normy moralne oraz społeczne, do których marka może nawiązać,
  • Korzyści – oczekiwania konsumentów wobec marki,
  • Metafory- trafne ukazanie właściwości danego produktu,
  • Rozszerzenia – na jakich innych płaszczyznach może zaistnieć marka.

W trakcie definiowania zarysu koncepcji postępowanie wedle tego schematu, którym mózg posługuje się na etapie układania chaosu zawartego w otaczającym nas świecie mianowicie przechodzenie od konkretów i elementów materialnych aż po kwestie ogólne jak i elementów metaforycznych. Najprawdopodobniej właśnie w ten sposób nasz mózg nadaje sens otaczającemu nas światu. Na początku przetwarza zasadniczą formę danego obiektu, później przechodząc do ogólniejszych, nawet bardziej abstrakcyjnych zagadnień. To według tego schematu mózg może poznać markę(Pradeep A.K. 2012).

Blibliografa

Autor: Julia Marzec