Dyfuzja innowacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Porządkowanie kategorii)
m (Clean up, replaced: *''' → * ''' (16), →)
Linia 18: Linia 18:
''Dyfuzja innowacyjna jest procesem rozprzestrzeniania się, upowszechniania innowacji w firmie i gospodarce, występującym wówczas, gdy po pierwszym udanym zastosowaniu nowego rozwiązania technicznego lub organizacyjnego następuje jej przyswojenie przez inne przedsiębiorstwa''.(M.Brzeziński 2001, s. 104)
''Dyfuzja innowacyjna jest procesem rozprzestrzeniania się, upowszechniania innowacji w firmie i gospodarce, występującym wówczas, gdy po pierwszym udanym zastosowaniu nowego rozwiązania technicznego lub organizacyjnego następuje jej przyswojenie przez inne przedsiębiorstwa''.(M.Brzeziński 2001, s. 104)
Wraz z wprowadzeniem produktu na rynek, rozpoczyna się Jego [[cykl]] życiowy, ale także dyfuzja. W wyniku zastosowania, rozpoczyna się proces uczenia w którym [[udział]] biorą:
Wraz z wprowadzeniem produktu na rynek, rozpoczyna się Jego [[cykl]] życiowy, ale także dyfuzja. W wyniku zastosowania, rozpoczyna się proces uczenia w którym [[udział]] biorą:
*'''[[Producent]]''' - podmiot wprowadzający innowację, który bierze udział w procesie doskonalenia poprzez [[informacje]] zwrotne
* '''[[Producent]]''' - podmiot wprowadzający innowację, który bierze udział w procesie doskonalenia poprzez [[informacje]] zwrotne
*'''Potencjalni nabywcy''' - podmioty zapoznające się z produktem, w celu decyzji o Jego zakupie
* '''Potencjalni nabywcy''' - podmioty zapoznające się z produktem, w celu decyzji o Jego zakupie
*'''Przyszli naśladowcy''' - podmioty mające na celu zapoznanie się i opanowanie procesu wytwarzania produktu we własnym zakresie.
* '''Przyszli naśladowcy''' - podmioty mające na celu zapoznanie się i opanowanie procesu wytwarzania produktu we własnym zakresie.
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 41: Linia 41:


E.M. Rogers wyróżnił atrybuty, które wchodzą w skład innowacji:
E.M. Rogers wyróżnił atrybuty, które wchodzą w skład innowacji:
*'''Względną przewagę''' - stopień przewagi innowacji nad poprzednimi rozwiązywaniami. Dzięki temu atrybutowi, [[innowacja]] mierzona poprzez metody ekonomiczne, [[prestiż]], popularność bądź satysfakcje ma szansę na szybką akceptację ze strony środowiska.
* '''Względną przewagę''' - stopień przewagi innowacji nad poprzednimi rozwiązywaniami. Dzięki temu atrybutowi, [[innowacja]] mierzona poprzez metody ekonomiczne, [[prestiż]], popularność bądź satysfakcje ma szansę na szybką akceptację ze strony środowiska.
*'''Kompatybilność''' - stopień przystosowania innowacji do dotychczasowych rozwiązań czy technologii. Jeśli innowacja jest oparta na wcześniejszych rozwiązaniach i doświadczeniach, ma szansę na szybsze przyjęcie przez środowisko.
* '''Kompatybilność''' - stopień przystosowania innowacji do dotychczasowych rozwiązań czy technologii. Jeśli innowacja jest oparta na wcześniejszych rozwiązaniach i doświadczeniach, ma szansę na szybsze przyjęcie przez środowisko.
*'''[[Złożoność]]''' - stopień trudności i zrozumienia innowacji po jej wprowadzeniu. Im prostsza w użyciu, tym szybciej potencjalni nabywcy oraz przyszli naśladowcy będą w stanie Ją opanować.
* '''[[Złożoność]]''' - stopień trudności i zrozumienia innowacji po jej wprowadzeniu. Im prostsza w użyciu, tym szybciej potencjalni nabywcy oraz przyszli naśladowcy będą w stanie Ją opanować.
*'''Możliwość przetestowania''' - stopień udostępnienia nowej innowacji. Jeśli nowi klienci uzyskają wcześniejszy dostęp do innowacji od producenta, są w stanie szybciej zdecydować o potrzebie jej wdrożenia.
* '''Możliwość przetestowania''' - stopień udostępnienia nowej innowacji. Jeśli nowi klienci uzyskają wcześniejszy dostęp do innowacji od producenta, są w stanie szybciej zdecydować o potrzebie jej wdrożenia.
*'''Obserwowalność''' - stopień dostrzegania rezultatów wprowadzenia innowacji, po jej zastosowaniu. Dzięki obserwacji, klienci zauważają [[przydatność]] innowacji.
* '''Obserwowalność''' - stopień dostrzegania rezultatów wprowadzenia innowacji, po jej zastosowaniu. Dzięki obserwacji, klienci zauważają [[przydatność]] innowacji.


==Proces dyfuzji==
==Proces dyfuzji==


W swojej książce " diffusion of innovation, E.M Rogers określił dyfuzje innowacji poprzez 5 etapów podejmowania decyzji:
W swojej książce " diffusion of innovation, E.M Rogers określił dyfuzje innowacji poprzez 5 etapów podejmowania decyzji:
*'''Wiedza'''(knowledge) - początkowy etap styczności z innowacją. W tym procesie, [[klient]] nie ma wiedzy o innowacji i nie poszukuję informacji o niej.
* '''Wiedza'''(knowledge) - początkowy etap styczności z innowacją. W tym procesie, [[klient]] nie ma wiedzy o innowacji i nie poszukuję informacji o niej.
*'''[[Perswazja]]''' (persuasion)- jednostka wyraża zainteresowanie innowacja. Poszukuję o niej informacji, by poszerzyć swoją wiedzę na jej temat.
* '''[[Perswazja]]''' (persuasion)- jednostka wyraża zainteresowanie innowacja. Poszukuję o niej informacji, by poszerzyć swoją wiedzę na jej temat.
*'''Decyzje''' (decision) - Najważniejszy etap w procesie dyfuzji. Podmiot dzięki zdobytej wiedzy, zyskuje własne zdanie o produkcie. W tym kroku dochodzi do przyjęcia, bądź odrzucenia innowacji.
* '''Decyzje''' (decision) - Najważniejszy etap w procesie dyfuzji. Podmiot dzięki zdobytej wiedzy, zyskuje własne zdanie o produkcie. W tym kroku dochodzi do przyjęcia, bądź odrzucenia innowacji.
*'''[[Wdrożenie]]''' (implementation) - Po akceptacji, podmiot zaczyna proces wdrożenia innowacji. Podczas wdrożenia, podmiot ocenia przydatność innowacji.
* '''[[Wdrożenie]]''' (implementation) - Po akceptacji, podmiot zaczyna proces wdrożenia innowacji. Podczas wdrożenia, podmiot ocenia przydatność innowacji.
*'''Potwierdzenie''' (confirmation) - Po stwierdzeniu przydatności innowacji, podmiot kontynuuje korzystanie z innowacji.
* '''Potwierdzenie''' (confirmation) - Po stwierdzeniu przydatności innowacji, podmiot kontynuuje korzystanie z innowacji.


