Ustawa o podatku dochodowym: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Ustawa o podatku dochodowym''' – akt prawny określający wysokość oraz system poboru opłaty na rzecz skarbu państwa. Ustawa o podatku dochodowym jest jedną z ustaw, określającą jeden z rodzajów dochodów budżetowych. Opisuje go szereg uniwersalnych cech (L. Etel i in. 1994, s. 15): | '''[[Ustawa]] o podatku dochodowym''' – akt prawny określający wysokość oraz [[system]] poboru opłaty na rzecz skarbu państwa. Ustawa o podatku dochodowym jest jedną z ustaw, określającą jeden z rodzajów dochodów budżetowych. Opisuje go szereg uniwersalnych cech (L. Etel i in. 1994, s. 15): | ||
* Świadczenie pieniężne | * [[Świadczenie]] pieniężne | ||
* Ogólne | * Ogólne | ||
* Przymusowe | * Przymusowe | ||
Linia 21: | Linia 21: | ||
'''Ustawa o podatku dochodowym dzieli się na''' (L. Etel i in. 1994, s. 71, 117): | '''Ustawa o podatku dochodowym dzieli się na''' (L. Etel i in. 1994, s. 71, 117): | ||
* Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych – podatnikami są osoby fizyczne osiągające dochód podlegający opodatkowaniu. | * Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych – podatnikami są osoby fizyczne osiągające [[dochód]] podlegający opodatkowaniu. | ||
* Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – podatnikami są osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. | * Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – podatnikami są osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
==Geneza podatku dochodowego== | ==Geneza podatku dochodowego== | ||
'''Pionierami''' w podatku dochodowym byli Wielka Brytania i Stany Zjednoczone Ameryki. Brytyjczycy pierwszy raz podatek wprowadzili w 1799 roku dla zaspokojenia potrzeb wojennych z Francją. Amerykanie natomiast swój pierwszy podatek dochodowy ustanowili w 1862 r. W tym przypadku powód był podobny do Wielkiej Brytanii. Abraham Lincoln chciał w ten sposób sfinansować działania wojenne Konfederatów w wojnie domowej. Na przestrzeni lat władcy z różnych pobudek, zmieniali stawki procentowe nałożonego podatku. Niekiedy zostawał zniesiony, lecz zawsze był to krótki epizod w historii tych państw. Powód powrotu podatku dochodowego do łask zawsze był ten sam – konieczność sfinansowania działań wojennych. Politycy często obiecywali, że to chwilowe rozwiązanie, ale rzadko decydowano się na trwałe zniesienie podatku. Obecnie podatek dochodowy używany jest w wielu państwach na świecie (W. Kwaśnicki 2003, s. 1-5). | '''Pionierami''' w podatku dochodowym byli Wielka Brytania i Stany Zjednoczone Ameryki. Brytyjczycy pierwszy raz podatek wprowadzili w 1799 roku dla zaspokojenia potrzeb wojennych z Francją. Amerykanie natomiast swój pierwszy [[podatek dochodowy]] ustanowili w 1862 r. W tym przypadku powód był podobny do Wielkiej Brytanii. Abraham Lincoln chciał w ten sposób sfinansować działania wojenne Konfederatów w wojnie domowej. Na przestrzeni lat władcy z różnych pobudek, zmieniali stawki procentowe nałożonego podatku. Niekiedy zostawał zniesiony, lecz zawsze był to krótki epizod w historii tych państw. Powód powrotu podatku dochodowego do łask zawsze był ten sam – konieczność sfinansowania działań wojennych. Politycy często obiecywali, że to chwilowe rozwiązanie, ale rzadko decydowano się na trwałe zniesienie podatku. Obecnie podatek dochodowy używany jest w wielu państwach na świecie (W. Kwaśnicki 2003, s. 1-5). | ||
