E-rekrutacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 19: Linia 19:
przydzielona nazwa „Web” z adekwatnym numerem<ref>Woźniak J., (2014), s. 44-49.</ref>:
przydzielona nazwa „Web” z adekwatnym numerem<ref>Woźniak J., (2014), s. 44-49.</ref>:


'''1. Web 1.0:'''  
'''1. Web 1.0:'''
* oferty pracy publikowane na firmowej stronie internetowej oraz portalach poszukiwania pracy [[komunikacja]] z kandydatem jest        bezpośrednia, jednostronna (przedstawiciel firmy - [[kandydat]])
* oferty pracy publikowane na firmowej stronie internetowej oraz portalach poszukiwania pracy [[komunikacja]] z kandydatem jest        bezpośrednia, jednostronna (przedstawiciel firmy - [[kandydat]])
* możliwość analizy CV kandydata przez pracodawcę na portalach zajmujących się pośrednictwem pracy (np. pracuj. pl, job-pilot. pl)
* możliwość analizy CV kandydata przez pracodawcę na portalach zajmujących się pośrednictwem pracy (np. pracuj. pl, job-pilot. pl)
'''2. [[Web 2.0]]:'''  
'''2. [[Web 2.0]]:'''
* w rekrutacji wykorzystuje się wyszukiwarki oraz portale społecznościowe (np. Facebook, LinkedIn, wideoplatforma You Tube)[[pracodawca]] ma możliwość odnaleźć w sieci internetowej dodatkowe [[informacje]] o kandydacie oraz dokonać jego oceny bez informowania go o tym
* w rekrutacji wykorzystuje się wyszukiwarki oraz portale społecznościowe (np. Facebook, LinkedIn, wideoplatforma You Tube)[[pracodawca]] ma możliwość odnaleźć w sieci internetowej dodatkowe [[informacje]] o kandydacie oraz dokonać jego oceny bez informowania go o tym
* wykorzystuje się treści kreowane przez użytkowników w celu komunikacji
* wykorzystuje się treści kreowane przez użytkowników w celu komunikacji
'''3. Web 3.0:'''  
'''3. Web 3.0:'''
<google>t</google>
<google>t</google>
* [[firma]] prezentuje aktywną postawę na portalach społecznościowych, wykorzystuje gry oraz blogi do budowania lepszego wizerunku
* [[firma]] prezentuje aktywną postawę na portalach społecznościowych, wykorzystuje gry oraz blogi do budowania lepszego wizerunku
* celem rekruterów jest nawiązanie kontaktu z kandydatami poprzez tworzenie internetowych grup w portalach społecznościowych, które są powiązane z potencjalnym pracodawcą ([[rozwój]] wielostronnej komunikacji)
* celem rekruterów jest nawiązanie kontaktu z kandydatami poprzez tworzenie internetowych grup w portalach społecznościowych, które są powiązane z potencjalnym pracodawcą ([[rozwój]] wielostronnej komunikacji)
'''4. Web 4.0''':
'''4. Web 4.0''':
* celem tej generacji jest zautomatyzowanie przeszukiwania sieci społecznościowej  
* celem tej generacji jest zautomatyzowanie przeszukiwania sieci społecznościowej
* większa ilość zgłoszeń poprzez wykorzystywanie procesu crowdsourcingu oraz systemu nagród dla osób polecających kandydata
* większa ilość zgłoszeń poprzez wykorzystywanie procesu crowdsourcingu oraz systemu nagród dla osób polecających kandydata


