Asortyment produktów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Asortyment]] produktów''' (''product mix, product assortment, product range'') – jest to zestaw wszystkich typów i gatunków [[produkt|produktów]] oferowanych nabywcom przez [[dane]] [[przedsiębiorstwo]] lub jego jednostki. Może być także rozumiany jako zestawienie produktów oferowanych przez całą gałąź przemysłu. Przybiera on postać mniej lub bardziej specjalistycznego lub uniwersalnego ze względu na różną szerokość, długość, głębokość oraz spójność. Asortyment oferowanych produktów powinien odpowiadać oczekiwaniom docelowego [[rynek|rynku]]. Stworzenie asortymentu - problem poszczególnych produktów, ich serie, określenie powiązań między "starymi" i "nowymi" produktami, towarami jednostkowej produkcji, i "normalnymi" towarami lub "[[know-how]]". Przy tworzeniu asortymentu wynikają problemy [[cena|cen]], [[jakość|jakości]], gwarancji, serwisu. [[Producent]] planuje zająć pozycję lidera w tworzeniu nowych rodzajów produktów lub jest zmuszony do naśladowania innych producentów.
'''[[Asortyment]] produktów''' (''product mix, product assortment, product range'') – jest to zestaw wszystkich typów i gatunków [[produkt|produktów]] oferowanych nabywcom przez [[dane]] [[przedsiębiorstwo]] lub jego jednostki. Może być także rozumiany jako zestawienie produktów oferowanych przez całą gałąź przemysłu. Przybiera on postać mniej lub bardziej specjalistycznego lub uniwersalnego ze względu na różną szerokość, długość, głębokość oraz spójność. Asortyment oferowanych produktów powinien odpowiadać oczekiwaniom docelowego [[rynek|rynku]]. Stworzenie asortymentu - problem poszczególnych produktów, ich serie, określenie powiązań między "starymi" i "nowymi" produktami, towarami jednostkowej produkcji, i "normalnymi" towarami lub "[[know-how]]". Przy tworzeniu asortymentu wynikają problemy [[cena|cen]], [[jakość|jakości]], gwarancji, serwisu. [[Producent]] planuje zająć pozycję lidera w tworzeniu nowych rodzajów produktów lub jest zmuszony do naśladowania innych producentów.
Linia 23: Linia 21:
==Grupy asortymentu produktów==
==Grupy asortymentu produktów==
Grupy asortymentowe co do ilości gatunków towarowych:
Grupy asortymentowe co do ilości gatunków towarowych:
* Asortyment gatunkowy odzwierciedla obecność w grupie produktów pewnej liczby gatunków. Na przykład produkty mleczne mogą być prezentowane jak kefir, śmietana, ser, itp.  
* Asortyment gatunkowy odzwierciedla obecność w grupie produktów pewnej liczby gatunków. Na przykład produkty mleczne mogą być prezentowane jak kefir, śmietana, ser, itp.
* Prosty asortyment - zestaw [[towarów]] reprezentowany niewielkim gatunkiem produktów, które zaspokają potrzeby ograniczonej liczby odbiorców,
* Prosty asortyment - zestaw [[towarów]] reprezentowany niewielkim gatunkiem produktów, które zaspokają potrzeby ograniczonej liczby odbiorców,
* Złożony asortyment - zestaw towarów, który posiada wiele gatunków towarów, spełniających zróżnicowane potrzeby,
* Złożony asortyment - zestaw towarów, który posiada wiele gatunków towarów, spełniających zróżnicowane potrzeby,
* Mieszany asortyment - zestaw różnych grup, które różnią się swoim powołaniem.
* Mieszany asortyment - zestaw różnych grup, które różnią się swoim powołaniem.
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
Grupy asortymentowe co do charakteru potrzeb:
Grupy asortymentowe co do charakteru potrzeb:
* Prawdziwy - aktualny zestaw produktów jest w sklepie u [[sprzedawca|sprzedawcy]];  
* Prawdziwy - aktualny zestaw produktów jest w sklepie u [[sprzedawca|sprzedawcy]];
* Prognozowany - zestaw produktów, które może spełniać oczekiwane potrzeby,
* Prognozowany - zestaw produktów, które może spełniać oczekiwane potrzeby,
* Szkoleniowy - zestaw produktów do nauki i osiągania celów edukacyjnych.
* Szkoleniowy - zestaw produktów do nauki i osiągania celów edukacyjnych.
Linia 61: Linia 59:
==Planowanie asortymentu produktów==
==Planowanie asortymentu produktów==
Głównymi elementami planowania asortymentu produktów są:
Głównymi elementami planowania asortymentu produktów są:
* Określenie obecnych i potencjalnych potrzeb klientów, analizy sposobów wykorzystania odpowiednich produktów, a także [[zachowania konsumentów|zachowania nabywców]] (konsumentów) w tym segmencie rynku;  
* Określenie obecnych i potencjalnych potrzeb klientów, analizy sposobów wykorzystania odpowiednich produktów, a także [[zachowania konsumentów|zachowania nabywców]] (konsumentów) w tym segmencie rynku;
