Web 2.0

Z Encyklopedia Zarządzania

Web 2.0 - nazywana jest także jako sieć drugiej generacji umożliwiająca użytkownikom interakcję ze stronami internetowymi, tzn. mogą być odbiorcami treści udostępnianych na stronach internetowych, ale również mogą je tworzyć. Pośród użytkowników w koncepcji Web 2.0 możemy spotkać osoby tworzące treści, czytające je, uczestniczące w dyskusjach bądź po prostu wykazujące się aktywnością oraz osoby nieaktywne. Specyficzną grupą, którą można wyróżnić w modelu Web 2.0 są krytycy.

Technologia ta pozwala użytkownikom internetu tworzyć treści i upubliczniać je w internecie. Mogą być oni odbiorcami tych treści i oceniać je, komentować czy wyrażać swoją opinie. Umożliwiają one również interakcję z innymi użytkownikami stron internetowych czy serwisów społecznościowych w postaci nawiązywania kontaktów, możliwości prowadzenia rozmów w czasie rzeczywistym (w postaci rozmów tekstowych, głosowych, wysyłania obrazów, używania komunikatorów), udostępniania oraz odbierania zasobów innych użytkowników (np. fotografii). (J. Brzostek-Pawłowska 2011, s. 143)

TL;DR

Web 2.0 to koncepcja sieci drugiej generacji, która umożliwia użytkownikom interakcję z stronami internetowymi. Użytkownicy mogą tworzyć, udostępniać i oceniać treści, nawiązywać kontakty i prowadzić rozmowy w czasie rzeczywistym. Web 2.0 cechuje się interaktywnością, prostotą tworzenia treści i komunikacji, dostępnością zasobów oraz możliwością udzielenia pomocy. Rozwój technologii doprowadził do pojawienia się Web 3.0, który wykorzystuje rozwiązania semantyczne, oraz Web 4.0, który opiera się na inteligentnych elektronicznych agentach. Przykłady stron działających w modelu Web 2.0 to m.in. Facebook, Twitter, LinkedIn, NaszaKlasa, Allegro, YouTube i Instagram.

Cechy Web 2.0

  • Interakcyjność,
  • Łatwość w komunikacji,
  • Prostota w tworzeniu,
  • Możliwość podjęcia współpracy z innymi użytkownikami,
  • Udostępnianie treści i informacji,
  • Dostępność zasobów,
  • Niskie koszty,
  • Powszechność,
  • Możliwość udzielenia pomocy,
  • Duży zasięg,
  • Umożliwianie kontaktów z innymi ludźmi, kreowanie wspólnoty
  • Wzajemna nauka,
  • Przejrzystość wyglądu (J. Brzostek-Pawłowska 2011, s. 145)

Bardzo ważną cechą charakteryzującą model Web 2.0 jest docenienie odbiorców i ich roli w kształtowaniu sieci oraz w jej rozwoju. (Ł.Sarowski 2017, s. 35)

Początki koncepcji

Koncepcja "Web 2.0" rozpoczęła się od konferencji pomiędzy Tomem O'Reilly i MediaLive International o trendach internetowych. Zauważono wtedy, że sieć stała się ważniejsza niż kiedykolwiek, dzięki nowym aplikacjom i stronom internetowym. Jednak wciąż zdania były podzielone co do tego, co oznacza Web 2.0. Niektórzy twierdzą, że jest to pozbawione znaczenia modne hasło marketingowe, a inni akceptują ją jako nową konwencjonalną mądrość. Dlaczego zatem jedną aplikację kwalifikuje się jako podejście Web 1.0 a inne jako Web 2.0 ? (T.O’Reilly 2007, s. 17-18)

Różnica między tymi modelami wyraża się w znacznym zamazaniu różnicy między nadawcą treści a jej odbiorcą. Treści udostępniane w modelu Web 1.0 mogły zostać odczytane, bez wchodzenia w interakcje. Ponadto treści, które tworzone są przez użytkowników wykorzystywane są również aby komunikować się między sobą (J. Woźniak 2014, s. 45).

Rozwój technologii

  • Web 1.0 - charakteryzuje się jednostronną wymianą informacji. Uprzywilejowaną grupą są tutaj nadawcy treści, którzy publikują w internecie artykuły, ogłoszenia, które mogą zostać tylko odczytane przez użytkowników, nie mogą natomiast wejść z nimi w interakcję. Takie strony nie były dość funkcjonalne, ponieważ dostarczały tylko podstawowych informacji, bez możliwości dowiedzenia się czegoś więcej.
  • Web 2.0
  • Web 3.0 - rozwinięcie technologii drugiej generacji o rozwiązania semantyczne. W sieci 3.0 wykorzystywane są mechanizmy pozwalające na przesył danych w trzech wymiarach. Poniekąd Web 3.0 utożsamiane jest ze sztuczną inteligencją, a więc używanie inteligentnych narzędzi, które celowo pomagają w uzyskaniu informacji adekwatnie do preferencji użytkownika. W podejściu Web 2.0 nacisk jest kładziony na interakcje z użytkownikami, a tutaj istotna jest informacja i jej dopasowanie do woli użytkownika. W dzisiejszych czasach w Internecie panuje mnogość artykułów, stron internetowych, blogów czy ogólnie informacji, dlatego bardzo ważne jest ułatwienie użytkownikom jej spersonalizowania. (Ł.Sarowski 2017, s. 35)
  • Web 4.0 - opisywany jako "ultra inteligentny elektroniczny agent", który jeszcze dokładniej odczytuje informacje wyszukane w sieci w odpowiednich kontekstach. Ten model charakteryzuje się rozbudowaną interakcją "odbywającą się w symbiozie pomiędzy człowiekiem a maszyną". Efektem końcowym tych rewolucji ma być koncepcja Internetu rzeczy, czyli doprowadzenia do integracji z siecią wszystkich rodzajów urządzeń. (Ł.Sarowski 2017, s. 37)

Przykłady stron w modelu Web 2.0

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • NaszaKlasa
  • Allegro
  • YouTube
  • Instagram


Web 2.0artykuły polecane
Poczta elektronicznaInteraktywnośćSerwis społecznościowyPortal internetowyKomunikacja werbalna i niewerbalnaWideokonferencjeKultura uczestnictwaReklama internetowaArchitektura informacji

Bibliografia


Autor: Monika Pióro