Kluczowe kompetencje: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Kluczowe kompetencje''' - umiejętności charakterystyczne dla danej firmy, które trudno jest skopiować lub zdobyć konkurencji. Kompetencje decydują w dużej mierze o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Kompetencjami możemy nazwać aktywa, posiadane zasoby bądź umiejętności, które pozwalają firmie działać oraz same działania, które firma może podejmować przy odpowiednim korzystaniu z posiadanych zasobów.  
'''Kluczowe [[kompetencje]]''' - [[umiejętności]] charakterystyczne dla danej firmy, które trudno jest skopiować lub zdobyć konkurencji. Kompetencje decydują w dużej mierze o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Kompetencjami możemy nazwać [[aktywa]], posiadane [[zasoby]] bądź umiejętności, które pozwalają firmie działać oraz same działania, które [[firma]] może podejmować przy odpowiednim korzystaniu z posiadanych zasobów.  


"Kompetencje integrują zdolności zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów,
"Kompetencje integrują [[zdolności]] zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów,
warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią '''kompetencje kluczowe''', określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których produkt stanowiący wymierną wartość dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"<ref>Flaszewska S. i in.(2013)nr 8, s. 223</ref>
warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią '''kompetencje kluczowe''', określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których [[produkt]] stanowiący wymierną [[wartość]] dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"<ref>Flaszewska S. i in.(2013)nr 8, s. 223</ref>


==Zasoby==
==Zasoby==
Linia 25: Linia 25:


Z pojęciem kompetencji szczególnie związane jest właśnie pojęcie '''zasobów'''. Zasoby w ogólnym ujęciu rozumiane są jako składniki przyczyniające się do zrealizowania zakładanych celów organizacji. Mogą one być zarówno materialne jak i niematerialne.  
Z pojęciem kompetencji szczególnie związane jest właśnie pojęcie '''zasobów'''. Zasoby w ogólnym ujęciu rozumiane są jako składniki przyczyniające się do zrealizowania zakładanych celów organizacji. Mogą one być zarówno materialne jak i niematerialne.  
Aby zapewnić sobie dobrą przewagę konkurencyjną należy zwrócić uwagę na to jakiej jakości są zasobami, którymi dysponuje przedsiębiorstwo.
Aby zapewnić sobie dobrą przewagę konkurencyjną należy zwrócić uwagę na to jakiej jakości są zasobami, którymi dysponuje [[przedsiębiorstwo]].


"Przewagę konkurencyjną organizacji zapewniają zasoby:
"Przewagę konkurencyjną organizacji zapewniają zasoby:
* cenne, gdy pozwalają na sprawne działanie i adaptację do otoczenia oraz umożliwiają wytwarzanie produktów niepowtarzalnych, przynoszących unikatową wartość użytkową dla klienta,
* cenne, gdy pozwalają na sprawne [[działanie]] i adaptację do otoczenia oraz umożliwiają wytwarzanie produktów niepowtarzalnych, przynoszących unikatową wartość użytkową dla klienta,
* rzadkie, gdy nie są powszechnie dostępne na rynku i ograniczona jest ich substytucja,
* rzadkie, gdy nie są powszechnie dostępne na rynku i ograniczona jest ich substytucja,
* trudne do imitacji, czyli skopiowania przez konkurentów, a tym samym zapewniające trwałość przewagi konkurencyjnej,
* trudne do imitacji, czyli skopiowania przez konkurentów, a tym samym zapewniające trwałość przewagi konkurencyjnej,
* dobrze zorganizowane, gdy organizacja jest zdolna do efektywnego wykorzystania swych zasobów poprzez formalne struktury, systemy kontroli czy polityki funkcjonalne,
* dobrze zorganizowane, gdy [[organizacja]] jest zdolna do efektywnego wykorzystania swych zasobów poprzez formalne struktury, systemy kontroli czy polityki funkcjonalne,
* elastyczne, gdy można dostosować je do nowych sytuacji, przez co jest większe prawdopodobieństwo zapewnienia trwałej przewagi konkurencyjnej,
* elastyczne, gdy można dostosować je do nowych sytuacji, przez co jest większe [[prawdopodobieństwo]] zapewnienia trwałej przewagi konkurencyjnej,
* niezawłaszczalne, gdy generowane przez nie zyski nie mogą zostać przechwycone (zawłaszczone) przez innych. "<ref>Flaszewska S. i in. (2013)nr 8, s. 225</ref>
* niezawłaszczalne, gdy generowane przez nie zyski nie mogą zostać przechwycone (zawłaszczone) przez innych. "<ref>Flaszewska S. i in. (2013)nr 8, s. 225</ref>


