Cele strategiczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Cele]] strategiczne''' rozumiane są potocznie jako to, co chcielibyśmy osiągnąć w przyszłości, możemy więc określać je również jako powzięte zamierzenia. Nadają one, oraz określają, sens istnienia każdej jednostki, systemu etc. Odnosząc tę definicję konkretnie do [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], cele możemy określić, jako planowane przedsięwzięcia, będące wynikiem skonkretyzowanych potrzeb danej organizacji, a także jej otoczenia. Główną zasadą determinowania celów, jest ich jasne i przejrzyste określanie, tak aby nie pozostawiały wątpliwości co do zgodności z [[misja i wizja|misją]] przedsiębiorstwa. Powinny być ponadto ściśle sformułowane, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie ([[zasada SMART]])
|list1=
<ul>
<li>[[Cele operacyjne]]</li>
<li>[[Plan]]</li>
<li>[[Kamień milowy]]</li>
<li>[[Strategia organizacyjna]]</li>
<li>[[Metodyka opracowania strategii zarządzania]]</li>
<li>[[Planowanie zasobów ludzkich]]</li>
<li>[[Strategia biznesowa]]</li>
<li>[[Strategia]]</li>
<li>[[Zasady planowania]]</li>
</ul>
}}
 
 


'''[[Cele]] strategiczne''' rozumiane potocznie jako to, co chcielibyśmy osiągnąć w przyszłości, możemy więc określać je również jako powzięte zamierzenia. Nadają one, oraz określają, sens istnienia każdej jednostki, systemu etc. Odnosząc tę definicję konkretnie do [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], cele możemy określić, jako planowane przedsięwzięcia, będące wynikiem skonkretyzowanych potrzeb danej organizacji, a także jej otoczenia. Główną zasadą determinowania celów, jest ich jasne i przejrzyste określanie, tak aby nie pozostawiały wątpliwości co do zgodności z [[misja i wizja|misją]] przedsiębiorstwa. Powinny być ponadto ściśle sformułowane, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie ([[zasada SMART]])
==TL;DR==
Cele strategiczne są planowanymi przedsięwzięciami, które odpowiadają na potrzeby organizacji. Wyznaczanie celów powinno być jasne, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie. Cele podlegają hierarchizacji na poziomach strategicznym, taktycznym i operacyjnym. Misja przedsiębiorstwa i cele strategiczne różnią się, ale są ze sobą powiązane. Strategia pokazuje, jak osiągnąć cele. Wyznaczanie celów strategicznych opiera się na wizji organizacji i uwzględnia analizę otoczenia. Menedżerowie odpowiadają za wyznaczanie celów i dobrze sformułowane cele stanowią podstawę dla planów strategicznych. Nieprawidłowe określenie celów strategicznych może wpływać negatywnie na całe przedsiębiorstwo.


==Praktyka definiowania celów==
==Praktyka definiowania celów==
Dobrze wyznaczony cel strategiczny musi odpowiadać na pytania:
Dobrze wyznaczony cel strategiczny musi odpowiadać na pytania:
* Co? Co realizujemy
* Co? Co realizujemy
Linia 25: Linia 10:
* Kiedy? Wyznaczamy horyzont czasowy
* Kiedy? Wyznaczamy horyzont czasowy
* Jak? Czego potrzebujemy do realizacji celu
* Jak? Czego potrzebujemy do realizacji celu
<google>ban728t</google>


