Whistleblowing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Whistleblowing''' (ang. dmuchanie w gwizdek) – pojęcie to cieszy się coraz większą popularnością, a oznacza specyficzną formę donosicielstwa. Zatrudnieni w tym celu pracownicy mają za [[zadanie]] informować przełożonych w firmie, o wszelkiego rodzaju nadużyciach, nierzetelnościach, czy szeroko rozumianej nieuczciwości występującej wśród zatrudnionych pracowników.
'''Whistleblowing''' (ang. dmuchanie w gwizdek) – pojęcie to cieszy się coraz większą popularnością, a oznacza specyficzną formę donosicielstwa. Zatrudnieni w tym celu pracownicy mają za [[zadanie]] informować przełożonych w firmie, o wszelkiego rodzaju nadużyciach, nierzetelnościach, czy szeroko rozumianej nieuczciwości występującej wśród zatrudnionych pracowników.
Linia 22: Linia 21:
==Whistleblower==
==Whistleblower==


Whistleblower w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobę dmuchająca w gwizdek. Jest to nawiązanie do brytyjskich stróży prawa, którzy na widok przestępstwa dmuchali w gwizdek aby zaalarmować kolegów i wezwać pomoc.  
Whistleblower w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobę dmuchająca w gwizdek. Jest to nawiązanie do brytyjskich stróży prawa, którzy na widok przestępstwa dmuchali w gwizdek aby zaalarmować kolegów i wezwać pomoc.


Słowem whistleblower można więc określić osobę, która sygnalizuje i zgłasza zachowania niezgodne z prawe, nieetyczne. W języku polskim trudno dobrać jest odpowiednie określenie na taką osobę, ponieważ słowo donosiciel kojarzy się zdecydowanie negatywnie (D. Pauch 2012, s. 71-78).
Słowem whistleblower można więc określić osobę, która sygnalizuje i zgłasza zachowania niezgodne z prawe, nieetyczne. W języku polskim trudno dobrać jest odpowiednie określenie na taką osobę, ponieważ słowo donosiciel kojarzy się zdecydowanie negatywnie (D. Pauch 2012, s. 71-78).
Linia 28: Linia 27:
==Historia==
==Historia==


Historia whistleblowingu sięga czasów wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych, gdzie uchwalono ustawę dotyczącą konieczności stosowania whistleblowingu na linii relacji [[biznes]] – państwo. [[Ustawa]] ta zakładała wykorzystywanie informacji, które pochodziły od zatrudnionych w firmach zbrojeniowych w celu walki z nielegalnymi dostawcami broni.  
Historia whistleblowingu sięga czasów wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych, gdzie uchwalono ustawę dotyczącą konieczności stosowania whistleblowingu na linii relacji [[biznes]] – państwo. [[Ustawa]] ta zakładała wykorzystywanie informacji, które pochodziły od zatrudnionych w firmach zbrojeniowych w celu walki z nielegalnymi dostawcami broni.
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 41: Linia 40:
Charakterystyczne dla zjawiska whistleblowingu są cztery elementy:
Charakterystyczne dla zjawiska whistleblowingu są cztery elementy:
* Niespodziewane odkrycie. [[Pracownik]] trafia na ślad nadużycia, kradzieży, oszustwa itp.
* Niespodziewane odkrycie. [[Pracownik]] trafia na ślad nadużycia, kradzieży, oszustwa itp.
* Szlachetne zamiary. Uważa się, że osoba decydująca się na ujawnienie swojego odkrycia, kieruje się wyłącznie dobrem [[przedsiębiorstwo|firmy]] i dązy do sprawiedliwości. Nie bierze pod uwagę możliwości uzyskania korzyści z tego tytułu.  
* Szlachetne zamiary. Uważa się, że osoba decydująca się na ujawnienie swojego odkrycia, kieruje się wyłącznie dobrem [[przedsiębiorstwo|firmy]] i dązy do sprawiedliwości. Nie bierze pod uwagę możliwości uzyskania korzyści z tego tytułu.
* Alarm. Moment poinformowanie przełożonych o zauważonych przejawach nieuczciwości w firmie. W sytuacji gdy brak stosownej reakcji, pracownik wychodzi poza firmę do osób z zewnątrz.
* Alarm. Moment poinformowanie przełożonych o zauważonych przejawach nieuczciwości w firmie. W sytuacji gdy brak stosownej reakcji, pracownik wychodzi poza firmę do osób z zewnątrz.
* [[Zagrożenia]]. Zdarzają się sytuację gdy [[próba]] ujawnienia nieprawidłowości, spotyka się z niezadowoleniem kierownictwa i skutkuje utratą [[praca|pracy]] czy też innymi negatywnymi konsekwencjami.  
* [[Zagrożenia]]. Zdarzają się sytuację gdy [[próba]] ujawnienia nieprawidłowości, spotyka się z niezadowoleniem kierownictwa i skutkuje utratą [[praca|pracy]] czy też innymi negatywnymi konsekwencjami.
 