==Konkurencja==
==Konkurencja==


Kolejnym nieodłącznym pojęciem związanym z kluczowymi kompetencjami jest konkurencja. W dużej mierze właśnie na tym polu wykorzystywane są kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą głównie w ramach rynków czy sektorów i największymi konkurentami dla nich są właśnie organizacje opierające się na podobnych kluczowych kompetencjach. <ref>Mucha-Kuś K. (2010) s. 2-3</ref>
Kolejnym nieodłącznym pojęciem związanym z kluczowymi kompetencjami jest [[konkurencja]]. W dużej mierze właśnie na tym polu wykorzystywane są kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą głównie w ramach rynków czy sektorów i największymi konkurentami dla nich są właśnie organizacje opierające się na podobnych kluczowych kompetencjach. <ref>Mucha-Kuś K. (2010) s. 2-3</ref>
"Kluczowe kompetencje jako podstawę osiągania i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej cechują: skrytość, solidność, zakorzenienie oraz stopień ich świadomości wśród kadry zarządzającej" Ponadto kompetencje powinny być stale rozwijane z uwagi na ich dynamiczny charakter oraz zmiany zachodzące w otoczeniu. <ref> Mazurkiewicz A. i in.(2011)s. 97-99</ref>
"Kluczowe kompetencje jako podstawę osiągania i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej cechują: skrytość, solidność, zakorzenienie oraz stopień ich świadomości wśród [[kadry]] zarządzającej" Ponadto kompetencje powinny być stale rozwijane z uwagi na ich dynamiczny charakter oraz zmiany zachodzące w otoczeniu. <ref> Mazurkiewicz A. i in.(2011)s. 97-99</ref>


Każde przedsiębiorstwo posiada różne kompetencje i różne cele strategiczne, na tej podstawie możemy wyodrębnić kila rodzai przedsiębiorstw:
Każde przedsiębiorstwo posiada różne kompetencje i różne [[cele]] strategiczne, na tej podstawie możemy wyodrębnić kila rodzai przedsiębiorstw:
*''Utalentowana cyganka''-przedsiębiorstwo o mało ambitnym zamierzeniu w porównaniu do jego większych możliwości,
*''Utalentowana cyganka''-przedsiębiorstwo o mało ambitnym zamierzeniu w porównaniu do jego większych możliwości,
*''Potężny monarcha''- wyznacza standardy w branży i ma silną pozycje konkurencyjną,
*''Potężny monarcha''- wyznacza standardy w branży i ma silną pozycje konkurencyjną,
*''Błąkający się słabeusz''- nie ma odpowiednio rozwiniętych kompetencji co hamuje jego rozwój. Cechują go także małe ambicje,
*''Błąkający się słabeusz''- nie ma odpowiednio rozwiniętych kompetencji co hamuje jego [[rozwój]]. Cechują go także małe ambicje,
*''Bojowy głupiec''-posiada agresywne zamierzenia strategiczne jednak nie posiada wystarczających kompetencji
*''Bojowy głupiec''-posiada agresywne zamierzenia strategiczne jednak nie posiada wystarczających kompetencji
*''Rozumna gwiazda''- posiada odpowiednie kompetencje i rozwija je, aby realizować w miarę ambitne, wyższe niż przeciętne cele. <ref> Mazurkiewicz A. i in. (2011)s. 101-102</ref>  
*''Rozumna gwiazda''- posiada odpowiednie kompetencje i rozwija je, aby realizować w miarę ambitne, wyższe niż przeciętne cele. <ref> Mazurkiewicz A. i in. (2011)s. 101-102</ref>  
Linia 55: Linia 55:
* Flaszewska S.(red.)(2013) ''[http://zakrzewska-bielawska.pl/new/publikacja_8_2013.pdf Organizacja z perspektywy zasobów – ewolucja w podejściu zasobowym]'' "Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne."nr 8
* Flaszewska S.(red.)(2013) ''[http://zakrzewska-bielawska.pl/new/publikacja_8_2013.pdf Organizacja z perspektywy zasobów – ewolucja w podejściu zasobowym]'' "Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne."nr 8
* Mazurkiewicz A.(red.)(2011) ''[https://www.ur.edu.pl/file/5675/08.pdf Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw]''" Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy" z.nr 20
* Mazurkiewicz A.(red.)(2011) ''[https://www.ur.edu.pl/file/5675/08.pdf Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw]''" Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy" z.nr 20
* Mucha-Kuś K.(2010)''[http://www.ipa-instytut.pl/lib/qrghec/KMucha-Kus_ArticlePhd_pazdziernik2009-iqcxboi3.pdf Strategia koopetycji – innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania?]'' "Przegląd organizacji" nr 2
* Mucha-Kuś K.(2010)''[http://www.ipa-instytut.pl/lib/qrghec/KMucha-Kus_ArticlePhd_pazdziernik2009-iqcxboi3.pdf Strategia koopetycji – innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania?]'' "[[Przegląd]] organizacji" nr 2