==Cele strategiczne w hierarchii==
==Cele strategiczne w hierarchii==
{{#ev:youtube|qCvCTPGfW4o|480|right|Zarządzanie przez cele - wideo (Sławomir Wawak)|frame}}
Cele podlegają hierarchizacji i są określane na trzech następujących poziomach:
Cele podlegają hierarchizacji i są określane na trzech następujących poziomach:
* strategiczny
* strategiczny
Linia 36: Linia 17:
* operacyjny
* operacyjny
Spośród powyżej wymienionych etapów, etap strategiczny jest pierwszy i najważniejszy w [[hierarchia|hierarchii]]. Ustalane na nim cele strategiczne, są liczbowo nieliczne oraz bardzo ogólne, dotyczą więc najczęściej globalnej polityki przedsiębiorstwa, która z kolei wynika ściśle z jego misji. Można w związku z tym stwierdzić, że właściwe i staranne określenie wizji, którą będzie realizowała [[organizacja]] jest kluczowe dla sformułowania prawidłowo celów strategicznych. Warto także zauważyć, że ze względu na bardzo dużą rozpiętość działania i długofalowość, cele strategiczne podlegają najbardziej elastycznym ramom czasowym w hierarchii.
Spośród powyżej wymienionych etapów, etap strategiczny jest pierwszy i najważniejszy w [[hierarchia|hierarchii]]. Ustalane na nim cele strategiczne, są liczbowo nieliczne oraz bardzo ogólne, dotyczą więc najczęściej globalnej polityki przedsiębiorstwa, która z kolei wynika ściśle z jego misji. Można w związku z tym stwierdzić, że właściwe i staranne określenie wizji, którą będzie realizowała [[organizacja]] jest kluczowe dla sformułowania prawidłowo celów strategicznych. Warto także zauważyć, że ze względu na bardzo dużą rozpiętość działania i długofalowość, cele strategiczne podlegają najbardziej elastycznym ramom czasowym w hierarchii.
<google>n</google>


==Zestawienie celu strategicznego i misji przedsiębiorstwa==
==Zestawienie celu strategicznego i misji przedsiębiorstwa==
 
Są to skrajnie odmienne definicje chociaż [[misja]] przedsiębiorstwa nie wyklucza celu, ani cel misji. Misję przedsiębiorstwa możemy rozumieć szeroko zdefiniowane kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. Według K.Obój oraz M.Trybuchowskiego jest to stan do którego organizacja zmierza. Natomiast cel organizacji jest to zbiór zamierzeń kierujący do osiągniecia danego stanu. Sformułowane cele są konkretnymi zadaniami do zrealizowania która są możliwe do wykonania w określonym przedziale czasowym. To co wyróżnia cel od misji jest to, iż cele są bardziej szczegółowe i są niejako "drogą" do realizacji misji, którą możemy rozumieć jako stan docelowy.
Są to skrajnie odmienne definicje chociaż [[misja]] przedsiębiorstwa nie wyklucza celu, ani cel misji. Misję przedsiębiorstwa możemy rozumieć szeroko zdefiniowane kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. Według K.Obój oraz M.Trybuchowskiego jest to stan do którego organizacja zmierza. Natomiast cel organizacji jest to zbiór zamierzeń kierujący do osiągniecia danego stanu. Sformułowane cele są konkretnymi zadaniami do zrealizowania która są możliwe do wykonania w określonym przedziale czasowym. To co wyróżnia cel od misji jest to, iż cele są bardziej szczegółowe i są niejako "drogą” do realizacji misji, którą możemy rozumieć jako stan docelowy.


==Różnice między celem strategicznym a strategią==
==Różnice między celem strategicznym a strategią==
 
Strategia ukazuje w jaki sposób możemy osiągnąć nasze wyznaczone cele. Strategia kierunkuje działania organizacji i pokazuje sposób wykorzystanie potencjału. Realizowana jest poprzez:
Strategia ukazuje w jaki sposób możemy osiągnąć nasze wyznaczone cele. Strategia kierunkuje działania organizacji i pokazuje sposób wykorzystanie potencjału. Realizowana jest poprzez:  
* misję - stan docelowy, zamierzenia przedsiębiorstwa
* misję stan docelowy, zamierzenia przedsiębiorstwa
* domeny działania - rynki zbytu
* domeny działania rynki zbytu
* przewagę strategiczną - [[pozycja]] lidera
* przewagę strategiczną [[pozycja]] lidera
* cele strategiczne - konkretne działania do zrealizowania w przyszłości w ściśle określonym horyzoncie czasowym
* cele strategiczne konkretne działania do zrealizowania w przyszłości w ściśle określonym horyzoncie czasowym
* funkcjonalny [[program]] działania - wprowadzenia w życie planu
* funkcjonalny [[program]] działania wprowadzenia w życie planu