==Budowa ustawy== | ==Budowa ustawy== | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
* Rozdział 2. Źródła przychodów | * Rozdział 2. Źródła przychodów | ||
* Rozdział 3. Zwolnienia przedmiotowe | * Rozdział 3. Zwolnienia przedmiotowe | ||
* Rozdział 4. Koszty uzyskania przychodów | * Rozdział 4. [[Koszty]] uzyskania przychodów | ||
* Rozdział 4a. Opodatkowanie stron umowy leasingu | * Rozdział 4a. Opodatkowanie stron umowy leasingu | ||
* Rozdział 4b. Ceny transferowe | * Rozdział 4b. [[Ceny transferowe]] | ||
* Oddział. Przepisy ogólne | * Oddział. Przepisy ogólne | ||
* Oddział. Zasada ceny rynkowej | * Oddział. [[Zasada]] ceny rynkowej | ||
* Oddział. Dokumentacja cen transferowych | * Oddział. [[Dokumentacja]] cen transferowych | ||
* Rozdział 5. Szczególne zasady ustalania dochodu | * Rozdział 5. Szczególne zasady ustalania dochodu | ||
* Rozdział 5a. Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych | * Rozdział 5a. Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych | ||
Linia 50: | Linia 50: | ||
* Rozdział 7. Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników | * Rozdział 7. Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników | ||
* Rozdział 7a. uchylony | * Rozdział 7a. uchylony | ||
* Rozdział 7b. Zwrot podatku z tytułu wypłaconych należności | * Rozdział 7b. [[Zwrot podatku]] z tytułu wypłaconych [[należności]] | ||
* Rozdział 8. Zeznania podatkowe | * Rozdział 8. Zeznania podatkowe | ||
* Rozdział 9. Zmiany w przepisach obowiązujących | * Rozdział 9. Zmiany w przepisach obowiązujących | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
# Oddział. Zasada ceny rynkowej | # Oddział. Zasada ceny rynkowej | ||
# Oddział. Dokumentacja cen transferowych | # Oddział. Dokumentacja cen transferowych | ||
* Rozdział 2. Przychody | * Rozdział 2. [[Przychody]] | ||
* Rozdział 3. Koszty uzyskania przychodów | * Rozdział 3. [[Koszty uzyskania przychodów]] | ||
* Rozdział 4. Zwolnienia przedmiotowe | * Rozdział 4. Zwolnienia przedmiotowe | ||
* Rozdział 4a. Opodatkowanie stron umowy leasingu | * Rozdział 4a. Opodatkowanie stron umowy leasingu | ||
* Rozdział 5. Podstawa opodatkowania i wysokość podatku | * Rozdział 5. [[Podstawa opodatkowania]] i wysokość podatku | ||
* Rozdział 5a. Podatek od dochodów i niezrealizowanych zysków | * Rozdział 5a. Podatek od dochodów i niezrealizowanych zysków | ||
* Rozdział 6. Pobór podatku | * Rozdział 6. Pobór podatku | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
==Podatki a sprawiedliwość społeczna== | ==Podatki a sprawiedliwość społeczna== | ||
'''System podatkowy''' powinien służyć rozwojowi gospodarczemu i społecznemu kraju. Zatem pożądany jest system oparty na '''wiedzy i racjonalności.''' Oznacza to, że nałożone opłaty nie mogą hamować rozwoju przede wszystkim przedsiębiorców, którzy są motorem napędowym gospodarki. Wysokie obciążenia nie przyczynią się także do rozwoju społecznego przez finansowe ograniczenia jednostki. Podatki powinny głównie zaspokajać najistotniejsze potrzeby społeczne. Podstawową funkcją jaka powinna być uznawana jest funkcja fiskalna. Wszystkie inne funkcje należy uznać jako uboczne czy dodatkowe. Funkcja fiskalna oznacza gromadzenie dochodu w budżecie państwa. | '''System podatkowy''' powinien służyć rozwojowi gospodarczemu i społecznemu