Linia 45: Linia 45:
* mailingu selektywnego
* mailingu selektywnego
* wyszukiwarki kandydatów
* wyszukiwarki kandydatów
* ogłoszeń profilowanych  
* ogłoszeń profilowanych
Zalety social recruiting to<ref>Palonka J., Porębska-Miąc T.,(2014), s. 118-119.</ref>:
Zalety social recruiting to<ref>Palonka J., Porębska-Miąc T.,(2014), s. 118-119.</ref>:
* nieograniczony, całodobowy dostęp do bazy kandydatów
* nieograniczony, całodobowy dostęp do bazy kandydatów
Linia 53: Linia 53:
* pozyskiwanie pracowników z dużym doświadczeniem
* pozyskiwanie pracowników z dużym doświadczeniem
* [[przewaga konkurencyjna]]
* [[przewaga konkurencyjna]]
* niski [[koszt]] pozyskiwania pracowników  
* niski [[koszt]] pozyskiwania pracowników


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 59: Linia 59:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Gzowska W., (2016), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f20b235c-e8ea-4667-b658-6dc536dd3c74/c/ZZL_HRM__2016_5_112__Gzowska_W_79-92.pdf''Wybrane media społecznościowe jako narzędzie wspierające rekrutację''], "[[Zarządzanie]] Zasobami Ludzkimi", nr 5, s. 83.
<noautolinks>
* Palonka J., Porębska-Miąc T., (2013), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c2a61577-4fa0-459b-93ef-6217f0d72e51/c/7_J.Palonka_T.Porebska-Miac_Social_recruiting....pdf ''Social Recruiting - the Use of Social Networks in the Recruiting Process''], "Studia Ekonomiczne", nr 153, s. 115-119.
* Gzowska W., (2016), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f20b235c-e8ea-4667-b658-6dc536dd3c74/c/ZZL_HRM__2016_5_112__Gzowska_W_79-92.pdf''Wybrane media społecznościowe jako narzędzie wspierające rekrutację''], "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 5, s. 83
* Woźniak J., (2014), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f6106044-9923-440f-b644-be2f8bd990f3/c/ZZL_1-2014_Wozniak_J_41-55.pdf''Crowdsourcing - IV etap rozwoju rekrutacji internetowej''], "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 1, s. 44-49.
* Palonka J., Porębska-Miąc T., (2013), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c2a61577-4fa0-459b-93ef-6217f0d72e51/c/7_J.Palonka_T.Porebska-Miac_Social_recruiting....pdf ''Social Recruiting - the Use of Social Networks in the Recruiting Process''], "Studia Ekonomiczne", nr 153, s. 115-119
* Wrzesiński A., (2016), [https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/download/AUNC_ZARZ.2016.031/9781''Innowacje w rekrutacji''], " Zarządzanie", nr 3, s. 86-87.
* Woźniak J., (2014), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f6106044-9923-440f-b644-be2f8bd990f3/c/ZZL_1-2014_Wozniak_J_41-55.pdf''Crowdsourcing - IV etap rozwoju rekrutacji internetowej''], "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 1, s. 44-49
* Wrzesiński A., (2016), [https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/download/AUNC_ZARZ.2016.031/9781''Innowacje w rekrutacji''], " Zarządzanie", nr 3, s. 86-87
</noautolinks>


{{a|Dominika Klima}}
{{a|Dominika Klima}}

Wersja z 22:19, 28 paź 2023

E-rekrutacja
Polecane artykuły

E-rekrutacja czyli rekrutacja internetowa to proces polegający na poszukiwaniu najlepszych do pracy kandydatów posiadających adekwatne kompetencje oraz cechy przy wykorzystaniu technologii internetowej. Obecnie stanowi jedną z najszybciej rozwijających metod rekrutacji, która swoją przewagę zawdzięcza nieograniczonej liczbie kandydatów na globalnym rynku pracy oraz ogólnemu dostępowi do sieci internetowej[1]

Rozwój e-rekrutacji

E-rekrutację jest trudno dokładnie zdefiniować w związku z szybkim postępem technologicznym oraz zmiennym sposobem wykorzystywania zasobów internetowych w procesach rekrutacyjnych. W związku z licznymi zmianami zachodzącymi w procesach e-rekrutacji wyróżniono cztery etapy rozwoju narzędzi oraz metod wykorzystywanych w rekrutacji internetowej. Każdej generacji została przydzielona nazwa „Web” z adekwatnym numerem[2]:

