Strategia dywersyfikacji pionowej: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 37: | Linia 37: | ||
[[Kategoria:Strategie marketingowe]] | [[Kategoria:Strategie marketingowe]] | ||
[[en:Vertical diversification]] | [[en:Vertical diversification]] | ||
{{#metamaster:description|Strategia dywersyfikacji pionowej - wybór nowego rynku i wejście z nowym produktem. Realizowana przez zakup firm lub wykorzystanie własnych środków. Skuteczność mierzona relacją między wcześniejszą a przyszłą działalnością przedsiębiorstwa.}} |
Wersja z 10:29, 13 paź 2023
Strategia dywersyfikacji pionowej |
---|
Polecane artykuły |
Strategia dywersyfikacji pionowej to jedna ze strategicznych opcji rozwoju przedsiębiorstwa. Dotyczy ona wyboru nowego rynku, na który przedsiębiorstwo pragnie wejść z nowym produktem. Dywersyfikacja może być przeprowadzona przy wykorzystaniu własnych środków lub przez zakup innych firm.
Rozszerzenie i zróżnicowanie dotychczasowego pola rynkowego przez wypełnienie go produktami dotychczas nie produkowanymi przez firmę, można mierzyć relacją wcześniejszej działalności przedsiębiorstwa do jego przyszłych zamiarów. Z tego punktu widzenia oprócz dywersyfikacji pionowej należy wyróżnić poziomą oraz równoległą(niezwiązaną).
Rodzaje
Integracja pionowa to rozszerzenie działalności firmy jako:
- ogniwa przedniego - "dywersyfikacja wstecz" (np. działania producenta obuwia zmierzające do włączenia do swego przedsiębiorstwa garbarni)
- lub następnego - "dywersyfikacja w przód" (np. działania producenta obuwia w celu uruchomienia własnej sieci sklepów sprzedających obuwie)
w odniesieniu do już podejmowanej działalności organizacji.
Efekty zastosowań
Podejmowanie takich działań zmniejsza ryzyko działalności, ponieważ następuje ograniczenie stopnia zależności od dostawców i odbiorców pośredniczących. Jednakże mogą wystąpić także negatywne skutki wprowadzania takich zmian, np. poziom elastyczności działań firmy oraz skuteczność dostosowywania się do zmieniających się warunków otoczenia mogą zostać zmniejszone. Dlatego strategia ta, jest skuteczna głównie w dojrzałych technicznie gałęziach produkcji, które odznaczają się względnie niską intensywnością postępu technicznego.
Bibliografia
- A. Stabryła "Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy", Wyd. Nauk. PWN, Warszawa - Kraków 2000
- J. Altkorn "Podstawy marketingu" Inst. Marketingu, Kraków 1995
Autor: Małgorzata Budziosz