Kluczowe kompetencje: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
"Kompetencje integrują [[zdolności]] zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów, | "Kompetencje integrują [[zdolności]] zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów, | ||
warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią '''kompetencje kluczowe''', określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których [[produkt]] stanowiący wymierną [[wartość]] dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"<ref>Flaszewska S. i in.(2013)nr 8, s. 223</ref> | warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią '''kompetencje kluczowe''', określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których [[produkt]] stanowiący wymierną [[wartość]] dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"<ref>Flaszewska S. i in.(2013)nr 8, s. 223</ref> | ||
==TL;DR== | |||
Kluczowe kompetencje to umiejętności, zasoby i działania, które pozwalają firmie osiągnąć przewagę konkurencyjną. Zasoby powinny być cenne, rzadkie, trudne do imitacji, dobrze zorganizowane, elastyczne i niezawłaszczalne. Kluczowe kompetencje są wykorzystywane do konkurowania z innymi firmami. Istnieje kilka rodzajów przedsiębiorstw, w zależności od posiadanych kompetencji i celów. Organizacje inteligentne dążą do ciągłego rozwoju swoich kompetencji. | |||
==Zasoby== | ==Zasoby== |
Wersja z 21:55, 22 wrz 2023
Kluczowe kompetencje |
---|
Polecane artykuły |
Kluczowe kompetencje - umiejętności charakterystyczne dla danej firmy, które trudno jest skopiować lub zdobyć konkurencji. Kompetencje decydują w dużej mierze o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Kompetencjami możemy nazwać aktywa, posiadane zasoby bądź umiejętności, które pozwalają firmie działać oraz same działania, które firma może podejmować przy odpowiednim korzystaniu z posiadanych zasobów.
"Kompetencje integrują zdolności zapewniając skoordynowane wykorzystanie zasobów, warunkujące osiąganie założonych przez organizację celów. Szczególny ich rodzaj stanowią kompetencje kluczowe, określane jako innowacyjne kombinacje wiedzy, zdolności (umiejętności) i innych zasobów, w wyniku których produkt stanowiący wymierną wartość dla klienta jest dostarczany zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. Innymi słowy, kluczowe kompetencje, to zdolności (umiejętności) organizacji, które pozwalają jej wykorzystać zasoby, by osiągnąć przewagę konkurencyjną w sposób, którego inni nie są w stanie naśladować lub przyswoić"[1]
TL;DR
Kluczowe kompetencje to umiejętności, zasoby i działania, które pozwalają firmie osiągnąć przewagę konkurencyjną. Zasoby powinny być cenne, rzadkie, trudne do imitacji, dobrze zorganizowane, elastyczne i niezawłaszczalne. Kluczowe kompetencje są wykorzystywane do konkurowania z innymi firmami. Istnieje kilka rodzajów przedsiębiorstw, w zależności od posiadanych kompetencji i celów. Organizacje inteligentne dążą do ciągłego rozwoju swoich kompetencji.
Zasoby
Z pojęciem kompetencji szczególnie związane jest właśnie pojęcie zasobów. Zasoby w ogólnym ujęciu rozumiane są jako składniki przyczyniające się do zrealizowania zakładanych celów organizacji. Mogą one być zarówno materialne jak i niematerialne. Aby zapewnić sobie dobrą przewagę konkurencyjną należy zwrócić uwagę na to jakiej jakości są zasobami, którymi dysponuje przedsiębiorstwo.
"Przewagę konkurencyjną organizacji zapewniają zasoby:
- cenne, gdy pozwalają na sprawne działanie i adaptację do otoczenia oraz umożliwiają wytwarzanie produktów niepowtarzalnych, przynoszących unikatową wartość użytkową dla klienta,
- rzadkie, gdy nie są powszechnie dostępne na rynku i ograniczona jest ich substytucja,
- trudne do imitacji, czyli skopiowania przez konkurentów, a tym samym zapewniające trwałość przewagi konkurencyjnej,
- dobrze zorganizowane, gdy organizacja jest zdolna do efektywnego wykorzystania swych zasobów poprzez formalne struktury, systemy kontroli czy polityki funkcjonalne,
- elastyczne, gdy można dostosować je do nowych sytuacji, przez co jest większe prawdopodobieństwo zapewnienia trwałej przewagi konkurencyjnej,
- niezawłaszczalne, gdy generowane przez nie zyski nie mogą zostać przechwycone (zawłaszczone) przez innych. "[2]
Konkurencja
Kolejnym nieodłącznym pojęciem związanym z kluczowymi kompetencjami jest konkurencja. W dużej mierze właśnie na tym polu wykorzystywane są kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą głównie w ramach rynków czy sektorów i największymi konkurentami dla nich są właśnie organizacje opierające się na podobnych kluczowych kompetencjach. [3] "Kluczowe kompetencje jako podstawę osiągania i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej cechują: skrytość, solidność, zakorzenienie oraz stopień ich świadomości wśród kadry zarządzającej" Ponadto kompetencje powinny być stale rozwijane z uwagi na ich dynamiczny charakter oraz zmiany zachodzące w otoczeniu. [4]
Każde przedsiębiorstwo posiada różne kompetencje i różne cele strategiczne, na tej podstawie możemy wyodrębnić kila rodzai przedsiębiorstw:
- Utalentowana cyganka-przedsiębiorstwo o mało ambitnym zamierzeniu w porównaniu do jego większych możliwości,
- Potężny monarcha- wyznacza standardy w branży i ma silną pozycje konkurencyjną,
- Błąkający się słabeusz- nie ma odpowiednio rozwiniętych kompetencji co hamuje jego rozwój. Cechują go także małe ambicje,
- Bojowy głupiec-posiada agresywne zamierzenia strategiczne jednak nie posiada wystarczających kompetencji
- Rozumna gwiazda- posiada odpowiednie kompetencje i rozwija je, aby realizować w miarę ambitne, wyższe niż przeciętne cele. [5]
Organizacje inteligentne mają świadomość swojej wartości i posiadanej wiedzy, to pomaga im rozwijać ich kluczowe kompetencje i przez to zdobyć przewagę na rynku dlatego one same dążą do nieustannego rozwoju.[6]
Przypisy
Bibliografia
- Flaszewska S.(red.)(2013) Organizacja z perspektywy zasobów – ewolucja w podejściu zasobowym "Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne."nr 8
- Mazurkiewicz A.(red.)(2011) Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw" Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy" z.nr 20
- Mucha-Kuś K.(2010)Strategia koopetycji – innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania? "Przegląd organizacji" nr 2
Autor: Natalia Nowak