* [[Ocena]] produktów konkurencyjnych,
* [[Ocena]] produktów konkurencyjnych,
* Analiza konsumenckich ocen co do jakości produktów, które są produkowane, czyli zgodność produktów z potrzebami nabywców (konsumentów) pod względem zdolności do zaspokojenia konkretnych potrzeb,
* Analiza konsumenckich ocen co do jakości produktów, które są produkowane, czyli zgodność produktów z potrzebami nabywców (konsumentów) pod względem zdolności do zaspokojenia konkretnych potrzeb,
* Określenie, które produkty powinny znajdować się w asortymencie i które produkty powinny być wyłączone, z powodu niewystarczającej rentowności, starzenia się, zmniejszenia [[konkurencyjność]], itp;  
* Określenie, które produkty powinny znajdować się w asortymencie i które produkty powinny być wyłączone, z powodu niewystarczającej rentowności, starzenia się, zmniejszenia [[konkurencyjność]], itp;
* Rozpatrywanie wniosków dotyczących odkrywania nowych produktów, poprawy istniejących produktów, a także nowych [[metoda|metod]] i zakresu zastosowania towarów wyprodukowanych,
* Rozpatrywanie wniosków dotyczących odkrywania nowych produktów, poprawy istniejących produktów, a także nowych [[metoda|metod]] i zakresu zastosowania towarów wyprodukowanych,
* Przygotowywanie rekomendacji dotyczących [[sprzedaż]]y produktów, w tym: [[harmonogram]] wprowadzania na [[rynek]] nowych lub ulepszonych towarów, plany marketingowe,
* Przygotowywanie rekomendacji dotyczących [[sprzedaż]]y produktów, w tym: [[harmonogram]] wprowadzania na [[rynek]] nowych lub ulepszonych towarów, plany marketingowe,
Linia 70: Linia 68:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Andrzejczak D., Mikina A., Wajgner M., ''Asortyment towarowy'', [[Organizowanie]] sprzedaży. Część 1. [[Towar]] jako przedmiot handlu, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszaw, 2013
<noautolinks>
* Chwałek J., (2008), [https://books.google.pl/books?id=WZ7vb_7VF6AC&pg=PA87&lpg=PA87&dq=struktura+asortymentu&source=bl&ots=i-wyvpIgfZ&sig=ZjPT0QHukcL8Ydk7iEPGV8vC7Q&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwiN74LuhfXSAhVGlCwKHfx_DvoQ6AEIVDAH#v=onepage&q&f=false Asortyment i jego struktura],[:w] ''[[Ekonomika]] handlu część 1'', pod red. Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. wyd. WSiP, Warszawa
* Andrzejczak D., Mikina A., Wajgner M., ''Asortyment towarowy'', Organizowanie sprzedaży. Część 1. Towar jako przedmiot handlu, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszaw, 2013
* Dębski D., (2009), [https://books.google.pl/books?id=BOYCG5ZBtRUC&pg=PA161&lpg=PA161&dq=asortyment+produkcyjny&source=bl&ots=vOCB1VuR21&sig=4phB27_YJh7XDvzSokX2iaGWDB8&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwi2w72lk_bSAhWsbZoKHdfJACgQ6AEIWzAH#v=onepage&q&f=false Zaopatrzenie sklepu w towary], Ekonomika i [[organizacja]] przedsiębiorstw. Część 1, wyd. WSiP, Warszawa,
* Chwałek J., (2008), [https://books.google.pl/books?id=WZ7vb_7VF6AC&pg=PA87&lpg=PA87&dq=struktura+asortymentu&source=bl&ots=i-wyvpIgfZ&sig=ZjPT0QHukcL8Ydk7iEPGV8vC7Q&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwiN74LuhfXSAhVGlCwKHfx_DvoQ6AEIVDAH#v=onepage&q&f=false Asortyment i jego struktura],[:w] ''Ekonomika handlu część 1'', pod red. Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. wyd. WSiP, Warszawa
* Domanśki R., Adamczyk M., Cyplik P., [https://wsl-online.pl/udostepnione_pliki/1681/2a_Metody_ABC_XYZ_CVA.pdf Klasyfikacja asortymentu w małych przedsiębiorstwach - rzeczywista potrzeba czy strata czasu?], VIII [[konferencja]] naukowa, wyd.wyższa szkoła logistyki, 2012
* Dębski D., (2009), [https://books.google.pl/books?id=BOYCG5ZBtRUC&pg=PA161&lpg=PA161&dq=asortyment+produkcyjny&source=bl&ots=vOCB1VuR21&sig=4phB27_YJh7XDvzSokX2iaGWDB8&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwi2w72lk_bSAhWsbZoKHdfJACgQ6AEIWzAH#v=onepage&q&f=false Zaopatrzenie sklepu w towary], Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw. Część 1, wyd. WSiP, Warszawa
*[http://www.eduteka.pl/doc/Klasyfikacja-rodzajowa-i-systematyka-towarow Klasyfikacja rodzajowa i systematyka towarów]
* Domanśki R., Adamczyk M., Cyplik P., [https://wsl-online.pl/udostepnione_pliki/1681/2a_Metody_ABC_XYZ_CVA.pdf Klasyfikacja asortymentu w małych przedsiębiorstwach - rzeczywista potrzeba czy strata czasu?], VIII konferencja naukowa, wyd.wyższa szkoła logistyki, 2012
* Klasyfikacja rodzajowa i systematyka towarów
</noautolinks>


[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Marketing]]

Wersja z 23:03, 27 paź 2023

Asortyment produktów
Polecane artykuły

Asortyment produktów (product mix, product assortment, product range) – jest to zestaw wszystkich typów i gatunków produktów oferowanych nabywcom przez dane przedsiębiorstwo lub jego jednostki. Może być także rozumiany jako zestawienie produktów oferowanych przez całą gałąź przemysłu. Przybiera on postać mniej lub bardziej specjalistycznego lub uniwersalnego ze względu na różną szerokość, długość, głębokość oraz spójność. Asortyment oferowanych produktów powinien odpowiadać oczekiwaniom docelowego rynku. Stworzenie asortymentu - problem poszczególnych produktów, ich serie, określenie powiązań między "starymi" i "nowymi" produktami, towarami jednostkowej produkcji, i "normalnymi" towarami lub "know-how". Przy tworzeniu asortymentu wynikają problemy cen, jakości, gwarancji, serwisu. Producent planuje zająć pozycję lidera w tworzeniu nowych rodzajów produktów lub jest zmuszony do naśladowania innych producentów.

TL;DR

Asortyment produktów to zestaw wszystkich typów i gatunków produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo. Może być szeroki, długi, głęboki i spójny. Asortyment może być podzielony na różne grupy w zależności od ilości gatunków, charakteru potrzeb i zainteresowania klientów. Planowanie asortymentu obejmuje określanie potrzeb klientów, ocenę konkurencji i jakości produktów oraz opracowanie propozycji sprzedaży. Zwiększenie asortymentu może być podyktowane różnymi powodami, takimi jak cele marketingowe czy potrzeba komplementarnych produktów.

Grupy asortymentu produktów

Grupy asortymentowe co do ilości gatunków towarowych:

  • Asortyment gatunkowy odzwierciedla obecność w grupie produktów pewnej liczby gatunków. Na przykład produkty mleczne mogą być prezentowane jak kefir, śmietana, ser, itp.
  • Prosty asortyment - zestaw towarów reprezentowany niewielkim gatunkiem produktów, które zaspokają potrzeby ograniczonej liczby odbiorców,
  • Złożony asortyment - zestaw towarów, który posiada wiele gatunków towarów, spełniających zróżnicowane potrzeby,
  • Mieszany asortyment - zestaw różnych grup, które różnią się swoim powołaniem.

