Światowa Organizacja Turystyki
Światowa Organizacja Turystyki jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca organizacja międzynarodowa w dziedzinie turystyki. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje przywództwo i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. Organizacja zachęca do wdrożenia Globalnego Kodeksu Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.
Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących sektor prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne[1]
Według J.Maciąg "UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego".[2]
TL;DR
Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.
Zadania
- Generowanie wiedzy o rynku
- Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
- Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
- Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie[3]
Rodzaje turystyki według UNWTO
- Turystyka krajowa - podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
- Turystyka wyjazdowa - podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
- Turystykę przyjazdową - przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.
W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:
- Turystykę wewnątrzkrajową - obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
- Turystykę międzynarodową - obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
- Turystykę narodową - na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa[4]
Priorytety i cele Organizacji
- Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej: propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz potrzeba stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
- Poprawa konkurencyjności turystyki: poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, rozwój zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak planowanie polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, marketing i promocja, opracowywanie produktów oraz zarządzanie ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi.
- Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki: Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują zasoby środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
- Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju: maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w program rozwoju.
- Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału: kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy[5]
- Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy
- Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów: Współpraca z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
- Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.[6]
Światowa Organizacja Turystyki — artykuły polecane |
Turystyka zrównoważona — Polityka spójności — Konsumpcja zrównoważona — Cele zrównoważonego rozwoju — Małopolska Organizacja Turystyczna — Marketing terytorialny — Polityka innowacyjna — Miasto przyszłości — Interreg |
Przypisy
Bibliografia
- Maciąg J. (2015), Jakość sieciowego produktu turystycznego - definiowanie, wymiary i cechy jakości, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 215
- Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
- Strona internetowa: UNWTO World Tourism Organization
- Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010), Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie, Acta Scientiarum Polonorum
Autor: Aleksandra Kotapka