Car-sharing: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Car-sharing''' – jest to innowacyjny [[system]], który opiera się na korzystaniu z samochodów, będących własnością innych podmiotów takich jak: [[firma]] prywatna, [[miasto]], [[grupa]] osób, czy też instytucja. Polega on na korzystaniu z samochodu, w ramach uzyskanego dostępu, przez określony czas, liczony najczęściej w minutach lub godzinach. W związku z takim rozwiązaniem, [[koszty]] stałe takie jak [[amortyzacja]] czy [[ubezpieczenie]] pojazdu, są dzielone między użytkowników danego samochodu. Eksploatator systemu odbiera pojazd ze specjalne przygotowanych do tego parkingów, po czym zwraca go z powrotem na parking, niekoniecznie ten sam, na którym odbierał samochód (Ł. Franek i in., 2014; A. Rudnicki i in., 2010). | '''Car-sharing''' – jest to innowacyjny [[system]], który opiera się na korzystaniu z samochodów, będących własnością innych podmiotów takich jak: [[firma]] prywatna, [[miasto]], [[grupa]] osób, czy też instytucja. Polega on na korzystaniu z samochodu, w ramach uzyskanego dostępu, przez określony czas, liczony najczęściej w minutach lub godzinach. W związku z takim rozwiązaniem, [[koszty]] stałe takie jak [[amortyzacja]] czy [[ubezpieczenie]] pojazdu, są dzielone między użytkowników danego samochodu. Eksploatator systemu odbiera pojazd ze specjalne przygotowanych do tego parkingów, po czym zwraca go z powrotem na parking, niekoniecznie ten sam, na którym odbierał samochód (Ł. Franek i in., 2014; A. Rudnicki i in., 2010). | ||
Linia 27: | Linia 25: | ||
* w 2015 roku na całym świecie z usługi korzystało ponad 7 milionów użytkowników, do 2025 roku liczna ta, według szacunków, ma wzrosnąć do ponad 36 milionów, | * w 2015 roku na całym świecie z usługi korzystało ponad 7 milionów użytkowników, do 2025 roku liczna ta, według szacunków, ma wzrosnąć do ponad 36 milionów, | ||
* Niemcy są największym europejskim rynkiem usługi car-sharing, jest tam prawie 2 miliony użytkowników systemu, | * Niemcy są największym europejskim rynkiem usługi car-sharing, jest tam prawie 2 miliony użytkowników systemu, | ||
* najwięksi na świecie operatorzy systemu to: Autolib, City Car Club, Greenwheels, Stadtmobil. | * najwięksi na świecie operatorzy systemu to: Autolib, City Car Club, Greenwheels, Stadtmobil. | ||
==Car-sharing, a wypożyczalnie samochodów== | ==Car-sharing, a wypożyczalnie samochodów== | ||
Linia 59: | Linia 56: | ||
* "'''Nastawiony na [[zysk]] (for-profit)''' - system uruchamiany i obsługiwany jest przez prywatne podmioty działające komercyjnie. Podmiotami mogą być przedsiębiorstwa działające jedynie, jako operatorzy systemu car-sharing (np. Zipcar, StattAuto, GoGet), producenci samochodów (np. BMW, Peugeot, Daimler) lub też wypożyczalnie samochodów oferujące car-sharing, jako dodatkową usługę (np. Hertz, WeCar), | * "'''Nastawiony na [[zysk]] (for-profit)''' - system uruchamiany i obsługiwany jest przez prywatne podmioty działające komercyjnie. Podmiotami mogą być przedsiębiorstwa działające jedynie, jako operatorzy systemu car-sharing (np. Zipcar, StattAuto, GoGet), producenci samochodów (np. BMW, Peugeot, Daimler) lub też wypożyczalnie samochodów oferujące car-sharing, jako dodatkową usługę (np. Hertz, WeCar), | ||
* '''Nie nastawiony na zysk (non–profit)''' - system zwykle uruchamiany jest przez lokalne organizacje lub podmioty sektora publicznego np. urzędy miast lub agencje transportowe, dla spełnienia celów społecznych związanych z dostarczaniem alternatywy dla użytkowania samochodu prywatnego i wpływaniem na zamianę zachowań komunikacyjnych, | * '''Nie nastawiony na zysk (non–profit)''' - system zwykle uruchamiany jest przez lokalne organizacje lub podmioty sektora publicznego np. urzędy miast lub agencje transportowe, dla spełnienia celów społecznych związanych z dostarczaniem alternatywy dla użytkowania samochodu prywatnego i wpływaniem na zamianę zachowań komunikacyjnych, | ||
* '''Spółdzielczy''' - system jest zarządzany przez członków, którzy przyłączają się do przedsięwzięcia wykupując udziały w organizacji" (Ł. Franek i in., 2014). | * '''Spółdzielczy''' - system jest zarządzany przez członków, którzy przyłączają się do przedsięwzięcia wykupując udziały w organizacji" (Ł. Franek i in., 2014). | ||
==Korzyści wynikające z funkcjonowania systemu car-sharing== | ==Korzyści wynikające z funkcjonowania systemu car-sharing== | ||
Linia 69: | Linia 66: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Dombi T. (2018), ''Carsharing - Alternatywa dla posiadania samochodu'', s. 3 | <noautolinks> | ||
* Franek Ł. (red.) (2014), [https://zdm.waw.pl/uploads/283/studium-koncepcyjne-systemu-carsharing-w-warszawie-ost_1444828856.pdf ''Carsharing w Warszawie''] "Studium Koncepcyjne", s. 5. i s. 17-20 | * Dombi T. (2018), ''Carsharing - Alternatywa dla posiadania samochodu'', s. 3 | ||
* Franek Ł. (red.) (2014), [https://zdm.waw.pl/uploads/283/studium-koncepcyjne-systemu-carsharing-w-warszawie-ost_1444828856.pdf ''Carsharing w Warszawie''] "Studium Koncepcyjne", s. 5. i s. 17-20 | |||
* Instytut Karalla Research (2017), [https://www.keralla.pl/res/files/SYGNALNE/SYGN_28.06.17_453.pdf ''Car sharing w Polsce''], Raport sygnalny Sygn. 28.06.2017/453 | * Instytut Karalla Research (2017), [https://www.keralla.pl/res/files/SYGNALNE/SYGN_28.06.17_453.pdf ''Car sharing w Polsce''], Raport sygnalny Sygn. 28.06.2017/453 | ||
* Nosal K. (2014), [http://civitas.eu/sites/default/files/documents/carsharing_w_miastach_civitas.pdf ''Stan rozwoju systemów carsharing w Polsce''] "CARSHARING - Warsztaty Sieci CIVITET POLSKA", s. 17-18 | * Nosal K. (2014), [http://civitas.eu/sites/default/files/documents/carsharing_w_miastach_civitas.pdf ''Stan rozwoju systemów carsharing w Polsce''] "CARSHARING - Warsztaty Sieci CIVITET POLSKA", s. 17-18 | ||
* Rudnicki A. (red.) (2010), '' | * Rudnicki A. (red.) (2010), ''Innowacje na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego'', PiT Kraków, Kraków | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Dawid Rapacz}} | {{a|Dawid Rapacz}} |
Wersja z 20:36, 26 paź 2023
Car-sharing |
---|
Polecane artykuły |
Car-sharing – jest to innowacyjny system, który opiera się na korzystaniu z samochodów, będących własnością innych podmiotów takich jak: firma prywatna, miasto, grupa osób, czy też instytucja. Polega on na korzystaniu z samochodu, w ramach uzyskanego dostępu, przez określony czas, liczony najczęściej w minutach lub godzinach. W związku z takim rozwiązaniem, koszty stałe takie jak amortyzacja czy ubezpieczenie pojazdu, są dzielone między użytkowników danego samochodu. Eksploatator systemu odbiera pojazd ze specjalne przygotowanych do tego parkingów, po czym zwraca go z powrotem na parking, niekoniecznie ten sam, na którym odbierał samochód (Ł. Franek i in., 2014; A. Rudnicki i in., 2010).
"Car-sharing to zorganizowane, współdzielone użytkowanie pojazdów samochodowych" (Tamas Dombi, 2018).
Car-sharing w Polsce i na świecie
Najciekawsze dane dotyczące funkcjonowania systemu: (Instytut Keralla Research, 2017)
- usługi car-sharingu świadczy w Polsce 8 podmiotów, które mają do zaoferowania prawie 1000 samochodów,
- w 2015 roku na całym świecie z usługi korzystało ponad 7 milionów użytkowników, do 2025 roku liczna ta, według szacunków, ma wzrosnąć do ponad 36 milionów,
- Niemcy są największym europejskim rynkiem usługi car-sharing, jest tam prawie 2 miliony użytkowników systemu,
- najwięksi na świecie operatorzy systemu to: Autolib, City Car Club, Greenwheels, Stadtmobil.
