Logo: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Clean up, replaced: , → , , → (9)) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Logo''' to graficzne przedstawienie nazwy firmy lub [[produkt]]u. Jest najważniejszą częścią identyfikacji wizualnej [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], | '''Logo''' to graficzne przedstawienie nazwy firmy lub [[produkt]]u. Jest najważniejszą częścią identyfikacji wizualnej [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], [[towar]]u, [[marka|marki]], [[projekt]]u, [[organizacja|organizacji]] lub [[usługa|usługi]], która umożliwia szybką i łatwą [[komunikacja|komunikację]] z odbiorcami. | ||
'''Logo''' jest fundamentem do tworzenia ekonomicznego wizerunku np. firmy, organizacji. <ref> Filar D., ''Współczesny [[marketing]]. Skuteczna [[komunikacja]] i [[promocja]]. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa.'', UMCS, Lublin 2012, s.84 </ref> | '''Logo''' jest fundamentem do tworzenia ekonomicznego wizerunku np. firmy, organizacji. <ref> Filar D., ''Współczesny [[marketing]]. Skuteczna [[komunikacja]] i [[promocja]]. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa.'', UMCS, Lublin 2012, s.84 </ref> | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
Jednocześnie logo powinno być także unikalne i niepowtarzalne, ponieważ jest to ważny element wyróżniający firmę wśród [[konkurencja|konkurencji]]. | Jednocześnie logo powinno być także unikalne i niepowtarzalne, ponieważ jest to ważny element wyróżniający firmę wśród [[konkurencja|konkurencji]]. | ||
Logo jest nośnikiem informacji zarówno na płaszczyźnie informacyjnej jak i emocjonalnej. Twórcy grafiki coraz częściej nie tyle skupiają się na | Logo jest nośnikiem informacji zarówno na płaszczyźnie informacyjnej jak i emocjonalnej. Twórcy grafiki coraz częściej nie tyle skupiają się na samym przekazaniu informacji o firmie, co na przekazie emocji. Poprzez logo [[firma]] może wyrazić ideę, emocje, zbudować relację odbiorcy do produktu. | ||
Logo w bardzo silnym stopniu kreuje i wpływa na [[wizerunek]] [[firma|firmy]], dlatego powinno ono być kojarzone z pozytywnymi emocjami oraz powinno nieść istotne przesłania i wartości. | Logo w bardzo silnym stopniu kreuje i wpływa na [[wizerunek]] [[firma|firmy]], dlatego powinno ono być kojarzone z pozytywnymi emocjami oraz powinno nieść istotne przesłania i wartości. | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
==Wskazówki przy tworzeniu logo== | ==Wskazówki przy tworzeniu logo== | ||
# | # Na samym początku warto przeglądnąć różnego rodzaju loga konkurencji (popularnych, jak i mniej sławnych firm). | ||
# | # Ważnym jest by projekt zacząć od briefu, który składa się z wyrażeń bardzo istotnych dla przedsiębiorstwa, czy organizacji. | ||
# | # Lekceważ trendy, aktualną modę. | ||
# | # Inspirację na [[projektowanie]] loga można znaleźć wszędzie. Dlatego warto przeglądać różne miejsca, czy przedmioty codziennego użytku <ref> Hardy G., ''Podręcznik projektantów logo'', Helion, Gliwice 2012, s. 9-13 </ref> | ||
# | # Projektuj logo proste, nieskomplikowane, z małą ilością elementów, ponieważ w ten sposób zostanie ono szybciej zapamiętane przez odbiorcę <ref> Airey D., ''Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp'', Helion, Gliwice 2010, s.35 </ref> | ||
# | # Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, by można było go wykorzystać nawet w małych rozmiarach ok. 2-3 cm, jednocześnie nie tracąc jego istotnych drobiazgów w budowie <ref> Airey D., ''Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp'', Helion, Gliwice 2010, s. 51 </ref> | ||
[[Kategoria:Promocja_i_reklama]] | [[Kategoria:Promocja_i_reklama]] | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
* Airey D., Logo Love Design: Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010 | * Airey D., Logo Love Design: Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010 | ||
* Dejnaka A., ''Strategia reklama|reklamy marka|marki, produktów i usług'', Helion, Gliwice 2006, s. 63-65 | * Dejnaka A., ''Strategia reklama|reklamy marka|marki, produktów i usług'', Helion, Gliwice 2006, s. 63-65 | ||
* Filar D., [https://dlarynkupracy.umcs.pl/wp-content/uploads/2011/02/wspolczesny-marketing1.pdf Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa] , UMCS, Lublin 2012 | * Filar D., [https://dlarynkupracy.umcs.pl/wp-content/uploads/2011/02/wspolczesny-marketing1.pdf Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa], UMCS, Lublin 2012 | ||
* Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012 | * Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012 | ||
* Kotler P., Marketing - Podręcznik Europejski, Philip Kotler, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002 | * Kotler P., Marketing - Podręcznik Europejski, Philip Kotler, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002 |
Wersja z 23:24, 1 lis 2023
Logo |
---|
Polecane artykuły |
Logo to graficzne przedstawienie nazwy firmy lub produktu. Jest najważniejszą częścią identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, towaru, marki, projektu, organizacji lub usługi, która umożliwia szybką i łatwą komunikację z odbiorcami.
