Platforma zakupowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 67: Linia 67:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Grzybowska K. (2011).''Strategie zakupowe'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 105
* Grzybowska K. (2011), ''Strategie zakupowe'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* Hardaś Ł. (2014). ''Zarządzanie zakupami'', OpenNexus, Poznań, s. 100
* Hardaś Ł. (2014). ''Zarządzanie zakupami'', OpenNexus, Poznań, s. 100
* Mamcarz P. (2008). ''[https://www.web.gov.pl/g2/big/2009_03/1f729ef791c527eef465eaeab75a770d.pdf Rynek elektronicznych systemów B2B]'', Polska Agencja Rozwoju Przesiębiorczości, s. 7
* Mamcarz P. (2008). ''[https://www.web.gov.pl/g2/big/2009_03/1f729ef791c527eef465eaeab75a770d.pdf Rynek elektronicznych systemów B2B]'', Polska Agencja Rozwoju Przesiębiorczości, s. 7

Wersja z 00:43, 16 lis 2023

Platforma zakupowa
Polecane artykuły

Platforma zakupowa jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie aplikacji bądź portalu internetowego, które ma na celu wparcie procesów zakupu-sprzedaży dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie (Ł. Hardaś 2014, s. 100).

Za pomocą jednego narzędzia, jakim jest jest ww. platforma, pracownik działu zakupów jest w stanie uzyskać informacje na temat interesujących go dóbr i usług, składać zapytania ofertowe, porównywać oferty, ustalać i negocjować warunki handlowe, warunki dostaw, warunki płatności czy też cenę zakupu. Wreszcie jest też w stanie dokonywać samych zakupów, a więc zawierać wiążące transakcje handlowe, dokonywać rozliczeń i płatności online, analizować dostępność towarów, dotychczasowe zakupy czy też historię współpracy z danym dostawcą. W konsekwencji prowadzi to do swego rodzaju automatyzacji i uproszczenia całego procesu zakupowego, czego bezpośrednim skutkiem jest również znaczące obniżenie kosztu jego realizacji (K. Grzybowska 2011, s. 105).

TL;DR

Platforma zakupowa to narzędzie elektroniczne, które wspiera procesy zakupu-sprzedaży w firmach. Dostęp do informacji, porównywanie ofert, negocjacje, zakupy i płatności online - wszystko to może być wykonane za pomocą platformy zakupowej. Istnieją różne rodzaje platform zakupowych, takie jak e-shop, e-mall, e-procurement i e-auction. Korzyści to łatwość obsługi, grupowe zakupy, dostęp do bazy danych dostawców, lepsze negocjacje i oszczędności. Wady to brak konkurencyjności, pogorszenie relacji z dostawcami i brak zaufania. Proces zakupowy na platformie zakupowej obejmuje wiele etapów, takich jak utworzenie zapytania ofertowego, porównywanie ofert i finalizacja transakcji.

Rodzaje platform zakupowych

Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających proces zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105):

  • e-shop oparty na modelu drophipping - najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie sklepu internetowego, który zajmuje się niejako pośredniczeniem pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje zamówienie bezpośrednio do kupującego,
  • e-mall - jest to również sklep internetowy. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie szereg sklepów internetowych. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp,
  • e-procurement - oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać elektronicznego katalogu, który zawiera produkty i usługi pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi właściciel danego katalogu współpracuje.,
  • e-auction - jest to elektroniczny serwis aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy dobro lub usługę, na które kupujący złożył zapotrzebowanie, w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy.

Zalety i wady stosowania platform zakupowych

Stosowanie platform zakupowych niesie za sobą szereg korzyści, zarówno dla działu zakupów danego przedsiębiorstwa, jak również dla dostawców. Niestety, jak w przypadku wielu rozwiązań, tak i platformy zakupowe obarczone są pewnymi wadami. Poniżej zastawiono plusy i minusy zastosowania opisywanego narzędzia.

Korzyści (Ł. Hardaś 2014, s 83):

  • łatwość obsługi platform oraz dostępność do nich (proste, intuicyjne w obsłudze aplikacje),
  • możliwość grupowych zakupów wraz z firmami o podobnym zapotrzebowaniu na dane dobra i usługi, co umożliwia osiągnięcie większych wolumenów zakupionych dóbr i usług, a tym samym daje większe możliwości negocjacyjne,
  • dostęp do uporządkowanej, skatalogowanej i wiarygodnej bazy danych dostawców,
  • wyszukiwanie dostawców za pomocą platformy zakupowej, a nie na własną rękę,
  • rozszerzenie zasięgu dotychczasowych dostawców o rynki międzynarodowe, co umożliwia znalezienie dużo bardziej konkurencyjnych ofert,
  • wzrost oszczędności związanych z poszukiwaniem dostawców,
  • zgromadzenie wielu ofert w jednym miejscu, a co za tym idzie, możliwość ich sprawnego i przejrzystego porównywania, negocjacji z kilkoma dostawcami jednocześnie itp,
  • większa konkurencyjność ofert, a więc możliwość ewentualnych oszczędności wynikających z wyboru korzystniejszych cen oraz bardziej atrakcyjnych warunków handlowych,
  • obniżenie kosztów administracyjnych działu zakupów,
  • usprawnienie, ujednolicenie, uproszczenie, zautomatyzowanie i przyspieszenie całego procesu zakupowego,
  • wykorzystanie platformy zakupowej oraz historii poprzednich zakupów, jako narzędzia do analizy współpracy z poszczególnymi dostawami, analizy nakładów poniesionych na poszczególne zakupy, jak również do mierzenia, wartościowania i oceny jakości pracy poszczególnych kupców, wypracowanych oszczędności itp,

Wady (K. Grzybowska 2011, s. 111):

  • w niektórych przypadkach lub branżach niewystarczająca liczba ofert, dostawców, mała konkurencyjność,
  • możliwość pogorszenia wypracowanych wcześniej relacji biznesowych z danymi dostawcami,
  • brak przywiązania do danych dostawców, relacje oparte tylko na liczbach, brak zaufania na linii kupiec-dostawca, bardzo płytka relacja biznesowa, dająca bardzo małe pole manewru w przypadku ewentualnych reklamacji, problemów z towarem, dostawą, negocjacją ceny itp.,

Etapy procesu zakupowego realizowanego w oparciu o platformę zakupową

Poniżej przestawiono poszczególne etapy zakupu towaru bądź usługi przy wykorzystaniu platformy zakupowej (Ł. Hardaś 2014, s. 83):

  • pojawienie się zapotrzebowania na dane dobro w przedsiębiorstwie,
  • utworzenie zapytania ofertowego do dostawców,
  • umieszczenie go na platformie zakupowej przez kupca,
  • przesłanie przez platformę zakupową zapytania ofertowego od kupca do dostawców,
  • przesłanie przez dostawców oferty realizacja danego kontraktu na platformę zakupową,
  • porównanie ofert otrzymanych od dostawców przez platformę zakupową zgodnie z kryteriami zadanymi przez kupca,
  • wybór konkretnej oferty z ofert wstępie porównanych, przefiltrowanych przez platformę zakupową,
  • ewentualna negocjacja ofert na platformie zakupowej,
  • wybór finalnej oferty,
  • utworzenie zamówienia,
  • dokonanie transakcji,
  • realizacja zamówienia.

Bibliografia

  • Grzybowska K. (2011), Strategie zakupowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Hardaś Ł. (2014). Zarządzanie zakupami, OpenNexus, Poznań, s. 100
  • Mamcarz P. (2008). Rynek elektronicznych systemów B2B, Polska Agencja Rozwoju Przesiębiorczości, s. 7
  • Prałat E. (2017). Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B., "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 52, s. 504


Autor: Grzegorz Żółtek