Cechy pilota wycieczek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Pilot wycieczek:''' (według Ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r.) jest to osoba, która towarzyszy przydzielonej przez organizatora imprezy turystycznej grupie [[odwiedzający, turysta, wycieczkowicz|turystów]]. Sprawuje nad nimi opiekę oraz dba o ich bezpieczeństwo w trakcie wyjazdu. Pilnuje również, aby w należyty sposób wykonywano na ich rzecz [[usługa|usługi]] w miejscu recepcji oraz przekazuje [[informacje]] dotyczące odwiedzanego regionu i jego atrakcji.
|list1=
<ul>
<li>[[Rezydent turystyczny]]</li>
<li>[[Modele certyfikacji kierowników projektów]]</li>
<li>[[Typologia turystów]]</li>
<li>[[Wymagania gości hotelowych]]</li>
<li>[[Kategoryzacja hoteli]]</li>
<li>[[Recepcjonista]]</li>
<li>[[Ośrodek SPA]]</li>
<li>[[Henri Fayol]]</li>
<li>[[Norma społeczna]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Pilot wycieczek to osoba, która towarzyszy grupie turystów, dbając o ich bezpieczeństwo i zapewniając informacje o odwiedzanym regionie. Różni się od przewodnika tym, że przebywa z grupą od początku do końca wycieczki. Aby zostać pilotem, trzeba spełnić pewne wymagania, takie jak pełnoletniość i posiadanie średniego wykształcenia. Jeśli grupa jest zagraniczna, pilot musi znać język obcy. Historia szkolenia pilotów sięga końca XIX wieku, a obecnie kursy są dobrowolne. Cechy dobrego pilota to między innymi przyjazne usposobienie, umiejętność opowiadania ciekawie i posiadanie szerokiej wiedzy. Piloci mają wiele obowiązków, w tym przestrzeganie przepisów i dbanie o bezpieczeństwo uczestników wycieczki.
'''Pilot wycieczek:''' (wg. Ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r.) jest to osoba, która towarzyszy przydzielonej przez organizatora imprezy turystycznej grupie [[odwiedzający, turysta, wycieczkowicz|turystów]]. Sprawuje nad nimi opiekę oraz dba o ich bezpieczeństwo w trakcie wyjazdu. Pilnuje również, aby w należyty sposób wykonywano na ich rzecz [[usługa|usługi]] w miejscu recepcji oraz przekazuje [[informacje]] dotyczące odwiedzanego regionu i jego atrakcji.


===Różnica pomiędzy pilotem, a przewodnikiem===
===Różnica pomiędzy pilotem, a przewodnikiem===
Od przewodnika turystycznego wyróżnia go fakt, że przebywa z daną grupą od początku aż do końca wyjazdu, podczas gdy, przewodnik przypisany jest do konkretnego miejsca lub atrakcji, na temat którego posiada szeroką wiedzę, i zajmuje się odwiedzającymi jedynie w trakcie zwiedzania przez nich tego miejsca.  
Od przewodnika turystycznego wyróżnia go fakt, że przebywa z daną grupą od początku aż do końca wyjazdu, podczas gdy, przewodnik przypisany jest do konkretnego miejsca lub atrakcji, na temat którego posiada szeroką wiedzę, i zajmuje się odwiedzającymi jedynie w trakcie zwiedzania przez nich tego miejsca.


==Wymagania niezbędne do wykonywania pracy pilota wycieczek==
==Wymagania niezbędne do wykonywania pracy pilota wycieczek==
Pilot wycieczek do końca 2013 r. należał do grupy zawodów regulowanych, a jego wykonywanie możliwe było dopiero po otrzymaniu legitymacji i identyfikatora pilota wycieczek. W tym celu [[kandydat]] musiał przejść odpowiedni [[kurs]], a następnie zdać egzamin.
Pilot wycieczek do końca 2013 r. należał do grupy zawodów regulowanych, a jego wykonywanie możliwe było dopiero po otrzymaniu legitymacji i identyfikatora pilota wycieczek. W tym celu [[kandydat]] musiał przejść odpowiedni [[kurs]], a następnie zdać egzamin.
<google>text</google>


Po wejściu w życie deregulacji (1 stycznia 2014 r.) pilotem może zostać każdy, kto spełnia poniższe wymagania:
Po wejściu w życie deregulacji (1 stycznia 2014 r.) pilotem może zostać każdy, kto spełnia poniższe wymagania:
* musi być pełnoletni,
* musi być pełnoletni,
* posiada co najmniej średnie [[wykształcenie]],
* posiada co najmniej średnie [[wykształcenie]],
* nie był karany za przestępstwo spowodowane umyślnie bądź mające związek z wykonywaniem zawodu przewodnika lub pilota.  
* nie był karany za przestępstwo spowodowane umyślnie bądź mające związek z wykonywaniem zawodu przewodnika lub pilota.
 