==Wyznaczanie celów strategicznych==
==Wyznaczanie celów strategicznych==
Cele strategiczne określa się, jak było już wspomniane, głównie biorąc pod uwagę wizję którą realizować zamierza [[przedsiębiorstwo]]. Jest to najważniejsze kryterium, nie należy jednak zapominać o uwzględnieniu innych czynników, takich jak analiza [[makrootoczenie|makrootoczenia]] organizacji, jej [[Konkurencja|konkurencji]], wewnętrznej sytuacji w momencie ich formułowania, czy też wreszcie potrzeb otoczenia. Co ważne, cele te, nie mogą być ze sobą w żaden sposób sprzeczne.
Cele strategiczne określa się, jak było już wspomniane, głównie biorąc pod uwagę wizję którą realizować zamierza [[przedsiębiorstwo]]. Jest to najważniejsze kryterium, nie należy jednak zapominać o uwzględnieniu innych czynników, takich jak analiza [[makrootoczenie|makrootoczenia]] organizacji, jej [[Konkurencja|konkurencji]], wewnętrznej sytuacji w momencie ich formułowania, czy też wreszcie potrzeb otoczenia. Co ważne, cele te, nie mogą być ze sobą w żaden sposób sprzeczne.


W każdej większej organizacji za wyznaczanie celów odpowiadają [[menedżer|menedżerowie]], będący na odpowiednim szczeblu do podjęcia takich decyzji. W przypadku celów strategicznych, są to najczęściej odpowiedzialni za [[powołanie]] danej organizacji kolejno [[zarząd]] oraz menedżerowie najwyższego szczebla.  
W każdej większej organizacji za wyznaczanie celów odpowiadają [[menedżer|menedżerowie]], będący na odpowiednim szczeblu do podjęcia takich decyzji. W przypadku celów strategicznych, są to najczęściej odpowiedzialni za [[powołanie]] danej organizacji kolejno [[zarząd]] oraz menedżerowie najwyższego szczebla.


==Rola celów strategicznych==
==Rola celów strategicznych==
Dobrze sformułowane cele strategiczne stają się podstawą do opracowania w następnej kolejności planów strategicznych. [[plan|Plany]] strategiczne z kolei mają za [[zadanie]], poprzez ustalenie priorytetów działań i podjęcie szeregu decyzji na różnych poziomach, umożliwienie zrealizowania założonych wcześniej celów strategicznych. Te z kolei pozwolą później na opracowanie, przez menedżerów najwyższego i średniego szczebla, celów taktycznych. Taka [[klasyfikacja]] celów przedstawiana jest pod postacią drzewa celów (lub inaczej klasyfikatora celów).
W świetle przytoczonej roli celów strategicznych warto zauważyć, że w wypadku nieprawidłowego ich określenia, wszystkie pomniejsze cele również będą błędne, co może zaważyć negatywnie na wszystkich planach przedsiębiorstwa.


Dobrze sformułowane cele strategiczne stają się podstawą do opracowania w następnej kolejności planów strategicznych. [[plan|Plany]] strategiczne z kolei mają za [[zadanie]], poprzez ustalenie priorytetów działań i podjęcie szeregu decyzji na różnych poziomach, umożliwienie zrealizowania założonych wcześniej celów strategicznych. Te z kolei pozwolą później na opracowanie, przez menedżerów najwyższego i średniego szczebla, celów taktycznych. Taka [[klasyfikacja]] celów przedstawiana jest pod postacią drzewa celów (lub inaczej klasyfikatora celów).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Cele operacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kamień milowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka opracowania strategii zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie zasobów ludzkich]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia biznesowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady planowania]]}} }}
W świetle przytoczonej roli celów strategicznych warto zauważyć, że w wypadku nieprawidłowego ich określenia, wszystkie pomniejsze cele również będą błędne, co może zaważyć negatywnie na wszystkich planach przedsiębiorstwa.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Stabryła A., ''[[Zarządzanie]] Strategiczne w teorii i praktyce firmy'', PWN, Warszawa-Kraków 2000, s. 41-44
<noautolinks>
* Brzóska J. (2009) [http://delibra.bg.polsl.pl/Content/27281/BCPS_30987_-_Model-biznesowy---ws_0000.pdf Model biznesowy współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem] Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania
* Brzóska J. (2009), ''[https://delibra.bg.polsl.pl/Content/27281/BCPS_30987_-_Model-biznesowy---ws_0000.pdf Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem]'', Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania
* Duraj J., ''Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw'', PWE, Warszawa 2004, str. 51-58
* Duraj J. (2004), ''Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* ''Podstawy nauki o przedsiębiorstwie'', pod red. J. Lichtarskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, 1997, str. 51-53
* Griffin R. (2017), ''Podstawy zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Griffin R. W. "Podstawy Zarządzania Organizacjami", PWN, Warszawa, 1998, s. 199-207
* Janik W., Paździor M. (2012), ''Rachunkowość zarządcza i controlling'', Politechnika Lubelska, Lublin
* Janik W.(2012) [http://bc.pollub.pl/Content/973/controlling.pdf Rachunkowość zarządcza i controlling] Podręczniki – Politechnika Lubelska, Lublin
* Krupski P. (2009), ''[http://www.pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-13.pdf#page=6 Problemy z celami strategicznymi]'', Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
* Krupski P. (2009) [http://www.pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-13.pdf#page=6 Problemy z celami strategicznymi] ZESZYTY NAUKOWE WWSZIP
* Lichtarski J. (red.) (2001), ''Podstawy nauki o przedsiębiorstwie'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
* A. Zakrzewska-Bielawska (2012) ''Strategia przedsiębiorstwa, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa  
* Stabryła A. (2000), ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
* A. Zakrzewska-Bielawska (2011) [http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1283/Relacje_mi%20dzy_strategi%20_Zakrzewska-Bielawska_2011.pdf?sequence=1 Relacje między strategią a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii ] Zeszyty Naukowe. Rozprawy Naukowe/Politechnika Łódzka.
* Zakrzewska-Bielawska A. (2012), ''Strategia przedsiębiorstwa, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
* Zakrzewska-Bielawska A. (2013), ''Relacja między strategią a strukturą organizacyjną'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Nr 1095
</noautolinks>