Osobami, które chcą o czymś donieść są nie tylko pracownicy ale także:
Osobami, które chcą o czymś donieść są nie tylko pracownicy ale także:
* [[konkurencja]]
* [[konkurencja]]
Linia 50: Linia 49:
* anonim
* anonim
* [[akcjonariusz]]
* [[akcjonariusz]]
* [[sprzedawca]]  
* [[sprzedawca]]
* sprawca
* sprawca


Linia 57: Linia 56:
==Whistleblowing a etyka==
==Whistleblowing a etyka==


Whistleblowing powinien być nieodłączną częścią systemu etyki w przedsiębiorstwie. [[Firma]], która umożliwia i ułatwia zgłaszanie ewentualnych przypadków naruszeń i nieprawidłowości pokazuje, że zależy jej na wykryciu i eliminacji wszystkich tego typu niewłaściwych sytuacji.  
Whistleblowing powinien być nieodłączną częścią systemu etyki w przedsiębiorstwie. [[Firma]], która umożliwia i ułatwia zgłaszanie ewentualnych przypadków naruszeń i nieprawidłowości pokazuje, że zależy jej na wykryciu i eliminacji wszystkich tego typu niewłaściwych sytuacji.


W niektórych przedsiębiorstwach istnieje [[system]] powiadomień o nagannym postępowaniu. Składa się on z:
W niektórych przedsiębiorstwach istnieje [[system]] powiadomień o nagannym postępowaniu. Składa się on z:
Linia 66: Linia 65:


==Kluczowe przekazy w komunikacji whistleblowingu==
==Kluczowe przekazy w komunikacji whistleblowingu==
# [[Zasada]] Bona Fides – firma daje jasny przekaz, że nie będzie tolerować żadnych donosów mających na celu podważenie pozycji współpracowników, interesują ją jedynie rzetelne i istotne dla funkcjonowania całej organizacji [[informacje]].  
# [[Zasada]] Bona Fides – firma daje jasny przekaz, że nie będzie tolerować żadnych donosów mających na celu podważenie pozycji współpracowników, interesują ją jedynie rzetelne i istotne dla funkcjonowania całej organizacji [[informacje]].
# [[Zakres]] – whistleblowing nie służy jako księga skarg i zażaleń, jest narzędziem do identyfikacji poważnych zdarzeń zagrażających całej organizacji poprzez łamanie zasad etyki i prawa przez osoby będące członkami organizacji.
# [[Zakres]] – whistleblowing nie służy jako księga skarg i zażaleń, jest narzędziem do identyfikacji poważnych zdarzeń zagrażających całej organizacji poprzez łamanie zasad etyki i prawa przez osoby będące członkami organizacji.
# Ochrona osób zgłaszających - [[zarząd]] przedsiębiorstwa powinien wystosować wyraźny komunikat, który będzie dawał jasno do zrozumienia, że osoby zgłaszające w dobrej wierze wszelkie nieprawidłowości i nieetyczne precedensy w organizacji nie muszą się obawiać ewentualnych działań odwetowych, a jej wszelkie [[dane]] osobowe pozostaną anonimowe.
# Ochrona osób zgłaszających - [[zarząd]] przedsiębiorstwa powinien wystosować wyraźny komunikat, który będzie dawał jasno do zrozumienia, że osoby zgłaszające w dobrej wierze wszelkie nieprawidłowości i nieetyczne precedensy w organizacji nie muszą się obawiać ewentualnych działań odwetowych, a jej wszelkie [[dane]] osobowe pozostaną anonimowe.
Linia 74: Linia 73:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* ACFE (2010). Raport do Narodu
* ACFE (2010). Raport do Narodu
* Andrzejewski M. (2013). [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/10355/24-andrzejewski.pdf?sequence=1&isAllowed=y Whistleblowing, czyli demaskacja pracownicza w zarządzaniu zasobami ludzkimi], "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica", nr 288
* Andrzejewski M. (2013). [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/10355/24-andrzejewski.pdf?sequence=1&isAllowed=y Whistleblowing, czyli demaskacja pracownicza w zarządzaniu zasobami ludzkimi], "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica", nr 288
Linia 79: Linia 79:
* Patterson R. (2008) ''Kompendium terminów z zakresu rachunkowości po polsku i angielsku'', Warszawa
* Patterson R. (2008) ''Kompendium terminów z zakresu rachunkowości po polsku i angielsku'', Warszawa
* Pauch D. (2011). ''System anonimowego informowania o nadużyciach w przedsiębiorstwie - whistleblowing'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 695
* Pauch D. (2011). ''System anonimowego informowania o nadużyciach w przedsiębiorstwie - whistleblowing'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 695
* Seliga R. (red.) (2010). ''Whistleblowing w organizacjach gospodarczych'' "[[Przedsiębiorczość]] i [[zarządzanie]]", Tom XI zeszyt 11
* Seliga R. (red.) (2010). ''Whistleblowing w organizacjach gospodarczych'' "Przedsiębiorczość i zarządzanie", Tom XI zeszyt 11
* Sroka R., Taxand C. (2013). [https://taxand.pl/attachments/Expert/WHISTLEBLOWING__CZYLI_ZAPOBIEGANIE_ZAGROENIOM_5232d4c04bba11.60996522.pdf Whistleblowing, czyli zapobieganie zagrożeniom], "Harvard Business Review", Dodatek 4
* Sroka R., Taxand C. (2013). Whistleblowing, czyli zapobieganie zagrożeniom, "Harvard Business Review", Dodatek 4
* Wójcik J. (2008). ''Oszustwa finansowe. Zagadnienia kryminologiczne i kryminalistyczne'', Warszawa
* Wójcik J. (2008). ''Oszustwa finansowe. Zagadnienia kryminologiczne i kryminalistyczne'', Warszawa
</noautolinks>