==Następstwa przyjęcia innowacji==
==Następstwa przyjęcia innowacji==


Przyjęcie innowacji może przynieść pozytywne jak i negatywne skutki. Ze względu na swój charakter, innowacja jest rozwiązaniem chwilowym. W erze technologii, nowe rozwiązania lub [[innowacje]], są zastępowane przez ich następców. wg E.M Rogersa następstwa przyjęcia innowacji, określone jest w 3 aspektach:
Przyjęcie innowacji może przynieść pozytywne jak i negatywne skutki. Ze względu na swój charakter, innowacja jest rozwiązaniem chwilowym. W erze technologii, nowe rozwiązania lub [[innowacje]], są zastępowane przez ich następców. wg E.M Rogersa następstwa przyjęcia innowacji, określone jest w 3 aspektach:
*'''Pożą[[dane]] i niepożądane''' (Desirable vs Undesirable) - Pożądane są funkcjonalnymi efektami innowacji jednostki lub systemu społecznego. Niepożądane są dysfunkcjonalnymi skutkami innowacji w indywidualnym przypadku lub systemie społecznym
* '''Pożą[[dane]] i niepożądane''' (Desirable vs Undesirable) - Pożądane są funkcjonalnymi efektami innowacji jednostki lub systemu społecznego. Niepożądane są dysfunkcjonalnymi skutkami innowacji w indywidualnym przypadku lub systemie społecznym
*'''Bezpośrednie i pośrednie''' (Direct vs undirect) - bezpośrednie są zmianami w jednostce bądź systemie społecznym w odpowiedzi na innowacje. Pośrednie są zmianami w jednostce bądź systemie społeczny w przypadku kontaktu z innowacją.
* '''Bezpośrednie i pośrednie''' (Direct vs undirect) - bezpośrednie są zmianami w jednostce bądź systemie społecznym w odpowiedzi na innowacje. Pośrednie są zmianami w jednostce bądź systemie społeczny w przypadku kontaktu z innowacją.
*'''Przewidywane i nieoczekiwane''' (anticipated vs unanticipated) - przewidywane są to zmiany uznane przez jednostkę lub [[system]] społeczny poprzez wpływ innowacji. Nieoczekiwane są to zmiany nieprzewidziane przez jednostkę lub [[system społeczny]]
* '''Przewidywane i nieoczekiwane''' (anticipated vs unanticipated) - przewidywane są to zmiany uznane przez jednostkę lub [[system]] społeczny poprzez wpływ innowacji. Nieoczekiwane są to zmiany nieprzewidziane przez jednostkę lub [[system społeczny]]


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 72: Linia 72:
* Rogers E.M (1983) ''Diffusion of innovation'', Macmillan
* Rogers E.M (1983) ''Diffusion of innovation'', Macmillan
</noautolinks>
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]]
[[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]]


{{#metamaster:description|Dyfuzja innowacji to proces rozpowszechniania informacji o produkcie lub technologii na rynku po jego wprowadzeniu. Dowiedz się więcej o tym terminie i jak wpływa on na rozwój firm i gospodarki.}}
{{#metamaster:description|Dyfuzja innowacji to proces rozpowszechniania informacji o produkcie lub technologii na rynku po jego wprowadzeniu. Dowiedz się więcej o tym terminie i jak wpływa on na rozwój firm i gospodarki.}}

Wersja z 23:50, 1 lis 2023

Dyfuzja innowacji
Polecane artykuły

Dyfuzja innowacji (ang. Diffusion of innovation)- proces zachodzący z chwilą wypuszczenia produktu na rynek. Pojęcie wprowadził Everret Rogers w 1962 roku w książce pod tym samym tytułem. Dyfuzja jest rozpowszechnieniem informacji o produkcie lub technologii na rynku, po jego zastosowaniu.

Dyfuzja innowacyjna jest procesem rozprzestrzeniania się, upowszechniania innowacji w firmie i gospodarce, występującym wówczas, gdy po pierwszym udanym zastosowaniu nowego rozwiązania technicznego lub organizacyjnego następuje jej przyswojenie przez inne przedsiębiorstwa.(M.Brzeziński 2001, s. 104) Wraz z wprowadzeniem produktu na rynek, rozpoczyna się Jego cykl życiowy, ale także dyfuzja. W wyniku zastosowania, rozpoczyna się proces uczenia w którym udział biorą:

  • Producent - podmiot wprowadzający innowację, który bierze udział w procesie doskonalenia poprzez informacje zwrotne
  • Potencjalni nabywcy - podmioty zapoznające się z produktem, w celu decyzji o Jego zakupie
  • Przyszli naśladowcy - podmioty mające na celu zapoznanie się i opanowanie procesu wytwarzania produktu we własnym zakresie.

TL;DR

Dyfuzja innowacji to proces rozpowszechniania informacji o nowym produkcie lub technologii na rynku. Jest mierzalna za pomocą krzywej dyfuzji. E.M. Rogers zdefiniował dyfuzję innowacji i wyróżnił atrybuty, które wpływają na jej sukces. Proces dyfuzji składa się z pięciu etapów podejmowania decyzji. Przyjęcie innowacji może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje.

Krzywa dyfuzji

Dyfuzja innowacji będąca częścią cyklu życiowego, jest elementem mierzalnym na podstawie krzywej dyfuzji (procent naśladowców).

Dyfuzja innowacji trwa dopóty, dopóki wszyscy potencjalni naśladowcy (przedsiębiorstwa) nie rozpoczną u siebie wytwarzania danego produktu czy stosowania danej technologii produkcji. (A. Jasiński 1998, s. 22)

Spełnienie się innowacji nastąpi wtedy, gdy wszyscy potencjalni naśladowcy opanują technologie w kontekście wytwarzania produktu.

