Rodzaje usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 101: | Linia 101: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaziak B. (2014), ''Podstawy turystyki'', WSiP, Warszawa | * Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaziak B. (2014), ''Podstawy turystyki'', WSiP, Warszawa | ||
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2010), ''Produkt Turystyczny'', PWE, Warszawa | * Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2010), ''Produkt Turystyczny'', PWE, Warszawa | ||
Linia 108: | Linia 107: | ||
* Walas B., Kruczek Z. (2013), ''Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing'', WSiP, Warszawa | * Walas B., Kruczek Z. (2013), ''Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing'', WSiP, Warszawa | ||
* Zawadzka L., Zieliński G. (2013), ''Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych'', Zarządzanie i Finanse, 11(4/2) | * Zawadzka L., Zieliński G. (2013), ''Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych'', Zarządzanie i Finanse, 11(4/2) | ||
* ŻŻXXXX Fijałkowski D.(2003).''[https://www.spg.apsl.edu.pl/baza/wydawn/spg01/fijalkowski.pdf Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka]'', Słupskie Prace Geograficzne 1 | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 19:11, 16 sty 2024
Omawiając usługi turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów. Zagospodarowanie turystyczne stanowi:
- baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, infrastruktura drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
- baza noclegowa - to wszystkie obiekty umożliwiające turystom skorzystanie z noclegu.Należą do nich: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pola biwakowe.
- baza żywieniowa - są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie.
- baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie.
TL;DR
Artykuł omawia usługi turystyczne, infrastrukturę turystyczną oraz trzy główne rodzaje turystyki: krajową, przyjazdową i wyjazdową. Opisuje także różne rodzaje usług turystycznych, takie jak transportowe, noclegowe, informacyjne, gastronomiczne, organizatorskie, przewodnickie, pilotażu, rekreacyjne i sportowe, ubezpieczeniowe, kulturalno-rozrywkowe, infrastruktury lokalnej i handlowe. Podkreśla znaczenie jakości świadczonych usług dla zadowolenia turystów.
Trzy główne rodzaje turystyki
Według kryterium Światowej Organizacji Turystyki (WTO) wyróżniamy:
- turystykę krajową - podróże mieszkańców po własnym kraju
- turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
- turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę
Te z kolei dzielimy na:
- turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa) - podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
- turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa) - podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
- turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa) - podróże do kraju osób
z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju
Usługi turystyczne
To czynności, które mają na celu zaspokojenie materialnych i niematerialnych potrzeb turystycznych ludzi.Na rynku turystycznym można zobaczyć bardzo obszerne usługi świadczone turystom, które są dostosowane do ich potrzeb i wymagań. Posiadają one specyficzne cechy:
Usługi te są komplementarne, czyli wzajemnie od siebie zależne.Wspólnie zaspokajają popyt turystyczny.
- mają powiązanie z walorami turystycznymi,
- są substytucyjne,
- mają abstrakcyjny charakter co znaczy, że nie można przed zakupem ich sprawdzić i ocenić,
- konsumowane są w chwili wytworzenia, usługa turystyczna nie może zatem być zmagazynowana,
- ruch turystyczny jest obsługiwany przez samodzielne podmioty,
- są sezonowe co oznacza, że popyt na usługi turystyczne jest zróżnicowany pod względem czasowym, przestrzennym i rodzajowym,
- spełniają funkcje społeczne, ponieważ kształtują wolny czas ludzi uczestniczących w ruchu turystycznym,
- mają charakter rynkowy,
- cechuje ich rynek nabywcy.
Rodzaje usług turystycznych
Transportowe - jest to jedna z podstawowych usług turystycznych.O wyborze środka transportu decyduję m.in. budżet i cel podróży. Usługi te obejmują transport:
- samochodowy i autokarowy - jest to najwygodniejsza forma transportu ze względu na swobodę poruszania oraz niezależność.Wybierają ją ludzie, którzy indywidualnie chcą zarządzać swoim czasem i z łatwością docierać tam, gdzie nie mogą przedostać się inne środki transportu.