{{a|Karolina Bitner, Natalia Nowak}}
{{a|Karolina Bitner, Natalia Nowak}}
[[Kategoria:Cele]]
[[Kategoria:Cele]]
[[en:Strategic goals]]
[[en:Strategic goals]]
{{#metamaster:description|Cele strategiczne są planowanymi przedsięwzięciami, które odpowiadają na potrzeby organizacji. Wyznaczanie celów powinno być jasne, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie.}}

Aktualna wersja na dzień 12:33, 21 sty 2024

Cele strategiczne rozumiane są potocznie jako to, co chcielibyśmy osiągnąć w przyszłości, możemy więc określać je również jako powzięte zamierzenia. Nadają one, oraz określają, sens istnienia każdej jednostki, systemu etc. Odnosząc tę definicję konkretnie do przedsiębiorstw, cele możemy określić, jako planowane przedsięwzięcia, będące wynikiem skonkretyzowanych potrzeb danej organizacji, a także jej otoczenia. Główną zasadą determinowania celów, jest ich jasne i przejrzyste określanie, tak aby nie pozostawiały wątpliwości co do zgodności z misją przedsiębiorstwa. Powinny być ponadto ściśle sformułowane, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie (zasada SMART)

TL;DR

Cele strategiczne są planowanymi przedsięwzięciami, które odpowiadają na potrzeby organizacji. Wyznaczanie celów powinno być jasne, mierzalne, ambitne, realistyczne i określone w czasie. Cele podlegają hierarchizacji na poziomach strategicznym, taktycznym i operacyjnym. Misja przedsiębiorstwa i cele strategiczne różnią się, ale są ze sobą powiązane. Strategia pokazuje, jak osiągnąć cele. Wyznaczanie celów strategicznych opiera się na wizji organizacji i uwzględnia analizę otoczenia. Menedżerowie odpowiadają za wyznaczanie celów i dobrze sformułowane cele stanowią podstawę dla planów strategicznych. Nieprawidłowe określenie celów strategicznych może wpływać negatywnie na całe przedsiębiorstwo.

Praktyka definiowania celów

Dobrze wyznaczony cel strategiczny musi odpowiadać na pytania:

  • Co? Co realizujemy
  • Gdzie? W jakim obszarze dokonujemy zmian
  • Kiedy? Wyznaczamy horyzont czasowy
  • Jak? Czego potrzebujemy do realizacji celu

Cele strategiczne w hierarchii

Cele podlegają hierarchizacji i są określane na trzech następujących poziomach:

  • strategiczny
  • taktyczny
  • operacyjny

Spośród powyżej wymienionych etapów, etap strategiczny jest pierwszy i najważniejszy w hierarchii. Ustalane na nim cele strategiczne, są liczbowo nieliczne oraz bardzo ogólne, dotyczą więc najczęściej globalnej polityki przedsiębiorstwa, która z kolei wynika ściśle z jego misji. Można w związku z tym stwierdzić, że właściwe i staranne określenie wizji, którą będzie realizowała organizacja jest kluczowe dla sformułowania prawidłowo celów strategicznych. Warto także zauważyć, że ze względu na bardzo dużą rozpiętość działania i długofalowość, cele strategiczne podlegają najbardziej elastycznym ramom czasowym w hierarchii.

Zestawienie celu strategicznego i misji przedsiębiorstwa

Są to skrajnie odmienne definicje chociaż misja przedsiębiorstwa nie wyklucza celu, ani cel misji. Misję przedsiębiorstwa możemy rozumieć szeroko zdefiniowane kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. Według K.Obój oraz M.Trybuchowskiego jest to stan do którego organizacja zmierza. Natomiast cel organizacji jest to zbiór zamierzeń kierujący do osiągniecia danego stanu. Sformułowane cele są konkretnymi zadaniami do zrealizowania która są możliwe do wykonania w określonym przedziale czasowym. To co wyróżnia cel od misji jest to, iż cele są bardziej szczegółowe i są niejako "drogą" do realizacji misji, którą możemy rozumieć jako stan docelowy.

Różnice między celem strategicznym a strategią

Strategia ukazuje w jaki sposób możemy osiągnąć nasze wyznaczone cele. Strategia kierunkuje działania organizacji i pokazuje sposób wykorzystanie potencjału. Realizowana jest poprzez:

  • misję - stan docelowy, zamierzenia przedsiębiorstwa
  • domeny działania - rynki zbytu
  • przewagę strategiczną - pozycja lidera
  • cele strategiczne - konkretne działania do zrealizowania w przyszłości w ściśle określonym horyzoncie czasowym
  • funkcjonalny program działania - wprowadzenia w życie planu

Wyznaczanie celów strategicznych

Cele strategiczne określa się, jak było już wspomniane, głównie biorąc pod uwagę wizję którą realizować zamierza przedsiębiorstwo. Jest to najważniejsze kryterium, nie należy jednak zapominać o uwzględnieniu innych czynników, takich jak analiza makrootoczenia organizacji, jej konkurencji, wewnętrznej sytuacji w momencie ich formułowania, czy też wreszcie potrzeb otoczenia. Co ważne, cele te, nie mogą być ze sobą w żaden sposób sprzeczne.

W każdej większej organizacji za wyznaczanie celów odpowiadają menedżerowie, będący na odpowiednim szczeblu do podjęcia takich decyzji. W przypadku celów strategicznych, są to najczęściej odpowiedzialni za powołanie danej organizacji kolejno zarząd oraz menedżerowie najwyższego szczebla.

Rola celów strategicznych

Dobrze sformułowane cele strategiczne stają się podstawą do opracowania w następnej kolejności planów strategicznych. Plany strategiczne z kolei mają za zadanie, poprzez ustalenie priorytetów działań i podjęcie szeregu decyzji na różnych poziomach, umożliwienie zrealizowania założonych wcześniej celów strategicznych. Te z kolei pozwolą później na opracowanie, przez menedżerów najwyższego i średniego szczebla, celów taktycznych. Taka klasyfikacja celów przedstawiana jest pod postacią drzewa celów (lub inaczej klasyfikatora celów). W świetle przytoczonej roli celów strategicznych warto zauważyć, że w wypadku nieprawidłowego ich określenia, wszystkie pomniejsze cele również będą błędne, co może zaważyć negatywnie na wszystkich planach przedsiębiorstwa.


Cele strategiczneartykuły polecane
Cele operacyjnePlanKamień milowyStrategia organizacyjnaMetodyka opracowania strategii zarządzaniaPlanowanie zasobów ludzkichStrategia biznesowaStrategiaZasady planowania

Bibliografia

  • Brzóska J. (2009), Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania
  • Duraj J. (2004), Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Griffin R. (2017), Podstawy zarządzania organizacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Janik W., Paździor M. (2012), Rachunkowość zarządcza i controlling, Politechnika Lubelska, Lublin
  • Krupski P. (2009), Problemy z celami strategicznymi, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
  • Lichtarski J. (red.) (2001), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
  • Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2012), Strategia przedsiębiorstwa, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2013), Relacja między strategią a strukturą organizacyjną, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Nr 1095


Autor: Karolina Bitner, Natalia Nowak