<google>n</google>


===Język obcy - wymogi===
===Język obcy - wymogi===
Linia 41: Linia 27:


==Historia kształcenia pilotów==
==Historia kształcenia pilotów==
Początki pilotażu datuje się na koniec XIX wieku, kiedy to oprowadzający po górach górale pełnili zadania, które aktualnie uważa się za obowiązki pilota. W Polsce pierwsze formy szkolenia pilotów związane były z biurem Orbis, organizującym od 1923 do 1939 kursy kierowników wycieczek. Wraz ze zmianami politycznymi w roku 1956 rozpoczęto tworzenie systemu szkolenia pilotów wycieczek. Pierwszą konferencję skupiającą się na temacie roli oraz doskonalenia funkcji pilotów zorganizowana w roku 1957 i uznawane jest to za początek formalizacji zawodu. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych opracowana [[materiały]] służące do kształcenia oraz wyznaczono jednostki służące do kształcenia przyszłych pilotów wycieczek. Do głównych zaliczano Biuro Podróży “Orbis”, biura turystyki młodzieżowej oraz [[Polskie Towarzystwo Ekonomiczne]]. W latach 80 znacznie zaostrzono wymagania stawiane kandydatom, a także wprowadzono egzaminy wstępne. Aktualnie, po wejściu deregulacji zawodu pilota w roku 2014 odbywanie kursów na przewodników jest dobrowolne. Istnieje wiele podmiotów oferujących takie [[usługi]], są to zarówno kursy wielodniowe, jak i krótkie, odbywane stacjonarnie jak i przez [[Internet]].
Początki pilotażu datuje się na koniec XIX wieku, kiedy to oprowadzający po górach górale pełnili zadania, które aktualnie uważa się za obowiązki pilota. W Polsce pierwsze formy szkolenia pilotów związane były z biurem Orbis, organizującym od 1923 do 1939 kursy kierowników wycieczek. Wraz ze zmianami politycznymi w roku 1956 rozpoczęto tworzenie systemu szkolenia pilotów wycieczek. Pierwszą konferencję skupiającą się na temacie roli oraz doskonalenia funkcji pilotów zorganizowana w roku 1957 i uznawane jest to za początek formalizacji zawodu. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych opracowana [[materiały]] służące do kształcenia oraz wyznaczono jednostki służące do kształcenia przyszłych pilotów wycieczek. Do głównych zaliczano Biuro Podróży “Orbis", biura turystyki młodzieżowej oraz [[Polskie Towarzystwo Ekonomiczne]]. W latach 80 znacznie zaostrzono wymagania stawiane kandydatom, a także wprowadzono egzaminy wstępne. Aktualnie, po wejściu deregulacji zawodu pilota w roku 2014 odbywanie kursów na przewodników jest dobrowolne. Istnieje wiele podmiotów oferujących takie [[usługi]], są to zarówno kursy wielodniowe, jak i krótkie, odbywane stacjonarnie jak i przez [[Internet]].


==Cechy dobrego pilota==
==Cechy dobrego pilota==
Linia 62: Linia 48:


Zatem pilot wycieczek stawiany jest w trudniej sytuacji, gdzie występuje tak zwana potrójna zależność. Musi on jednocześnie dostosować się do wymagań biura, [[klient]]a oraz prawa, które często są sprzeczne i sprawiają, że może on przekroczyć [[normy]] moralne, etyczne lub prawne. Oznacza to, że pilot sam musi zadecydować gdzie są jego granice oraz w jaki sposób zareagować na daną sytuację.
Zatem pilot wycieczek stawiany jest w trudniej sytuacji, gdzie występuje tak zwana potrójna zależność. Musi on jednocześnie dostosować się do wymagań biura, [[klient]]a oraz prawa, które często są sprzeczne i sprawiają, że może on przekroczyć [[normy]] moralne, etyczne lub prawne. Oznacza to, że pilot sam musi zadecydować gdzie są jego granice oraz w jaki sposób zareagować na daną sytuację.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rezydent turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele certyfikacji kierowników projektów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Typologia turystów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagania gości hotelowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kategoryzacja hoteli]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Recepcjonista]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ośrodek SPA]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Henri Fayol]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Norma społeczna]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Szafranowicz-Małozięć R., ''Podręcznik pilota wycieczek. [[Warsztat]] praktyczny'', Wydawnictwo [[Kadry]] Turystyki sp. z o.o., Warszawa, 2015, s. 19-23.
<noautolinks>
* Kruczek Z., ''Kompendium pilota wycieczek'', Proksenia, Kraków 2009, s. 169.
* Kruczek Z. (2010), ''Etyka przewodników turystycznych i pilotów wycieczek'', Proksenia, Kraków
* Kruczek Z., ''Piloci i przewodnicy na styku kultur'', Proksenia, Kraków 2011, s. 69.
* Kruczek Z. (2011), ''Piloci i przewodnicy na styku kultur'', Proksenia, Kraków
* Kruczek Z., ''[[Etyka]] przewodników turystycznych i pilotów wycieczek'', Proksenia, Kraków 2010, s. 35-49.
* Kruczek Z. (red.) (2011), ''Kompendium pilota wycieczek'', Proksenia, Kraków
* Ryszkowski W., Ryszkowska E., Kozłowska D., [http://www.piloci-malopolska.pl/download/II_forum_pilotazu_i_przewodnictwa.pdf''W poszukiwaniu metodyk badań nad kompetencjami pilotów''], [w:] ''[[Pilotaż]] i przewodnictwo - nowe wyzwania. Materiały z II Forum Pilotażu i Przewodnictwa'', red. Z. Kruczek, Proksenia, Kraków, 2005, s. 95-102.
* Ryszkowski W., Ryszkowska E., Kozłowska D. (2005), ''W poszukiwaniu metodyk badań nad kompetencjami pilotów'', Materiały z II Forum Pilotażu i Przewodnictwa, Proksenia, Kraków
* [[Ustawa]] z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884)
* Szafranowicz-Małozięć R. (2015), ''Podręcznik pilota wycieczek'', Wydawnictwo Kadry Turystyki, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884]
</noautolinks>