Dyfuzja innowacji wg E.M. Rogersa

E.M Rogers zdefiniował dyfuzję innowacji:

Dyfuzja jest procesem dzięki któremu dochodzi do zakomunikowania innowacji, przez określone w czasie kanały, pośród członków systemu społecznego. Jest to specjalny rodzaj komunikacji, w którym wiadomość dotyczy nowych idei. Komunikacja jest procesem w którym uczestnicy kreują i dzielą się informacją ze sobą w celu osiągnięcia obopólnego zrozumienia. (E.M Rogers 1983, s. 91)

E.M. Rogers wyróżnił atrybuty, które wchodzą w skład innowacji:

  • Względną przewagę - stopień przewagi innowacji nad poprzednimi rozwiązywaniami. Dzięki temu atrybutowi, innowacja mierzona poprzez metody ekonomiczne, prestiż, popularność bądź satysfakcje ma szansę na szybką akceptację ze strony środowiska.
  • Kompatybilność - stopień przystosowania innowacji do dotychczasowych rozwiązań czy technologii. Jeśli innowacja jest oparta na wcześniejszych rozwiązaniach i doświadczeniach, ma szansę na szybsze przyjęcie przez środowisko.
  • Złożoność - stopień trudności i zrozumienia innowacji po jej wprowadzeniu. Im prostsza w użyciu, tym szybciej potencjalni nabywcy oraz przyszli naśladowcy będą w stanie Ją opanować.
  • Możliwość przetestowania - stopień udostępnienia nowej innowacji. Jeśli nowi klienci uzyskają wcześniejszy dostęp do innowacji od producenta, są w stanie szybciej zdecydować o potrzebie jej wdrożenia.
  • Obserwowalność - stopień dostrzegania rezultatów wprowadzenia innowacji, po jej zastosowaniu. Dzięki obserwacji, klienci zauważają przydatność innowacji.

Proces dyfuzji

W swojej książce " diffusion of innovation, E.M Rogers określił dyfuzje innowacji poprzez 5 etapów podejmowania decyzji:

  • Wiedza(knowledge) - początkowy etap styczności z innowacją. W tym procesie, klient nie ma wiedzy o innowacji i nie poszukuję informacji o niej.
  • Perswazja (persuasion)- jednostka wyraża zainteresowanie innowacja. Poszukuję o niej informacji, by poszerzyć swoją wiedzę na jej temat.
  • Decyzje (decision) - Najważniejszy etap w procesie dyfuzji. Podmiot dzięki zdobytej wiedzy, zyskuje własne zdanie o produkcie. W tym kroku dochodzi do przyjęcia, bądź odrzucenia innowacji.
  • Wdrożenie (implementation) - Po akceptacji, podmiot zaczyna proces wdrożenia innowacji. Podczas wdrożenia, podmiot ocenia przydatność innowacji.
  • Potwierdzenie (confirmation) - Po stwierdzeniu przydatności innowacji, podmiot kontynuuje korzystanie z innowacji.

Następstwa przyjęcia innowacji

Przyjęcie innowacji może przynieść pozytywne jak i negatywne skutki. Ze względu na swój charakter, innowacja jest rozwiązaniem chwilowym. W erze technologii, nowe rozwiązania lub innowacje, są zastępowane przez ich następców. wg E.M Rogersa następstwa przyjęcia innowacji, określone jest w 3 aspektach:

  • Pożądane i niepożądane (Desirable vs Undesirable) - Pożądane są funkcjonalnymi efektami innowacji jednostki lub systemu społecznego. Niepożądane są dysfunkcjonalnymi skutkami innowacji w indywidualnym przypadku lub systemie społecznym
  • Bezpośrednie i pośrednie (Direct vs undirect) - bezpośrednie są zmianami w jednostce bądź systemie społecznym w odpowiedzi na innowacje. Pośrednie są zmianami w jednostce bądź systemie społeczny w przypadku kontaktu z innowacją.
  • Przewidywane i nieoczekiwane (anticipated vs unanticipated) - przewidywane są to zmiany uznane przez jednostkę lub system społeczny poprzez wpływ innowacji. Nieoczekiwane są to zmiany nieprzewidziane przez jednostkę lub system społeczny

Bibliografia