1. Web 1.0:

  • oferty pracy publikowane na firmowej stronie internetowej oraz portalach poszukiwania pracy komunikacja z kandydatem jest bezpośrednia, jednostronna (przedstawiciel firmy - kandydat)
  • możliwość analizy CV kandydata przez pracodawcę na portalach zajmujących się pośrednictwem pracy (np. pracuj. pl, job-pilot. pl)

2. Web 2.0:

  • w rekrutacji wykorzystuje się wyszukiwarki oraz portale społecznościowe (np. Facebook, LinkedIn, wideoplatforma You Tube)pracodawca ma możliwość odnaleźć w sieci internetowej dodatkowe informacje o kandydacie oraz dokonać jego oceny bez informowania go o tym
  • wykorzystuje się treści kreowane przez użytkowników w celu komunikacji

3. Web 3.0:

  • firma prezentuje aktywną postawę na portalach społecznościowych, wykorzystuje gry oraz blogi do budowania lepszego wizerunku
  • celem rekruterów jest nawiązanie kontaktu z kandydatami poprzez tworzenie internetowych grup w portalach społecznościowych, które są powiązane z potencjalnym pracodawcą (rozwój wielostronnej komunikacji)

4. Web 4.0:

  • celem tej generacji jest zautomatyzowanie przeszukiwania sieci społecznościowej
  • większa ilość zgłoszeń poprzez wykorzystywanie procesu crowdsourcingu oraz systemu nagród dla osób polecających kandydata

Innowacyjne metody e-rekrutacji

1. Crowdsourcing to proces poszukiwania kandydatów przy pomocy pracowników firmy przekazujących informację o ofertach pracy wśród grona znajomych przy wykorzystaniu portali społecznościowych (np. Facebook, Twitter). Zalety crowdsourcing to: liczna grupa odbiorców, kreowanie dobrego wizerunku firmy poprzez aktualnie zatrudnionych pracowników, poprawa motywacji wśród pracowników, mniejsze koszty rekrutacyjne, w rekrutacji biorą udział kandydaci z tzw. "polecenia"[3].

2. Viral Recruiting to metoda polegająca na stworzeniu grupy odbiorców posiadających określone preferencje zawodowe poprzez udostępnianie postów o konkretnej tematyce. Gdy adresat uzyska spore grono odbiorców, wówczas publikuje informacje dotyczące procesów rekrutacyjnych[3].

3. Gry internetowe są wykorzystywane w procesach rekrutacji w celu zdobycia atencji kandydatów. Najlepiej wykonane zadania są nagradzane w postaci zaproszenia do następnego etapu rekrutacji lub nawet podpisania wstępnej umowy[4].

Rekrutacja w social media

Rekrutacja w mediach społecznościowych to element E-rekrutacji prowadzony przy wykorzystaniu[5]:

  • internetowych grup tematycznych
  • mailingu selektywnego
  • wyszukiwarki kandydatów
  • ogłoszeń profilowanych

Zalety social recruiting to[6]:

  • nieograniczony, całodobowy dostęp do bazy kandydatów
  • możliwość udziału w rekrutacji na pozycje w innym kraju (brak barier geograficznych)
  • lepsza widoczność ofert pracy
  • możliwość dotarcia do biernych, bardzo dobrze wykwalifikowanych kandydatów
  • pozyskiwanie pracowników z dużym doświadczeniem
  • przewaga konkurencyjna
  • niski koszt pozyskiwania pracowników

Przypisy

  1. Gzowska W., (2016), s. 83.
  2. Woźniak J., (2014), s. 44-49.
  3. 3,0 3,1 Wrzesiński A., (2016), s. 86.
  4. Wrzesiński A., (2016), s. 87.
  5. Palonka J., Porębska-Miąc T., (2014), s. 115.
  6. Palonka J., Porębska-Miąc T.,(2014), s. 118-119.

Bibliografia


Autor: Dominika Klima