Zasoby wiedzy
Z Encyklopedia Zarządzania
Zasoby wiedzy |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie zasobami wiedzy związane jest z realizacją funkcji identyfikacji, gromadzenia, analizy, udostępniania.
Wyróżnić można dwie kategorie zasobów wiedzy: zasoby jawne oraz zasoby ukryte.
Zasoby jawne
Przykładem jawnych (namacalnych, explicit) zasobów wiedzy mogą być:
- dokumentacja przedsiębiorstwa,
- procedury organizacyjne i administracyjne,
- informacje o rynku i konkurencji,
- historia działalności (sprzedaży, produkcji, finansów),
- patenty i wyniki prac badawczo-rozwojowych,
- analizy, raporty i zestawienia, itp.
Zasoby ukryte
Do ukrytych (nienamacalnych, tacit) zasobów wiedzy należą natomiast:
- umiejętności, doświadczenie,
- indywidualna wiedza człowieka,
- wiedza pracowników na temat procesów organizacyjnych,
- wiedza pracowników na temat realizowanych projektów i współpracy grup projektowych,
- nieutrwalone w materialnej formie informacje o firmie, konkurencji, rynku, itp.
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak