Tożsamość
Tożsamość |
---|
Polecane artykuły |
Tożsamość jest związana ze świadomością i utożsamianiem się z elementami rzeczywistości społecznej oraz stanowi określoną wizję jednostki samej siebie która w dłuższej perspektywie dąży do stworzenia spójnego obrazu samej siebie. Tożsamość może występować w relacji do samego siebie lub w stosunku do innych ludzi. Istotnym elementem każdej tożsamości jest poczucie świadomości że coś łączy jednostkę w danej zbiorowości. (Tożsamość Ekonomiczna Górnoślązaków, Grzegorz Węgrzyn, Katowice 2017 s.8-10)
Rodzaje tożsamości
- Tożsamość społeczna określa człowieka który utożsamia się z różnymi grupami społecznymi. W skład tożsamości społecznej wchodzą takie elementy jak tożsamość : narodowa, etniczna, kulturowa, historyczna, religijna czy też ekonomiczna.
(Tożsamość Ekonomiczna Górnoślązaków, Grzegorz Węgrzyn, Katowice 2017 s.8-10)
- Tożsamość terytorialna (indywidualna) to emocjonalna ocena i umysłowa reprezentacja danego obszaru z którym człowiek się identyfikuje i postrzega jako własną część.
- Tożsamość terytorialna (zbiorowa) to poczucie więzi człowieka z innymi ludźmi którzy zamieszkują ten sam obszar.
- Tożsamość miasta to stosunek jaki zachodzi pomiędzy miastem a każdym przedmiotem jako równość i identyczność. Podkreśla cechy które odróżniają miasto od innych oraz wskazuje cechy charakterystyczne dla miasta stanowiące o jego istocie. Wzmacnianie tej tożsamości przyczynia się w znacznym stopniu do integracji miasta co skutecznie wpływa na poprawę wizerunku miasta i podejmowanie działań miejskich.
(EkoMiasto#Społeczeństwo, Agnieszka Rzeńca, Aleksandra Nowakowska, Zbigniew Przygodzki, Łódź 2016 s.77-86)
- Tożsamość firmy wyraża własny obraz jaki dane przedsiębiorstwo chce przedstawić na rynek a także do otoczenia społecznego oraz ekonomicznego w procesie komunikacji. Dlatego najprościej ujmując tożsamość określa daną firmę czy też organizację, kim chce być i w jakim kierunku chce podążać. Tożsamość przedsiębiorstwa składa się z trzech podstawowych elementów : postawa, zachowanie, identyfikacja wizualna
(Komunikacja Marketingowa, Modele, struktury, formy przekazu, Jan W.Wiktor, Warszawa 2013 s.303)
- Tożsamość to także pojęcie z dziedziny nauk matematycznych oznaczające taką zależność między zmiennymi, która jest zachowana dla wszystkich wartości zmiennych[1].
Przykłady praktyczne
Aby lepiej zrozumieć istotę podanej wyżej definicji, poniżej podane zostały przykłady na tożsamość[2]:
W przypadku tożsamości, niezależnie od tego jakie wartości podstawione zostaną w miejsce zmiennych, obydwa wyrażenia algebraiczne będą zawsze sobie równe[3]. Świadczy o tym użycie znaku (równa się tożsamościowo), który oznacza iż obie strony tj. lewa i prawa są sobie równe. Ta właśnie cecha odróżnia tożsamość od równania, które jest spełnione tylko dla niektórych wartości zmiennych.
Przypisy
- ↑ Hal R. Varian, Mikroekonomia..., str. 646
- ↑ Hal R. Varian, Mikroekonomia..., str. 646
- ↑ Bronsztejn I.N., Siemiendiajew K.A., Matematyka..., str. 155
Bibliografia
- Bronsztejn I.N., Siemiendiajew K.A., (2004) Matematyka. Poradnik encyklopedyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa , wyd. 20
- Małyszko J., Węckowski D. (2017) Profilowanie Użytkowników z Wykorzystaniem Tożsamości Źródeł Informarcyjnych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Informatyki i Gospodarki Elektronicznej, nr. 12
- Markowska-Manista U., (2016) Miejsce a tożsamość w edukacji polonijnej w Gruzji Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Pedagogika Społeczna nr.3
- Morawiec N. (2015) Myszków – historia/pamięć – tożsamość. Samorząd lokalny a polityka historyczna. "Zeszyty Myszkowskie" nr 2
- Rzeńca A. Nowakowska A. Przygodzki Z. (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo, zrównoważony,inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź s.77-86
- Węgrzyn G. (2017) Tożsamość Ekonomiczna Górnoślązaków, Katowice 2017 Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach s.8-10
- Wiktor J.W (2013) Komunikacja marketingowa, Modele, struktury, formy przekazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa s.303
- Varian Hal R., (1997) Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wyd. 2
Autor: Mateusz Gałaś, Przemek Gruchacz