Międzynarodowe Targi Poznańskie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 64: | Linia 64: | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Mykyta Yezhevskyi}} | {{a|Mykyta Yezhevskyi}} | ||
[[Kategoria:Handel zagraniczny]] | [[Kategoria:Handel zagraniczny]] | ||
{{#metamaster:description|Międzynarodowe Targi Poznańskie - największy organizator wydarzeń targowych w Polsce. 80+ imprez branżowych rocznie.}} | {{#metamaster:description|Międzynarodowe Targi Poznańskie - największy organizator wydarzeń targowych w Polsce. 80+ imprez branżowych rocznie.}} |
Wersja z 13:48, 2 lis 2023
Międzynarodowe Targi Poznańskie |
---|
Polecane artykuły |
Grupa Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP) jest największym organizatorem na terenie współczesnej Polski różnych wydarzeń targowych. Obecnie posiadają 55% udziałów w rynku targowym w kraju. Co roku organizują powyżej 80 wydarzeń dla różnych branż, w których bierze udział średnio około 11 tys. wystawców, z czego 2,5 tys. to zagraniczne przedsiębiorstwa. Grupa MTP dysponuje najbardziej rozbudowaną infrastrukturą targową i konferencyjną w Polsce[1].
TL;DR
Międzynarodowe Targi Poznańskie jest największym organizatorem wydarzeń targowych w Polsce. Posiadają największą infrastrukturę targową w kraju. Historia przedsiębiorstwa sięga 1917 roku, a pierwsza edycja targów odbyła się w 1921 roku. Mimo trudności, przedsiębiorstwo przetrwało II Wojnę Światową i stało się jednym z największych organizatorów targów w Europie. Obecnie MTP organizuje niemal 80 wydarzeń rocznie dla ponad 100 branż. Grupa zajmuje 25 miejsce w Europie i 33 miejsce na świecie wśród firm targowych. Posiada również firmę Idea Expo, która zajmuje się budową stoisk i aranżacją przestrzeni. MTP ma duży wpływ na budowanie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.
Historia powstania przedsiębiorstwa
Idea stworzenia instytucji, która będzie się specjalizowała na organizacji targów, zrodziła się jeszcze w 1917 roku wśród aktywnego poznańskiego kupiectwa. Byli to głównie członkowie organizacji zrzeszającej kupców z Wielkopolski oraz Pomorza Gdańskiego. Za wzorzec były wzięte Targi Lipieckie. Nowa instytucja miała nosić charakter międzynarodowy, a targi postanowiono powołać w trzech polskich miastach, pierwszym z których był Poznań.
W dniach od 28 maja do 5 czerwca 1921 r. odbyła się I edycja Targu Poznańskiego. W 1924 r. podpisane zostały umowy z przedsiębiorstwami z Czechosłowacji, Francji, Jugosławii, Łotwy, Niemiec, Rumunii, Szwajcarii i Szwecji, a już w 1927 r. Targi Poznańskie zostały przyjęte do Związku Targów Międzynarodowych.
Intensywny rozwój działalności instytucji w latach 20-tych XX wieku ukoronowała zorganizowana w 1929 r. Powszechna Wystawa Krajowa, która zebrała 4,5 mln zwiedzających. W tym samym roku zaczął się Wielki Kryzys, który miał bardzo negatywny wpływ na gospodarkę całego kraju. Niemniej jednak Targom Poznańskim udało się nie tylko przetrwać w tych trudnych czasach, a również zostać jedną z największych instytucji tego typu w Europie stanem na koniec dwudziestolecia międzywojennego[2].
Przed wybuchem II Wojny Światowej Międzynarodowe Targi Poznańskie zajmowały czwartą pozycję wśród targów w Europie oraz aktywnie rywalizowały za trzecie miejsce z Targami Lipskimi. W rezultacie działań wojennych większa część powierzchni wystawienniczych, należących do przedsiębiorstwa, została zrujnowana, ale nawet biorąc pod uwagę tak duże straty, pierwsza powojenna impreza targowa odbyła się już w 1946 r. Rok później Targi Poznańskie z powrotem stały się imprezą międzynarodową.