Logo jest fundamentem do tworzenia ekonomicznego wizerunku np. firmy, organizacji. [1]
Budowa logo
"Od strony formalnej logo powinno być schematycznym i dokładnie opracowanym rysunkiem, który może składać się z:
- tylko z logotypu (stylizacji literowej)
- tylko z elementu graficznego - symbolu
- z obu tych rzeczy naraz" [2].
Podział
"Wśród znaków firmowych można wyróżnić:
- tematyczne - prezentują graficzne przedstawienie branży, które reprezentuje instytucja;
- graficzne - przedstawia wyobrażenia jakiegoś obiektu ze świata natury: osoby, zwierzęcia lub rzeczy, których cechy charakterystyczne pokrywają się z atrybutami firmy. Znaki te noszą nazwę symbolicznych;
- abstrakcyjne - nie mówią nic o instytucji, branży oraz produkcie. Taki rodzaj loga nie odzwierciedla rzeczywistości, ale jest kompozycją złożoną z linii, kolorów, brył oraz płaszczyzn" [3].
Rodzaje logo
Wyróżnia się 7 rodzai logo [4]:
- logotyp
- znaki graficzne
- monogram
- glif
- znaki abstrakcyjne i symboliczne
- emblemat
- postać
Cechy i cele
Logo firmy lub produktu musi charakteryzować się zwięzłością, treściwością oraz minimalizmem. Znak graficzny firmy musi być zrozumiały, czytelny oraz łatwo zauważalny i rozpoznawalny dla odbiorcy. Jednocześnie logo powinno być także unikalne i niepowtarzalne, ponieważ jest to ważny element wyróżniający firmę wśród konkurencji.
Logo jest nośnikiem informacji zarówno na płaszczyźnie informacyjnej jak i emocjonalnej. Twórcy grafiki coraz częściej nie tyle skupiają się na samym przekazaniu informacji o firmie, co na przekazie emocji. Poprzez logo firma może wyrazić ideę, emocje, zbudować relację odbiorcy do produktu.
Logo w bardzo silnym stopniu kreuje i wpływa na wizerunek firmy, dlatego powinno ono być kojarzone z pozytywnymi emocjami oraz powinno nieść istotne przesłania i wartości.
Przykład
- przykładem loga, które przekazuje ideę, wzbudza emocje i zmienia sposób myślenia jest logo Amnesty International. Logo to przedstawia płonącą świecę, która symbolizuje nadzieję i światło oraz kolczasty drut, symbolizujący brak wolności. Natomiast użyty kontrast kolorów - połączenie bieli z czernią, dodatkowo wzmacnia wymowę znaku wzbudzającego niepokój i współczucie [5].
Logo a logotyp
Błędem jest nazwanie loga jako logotyp, ponieważ logotyp jest głównym elementem składającym się na logo. Natomiast zatytułowanie tych słów na odwrót jest poprawne.
Wskazówki przy tworzeniu logo
- Na samym początku warto przeglądnąć różnego rodzaju loga konkurencji (popularnych, jak i mniej sławnych firm).
- Ważnym jest by projekt zacząć od briefu, który składa się z wyrażeń bardzo istotnych dla przedsiębiorstwa, czy organizacji.
- Lekceważ trendy, aktualną modę.
- Inspirację na projektowanie loga można znaleźć wszędzie. Dlatego warto przeglądać różne miejsca, czy przedmioty codziennego użytku [6]
- Projektuj logo proste, nieskomplikowane, z małą ilością elementów, ponieważ w ten sposób zostanie ono szybciej zapamiętane przez odbiorcę [7]
- Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, by można było go wykorzystać nawet w małych rozmiarach ok. 2-3 cm, jednocześnie nie tracąc jego istotnych drobiazgów w budowie [8]
Przypisy
- ↑ Filar D., Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa., UMCS, Lublin 2012, s.84
- ↑ Dejnaka A. Strategia reklamy marki, produktów i usług, Helion, Gliwice 2006, s.64
- ↑ Dejnaka A. Strategia reklamy marki, produktów i usług, Helion, Gliwice 2006, s.64-65
- ↑ Hardy G. Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012, s. 22-35
- ↑ E. Tobakowska, Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s.73
- ↑ Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012, s. 9-13
- ↑ Airey D., Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010, s.35
- ↑ Airey D., Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010, s. 51
Bibliografia
- Airey D., Logo Love Design: Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010
- Dejnaka A., Strategia reklama|reklamy marka|marki, produktów i usług, Helion, Gliwice 2006, s. 63-65
- Filar D., Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa, UMCS, Lublin 2012
- Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012
- Kotler P., Marketing - Podręcznik Europejski, Philip Kotler, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
- Macalik J., Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej miasta – wybrane problemy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Wrocław 2013, nr 1
- Rosa G., Marketing Działania marketingowe jako obszar konkurowania w usługach w świetle trendów zachowań konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005, nr 414
- Tobakowska E., Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s. 69-73
Autor: Paulina Krzak, Aneta Czech