- kolejowy - cieszy się dużą popularnością, ze względu na atrakcyjne ceny biletów, często stosowane zniżki, bezpieczeństwo oraz komfort podróży, który jest zapewniany przez wagony sypialne, usługi gastronomiczne, klimatyzację oraz łączność z internetem.
- lotniczy - jest to często wybierana forma transportu ze względu na szybkość dotarcia do miejsca docelowego oraz atrakcyjne ceny biletów. Transport lotniczy również na pokładzie zapewnia usługi gastronomiczne i komfortowy przelot pasażerów.
- żeglugi pasażerskiej-cieszy się coraz większą popularnością, głównie w czasie urlopu. W ten sposób swój wypoczynek spędza coraz więcej turystów.
Noclegowe - należą również do grupy podstawowej usług turystycznych. Są związane z zapewnieniem turyście noclegu na określony czas podczas pobytu poza stałym miejscem zamieszkania. Obiekty noclegowe to:
- hotele
- motele
- kempingi
- domy wycieczkowe
- pensjonaty
- pola biwakowe
- schroniska
- schroniska młodzieżowe
Informacyjne - są świadczone przez punkty informacji turystycznej, które pomagają turystą dostarczając im dokładnej informacji o danym miejscu.
Gastronomiczne - wyróżniamy tu:
- punkty gastronomiczne (pijalnie, bufety, lodziarnie),
- zakłady żywieniowe (restauracje, bary, bistra, jadłodajnie),
- zakłady uzupełniające (kawiarnie, herbaciarnie, cukiernie, winiarnie, oraz piwiarnie),
Organizatorskie.
Pośrednictwa i organizacji Usługi pośrednictwa i organizacji świadczą nam:
- sprzedaż oraz rezerwację noclegów,
- sprzedaż oraz rezerwację biletów środków transportu,
- sprzedaż usług gastronomicznych,
- sprzedaż usług wypoczynkowych i ubezpieczeniowych,
Skorzystanie z usług świadczonych przez biuro podróży daje nam psychiczny komfort, że wszystko zostało prawidłowo zarezerwowane i dopilnowane.
Przewodnickie - to oprowadzanie turystów po danym obszarze lub obiekcie i udzielanie dokładnej informacji oraz przekazywanie wiedzy.Są trzy rodzaje przewodników w zależności od terenu:
- miejski
- górski
- terenowy
Pilotażu - usługa ta jest pełniona przez pilota wycieczki, który sprawuję opiekę nad grupą podczas trwania całej imprezy turystycznej.
Rekreacyjne i sportowe - są to miejsca, pozwalające turyście na odpoczynek, relaks i regenerację sił.Często są jedyną atrakcją i celem uczestników ruchu turystycznego.
Ubezpieczeniowe - jest to bardzo ważna usługa zapewniająca formę zabezpieczenia w przypadku choroby lub nagłego wypadu. Każde biuro podróży organizujące wycieczkę poza granicą kraju jest zobowiązane zapewnić wszystkim uczestnikom dwa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i kosztów leczenia (KL). Ważne jest również aby turysta wyjeżdżając poza granicę swojego kraju zapewnił sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Kulturalno-rozrywkowe i atrakcje turystyczne - należą do nich m.in. galeria, kino, teatr, muzeum.
Infrastruktury lokalnej - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.
Handlowe - to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego
Dla każdego turysty bardzo ważna jest jakość świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa gwarancja, że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.
Rodzaje usług turystycznych — artykuły polecane |
Schronisko — Turystyka morska — Infrastruktura rekreacyjna — Gospodarka turystyczna — Turystyka medyczna — Przedsiębiorstwo turystyczne — Centrum handlowe — Przemysł turystyczny — Centrum konferencyjne — Randomizacja |
Bibliografia
- Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaziak B. (2014), Podstawy turystyki, WSiP, Warszawa
- Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2010), Produkt Turystyczny, PWE, Warszawa
- Meyer B. (red.) (2004), Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- Seweryn R. (2005), Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 697
- Walas B., Kruczek Z. (2013), Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing, WSiP, Warszawa
- Zawadzka L., Zieliński G. (2013), Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych, Zarządzanie i Finanse, 11(4/2)
- ŻŻXXXX Fijałkowski D.(2003).Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka, Słupskie Prace Geograficzne 1
Autor: Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak