Hotel: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''Hotel''' to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za [[wynagrodzenie]]. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)
'''Hotel''' to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za [[wynagrodzenie]]. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 21: Linia 20:


==Klasyfikacja hoteli w Polsce==
==Klasyfikacja hoteli w Polsce==
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone [[usługi]] hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:  
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone [[usługi]] hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 28: Linia 27:
! [[Kategoria]] hotelu !! Minimalne wymagania
! [[Kategoria]] hotelu !! Minimalne wymagania
|-
|-
| Jedna gwiazdka ||  
| Jedna gwiazdka ||
# Elementy zewnętrzne:
# Elementy zewnętrzne:
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
Linia 41: Linia 40:
#* oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
#* oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* instalacja radiowa i telewizyjna
#* winda powyżej kondygnacji 4
#* winda powyżej kondygnacji 4
# Funkcje, [[program]] obsługowy i użytkowność:  
# Funkcje, [[program]] obsługowy i użytkowność:
#* hall recepcyjny o powierzchni 10m²
#* hall recepcyjny o powierzchni 10m²
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na [[odpady]], suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na [[odpady]], suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
Linia 54: Linia 53:
#*# w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
#*# w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
#* jednolite [[wyposażenie]] meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
#* jednolite [[wyposażenie]] meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
#* oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka  
#* oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
#* wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, [[materiały]] dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
#* wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, [[materiały]] dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
#* wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
#* wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
Linia 69: Linia 68:
#* codzienne sprzątanie na życzenie gości
#* codzienne sprzątanie na życzenie gości
|-
|-
| Dwie gwiazdki ||  
| Dwie gwiazdki ||
# Elementy zewnętrzne:
# Elementy zewnętrzne:
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
Linia 83: Linia 82:
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* dostęp do internetu
#* dostęp do internetu
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* instalacja radiowa i telewizyjna
#* winda powyżej kondygnacji 4
#* winda powyżej kondygnacji 4
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:  
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
#* hall recepcyjny o powierzchni 20m²
#* hall recepcyjny o powierzchni 20m²
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
Linia 96: Linia 95:
#*# w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
#*# w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
#* wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
#* wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
#* oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka  
#* oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
#* wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
#* wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
#* wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny lub prysznica, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
#* wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny lub prysznica, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
Linia 112: Linia 111:
#* codzienne sprzątanie na życzenie gości
#* codzienne sprzątanie na życzenie gości
|-
|-
| Trzy gwiazdki ||  
| Trzy gwiazdki ||
# Elementy zewnętrzne:
# Elementy zewnętrzne:
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
Linia 129: Linia 128:
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* dostęp do internetu
#* dostęp do internetu
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* instalacja radiowa i telewizyjna
#* winda powyżej kondygnacji 3
#* winda powyżej kondygnacji 3
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:  
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
#* hall recepcyjny o powierzchni 20m²
#* hall recepcyjny o powierzchni 20m²
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
Linia 162: Linia 161:
#* jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
#* jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
|-
|-
| Cztery gwiazdki ||  
| Cztery gwiazdki ||
# Elementy zewnętrzne:
# Elementy zewnętrzne:
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
Linia 180: Linia 179:
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* dostęp do internetu
#* dostęp do internetu
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* instalacja radiowa i telewizyjna
#* winda powyżej kondygnacji 2
#* winda powyżej kondygnacji 2
#* oddzielna winda towarowa
#* oddzielna winda towarowa
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:  
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
#* hall recepcyjny o powierzchni 30m²
#* hall recepcyjny o powierzchni 30m²
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
Linia 216: Linia 215:
#* jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
#* jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
|-
|-
| Pięć gwiazdek ||  
| Pięć gwiazdek ||
# Elementy zewnętrzne:
# Elementy zewnętrzne:
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
#* bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
Linia 235: Linia 234:
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
#* dostęp do internetu
#* dostęp do internetu
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* instalacja radiowa i telewizyjna
#* winda powyżej kondygnacji  
#* winda powyżej kondygnacji
#* oddzielna winda towarowa
#* oddzielna winda towarowa
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:  
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
#* hall recepcyjny o powierzchni 50m²
#* hall recepcyjny o powierzchni 50m²
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
Linia 301: Linia 300:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 7-12
* Hundert M., Pawlicz A. (2014). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14733/EPT%201%20%2825%29%202014%20Pawlicz_Hundert.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805, s. 199-212
* Hundert M., Pawlicz A. (2014). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14733/EPT%201%20%2825%29%202014%20Pawlicz_Hundert.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805, s. 199-212
* Kachniewska M. (2012). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171240373 Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi]'', Zeszyty naukowe Szkoły Głównej Handlowej nr 35, s. 61-75
* Kachniewska M. (2012). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171240373 Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi]'', Zeszyty naukowe Szkoły Głównej Handlowej nr 35, s. 61-75
* Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
* Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
* Królikowski Z. (2010). ''[http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-7547a4d2-fc94-4082-a60c-c7ab7f574c37 Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis nr 61, s. 43-52
* Królikowski Z. (2010). ''[http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-7547a4d2-fc94-4082-a60c-c7ab7f574c37 Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis nr 61, s. 43-52
* ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 7-12
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Turkowski M. (2010). ''[[Marketing]] usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Turkowski M. (2010). ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000196/U/D20140196Lj.pdf Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych]'', s. 33-40
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884]
* Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Patryk Gębica}}
{{a|Patryk Gębica}}

Wersja z 21:39, 27 paź 2023

Hotel
Polecane artykuły

Hotel to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za wynagrodzenie. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)

TL;DR

Artykuł opisuje klasyfikację hoteli w Polsce, zgodnie z wymaganiami określonymi przez Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy. Zawiera informacje dotyczące minimalnych wymagań dla hoteli w poszczególnych kategoriach, jak również opisuje różne typy hoteli na świecie, takie jak hotel garni, kurhotel, hotele centralne, kurortowe, przy portach lotniczych i przy kasynach. Artykuł również wymienia największe koncerny i marki hotelowe na świecie.

Klasyfikacja hoteli w Polsce

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:

Kategoria hotelu Minimalne wymagania
Jedna gwiazdka
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie parkingu, miejsca postojowego lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 4
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 10m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 8m²
      2. dwuosobowego - 10m²
      3. trzyosobowego - 14m²
      4. czteroosobowego - 16m²
      5. w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
    • wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
    • łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • świetlica z telewizorem
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
Dwie gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca parkingu, garażu lub postojowego na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 4
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 20m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 9m²
      2. dwuosobowego - 12m²
      3. trzyosobowego - 15m²
      4. czteroosobowego - 18m²
      5. w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
    • wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
    • wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny lub prysznica, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
    • łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 10 osób na wannę lub prysznic, 15 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • świetlica z telewizorem
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
Trzy gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 3
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 20m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 10m²
      2. dwuosobowego - 14m²
      3. trzyosobowego - 16m²
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • sala klubowa zaopatrzona w telewizor
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
Cztery gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wiata nad podjazdem
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu, albo usługi przywozu i odwozu z hotelu
  2. Urządzenia techniczne:
    • klimatyzacja w części ogólnodostępnej
    • klimatyzacja w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 2
    • oddzielna winda towarowa
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 30m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 12m²
      2. dwuosobowego - 16m²
    • apartament
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowa usługa bagażowa
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie prasy codziennej
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • zespół sal konferencyjnych, klubowych i szkoleniowych
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
Pięć gwiazdek
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wiata nad podjazdem
    • oddzielne wejście i specjalnie wydzielona droga dla bagażu gości
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu, albo usługi przywozu i odwozu z hotelu
  2. Urządzenia techniczne:
    • klimatyzacja w części ogólnodostępnej
    • klimatyzacja w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji
    • oddzielna winda towarowa
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 50m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 14m²
      2. dwuosobowego - 18m
    • apartament
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, sejf, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, waga osobowa, kosz na śmieci, telefon, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowa usługa bagażowa
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie prasy codziennej
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • zespół sal konferencyjnych, klubowych i szkoleniowych
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych

Typy hoteli na świecie

  • W Niemczech:
    1. Hotel - obiekt oferujący zakwaterowanie w pokojach, urządzenia oraz pomieszczenia umożliwiające organizację różnego typu imprez i spotkań, powinien posiadać min. 20 pokoi, każdy pokój musi być wyposażony w łazienkę. Ponadto powinien posiadać recepcję, w której obsługuje się gości.
    2. Hotel garni - mały hotel, w którym oferowane są tylko śniadania.
    3. Hotel apartamentowy - oferuje mieszkania z zapleczem kuchennym umożliwiającym samodzielne przygotowywanie posiłków. Można jednak skorzystać z restauracji hotelowej.
    4. Kurhotel - oferuje zakwaterowanie, posiłki oraz usługi medyczno-terapeutyczne.
  • W Stanach Zjednoczonych:
    1. Hotele centralne - zlokalizowane w centrach miast. Oferują różny poziom usług - od luksusowych, po klasę ekonomiczną.
    2. Hotele kurortowe - w egzotycznych miejscach, przygotowane na przyjęcie rodzin. Oferują całą gamę usług, ale muszą też być nastawione na obsługę dzieci.
    3. Hotele przy portach lotniczych - duże, dysponujące obsługą full-service. Restauracje oraz room-service mają wydłużone godziny pracy.
    4. Hotele przy kasynach - oferują niskie ceny za nocleg, tanie posiłki i gamę gier rozrywkowych. Większość przychodów w tego typu hotelach jest uzyskiwane z opłat za gry hazardowe.
    5. Hotele oferujące długie pobyty - oferują kuchnię z pełnym wyposażeniem, bezpłatne śniadanie kontynentalne, wieczorny cocktail. Przeznaczone dla podróżnych spędzających długi czas w danym miejscu, np. biznesmenów. (Sala 2008, s. 23-27)

Największe koncerny i marki hotelowe na świecie

Koncern hotelowy to organizacja, która skupia min. dwa przedsiębiorstwa posiadające odrębną osobowość prawną, które działają w sektorze hotelarstwa. Główne korzyści z przynależności do koncernu hotelowego to możliwość obniżki kosztów poprzez ekonomię skali oraz możliwość tańszego zakupu od dostawców. Do największych koncernów hotelowych na świecie należą:

  • InterContinental Hotels Group
  • Wyndham Wordlwide
  • Marriott Int.
  • Hilton Corp.
  • Accor

Marka hotelowa odróżnia hotel od konkurencji za pomocą przynajmniej jednego czynnika. Większość znanych marek należy do największych koncernów hotelowych. Wśród największych marek hotelowych wyróżniamy:

  • Best Western
  • Holiday Inn
  • Marriott
  • Comfort
  • Hilton. (Sala 2008, s. 113-116, 128-130)

Zobacz także: Rekomendacja hotelu

Bibliografia


Autor: Patryk Gębica

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.