{{a|Anna Guzik, Michał Kurowski}}
{{a|Anna Guzik, Michał Kurowski}}

Wersja z 09:01, 28 paź 2023

Whistleblowing
Polecane artykuły

Whistleblowing (ang. dmuchanie w gwizdek) – pojęcie to cieszy się coraz większą popularnością, a oznacza specyficzną formę donosicielstwa. Zatrudnieni w tym celu pracownicy mają za zadanie informować przełożonych w firmie, o wszelkiego rodzaju nadużyciach, nierzetelnościach, czy szeroko rozumianej nieuczciwości występującej wśród zatrudnionych pracowników.

TL;DR

Whistleblowing to forma donosicielstwa, polegająca na informowaniu przełożonych o nadużyciach i nieuczciwości w firmie. Historia whistleblowingu sięga czasów wojny secesyjnej w USA. Whistleblowerzy są osobami, które sygnalizują niezgodne z prawem i nieetyczne zachowania. Whistleblowing powinien być częścią systemu etyki w firmie. Kluczowe przekazy w komunikacji whistleblowingu to: jasne przekazanie, że firma nie toleruje donosów mających na celu podważenie pozycji współpracowników, ochrona osób zgłaszających, skuteczność i przejrzystość systemu, oraz regularne przypominanie pracownikom o whistleblowingu.

Whistleblower

Whistleblower w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobę dmuchająca w gwizdek. Jest to nawiązanie do brytyjskich stróży prawa, którzy na widok przestępstwa dmuchali w gwizdek aby zaalarmować kolegów i wezwać pomoc.

Słowem whistleblower można więc określić osobę, która sygnalizuje i zgłasza zachowania niezgodne z prawe, nieetyczne. W języku polskim trudno dobrać jest odpowiednie określenie na taką osobę, ponieważ słowo donosiciel kojarzy się zdecydowanie negatywnie (D. Pauch 2012, s. 71-78).

Historia

Historia whistleblowingu sięga czasów wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych, gdzie uchwalono ustawę dotyczącą konieczności stosowania whistleblowingu na linii relacji biznes – państwo. Ustawa ta zakładała wykorzystywanie informacji, które pochodziły od zatrudnionych w firmach zbrojeniowych w celu walki z nielegalnymi dostawcami broni.

W 1912 roku funkcjonuje w Stanach Zjednoczonych specjalna uchwała, która ma na celu ochronę danych osób pracujących w urzędach federalnych, które w ramach whistleblowingu ujawniły dla dobra publicznego nieetyczne i niezgodne z prawem precedensy. Z biegiem lat ta ochrona rozszerzyła się na pracowników w sektorach energii nuklearnej, transportu lotniczego, ochrony środowiska, ochrony zdrowia i innych, w których ewentualne nieprawidłowości mogłyby mieć bardzo poważne skutki społeczne.

W 1986 roku prowadzono nagrodę dla whistleblowerów, która wynosiła od 10 do 30% uzyskanych odszkodowań za negatywne skutki wynikające z wyjawionego przestępstwa, jednocześnie zaś wprowadziła zasady surowo traktujące zatrudnionych w przypadku składania nieprawdziwych skarg i zeznań.

W 1989 roku weszła w życie ustawa o nazwie Whistleblower Protection Act, uznawana za najważniejszy element regulujący kwestię whistleblowingu. Określa ona ramowe warunki dotyczące ochrony pracowników, którzy zdecydowali się na demaskację korporacji i instytucji publicznych, przez co dotknął ich problem prześladowania czy zwolnienia (M. Romanowska i in. 2010, s. 30-40).