kraju. Zatem pożądany jest system oparty na '''wiedzy i racjonalności.''' Oznacza to, że nałożone opłaty nie mogą hamować rozwoju przede wszystkim przedsiębiorców, którzy są motorem napędowym gospodarki. Wysokie obciążenia nie przyczynią się także do rozwoju społecznego przez finansowe ograniczenia jednostki. Podatki powinny głównie zaspokajać najistotniejsze [[potrzeby]] społeczne. Podstawową funkcją jaka powinna być uznawana jest [[funkcja]] fiskalna. Wszystkie inne funkcje należy uznać jako uboczne czy dodatkowe. Funkcja fiskalna oznacza gromadzenie dochodu w budżecie państwa. | ||
Racjonalność systemu podatkowego to '''efektywność oddziaływania na przebieg procesów realnych w gospodarce.''' Oznacza to, że dobrze skonstruowany system podatkowy powinien pozwolić na zgromadzenie środków publicznych potrzebnych na pokrycie bieżących potrzeb przy jednoczesnym umożliwieniu rozwoju gospodarki kraju, ale nie ograniczając przy tym praw i zasobów jednostki. Przy nieracjonalnym systemie podatkowym lub przy zbyt wysokich stawkach podatkowych często można spotkać się z chęcią omijania podatków przez jednostki lub różne organizacje. Jest to bardzo złe zjawisko mówiące o potrzebie zmiany prawa podatkowego przynajmniej w jakimś zakresie. | Racjonalność systemu podatkowego to '''[[efektywność]] oddziaływania na przebieg procesów realnych w gospodarce.''' Oznacza to, że dobrze skonstruowany system podatkowy powinien pozwolić na zgromadzenie środków publicznych potrzebnych na pokrycie bieżących potrzeb przy jednoczesnym umożliwieniu rozwoju gospodarki kraju, ale nie ograniczając przy tym praw i zasobów jednostki. Przy nieracjonalnym systemie podatkowym lub przy [[zbyt]] wysokich stawkach podatkowych często można spotkać się z chęcią omijania podatków przez jednostki lub różne organizacje. Jest to bardzo złe zjawisko mówiące o potrzebie zmiany prawa podatkowego przynajmniej w jakimś zakresie. | ||
Aby było możliwe określenie racjonalnych stawek podatkowych, potrzebne jest ustalenie wielkości publicznych wydatków. Wydatki to funkcja państwa i samorządów publicznych, która realizowana jest z budżetu. W budżecie znajdują się środki ściągane również z podatków dochodowych. Ustawa o podatku dochodowym jest aktem prawnym, który reguluje ten określony podatek od osób fizycznych i osób prawnych. Skala budżetu i wydatków jest zależna od rozwoju gospodarczego kraju. '''Rozwój uzależniony jest od racjonalnego systemu i wysokości stawek podatkowych.''' (J. Ostaszewski 2010, s. 96-97) | Aby było możliwe określenie racjonalnych stawek podatkowych, potrzebne jest ustalenie wielkości publicznych wydatków. Wydatki to funkcja państwa i samorządów publicznych, która realizowana jest z budżetu. W budżecie znajdują się środki ściągane również z podatków dochodowych. Ustawa o podatku dochodowym jest aktem prawnym, który reguluje ten określony podatek od osób fizycznych i osób prawnych. [[Skala]] budżetu i wydatków jest zależna od rozwoju gospodarczego kraju. '''[[Rozwój]] uzależniony jest od racjonalnego systemu i wysokości stawek podatkowych.''' (J. Ostaszewski 2010, s. 96-97) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 84: | Linia 84: | ||
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19920210086/U/D19920086Lj.pdf ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych]'' (1992), Dz.U. nr 21 poz. 86 | * ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19920210086/U/D19920086Lj.pdf ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych]'' (1992), Dz.U. nr 21 poz. 86 | ||