{{a|Anna Juszczyk, Magdalena Lubaszka}}
{{a|Anna Juszczyk, Magdalena Lubaszka}}
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Instytucje turystyczne]]
 
{{#metamaster:description|Poznaj zadania pilota wycieczek. Bezpieczeństwo grupy, informacje o regionie i atrakcjach. Dowiedz się więcej!}}

Aktualna wersja na dzień 00:16, 29 lis 2023

Pilot wycieczek: (według Ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r.) jest to osoba, która towarzyszy przydzielonej przez organizatora imprezy turystycznej grupie turystów. Sprawuje nad nimi opiekę oraz dba o ich bezpieczeństwo w trakcie wyjazdu. Pilnuje również, aby w należyty sposób wykonywano na ich rzecz usługi w miejscu recepcji oraz przekazuje informacje dotyczące odwiedzanego regionu i jego atrakcji.

TL;DR

Pilot wycieczek to osoba, która towarzyszy grupie turystów, dbając o ich bezpieczeństwo i zapewniając informacje o odwiedzanym regionie. Różni się od przewodnika tym, że przebywa z grupą od początku do końca wycieczki. Aby zostać pilotem, trzeba spełnić pewne wymagania, takie jak pełnoletniość i posiadanie średniego wykształcenia. Jeśli grupa jest zagraniczna, pilot musi znać język obcy. Historia szkolenia pilotów sięga końca XIX wieku, a obecnie kursy są dobrowolne. Cechy dobrego pilota to między innymi przyjazne usposobienie, umiejętność opowiadania ciekawie i posiadanie szerokiej wiedzy. Piloci mają wiele obowiązków, w tym przestrzeganie przepisów i dbanie o bezpieczeństwo uczestników wycieczki.

Różnica pomiędzy pilotem, a przewodnikiem

Od przewodnika turystycznego wyróżnia go fakt, że przebywa z daną grupą od początku aż do końca wyjazdu, podczas gdy, przewodnik przypisany jest do konkretnego miejsca lub atrakcji, na temat którego posiada szeroką wiedzę, i zajmuje się odwiedzającymi jedynie w trakcie zwiedzania przez nich tego miejsca.

Wymagania niezbędne do wykonywania pracy pilota wycieczek

Pilot wycieczek do końca 2013 r. należał do grupy zawodów regulowanych, a jego wykonywanie możliwe było dopiero po otrzymaniu legitymacji i identyfikatora pilota wycieczek. W tym celu kandydat musiał przejść odpowiedni kurs, a następnie zdać egzamin.

Po wejściu w życie deregulacji (1 stycznia 2014 r.) pilotem może zostać każdy, kto spełnia poniższe wymagania:

  • musi być pełnoletni,
  • posiada co najmniej średnie wykształcenie,
  • nie był karany za przestępstwo spowodowane umyślnie bądź mające związek z wykonywaniem zawodu przewodnika lub pilota.

Język obcy - wymogi

W przypadku wyjazdów zagranicznych lub grup obcojęzycznych, organizator turystyki ma obowiązek zapewnić klientom pilota, który zna język używany w miejscu recepcji.

W celu potwierdzenia znajomości języka obcego pilot musi posiadać dokument potwierdzający, np.:

  • dyplom ukończenia studiów na kierunku filologicznym,
  • świadectwo ukończenia zagranicznej szkoły z wykładami prowadzonymi w języku obcym,
  • dokument potwierdzający znajomość języka na poziomie B2,
  • certyfikaty, np. FCE, TELC, CELI, itp.