[[Kategoria: Kompetencje]]
[[Kategoria: Kompetencje]]

Wersja z 02:16, 20 maj 2020

Kluczowe kompetencje
Polecane artykuły


Kluczowe kompetencje - umiejętności charakterystyczne dla danej firmy, które trudno jest skopiować lub zdobyć konkurencji. Kompetencje decydują w dużej mierze o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Kompetencjami możemy nazwać aktywa, posiadane zasoby bądź umiejętności, które pozwalają firmie działać oraz same działania, które firma może podejmować przy odpowiednim korzystaniu z posiadanych zasobów.

"Kompetencje integrują zdolności zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów, warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią kompetencje kluczowe, określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których produkt stanowiący wymierną wartość dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"[1]

Zasoby

Z pojęciem kompetencji szczególnie związane jest właśnie pojęcie zasobów. Zasoby w ogólnym ujęciu rozumiane są jako składniki przyczyniające się do zrealizowania zakładanych celów organizacji. Mogą one być zarówno materialne jak i niematerialne. Aby zapewnić sobie dobrą przewagę konkurencyjną należy zwrócić uwagę na to jakiej jakości są zasobami, którymi dysponuje przedsiębiorstwo.

"Przewagę konkurencyjną organizacji zapewniają zasoby:

  • cenne, gdy pozwalają na sprawne działanie i adaptację do otoczenia oraz umożliwiają wytwarzanie produktów niepowtarzalnych, przynoszących unikatową wartość użytkową dla klienta,
  • rzadkie, gdy nie są powszechnie dostępne na rynku i ograniczona jest ich substytucja,
  • trudne do imitacji, czyli skopiowania przez konkurentów, a tym samym zapewniające trwałość przewagi konkurencyjnej,
  • dobrze zorganizowane, gdy organizacja jest zdolna do efektywnego wykorzystania swych zasobów poprzez formalne struktury, systemy kontroli czy polityki funkcjonalne,
  • elastyczne, gdy można dostosować je do nowych sytuacji, przez co jest większe prawdopodobieństwo zapewnienia trwałej przewagi konkurencyjnej,
  • niezawłaszczalne, gdy generowane przez nie zyski nie mogą zostać przechwycone (zawłaszczone) przez innych. "[2]

Konkurencja

Kolejnym nieodłącznym pojęciem związanym z kluczowymi kompetencjami jest konkurencja. W dużej mierze właśnie na tym polu wykorzystywane są kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą głównie w ramach rynków czy sektorów i największymi konkurentami dla nich są właśnie organizacje opierające się na podobnych kluczowych kompetencjach. [3] "Kluczowe kompetencje jako podstawę osiągania i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej cechują: skrytość, solidność, zakorzenienie oraz stopień ich świadomości wśród kadry zarządzającej" Ponadto kompetencje powinny być stale rozwijane z uwagi na ich dynamiczny charakter oraz zmiany zachodzące w otoczeniu. [4]

Każde przedsiębiorstwo posiada różne kompetencje i różne cele strategiczne, na tej podstawie możemy wyodrębnić kila rodzai przedsiębiorstw:

  • Utalentowana cyganka-przedsiębiorstwo o mało ambitnym zamierzeniu w porównaniu do jego większych możliwości,
  • Potężny monarcha- wyznacza standardy w branży i ma silną pozycje konkurencyjną,
  • Błąkający się słabeusz- nie ma odpowiednio rozwiniętych kompetencji co hamuje jego rozwój. Cechują go także małe ambicje,
  • Bojowy głupiec-posiada agresywne zamierzenia strategiczne jednak nie posiada wystarczających kompetencji
  • Rozumna gwiazda- posiada odpowiednie kompetencje i rozwija je, aby realizować w miarę ambitne, wyższe niż przeciętne cele. [5]

Organizacje inteligentne mają świadomość swojej wartości i posiadanej wiedzy, to pomaga im rozwijać ich kluczowe kompetencje i przez to zdobyć przewagę na rynku dlatego one same dążą do nieustannego rozwoju.[6]


Przypisy

  1. Flaszewska S. i in.(2013)nr 8, s. 223
  2. Flaszewska S. i in. (2013)nr 8, s. 225
  3. Mucha-Kuś K. (2010) s. 2-3
  4. Mazurkiewicz A. i in.(2011)s. 97-99
  5. Mazurkiewicz A. i in. (2011)s. 101-102
  6. Mazurkiewicz A. i in.(2011)s. 104

Bibliografia

Autor: Natalia Nowak