Teoria opcji realnych
Z Encyklopedia Zarządzania
Teoria opcji realnych |
---|
Polecane artykuły |
Teoria opcji realnych - elementem budowy przedsiębiorstwa jest bezpieczeństwo zwrotu z kapitału. Założeniem teorii jest minimalizacja kosztów gwarancji realizacji zwrotu z kapitału.
- Zgodnie z teorią przedsiębiorstwo jest to instytucja i organizacja zabezpieczająca projekty inwestycyjne, których rentowność rynkowa założona w projektach DCF(discounted cash flow) rzadko jest osiągana w praktyce. Wówczas konieczny jest podmiot, który będzie elastycznie reagować i dokonywać koniecznych korekt w projekcie, czego nie jest w stanie dokonywać rynek. Celem przedsiębiorstwa jest utrzymywanie wysokiej rentowości, dla której rynek jest zagrożeniem.
- Otoczeniem przedsiębiorstwa jest jego biznesplan. Jeżeli biznesplan musi ulec zmianie na skutek działań konkurencji lub szoków podażowych i popytowych, to przedsiębiorstwo dokonuje zmian w swojej działalności.
- Przedsiębiorstwa zastępują rynki terminowe w gospodarce. Słaby rozwój tych rynków jest jedną z największych słabości gospodarki rynkowej i dlatego istnienie przedsiębiorstw w gospodarce jest bardzo korzystne.
- Kluczową role w przedsiębiorstwie odgrywa menadżer. Właściciel coraz bardziej przypomina gracza giełdowego. To jego pieniądze są inwestowane w profesjonalnych strategiach finansowych. Jeżeli nie jest zadowolony z wyników finansowych, może przede wszystkim sprzedać udziały w firmie i poszukać korzystniejszych lokat. Menadżerowie powinni realizować oczekiwaną rentowność właścicieli.
- Przedsiębiorstwo zakłada się nie będąc pewnym DCF, realizując biznes plan, ale liczy się to, że potrafi się korygować straty w biegu, posiadając przedsiębiorstwo jako swoisty portfel opcji.
- Zarządzanie przedsiębiorstwem. Zarówno struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, jak i struktura jego aktywów muszą być bardzo elastyczne. Musi być ubezpieczone na nieuchronne zmiany warunków, według których był przygotowany biznesplan.
- Z makroekonomicznego punktu widzenia, przedsiębiorstwo reaguje na długookresową stopę procentową, która zmienia warunki DCF. Teoria wspiera racjonalne oczekiwania podmiotów, dając im zdolność pokonywania niepewności przyszłości.
- Przedsiębiorstwo ogrywa kluczową role we wzroście i rozwoju gospodarczym, ponieważ stanowi "ubezpieczenie" przed długookresową niepewnością realizacji dużych, długookresowych inwestycji.
Główni przedstawiciele teorii
- McGrath (1997, 1999)
- Trigeogis (1996)
- Dixit, Pindyck (1997)
- Folta (1998)
- Andersen (2001)
- Arora, Fosfuri, Gambardella (2001)
- Miller (2002)
Przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnione przez teorie
- Apple
- Motorola
- Enea
- Philips Lighting Poland S.A.
Bibliografia
- Adam Noga, Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009 r.
- Tomasz Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002 r.
Autor: Piotr Włodarski