Historia kształcenia pilotów

Początki pilotażu datuje się na koniec XIX wieku, kiedy to oprowadzający po górach górale pełnili zadania, które aktualnie uważa się za obowiązki pilota. W Polsce pierwsze formy szkolenia pilotów związane były z biurem Orbis, organizującym od 1923 do 1939 kursy kierowników wycieczek. Wraz ze zmianami politycznymi w roku 1956 rozpoczęto tworzenie systemu szkolenia pilotów wycieczek. Pierwszą konferencję skupiającą się na temacie roli oraz doskonalenia funkcji pilotów zorganizowana w roku 1957 i uznawane jest to za początek formalizacji zawodu. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych opracowana materiały służące do kształcenia oraz wyznaczono jednostki służące do kształcenia przyszłych pilotów wycieczek. Do głównych zaliczano Biuro Podróży “Orbis", biura turystyki młodzieżowej oraz Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. W latach 80 znacznie zaostrzono wymagania stawiane kandydatom, a także wprowadzono egzaminy wstępne. Aktualnie, po wejściu deregulacji zawodu pilota w roku 2014 odbywanie kursów na przewodników jest dobrowolne. Istnieje wiele podmiotów oferujących takie usługi, są to zarówno kursy wielodniowe, jak i krótkie, odbywane stacjonarnie jak i przez Internet.

Cechy dobrego pilota

Pilot jest bardzo istotną częścią wycieczki, od jego przygotowania i usposobienia w dużej mierze zależy późniejsze zadowolenie turystów z wycieczki. Do cech pożądanych przy tym zawodzie zaliczyć możemy:

  • przyjazne usposobienie, aby wprowadzać uczestników w dobry nastrój,
  • umiejętność opowiadania w sposób ciekawy, aby zachęcić uczestników do zainteresowania się odwiedzanym miejscem,
  • zachowanie neutralności podczas opowiadania i interpretowania faktów historycznych,
  • donośny, wyraźny głos, poprawną dykcję oraz stosowanie poprawności językowej,
  • odpowiednia znajomość języków obcych, używanych w odwiedzanym miejscu,
  • posiadanie szerokiego zakresu wiedzy, aby móc zadowalająco odpowiedzieć na pytania uczestników dotyczące nie tylko zwiedzanych atrakcji,
  • umiejętność pracy w stresie i bycia elastycznym w razie potrzeby zmiany planów,
  • cierpliwość i wyrozumiałość, pilot powinien w sposób uprzejmy i kulturalny radzić sobie z powstałymi konfliktami,
  • umiejętność dostosowania tempa zwiedzania odpowiednio do każdej grupy.

Etyka pracy pilota

Do zadań pilota zaliczyć można trzy rodzaje obowiązków, obywatelskie, handlowe oraz opiekuńcze. Rolą pilota jest zarówno zadbanie o to aby:

  • uczestnicy przestrzegali przepisów oraz norm etycznych i moralnych w danym kraju
  • wykreować jak najbardziej pozytywny wizerunek biura podróży i wypełniać postawione zadania,
  • zadbać o bezpieczeństwo, komfort oraz zadowolenie uczestników wycieczki.

Zatem pilot wycieczek stawiany jest w trudniej sytuacji, gdzie występuje tak zwana potrójna zależność. Musi on jednocześnie dostosować się do wymagań biura, klienta oraz prawa, które często są sprzeczne i sprawiają, że może on przekroczyć normy moralne, etyczne lub prawne. Oznacza to, że pilot sam musi zadecydować gdzie są jego granice oraz w jaki sposób zareagować na daną sytuację.


Cechy pilota wycieczekartykuły polecane
Rezydent turystycznyModele certyfikacji kierowników projektówTypologia turystówWymagania gości hotelowychKategoryzacja hoteliRecepcjonistaOśrodek SPAHenri FayolNorma społeczna

Bibliografia

  • Kruczek Z. (2010), Etyka przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, Proksenia, Kraków
  • Kruczek Z. (2011), Piloci i przewodnicy na styku kultur, Proksenia, Kraków
  • Kruczek Z. (red.) (2011), Kompendium pilota wycieczek, Proksenia, Kraków
  • Ryszkowski W., Ryszkowska E., Kozłowska D. (2005), W poszukiwaniu metodyk badań nad kompetencjami pilotów, Materiały z II Forum Pilotażu i Przewodnictwa, Proksenia, Kraków
  • Szafranowicz-Małozięć R. (2015), Podręcznik pilota wycieczek, Wydawnictwo Kadry Turystyki, Warszawa
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884


Autor: Anna Juszczyk, Magdalena Lubaszka