Cechy whistleblowingu

Charakterystyczne dla zjawiska whistleblowingu są cztery elementy:

  • Niespodziewane odkrycie. Pracownik trafia na ślad nadużycia, kradzieży, oszustwa itp.
  • Szlachetne zamiary. Uważa się, że osoba decydująca się na ujawnienie swojego odkrycia, kieruje się wyłącznie dobrem firmy i dązy do sprawiedliwości. Nie bierze pod uwagę możliwości uzyskania korzyści z tego tytułu.
  • Alarm. Moment poinformowanie przełożonych o zauważonych przejawach nieuczciwości w firmie. W sytuacji gdy brak stosownej reakcji, pracownik wychodzi poza firmę do osób z zewnątrz.
  • Zagrożenia. Zdarzają się sytuację gdy próba ujawnienia nieprawidłowości, spotyka się z niezadowoleniem kierownictwa i skutkuje utratą pracy czy też innymi negatywnymi konsekwencjami.

Osobami, które chcą o czymś donieść są nie tylko pracownicy ale także:

Owa forma donosu jest niezwykle skutecznym i niedocenianym dotąd, sposobem walki z różnego rodzajami nadużyciami. Badania wskazują, iż najwięcej nieprawidłowości odkryto właśnie dzięki poufnym informacjom od whistleblowerów (ponad 40%). Mimo to, donos prawie zawsze odbierany jest negatywnie.

Whistleblowing a etyka

Whistleblowing powinien być nieodłączną częścią systemu etyki w przedsiębiorstwie. Firma, która umożliwia i ułatwia zgłaszanie ewentualnych przypadków naruszeń i nieprawidłowości pokazuje, że zależy jej na wykryciu i eliminacji wszystkich tego typu niewłaściwych sytuacji.

W niektórych przedsiębiorstwach istnieje system powiadomień o nagannym postępowaniu. Składa się on z:

  • kultury etycznej, która charakteryzuje się otwartością
  • narzędzia służącego do zgłaszania nieetycznego postępowania
  • odpowiedniej procedury, która rozpatruje każde zgłoszenie
  • akcji służących informowaniu i edukacji

Kluczowe przekazy w komunikacji whistleblowingu

  1. Zasada Bona Fides – firma daje jasny przekaz, że nie będzie tolerować żadnych donosów mających na celu podważenie pozycji współpracowników, interesują ją jedynie rzetelne i istotne dla funkcjonowania całej organizacji informacje.
  2. Zakres – whistleblowing nie służy jako księga skarg i zażaleń, jest narzędziem do identyfikacji poważnych zdarzeń zagrażających całej organizacji poprzez łamanie zasad etyki i prawa przez osoby będące członkami organizacji.
  3. Ochrona osób zgłaszających - zarząd przedsiębiorstwa powinien wystosować wyraźny komunikat, który będzie dawał jasno do zrozumienia, że osoby zgłaszające w dobrej wierze wszelkie nieprawidłowości i nieetyczne precedensy w organizacji nie muszą się obawiać ewentualnych działań odwetowych, a jej wszelkie dane osobowe pozostaną anonimowe.
  4. Skuteczność - poinformowanie o tym jak działa cały system i jak wygląda procedura mająca na celu wyjaśnienie całego problemu.
  5. Przejrzystość - system whistleblowingu musi być prosty i intuicyjny, aby pracownicy nie bali się korzystania z niego.
  6. Systematyczność - przedsiębiorstwo powinno regularnie przypominać swoim pracownikom o systemie whistleblowingu, gdyż jednorazowa akcja informacyjna może przynieść niewielki skutek.

Bibliografia

  • ACFE (2010). Raport do Narodu
  • Andrzejewski M. (2013). Whistleblowing, czyli demaskacja pracownicza w zarządzaniu zasobami ludzkimi, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica", nr 288
  • Kobroń Ł. (2015). Czy Polskę czeka era "etycznych donosów”? Społeczno-prawne aspekty działania whistleblowera, "Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Społeczne", nr 10
  • Patterson R. (2008) Kompendium terminów z zakresu rachunkowości po polsku i angielsku, Warszawa
  • Pauch D. (2011). System anonimowego informowania o nadużyciach w przedsiębiorstwie - whistleblowing, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 695
  • Seliga R. (red.) (2010). Whistleblowing w organizacjach gospodarczych "Przedsiębiorczość i zarządzanie", Tom XI zeszyt 11
  • Sroka R., Taxand C. (2013). Whistleblowing, czyli zapobieganie zagrożeniom, "Harvard Business Review", Dodatek 4
  • Wójcik J. (2008). Oszustwa finansowe. Zagadnienia kryminologiczne i kryminalistyczne, Warszawa


Autor: Anna Guzik, Michał Kurowski