* Kwaśnicki W. (2003)., ''[http://kwasnicki.prawo.uni.wroc.pl/todownload/Historia%20podatku%20doch.pdf Z historii podatku dochodowego]'', Instytut Nauk Ekonomicznych, Wrocław | * Kwaśnicki W. (2003)., ''[http://kwasnicki.prawo.uni.wroc.pl/todownload/Historia%20podatku%20doch.pdf Z historii podatku dochodowego]'', Instytut Nauk Ekonomicznych, Wrocław | ||
* Mastalski R. (2006)., ''Prawo Podatkowe'', C.H. BECK, Warszawa | * Mastalski R. (2006)., ''[[Prawo]] Podatkowe'', C.H. BECK, Warszawa | ||
* Możyłowski P. (2010)., ''[http://mikroekonomia.net/system/publication_files/686/original/2.pdf?1315211667 Wpływ podatków na wzrost gospodarczy]'', Pierwszy Urząd Skarbowy, Radom | * Możyłowski P. (2010)., ''[http://mikroekonomia.net/system/publication_files/686/original/2.pdf?1315211667 Wpływ podatków na wzrost gospodarczy]'', Pierwszy Urząd Skarbowy, Radom | ||
* Ostaszewski J. (2010)., ''Finanse'', Difin, Warszawa | * Ostaszewski J. (2010)., ''Finanse'', Difin, Warszawa |
Wersja z 07:00, 22 maj 2020
Ustawa o podatku dochodowym |
---|
Polecane artykuły |
Ustawa o podatku dochodowym – akt prawny określający wysokość oraz system poboru opłaty na rzecz skarbu państwa. Ustawa o podatku dochodowym jest jedną z ustaw, określającą jeden z rodzajów dochodów budżetowych. Opisuje go szereg uniwersalnych cech (L. Etel i in. 1994, s. 15):
- Świadczenie pieniężne
- Ogólne
- Przymusowe
- Bezzwrotne
- Nieodpłatne
Ustawa o podatku dochodowym dzieli się na (L. Etel i in. 1994, s. 71, 117):
- Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych – podatnikami są osoby fizyczne osiągające dochód podlegający opodatkowaniu.
- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – podatnikami są osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Podstawa prawna
Ustawa o podatku dochodowym opiera się na kilku aktach prawnych normujących system poboru opłat (W. Wyrzykowski 2004, s. 135,149):
- Podatek od osób fizycznych: Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) oraz Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (DzU z 1998 r., Nr 144, poz. 930 z późniejszymi zmianami)
- Podatek od osób prawnych: ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych (tekst jednolity, DzU z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami).
Geneza podatku dochodowego
Pionierami w podatku dochodowym byli Wielka Brytania i Stany Zjednoczone Ameryki. Brytyjczycy pierwszy raz podatek wprowadzili w 1799 roku dla zaspokojenia potrzeb wojennych z Francją. Amerykanie natomiast swój pierwszy podatek dochodowy ustanowili w 1862 r. W tym przypadku powód był podobny do Wielkiej Brytanii. Abraham Lincoln chciał w ten sposób sfinansować działania wojenne Konfederatów w wojnie domowej. Na przestrzeni lat władcy z różnych pobudek, zmieniali stawki procentowe nałożonego podatku. Niekiedy zostawał zniesiony, lecz zawsze był to krótki epizod w historii tych państw. Powód powrotu podatku dochodowego do łask zawsze był ten sam – konieczność sfinansowania działań wojennych. Politycy często obiecywali, że to chwilowe rozwiązanie, ale rzadko decydowano się na trwałe zniesienie podatku. Obecnie podatek dochodowy używany jest w wielu państwach na świecie (W. Kwaśnicki 2003, s. 1-5).