Car-sharing, a wypożyczalnie samochodów
Podstawowe różnice pomiędzy systemem car-sharingu, a tradycyjnymi wypożyczalniami samochodów:
- "System car-sharing nie jest ograniczony godzinami pracy,
- Rezerwacja, odbiór i zwrot pojazdu są samoobsługowe,
- Pojazdy mogą być wypożyczane na określony czas, ale opłata uiszczana jest, w przeciwieństwie do tradycyjnych wypożyczalni, nie tylko za liczbę dób, ale za liczbę godzin użytkowania, a w przypadku niektórych operatorów, nawet minut,
- Klienci systemu muszą być jego członkami, zarejestrowanymi i dopuszczonymi do użytkowania systemu (ustalone są odpowiednie wymogi m.in. w zakresie posiadania prawa jazdy oraz mechanizmy płatności),
- Punkty odbioru/zwrotu pojazdów zlokalizowane są w obszarze działania systemu, często z dobrym dostępem do usług transportu publicznego,
- Ubezpieczenie jest wliczone w cenę usługi,
- Koszty paliwa są zazwyczaj wliczone w cenę usługi" (Ł. Franek i in., 2014).
Charakterystyka usługi car-sharingu dla klientów indywidualnych
Zasady korzystania z usługi car-sharing: (Instytut Keralla Research, 2017)
- korzystanie z usługi jest dozwolone od 18 lub 21 lat,
- konieczne jest posiadanie karty płatniczej oraz ważnego prawa jazdy,
- rezerwacja dokonywana jest poprzez dedykowaną aplikację, stronę internetową lub biuro obsługi,
- aplikacja lub karta użytkownika jest potrzebna do otwarcia samochodu,
- opłaty pobierane są za minuty jazdy, konieczne jest uiszczenie opłaty aktywacyjnej,
- zmiana rezerwacji podlega opłacie,
- wyposażenie dodatkowe takie jak fotelik czy bagażnik dachowy podlegają dodatkowej opłacie zgodnej z cennikiem,
- palenie w pojeździe jest zabronione, użytkownik może poruszać się tylko po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- samochód może zostać oddany w wyznaczonej strefie w każdym miejscu, a opłata ściągana jest bezpośrednio z karty płatniczej wskazanej przy rejestracji.
Organizacja systemu car-sharing
W związku z tym, iż car-sharing rozwijany był na całym świecie, wyróżniamy trzy podstawowe modele jego organizacji:
- "Nastawiony na zysk (for-profit) - system uruchamiany i obsługiwany jest przez prywatne podmioty działające komercyjnie. Podmiotami mogą być przedsiębiorstwa działające jedynie, jako operatorzy systemu car-sharing (np. Zipcar, StattAuto, GoGet), producenci samochodów (np. BMW, Peugeot, Daimler) lub też wypożyczalnie samochodów oferujące car-sharing, jako dodatkową usługę (np. Hertz, WeCar),
- Nie nastawiony na zysk (non–profit) - system zwykle uruchamiany jest przez lokalne organizacje lub podmioty sektora publicznego np. urzędy miast lub agencje transportowe, dla spełnienia celów społecznych związanych z dostarczaniem alternatywy dla użytkowania samochodu prywatnego i wpływaniem na zamianę zachowań komunikacyjnych,
- Spółdzielczy - system jest zarządzany przez członków, którzy przyłączają się do przedsięwzięcia wykupując udziały w organizacji" (Ł. Franek i in., 2014).
Korzyści wynikające z funkcjonowania systemu car-sharing
Do podstawowych korzyści zaliczamy: (K. Nosal, 2014)
- do korzystania z samochody nie jest konieczne jego posiadanie,
- wielu użytkowników partycypuje w kosztach stałych utrzymania samochodu,
- ograniczenie emisji zanieczyszczeń - bardzo często auta te są hybrydowe.
Bibliografia
- Dombi T. (2018), Carsharing - Alternatywa dla posiadania samochodu, s. 3
- Franek Ł. (red.) (2014), Carsharing w Warszawie "Studium Koncepcyjne", s. 5. i s. 17-20
- Instytut Karalla Research (2017), Car sharing w Polsce, Raport sygnalny Sygn. 28.06.2017/453
- Nosal K. (2014), Stan rozwoju systemów carsharing w Polsce "CARSHARING - Warsztaty Sieci CIVITET POLSKA", s. 17-18
- Rudnicki A. (red.) (2010), Innowacje na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego, PiT Kraków, Kraków
Autor: Dawid Rapacz