Grupy asortymentowe co do charakteru potrzeb:

  • Prawdziwy - aktualny zestaw produktów jest w sklepie u sprzedawcy;
  • Prognozowany - zestaw produktów, które może spełniać oczekiwane potrzeby,
  • Szkoleniowy - zestaw produktów do nauki i osiągania celów edukacyjnych.

Grupy asortymentowe co do zainteresowania klientów:

  • Racjonalny - zestaw produktów najlepiej zaspokający rzeczywiste potrzeby zapewniające maksymalną jakość życia na tym etapie,
  • Optymalny - zestaw produktów, które spełniają rzeczywiste potrzeby z najbardziej korzystnym efektem dla konsumentów przy jak najniższych kosztach.

Cechy asortymentu

Szerokość asortymentu oznacza ilość linii produktów. Asortyment szeroki to zestaw produktów zawierający znaczną liczbę grup asortymentowych (typów produktów obejmujących produkty o podobnej zdolności zaspokajania danej potrzeby, które są przeznaczone dla jednego segmentu rynku).

Długość asortymentu to liczba wszystkich produktów oferowanych przez dane przedsiębiorstwo w całym jej asortymencie.

Głębokość asortymentu charakteryzuje ilość poszczególnych wariantów produktu, które firma oferuje w ramach każdej linii. Głęboki asortyment to taki, który zapewnia duży wybór pozycji asortymentowych (czyli produktów o podobnym składzie surowcowym, technologii jego wytwarzania, sposobie użytkowania itp.) wewnątrz danej grupy asortymentowej.

Spójny asortyment mówi o tym, jak blisko są ze sobą powiązane poszczególne linie produktów danego przedsiębiorstwa jeśli chodzi o kanały dystrybucyjne, zastosowanie i inne. Ze spójnym asortymentem mamy do czynienia, gdy firma oferuje na przykład kilka linii produkcyjnych obejmujących jedynie dobra konsumpcyjne oraz dokonuje ich dystrybucji poprzez te same kanały. Im większe różnice można dostrzec pomiędzy liniami produktów, tym spójność asortymentu jest mniejsza.

Podział asortymentu

Ze względu na wielkość, asortyment dzieli się na:

  • Szeroki asortyment (1-100 tys. typów produktów),
  • Ograniczony asortyment (<1000 typów produktów),
  • Wąski asortyment (<200 typów produktów.),

Przyczyny zwiększenia asortymentu

Zwiększenie asortymentu odbywa się z kilku powodów, w tym:

  • Rozwiązywanie celów marketingowych: firma przechodzi na większe detaliczne segmenty itp.
  • Działalność hurtowa przy danym asortymencie jest nieopłacalna.
  • Niektóre produkty z asortymentu podstawowego powinny mieć komplementarne produkty.

Planowanie asortymentu produktów

Głównymi elementami planowania asortymentu produktów są:

  • Określenie obecnych i potencjalnych potrzeb klientów, analizy sposobów wykorzystania odpowiednich produktów, a także zachowania nabywców (konsumentów) w tym segmencie rynku;
  • Ocena produktów konkurencyjnych,
  • Analiza konsumenckich ocen co do jakości produktów, które są produkowane, czyli zgodność produktów z potrzebami nabywców (konsumentów) pod względem zdolności do zaspokojenia konkretnych potrzeb,
  • Określenie, które produkty powinny znajdować się w asortymencie i które produkty powinny być wyłączone, z powodu niewystarczającej rentowności, starzenia się, zmniejszenia konkurencyjność, itp;
  • Rozpatrywanie wniosków dotyczących odkrywania nowych produktów, poprawy istniejących produktów, a także nowych metod i zakresu zastosowania towarów wyprodukowanych,
  • Przygotowywanie rekomendacji dotyczących sprzedaży produktów, w tym: harmonogram wprowadzania na rynek nowych lub ulepszonych towarów, plany marketingowe,
  • Opracowanie szczegółowych propozycji dla producentów co do jakości, rozmiaru, nazwy, ceny, opakowania nowych produktów, zgodnie z wynikami testów, próbnych sprzedaży,

Bibliografia


Autor: Szymon Ogrodnik, Nazariy Gakh