Turystyka motywacyjna: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 60: | Linia 60: | ||
* Kurek, W. (2007). ''Turystyka''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Kurek, W. (2007). ''Turystyka''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Sikora, J., Wartecka-Ważyńska, A. (2010). ''Turystyka motywacyjna instrumentem zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie''. Polish Journal of Sport and Tourism, Vol. 17, No. 2, 79-86 | * Sikora, J., Wartecka-Ważyńska, A. (2010). ''Turystyka motywacyjna instrumentem zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie''. Polish Journal of Sport and Tourism, Vol. 17, No. 2, 79-86 | ||
* Ziółkowska-Weiss | * Ziółkowska-Weiss K. (2012), ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/download/136/74 Podróże motywacyjne a rozwój przedsiębiorczości w firmie na przykładzie niemieckiej i hiszpańskiej grupy pracowników]'', Przedsiębiorczość - Edukacja, vol 8 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Rodzaje turystyki]] | [[Kategoria:Rodzaje turystyki]] |
Wersja z 00:06, 9 lis 2023
Turystyka motywacyjna |
---|
Polecane artykuły |
Turystyka motywacyjna (Incentive Tourism) - jest odmianą turystyki biznesowej, jednak nie jest związana z wyjazdami w celu wykonywania zajęć wynikających z pracy lub interesów. Nie istnieje wyczerpująca definicja tej formy turystyki. Jedną z najczęściej podawanych jest przygotowana przez Society of Incentive & Travel Executives (SITE), definiująca podróże motywacyjne jako: narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystywania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy, które mogą czasem obejmować aspekty działalności firmy nie związane ze sprzedażą, jak redukcja personelu, lecz zazwyczaj głównym celem jest zwiększenie sprzedaży.
Niektóre rodzaje wyjazdów motywacyjnych w postaci wyjazdów integracyjnych są wykorzystywane także przez pracodawców do celów budowania zespołu, wzmacniania więzi między pracownikami, wyszukiwania wśród nich nieformalnych liderów, ale także tzw. słabych punktów. W takich wyjazdach coraz częściej biorą udział anonimowo specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi oraz psycholodzy. Dlatego specyfiką tej formy turystyki jako formy zarządzania personelem jest pozorna sytuacja swobody uczestników.
TL;DR
Turystyka motywacyjna to forma podróży, w której pracodawcy nagradzają pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki. Ma ona na celu zwiększenie motywacji i lojalności pracowników wobec firmy. Podróże motywacyjne są luksusowe i mają różne formy, takie jak wyjazdy integracyjne, szkoleniowe czy turystyczne. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy odnoszą korzyści z tego rodzaju turystyki.
Cechy
Podróże motywacyjne, nastawione są głównie na nieskrępowaną zabawę i rozrywkę, zazwyczaj są one luksusowe i do atrakcyjnych miejsc, które finansują pracodawcy swoim pracownikom w nagrodę za wygranie współzawodnictwa związanego z pracą, a celem takiego wyjazdu jest wzbudzenie u pracownika entuzjazmu i wdzięczności, a tym samym lojalności w stosunku do firmy. Podróż motywacyjna przypomina tradycyjną turystykę rekreacyjną uprawianą w wolnym czasie.
Podróż motywacyjna łączy potrzeby odpoczynku, aktywności fizycznej, chęci poznania innych ludzi i kultur z pragnieniami podniesienia statusu zawodowego i prestiżu środowiskowego. Decyzje o zakupie i ostatecznym kształcie programu wyjazdu incentive podejmują osoby 1kierujące w firmie działalnością marketingową i zasobami ludzkimi, często są to sami właściciele firm. Wyróżnikiem incentive travel jest wysoka jakość oferowanych usług w trakcie wyjazdu w każdym elemencie programu. Najczęściej są to wyjazdy grupowe, a program jest ustalany specjalnie dla danej imprezy i znacznie odbiega od standardowych wyjazdów turystycznych.
Formy
Podróże motywacyjne mogą mieć charakter typowo wypoczynkowy, poznawczy, przygodowy itp. W zależności od specyfiki kulturowej państw mogą to być:
- krajowe lub zagraniczne podróże motywacyjne o wysokim standardzie, z niepowtarzalnym programem, trwające 3-7 dni,
- długie luksusowe wyjazdy jako nagroda dla najlepszych dystrybutorów, dilerów, hurtowników, bez udziału zwykłych pracowników firmy sponsorującej, za to z udziałem pionu kierowniczego,
- nagrodowe wyjazdy turystyczne dla pracowników do atrakcyjnych miejsc bez zasady wyjątkowości programu,
- wyjazdy szkoleniowo-rozrywkowo-integracyjne z programem budowania zespołu i udziałem psychologa w celu wyłonienia nieformalnych liderów,
- nagrodowe krótkie wyjazdy zagraniczne z udziałem członków rodziny pracownika,
- integracyjne wyjazdy kierowników firm kooperujących z firmą sponsorującą połączone z prezentacją zakładów produkcyjnych, procesu technologicznego w kraju sponsora i programem rekreacyjnym,
- wyjazdy szkoleniowe z elementami rekreacji i zabawy
- luksusowe egzotyczne wyjazdy dla wąskiej grupy osób zarządzających firmą, razem z rodzinami
Korzyści
Z turystyki motywacyjnej osiągają korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Z punktu widzenia pracodawcy podróże motywacyjne:
- ułatwiają komunikację i integrację z kierownictwem przedsiębiorstwa oraz z całą firmą,
- kształtują kulturę firmy i zachodzące w niej stosunki międzyludzkie,
- zwiększają entuzjazm pracowników przed kolejną podróżą motywacyjną,
- kształtują lojalność pracowników wobec firmy, przywiązanie do niej, sprzyjają budowaniu i umacnianiu zespołów pracowniczych,
- motywują do wyjazdu turystycznego innych pracowników, którzy w wyjeździe nie brali udziału,
- wzmacniają pozytywny wizerunek pracodawcy w oczach pracownika.
Z kolei korzyści dla pracownika osiągane z turystyki motywacyjnej to zaspokojenie potrzeb:
- wypoczynku, sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych,
- kulturowych i możliwości poznania obcych kultur,
- społecznych, w tym poznawania innych ludzi oraz ich problemów życiowych,
- osobistych związanych z kształtowaniem własnego statusu i prestiżu społeczno-zawodowego, uznania i akceptacji osobistej,
- tolerancji ze strony rodziny wobec dodatkowej pracy, wysiłku, dodatkowego czasu na pracę
Bibliografia
- Davidson, R. (2003). Turystyka biznesowa. Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa
- Iwan, B. (2014). Turystyka motywacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(13), 11-131
- Kurek, W. (2007). Turystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Sikora, J., Wartecka-Ważyńska, A. (2010). Turystyka motywacyjna instrumentem zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Polish Journal of Sport and Tourism, Vol. 17, No. 2, 79-86
- Ziółkowska-Weiss K. (2012), Podróże motywacyjne a rozwój przedsiębiorczości w firmie na przykładzie niemieckiej i hiszpańskiej grupy pracowników, Przedsiębiorczość - Edukacja, vol 8
Autor: Joanna Opałka, Gabriela Mady