Role kierownicze

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:06, 13 paź 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Dodanie MetaData Description)
Role kierownicze
Polecane artykuły


Kierowanie (zarządzanie) to "praktyka świadomego i ustawicznego kształtowania organizacji. Wszystkie organizacje mają ludzi odpowiedzialnych za pomaganie im w osiąganiu celów. Ludzi tych nazywa się kierownikami.” [J.A.F. Stoner i in., 2001, s. 20]

Proces zarządzania składa się z czterech podstawowych funkcji:

Kierownik, menedżer (ang. manager) to osoba odpowiedzialna za takie kierowanie działaniami, które prowadzą do sprawnego i skutecznego osiągnięcia wyznaczonych celów organizacji. [J.A.F. Stoner i in., 2001, s. 20]

Jest to osoba, która odpowiada przede wszystkim za realizację procesu zarządzania, a dokładniej jest to ktoś, kto planuje, podejmuje decyzje, organizuje, kieruje i kontroluje zasoby ludzkie, finansowe, rzeczowe oraz informacyjne. [R. Griffin, 2001, s. 8]

Menedżerowie muszą być nader wszechstronni. Oczekuje się od nich nie tylko posiadania wiedzy merytorycznej oraz kompetencji i doświadczenia, ale również umiejętności pilotowania ludźmi oraz rozdysponowywania zadań.

TL;DR

Kierowanie to praktyka kształtowania organizacji. Proces zarządzania składa się z planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania. Menedżerowie mają wiele ról, takich jak reprezentant, przywódca, łącznik, rzecznik, propagator, obserwator, przedsiębiorca, przeciwdziałający zakłóceniom, dysponent zasobów i negocjator. Dobry menedżer musi być wszechstronny i elastyczny, a także stale się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności.

Podział ról kierowniczych według Mintzberga

{{#ev:youtube|3v3WCiaSypg|480|right|Role w zespołach projektowych (Sławomir Wawak)|frame}} Obserwacje nad działalnością grup dyrektorów naczelnych oraz prowadzonych przez nich codziennych czynności, doprowadziły Henriego Mintzberga do wniosku, że menedżerowie odgrywają dziesięć odmiennych ról. Role te przyporządkował do trzech kategorii: interpersonalnej, informacyjnej i decyzyjnej. Swoje myśli rozwija szerzej w książce "The Nature of Managerial Work” (Istota pracy kierowniczej). [R. Griffin, 2001, s. 17]

Role interpersonalne

Są zorganizowane wokół kontaktów z ludźmi. Wkomponowane w nie są:

  • rola reprezentanta – obejmuje na ogół działania bardziej ceremonialne i symboliczne niż merytoryczne. Występuje jako symbol firmy w stosunkach z otoczeniem, reprezentuje firmę na konferencjach krajowych i międzynarodowych, bierze udział w spotkaniach publicznych.
  • rola przywódcy – realizuje cele firmy poprzez określony typ motywacji stosowany wobec pracowników. Szkoli, przewodzi grupie, personelowi firmy, kieruje, motywuje i ocenia pracowników.
  • rola łącznika (pośrednika) – koordynuje działania międzyludzkie, międzygrupowe, międzynarodowe. Utrzymuje stosunki między firmą, a otoczeniem, od którego zależy jej funkcjonowanie, reklamuje i propaguje swoją firmę w celu pozyskania klientów bądź umów.

Role informacyjne

Wynikają w sposób naturalny z opisanych wyżej ról interpersonalnych. Role te skupiają się przede wszystkim na zbieraniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji. Wśród nich można wyróżnić:

  • rolę rzecznika – reprezentuje interesy organizacji, przedstawia określone zagadnienia i problemy przed osobami z zewnątrz. Rozmawia z profesjonalistami i grupami zawodowymi, reprezentując określoną dziedzinę wiedzy.
  • rolę propagatora – przekazuje odpowiednie informacje swoim podwładnym w celu umożliwienia im realizacji zadań. Przedstawia współpracownikom plan działania, opracowuje i wysyła raporty, periodyki oraz listy.
  • rolę obserwatora (eksperta, specjalisty) – aktywnie poszukuje danych zawiązanych z funkcjonowaniem firmy, rejestruje i analizuje informacje pochodzące z wewnątrz jak i z zewnątrz organizacji. Czyta fachowe czasopisma związane ze specyfiką firmy, uczestniczy w podróżach służbowych.

Role decyzyjne

Polegają w szczególności na podejmowaniu przez menedżerów decyzji w oparciu o zgromadzone informacje. Wśród nich wyróżniamy:

  • rolę przedsiębiorcy – dobrowolnie inicjuje zmiany, wykorzystuje wszelkie szanse dla rozwoju organizacji. Opracowuje nowe pomysły innowacyjne.
  • rolę przeciwdziałającego zakłóceniom – likwiduje zakłócenia oraz konflikty, które mogą pojawić się w organizacji. Zajmuje się takimi sprawami jak strajki, naruszenia praw autorskich itp.
  • rolę dysponenta zasobów – podejmuje decyzje o sposobie dystrybucji zasobów. Dokonuje przeglądów i rewizji wniosków budżetowych.
  • rolę negocjatora – prowadzi negocjacje z innymi grupami lub organizacjami jako przedstawiciel przedsiębiorstwa. Może zarówno negocjować umowę z kontrahentem jak również działać jako mediator w sporach między podwładnymi.

Dobry menedżer powinien charakteryzować się umiejętnością odgrywania wielu ról równocześnie oraz działać w zależności od okoliczności. Aby sprostać wszystkim wymaganiom oraz napotkanym problemom, współczesny kierownik jest zobowiązany do ciągłego rozwoju oraz zdobywania coraz to nowych umiejętności.

Bibliografia

  • Gilbert Daniel R., Stoner James A.F., Freeman Edward R., (2001) Kierowanie, PWE, Warszawa
  • Griffin Ricky W., (2012), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa
  • Szeloch M., (2003), Podstawy organizacji i zarządzania, Wrocław
  • Ziemkiewicz-Gawlik I., Marczyk M., (2014), Rola menedżera w nowoczesnej organizacji Przegląd Naukowo-Metodyczny, Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 1, s. 177-187

Autor: Anna Czarnecka