Bariery w zarządzaniu projektem
Bariery w zarządzaniu projektem |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie projektami spełnia coraz ważniejszą funkcję w organizacji, co istotne projekty występują we wszystkich dziedzinach aktywności: od administracji i gospodarki, aż po kulturę i sport[1]. Co za tym idzie, stają się coraz bardziej skomplikowane, oraz powstaje coraz więcej barier, które utrudniają przebieg zarządzania projektami i realizację celu. Nie istnieje złoty środek na uniknięcie wszystkich barier, znajomość ich może jednak wspomóc zarządzanie projektem i przygotowanie się na nie. Aby lepiej zrozumieć kwestię barier w projekcie, początkowo opisany zostanie zakres projektu.
TL;DR
Zarządzanie projektami jest coraz ważniejsze w organizacjach, a projekty stają się coraz bardziej skomplikowane. Istnieje wiele barier, które utrudniają zarządzanie projektami, w tym bariery związane z czynnikiem ludzkim, takie jak różnice kulturowe i komunikacyjne, oraz bariery techniczne, ekonomiczne i organizacyjne. Kluczowe jest poznanie tych barier i zastosowanie odpowiednich metod zapobiegania. Warto również opracować dokładny plan projektu i monitorować jego realizację. Przy odpowiednim zarządzaniu i zaangażowaniu zespołu, bariery nie muszą negatywnie wpływać na sukces projektu.
Trójkąt ograniczeń projektu
Zakres konkretnego projektu wyznaczają:
- Rezultaty,
- Termin,
- Koszt projektu.
Można dostrzec, że istnieją silne powiązania pomiędzy tymi czynnikami, a co za tym idzie, literatura przedmiotu ukazuje pojęcie trójkąt ograniczeń projektu
. Pojęcie te ukazuje ramy, w których projekt musi być realizowany[2]. Bariery w projektach często wiążą się z przeciwnościami losu lub przekraczaniem danego zakresu.
Podział barier w projektach
Istnieje wiele potencjalnych barier w projektach. Jedne są bardziej zależne od osób działających w projekcie i łatwiej im zapobiec, a inne są mniej widoczne i przewidywalne. Bariery można podzielić na takie, w których istotną rolę gra czynnik ludzki oraz takie, w których nie ma on znaczenia.
Bariery z ludzkim czynnikiem:
- Bariery kulturowe,
- Bariery komunikacyjne,
- Bariery pokoleniowe,
- Bariery w wykorzystaniu wiedzy projektowej w organizacjach.
Pozostałe bariery:
- Bariery techniczne,
- Bariery ekonomiczne,
- Bariery organizacyjne.
Bariera | Opis | Metody zapobiegania |
---|---|---|
Kulturowa | Występująca w projektach multikulturowych, gdzie zespół projektowy składa się z członków wielu narodowości. Może pojawić się bariera językowa lub odmienne standardy pracy u członków zespołu co znacznie wpłynie na atmosferę, a co za tym idzie pracę w danym projekcie. |
|
Komunikacyjna | Może wystąpić w każdym projekcie, gdzie członkowie tworzący projekt nie komunikują się ze sobą i nie słuchają się nawzajem. Może mieć bardzo poważne skutki i wpływać na opóźnienia w projekcie. |
|
Pokoleniowa | Pojawiająca się w projektach, w których działają osoby z różnych grup wiekowych, każde pokolenie charakteryzuje się innym podejściem do pracy, metodami komunikacji, co więcej różne grupy wiekowe mają odmienne doświadczenia. W zespole takim, bardzo ważna jest komunikacja i akceptowanie różnic. |
|
Wykorzystania wiedzy | Może wynikać z tzw. organizacyjnej ślepoty, czyli działania na utartych schematach i rutynie. Występuje również w przypadku braku komunikacji między współpracownikami i braku wymiany doświadczeń, wykorzystanie wiedzy blokuje również podejście "złe, bo nie nasze", gdyż zamykamy się na konkurencję i na to, czego możemy się od nich nauczyć. Co istotne może być ona spowodowana brakiem wsparcia przełożonych i brakiem motyywacji do pracy[3]. |
|
Techniczna | Związana z koniecznością zastosowania konkretnych (z reguły nowych) rozwiązań, w aspekcie sprzętowym oraz programowym. Występuje często w projektach informatycznych i takich o konieczności stosowania zaawansowanych narzędzi technicznych lub oprogramowań[4]. |
|
Ekonomiczna | Jedna z najczęściej występujących barier. Związana jest ze środkami finansowymi. Z reguły one powodują rezygnacje z niektórych działań, których podjęcie byłoby kluczowe w zarządzaniu projektem. Zaniechanie pewnych działań związany z redukcją kosztów może wpłynąć w dużej mierze negatywnie na cały projekt. |
|
Organizacyjna | Związana z problemami w przystosowaniu struktury organizacyjnej firmy oraz procedur działania do działalności projektowej. Bariery w podejściu projektowym w organizacji mogą powodować brak lub niespójne wsparcie kierownictwa najwyższego szczebla i przekonanie, iż podejście projektowe nie jest potrzebne. |
|
Analizując temat barier w zarządzaniu można z łatwością zauważyć, że wiele z nich jest związana z czynnikiem ludzkim. Są to bariery, które często przy przemyślanym doborze osób do projektu mogą być znacznie zmniejszone. Co za tym idzie na koordynatorze projektu i zarządzie firmy spoczywa duża odpowiedzialność. W dużej mierze od nich zależy sukces projektu.
Istnieją oczywiście bariery, które nie są związane z czynnikiem ludzkim, są one:
- mniej przewidywalne,
- mniej zależne od człowieka.
Warto jednak zauważyć, że istnieją sposoby pokonywania każdej z barier. Jednym z najbardziej uniwersalnych jest dokładne opracowanie planu projektu ze skrupulatnym rozpisaniem buddżetu i kontrola realizacji planu.
Na koniec warto jednak wspomnieć, iż bariery w projektach, przy dobrym zarządznaiu i zaangażowaniu zespołu nawet gdy się pojawią mogą nie wpłynąć negatywnie na finalny sukces projektu. Dla sprawnego przełamywania barier istotne jest pozytywne podejście do realizacji projektów w organizacji i przychylność przełożonych.
Przypisy
Bibliografia
- Bukłaha E., Juchniewicz M. (2019), Kluczowe Wyzwania I Bariery Oraz Trendy W Zarządzaniu Projektami Z Punktu Widzenia Projektów Realizowanych W Polsce]], "Przegląd organizacji", nr 3
- Czerwonka M. (red.) (2014), "Wkład nauk ekonomicznych w rozwój gospodarki opartej na wiedzy", Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
- Liebert F., Trzeciak F. (2016), Bariery Realizowania Projektów Rozwoju Nowychproduktów W Mśp - Część Teoretyczna]], "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", Nr kol. 1963
- Parys T. (2021), "Bariery wdrożeniowe systemu zintegrowanego klasy ERP i ich postrzeganie przez użytkowników", Wydział Zarządzania - Uniwersytet Warszawski
- Skalik J., Strzelczyk A. (2021) Kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami informatycznymi
- Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), Współczesne trendy w zarządzaniu projektami], Mfiles.pl, Kraków
- Spałek S. (2004), Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
- Trocki M. (2012), Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Pola Ligaj
.