W 1954 r., podobnie do innych dużych przedsiębiorstw w kraju, Międzynarodowe Targi Poznańskie zostały upaństwowione. W 1990 r. odbyło się przekształcenie instytucji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z udziałem Skarbu Państwa. Jednocześnie z tym, zawarte zostały porozumienia pomiędzy Skarbem Państwa a miastem Poznań, zgodnie z którymi Skarb Państwa stał się właścicielem 60 % udziałów w spółce, a miasto 40 %[3].
5 października 2015 r. minister Skarbu Państwa Andrzej Czerwiński oraz prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podpisali umowę, w ramach której miasto Poznań otrzymało 100% udziałów w spółce. Od 2018 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie wchodzą w skład nowo powstałej Grupy MTP[4].
Międzynarodowe Targi Poznańskie dzisiaj
Obecnie grupa MTP dysponuje największą na terenie kraju infrastrukturą targową i konferencyjną. Spółka jest właścicielem około 82 tys. m2 hal wystawienniczych i prawie 35 tys. m2 terenu otwartego. W ofercie przedsiębiorstwa są także 16 klimatyzowanych pawilonów o wysokim standardzie i dużej powierzchni. Od 1 stycznia 2018 roku Grupa MTP została operatorem hali sportowo-widowiskowej „Arena”.
Międzynarodowe Targi Poznańskie organizują niemal 80 wydarzeń targowych rocznie dla ponad 100 sektorów gospodarki. W roku 2017 r. w Poznań Congress Center, która jest jedną z głównych placówek wystawienniczych spółki, odbyło się 260 wydarzeń różnego kalibru.
W ramach działalności na terenie Poznaniu przedsiębiorstwo zorganizowało w swojej infrastrukturze takie wydarzenia o poziomie międzynarodowym jak:
- Światowy Kongres FDI
- 24 Międzynarodowy Kongres Nauk Politycznych
- Zgromadzenie Narodowe
- Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatycznych
- NATO Tiger Meet (Prezentacja Samolotów Wojskowych Wojsk NATO)
- Kongres Ultrasonograficzny Euroson
Obecnie Grupa MTP zajmuje 25 miejsce w Europie oraz 33 miejsce na świecie wśród przedsiębiorstw o podobnym profilu działalności. W swoim portfolio spółka posiada 100 marek, w tym wydarzenia B2B skierowane do profesjonalistów, a także targi o charakterze B2C, do których należą megaeventy i wydarzenia, gdzie przedstawiciele biznesu spotykają się z lokalnymi konsumentami.
W swojej strukturze grupa posiada również przedsiębiorstwo o nazwie Idea Expo. Jest to firma zajmująca się budową nowoczesnych stoisk oraz aranżacją przestrzeni na terenie obiektów, należnych do infrastruktury Międzynarodowych Targów Poznańskich, a także w innych lokalizacjach. Firmę wyróżnia 30 lat doświadczenia, a obrót roczny sięga blisko 6000 stoisk[5].
Międzynawowe Targi Poznańskie mogą pochwalić się największymi zasługami w budowaniu wizerunku Polski na arenie światowej wśród wszystkich przedsiębiorstw krajowych o podobnym profilu działalności. Grupa MTP to lider rynku Polskiego oraz wicelider na terenie Europy Środkowo-Wschodniej[6].
Przypisy
Bibliografia
- Cieślak-Wróblewska A. (2011), Targi Poznańskie na sprzedaż', Rzeczpospolita
- Grzymała Z. (2011), Prywatyzacja, czy komunalizacja Międzynarodowych Targów Poznańskich - o przyszły kształt poznańskiej przestrzeni w Polsce i Europie, [w:] Mruk H. (red.), Znaczenie targów dla rozwoju gospodarczego kraju, Polska Izba Przemysłu Targowego, Poznań, s. 25-37
- O Grupie MTP (2018), Grupa MTP
- Kubiak Z. (2015), Miasto Poznań stało się jedynym właścicielem Międzynarodowych Targów Poznańskich, Wiadomości. wp. pl
- Markiewicz E., Resiak-Urbanowicz M. (2014), Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa w internecie na przykładzie Międzynarodowych Targów Poznańskich, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 2, nr 3, s. 197-216
- Mruk H., Kuca A. (red.) (2006), Marketing targowy. Vademecum wystawcy, Polska Korporacja Targowa, Poznań
Autor: Mykyta Yezhevskyi