Budowa ustawy
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, 1991 r.):
- Rozdział 1. Podmiot i przedmiot opodatkowania
- Rozdział 2. Źródła przychodów
- Rozdział 3. Zwolnienia przedmiotowe
- Rozdział 4. Koszty uzyskania przychodów
- Rozdział 4a. Opodatkowanie stron umowy leasingu
- Rozdział 4b. Ceny transferowe
- Oddział. Przepisy ogólne
- Oddział. Zasada ceny rynkowej
- Oddział. Dokumentacja cen transferowych
- Rozdział 5. Szczególne zasady ustalania dochodu
- Rozdział 5a. Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych
- Rozdział 6. Podstawa obliczenia i wysokość podatku
- Rozdział 6a. Danina solidarnościowa
- Rozdział 7. Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
- Rozdział 7a. uchylony
- Rozdział 7b. Zwrot podatku z tytułu wypłaconych należności
- Rozdział 8. Zeznania podatkowe
- Rozdział 9. Zmiany w przepisach obowiązujących
- Rozdział 10. Przepisy przejściowe i końcowe
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, 1992 r.):
- Rozdział 1. Podmiot i przedmiot opodatkowania
- Rozdział 1a. Ceny transferowe
- Oddział. Przepisy ogólne
- Oddział. Zasada ceny rynkowej
- Oddział. Dokumentacja cen transferowych
- Rozdział 2. Przychody
- Rozdział 3. Koszty uzyskania przychodów
- Rozdział 4. Zwolnienia przedmiotowe
- Rozdział 4a. Opodatkowanie stron umowy leasingu
- Rozdział 5. Podstawa opodatkowania i wysokość podatku
- Rozdział 5a. Podatek od dochodów i niezrealizowanych zysków
- Rozdział 6. Pobór podatku
- Rozdział 6a. Zwrot podatku z tytułu wypłaconych należności
- Rozdział 7. Zmiany w przepisach obowiązujących
- Rozdział 8. Przepisy przejściowe i końcowe
Podatki a sprawiedliwość społeczna
System podatkowy powinien służyć rozwojowi gospodarczemu i społecznemu kraju. Zatem pożądany jest system oparty na wiedzy i racjonalności. Oznacza to, że nałożone opłaty nie mogą hamować rozwoju przede wszystkim przedsiębiorców, którzy są motorem napędowym gospodarki. Wysokie obciążenia nie przyczynią się także do rozwoju społecznego przez finansowe ograniczenia jednostki. Podatki powinny głównie zaspokajać najistotniejsze potrzeby społeczne. Podstawową funkcją jaka powinna być uznawana jest funkcja fiskalna. Wszystkie inne funkcje należy uznać jako uboczne czy dodatkowe. Funkcja fiskalna oznacza gromadzenie dochodu w budżecie państwa.
Racjonalność systemu podatkowego to efektywność oddziaływania na przebieg procesów realnych w gospodarce. Oznacza to, że dobrze skonstruowany system podatkowy powinien pozwolić na zgromadzenie środków publicznych potrzebnych na pokrycie bieżących potrzeb przy jednoczesnym umożliwieniu rozwoju gospodarki kraju, ale nie ograniczając przy tym praw i zasobów jednostki. Przy nieracjonalnym systemie podatkowym lub przy zbyt wysokich stawkach podatkowych często można spotkać się z chęcią omijania podatków przez jednostki lub różne organizacje. Jest to bardzo złe zjawisko mówiące o potrzebie zmiany prawa podatkowego przynajmniej w jakimś zakresie.
Aby było możliwe określenie racjonalnych stawek podatkowych, potrzebne jest ustalenie wielkości publicznych wydatków. Wydatki to funkcja państwa i samorządów publicznych, która realizowana jest z budżetu. W budżecie znajdują się środki ściągane również z podatków dochodowych. Ustawa o podatku dochodowym jest aktem prawnym, który reguluje ten określony podatek od osób fizycznych i osób prawnych. Skala budżetu i wydatków jest zależna od rozwoju gospodarczego kraju. Rozwój uzależniony jest od racjonalnego systemu i wysokości stawek podatkowych. (J. Ostaszewski 2010, s. 96-97)
Bibliografia
- Felis P. (2012)., Elementy teorii i praktyki podatków majątkowych, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (1991), Dz.U. nr 80 poz. 350
- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (1992), Dz.U. nr 21 poz. 86
- Kwaśnicki W. (2003)., Z historii podatku dochodowego, Instytut Nauk Ekonomicznych, Wrocław
- Mastalski R. (2006)., Prawo Podatkowe, C.H. BECK, Warszawa
- Możyłowski P. (2010)., Wpływ podatków na wzrost gospodarczy, Pierwszy Urząd Skarbowy, Radom
- Ostaszewski J. (2010)., Finanse, Difin, Warszawa
- Wyrzykowski W. (2004)., Polski system podatków i opłat w zarysie, SPG, Gdańsk
- Podatki.gov.pl (2020), Portal podatkowy
Autor: Krzysztof Konieczko
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |