Proces zarządzania rozwojem gminy: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Diagram procesu: Podejście procesowe --> Zarządzanie procesami) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
{{proces}} | {{proces}} | ||
Linia 23: | Linia 22: | ||
[[Cele]] ogólne procesu: | [[Cele]] ogólne procesu: | ||
* Przygotowanie sprawozdań dotyczących [[Inwestycja|inwestycji]]. | * Przygotowanie sprawozdań dotyczących [[Inwestycja|inwestycji]]. | ||
* Sporządzenie analiz dotyczących szans i zagrożeń ([[turystyka]], wpływ środowiska) | * Sporządzenie analiz dotyczących szans i zagrożeń ([[turystyka]], wpływ środowiska) | ||
* Zaspokojenie potrzeb mieszkańców | * Zaspokojenie potrzeb mieszkańców | ||
Linia 35: | Linia 34: | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
[[Strategia]] zrównoważonego rozwoju Gminy określa główne, długofalowe cele oraz takie kierunki działania i taką [[Alokacja zasobów|alokację zasobów]], które są konieczne dla zrealizowania tych celów. Składa się na nią [[zespół]] decyzji kształtujących długookresowe zmiany strukturalne, ilościowe i jakościowe. | [[Strategia]] zrównoważonego rozwoju Gminy określa główne, długofalowe cele oraz takie kierunki działania i taką [[Alokacja zasobów|alokację zasobów]], które są konieczne dla zrealizowania tych celów. Składa się na nią [[zespół]] decyzji kształtujących długookresowe zmiany strukturalne, ilościowe i jakościowe. | ||
Charakterystyka rozwoju polega na wyborze sposobów realizacji wizji, celu nadrzędnego i celów głównych, w określonych warunkach, przy danych ograniczeniach, w ramach przyjętego horyzontu czasowego. | Charakterystyka rozwoju polega na wyborze sposobów realizacji wizji, celu nadrzędnego i celów głównych, w określonych warunkach, przy danych ograniczeniach, w ramach przyjętego horyzontu czasowego. | ||
Wskazanie sposobów lepszego wykorzystania zasobów, którymi dysponuje gmina: | Wskazanie sposobów lepszego wykorzystania zasobów, którymi dysponuje gmina: | ||
Linia 46: | Linia 45: | ||
* Zwiększenie szans gminy na uzyskanie dodatkowych zewnętrznych źródeł finansowania. | * Zwiększenie szans gminy na uzyskanie dodatkowych zewnętrznych źródeł finansowania. | ||
Rola zaangażowania społecznego w budowie strategii jest bardzo ważna. Jest oczywiste, że im więcej osób zaangażuje się w [[proces]] budowania strategii i im bardziej będą się one z nią utożsamiały, tym większa będzie szansa na jej pomyślną realizację. | Rola zaangażowania społecznego w budowie strategii jest bardzo ważna. Jest oczywiste, że im więcej osób zaangażuje się w [[proces]] budowania strategii i im bardziej będą się one z nią utożsamiały, tym większa będzie szansa na jej pomyślną realizację. | ||
Za najważniejsze kryteria, przyjęte w procesie budowania niniejszej charakterystyki uznano: | Za najważniejsze kryteria, przyjęte w procesie budowania niniejszej charakterystyki uznano: | ||
* Współ[[działanie]], czyli zapewnienie mieszkańcom, organizacjom gospodarczym | * Współ[[działanie]], czyli zapewnienie mieszkańcom, organizacjom gospodarczym | ||
* i społecznym wpływu na kształt programu rozwoju oraz możliwości aktywnego włączenia się w proces jego realizacji. | * i społecznym wpływu na kształt programu rozwoju oraz możliwości aktywnego włączenia się w proces jego realizacji. | ||
Linia 77: | Linia 76: | ||
* biura z wyposażeniem | * biura z wyposażeniem | ||
* sale na spotkanie | * sale na spotkanie | ||
* [[baza danych]] na temat [[Bezrobocie|bezrobocia]] w powiecie, mieszkańców, przedsiębiorców, turystyki, komunikacji | * [[baza danych]] na temat [[Bezrobocie|bezrobocia]] w powiecie, mieszkańców, przedsiębiorców, turystyki, komunikacji | ||
* [[akty prawne]] | * [[akty prawne]] | ||
* formularze | * formularze | ||
Linia 118: | Linia 117: | ||
Zespół programowy ds. rozwoju zgodnie z wytycznymi programowania regionalnego i panującymi w Krajach Członkowskich Unii Europejskiej, każda [[strategia rozwoju]] gminy powinna zawierać następujące elementy ściśle i logicznie ze sobą powiązane: | Zespół programowy ds. rozwoju zgodnie z wytycznymi programowania regionalnego i panującymi w Krajach Członkowskich Unii Europejskiej, każda [[strategia rozwoju]] gminy powinna zawierać następujące elementy ściśle i logicznie ze sobą powiązane: | ||
* Analizę SWOT. | * Analizę SWOT. | ||
* Wizję gminy. | * Wizję gminy. | ||
* Misję gminy. | * Misję gminy. | ||
* Priorytety rozwojowe. | * Priorytety rozwojowe. | ||
* Cele główne do zrealizowania. | * Cele główne do zrealizowania. | ||
* Zasady monitorowania i oceny realizacji strategii. | * Zasady monitorowania i oceny realizacji strategii. | ||
Linia 155: | Linia 154: | ||
===11 Komitet Monitorujący sporządza raporty z przebiegu realizacji=== | ===11 Komitet Monitorujący sporządza raporty z przebiegu realizacji=== | ||
Odpowiedni pracownicy co pewien czas dokonują monitoringu i kontroli prac i sporządzają specjalne raporty w którym zawierane są opisy o postępach prac i omawiane są podczas rady gminy. | Odpowiedni pracownicy co pewien czas dokonują monitoringu i kontroli prac i sporządzają specjalne raporty w którym zawierane są opisy o postępach prac i omawiane są podczas rady gminy. | ||
===12 Przedstawienie raportu wójtowi=== | ===12 Przedstawienie raportu wójtowi=== | ||
Linia 177: | Linia 176: | ||
| Wójt | | Wójt | ||
| | | | ||
| * zapoznaje się z raportem | | * zapoznaje się z raportem | ||
Linia 198: | Linia 197: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| 3. | | 3. | ||
| * Zespół programowy na podstawie przyjętych kryteriów oraz celów konstruuje analizę SWOT | | * Zespół programowy na podstawie przyjętych kryteriów oraz celów konstruuje analizę SWOT | ||
* Zespół programowy konstruuje z inicjatywy rady gminy | * Zespół programowy konstruuje z inicjatywy rady gminy | ||
| * analiza silnych i słabych stron strony gminy | | * analiza silnych i słabych stron strony gminy | ||
* przygotowanie raportu szans i zagrożeń przychodzących z otoczenia. | * przygotowanie raportu szans i zagrożeń przychodzących z otoczenia. | ||
* ustalenie celów które zostały scharakteryzowane jako ściśle określone, mierzalne, uzgodnione, realistyczne i aktualne | * ustalenie celów które zostały scharakteryzowane jako ściśle określone, mierzalne, uzgodnione, realistyczne i aktualne | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| 4. | | 4. | ||
| * Uprawniony do określenia priorytetów rozwojowych. | | * Uprawniony do określenia priorytetów rozwojowych. | ||
Linia 220: | Linia 219: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| 5. | | 5. | ||
| * Zespół programowy przesyła gotową ustawę do Rady gminy | | * Zespół programowy przesyła gotową ustawę do Rady gminy | ||
Linia 227: | Linia 226: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| 7. | | 7. | ||
| * Zespół programowy dokonuje konsultacji z referatem finansowym | | * Zespół programowy dokonuje konsultacji z referatem finansowym | ||
Linia 238: | Linia 237: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| 9. | | 9. | ||
| * Zespól programowy tworzy komitet monitorujący | | * Zespól programowy tworzy komitet monitorujący | ||
Linia 283: | Linia 282: | ||
|- | |- | ||
| komitet monitorujący | | komitet monitorujący | ||
| 10. | | 10. | ||
| * [[Ocena]] realizacji programu | | * [[Ocena]] realizacji programu | ||
Linia 322: | Linia 321: | ||
| '''In''' | | '''In''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 2. Konsultacje zespołu programowego ds. rozwoju z mieszkańcami gminy | | 2. Konsultacje zespołu programowego ds. rozwoju z mieszkańcami gminy | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
| '''In''' | | '''In''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 3. Opracowanie analizy strategicznej SWOT | | 3. Opracowanie analizy strategicznej SWOT | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
| '''In, Wyt''' | | '''In, Wyt''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 4. Ustalenie priorytetów rozwojowych | | 4. Ustalenie priorytetów rozwojowych | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 5. Zespół programowy ds. rozwoju przesyła ustawę do Rady gminy | | 5. Zespół programowy ds. rozwoju przesyła ustawę do Rady gminy | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W, I''' | | '''W, I''' | ||
| '''O''' | | '''O''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 6. Zatwierdzenie celów głównych przez radę gminy | | 6. Zatwierdzenie celów głównych przez radę gminy | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W, Z''' | | '''W, Z''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 7. Określenie budżetu oraz finansowania inwestycji | | 7. Określenie budżetu oraz finansowania inwestycji | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
| '''In, Wyt''' | | '''In, Wyt''' | ||
| '''Wyt''' | | '''Wyt''' | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 8. Przygotowanie analizy inwestycji rozwojowych pod względem prawnym. | | 8. Przygotowanie analizy inwestycji rozwojowych pod względem prawnym. | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''In''' | | '''In''' | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 9. Monitoring przyjętej strategii | | 9. Monitoring przyjętej strategii | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''In ''' | | '''In ''' | ||
| | | | ||
| '''W, K, O''' | | '''W, K, O''' | ||
|- | |- | ||
| 10. Ocena realizacji przyjętej strategii | | 10. Ocena realizacji przyjętej strategii | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''In''' | | '''In''' | ||
| | | | ||
| '''W''' | | '''W''' | ||
|- | |- | ||
| 11. Komitet Monitorujący sporządza raporty z przebiegu realizacji | | 11. Komitet Monitorujący sporządza raporty z przebiegu realizacji | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''In''' | | '''In''' | ||
| | | | ||
| '''W, O''' | | '''W, O''' | ||
Linia 428: | Linia 427: | ||
| '''W, Z''' | | '''W, Z''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
| '''In''' | | '''In''' | ||
| | | | ||
| | | | ||
|} | |} |
Wersja z 09:05, 29 paź 2023
Proces zarządzania rozwojem gminy |
---|
Polecane artykuły |
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
TL;DR
Artykuł opisuje proces rozwoju gminy, który składa się z 12 etapów. Proces ten obejmuje tworzenie zespołu programowego, konsultacje z mieszkańcami, opracowanie analizy SWOT, ustalenie priorytetów rozwojowych, określenie budżetu i finansowania inwestycji, sprawdzenie zgodności dokumentów z prawem, monitoring i ocenę realizacji strategii. Proces ten wymaga zaangażowania różnych uczestników, takich jak wójt, zespół programowy, rada gminy, prawnik i komitet monitorujący.
Cele procesu
Cele ogólne procesu:
- Przygotowanie sprawozdań dotyczących inwestycji.
- Sporządzenie analiz dotyczących szans i zagrożeń (turystyka, wpływ środowiska)
- Zaspokojenie potrzeb mieszkańców
- Pozyskiwanie dotacji unijnych
Cele efektywnościowe:
- Zwiększenie ilości pozyskiwanych środków unijnych do 75 % złożonych wniosków.
- Skrócenie czasu potrzebnego do realizacji inwestycji od strony formalnej do 2 tygodni
Charakterystyka procesu rozwoju gminy
Strategia zrównoważonego rozwoju Gminy określa główne, długofalowe cele oraz takie kierunki działania i taką alokację zasobów, które są konieczne dla zrealizowania tych celów. Składa się na nią zespół decyzji kształtujących długookresowe zmiany strukturalne, ilościowe i jakościowe.
Charakterystyka rozwoju polega na wyborze sposobów realizacji wizji, celu nadrzędnego i celów głównych, w określonych warunkach, przy danych ograniczeniach, w ramach przyjętego horyzontu czasowego.
Wskazanie sposobów lepszego wykorzystania zasobów, którymi dysponuje gmina:
- Zmniejszenie niepewności oraz ryzyka działania miejscowych przedsiębiorców
- Zwiększenie szans na pozyskanie inwestorów zewnętrznych
- Długofalowa koordynacja działań gospodarczych, społecznych i ekologicznych.
- Ułatwienie władzom gminy efektywniejszego gospodarowania budżetem.
- Zwiększenie szans gminy na uzyskanie dodatkowych zewnętrznych źródeł finansowania.
Rola zaangażowania społecznego w budowie strategii jest bardzo ważna. Jest oczywiste, że im więcej osób zaangażuje się w proces budowania strategii i im bardziej będą się one z nią utożsamiały, tym większa będzie szansa na jej pomyślną realizację.
Za najważniejsze kryteria, przyjęte w procesie budowania niniejszej charakterystyki uznano:
- Współdziałanie, czyli zapewnienie mieszkańcom, organizacjom gospodarczym
- i społecznym wpływu na kształt programu rozwoju oraz możliwości aktywnego włączenia się w proces jego realizacji.
Wybór zadań - przy ograniczonych zasobach skuteczne i efektywne działanie może mieć miejsce tylko wtedy, gdy nastąpi koncentracja na realizacji celów najważniejszych, tzn. takich, które tworzą no
we możliwości rozwojowe, stanowią wyzwanie, dają szansę na mierzalne efekty w postaci wzrostu obrotów firm, wzrostu liczby przedsiębiorstw, zatrudnienia i jednocześnie są możliwe do osiągnięcia w określonym przedziale czasowym.
Rozwój inicjatyw lokalnych, utrzymywanie wysokiego poziomu aktywności mieszkańców - najważniejszym zasobem lokalnym gminy są jej mieszkańcy, kultywujący wartości kulturowe, angażujący się w przedsięwzięcia społeczne oraz kształtujący swoje warunki życia w oparciu o zaangażowanie gospodarcze i kwalifikacje zawodowe.
Zasoby (dane wejściowe)
Uczestnicy procesu
- pracownicy (wykształcenie co najmniej wyższe) ukierunkowani w zależności od zajmowanego stanowiska
- doświadczeni kierownicy - eksperci koordynujący prace poszczególnych działów
- specjalista od dotacji unijnych
- prawnik
- wójt - organ wykonawczy gminy
- rada gminy - zakres działania rady gminy obejmuje najważniejsze sprawy wspólnoty samorządowej oraz funkcjonowania jej władz.
Zasoby materialne
- budynek
- obiekty hotelarskie
- tereny rekreacyjne
- obiekty turystyczne o unikatowej architekturze
- treści umów
- komputery, dostęp do Internetu
- biura z wyposażeniem
- sale na spotkanie
- baza danych na temat bezrobocia w powiecie, mieszkańców, przedsiębiorców, turystyki, komunikacji
- akty prawne
- formularze
Zasoby naturalne
- leśne
- rolne
- mineralne
Zasoby informacyjne
- szczegółowe dane o mieszkańcach
- raporty budżetu
- sprawozdania ze spotkań i działalności, ustaw, decyzji
- planowane inwestycje
- planowany budżet
- informacje o planowanych środkach z budżety państwa
- dotacje z Unii Europejskiej
Narzędzia, metody i techniki
- Komputery
- oprogramowanie (sieciowe, finansowe)
- telefony
- fax, drukarki, urządzenia ksero, skanery
- zebrania z mieszkańcami w celu zebrania informacji o sytuacji mieszkańców gminy i ich oczekiwaniach
Opis rozwoju gminy
1. Stworzenia zespołu programowego ds. rozwoju gminy
Rada gminy powołuje zespół programowy ds. rozwoju gminy składających się między innymi z (ekspertów ds. rozwoju gminy, prawników, menadżerów, przedsiębiorców, mieszkańców oraz ekspertów ds. dotacji unijnych jak i eksperta ds. środowiska) łącznie około 25 osób.
2. Konsultacje zespołu programowego ds. rozwoju z mieszkańcami gminy
Zespół programowy ds. rozwoju przeprowadza konsultację z mieszkańcami gminy. W postaci spotkań jak również ankiet. Chcę zdiagnozować podgląd mieszkańców na rozwój gminy a także wziąć pod uwagę ich oczekiwania.
3. Opracowanie analizy SWOT
Zespół programowy ds. rozwoju przeprowadza analizę SWOT, gdzie analizuję się silne i słabe strony gminy oraz szanse i zagrożenia przychodzące z otoczenia w aspekcie czynników (politycznych, ekonomicznych społecznych i technologicznych).
4 Ustalenie priorytetów rozwojowych (cele główne do zrelaizowania)
Zespół programowy ds. rozwoju zgodnie z wytycznymi programowania regionalnego i panującymi w Krajach Członkowskich Unii Europejskiej, każda strategia rozwoju gminy powinna zawierać następujące elementy ściśle i logicznie ze sobą powiązane:
- Analizę SWOT.
- Wizję gminy.
- Misję gminy.
- Priorytety rozwojowe.
- Cele główne do zrealizowania.
- Zasady monitorowania i oceny realizacji strategii.
5 Zespół programowy ds. rozwoju przesyła ustawę do Rady gminy
Zespół programowy ds. rozwoju przesyła gotową ustawę do Rady gminy
6 Zatwierdzenie celów głównych przez radę gminy
Rada po konsultacjach zatwierdza ustawę dotyczącą celów głównych oraz szczegółowych.
7 Określenie budżetu oraz finansowania inwestycji
Wykwalifikowani pracownicy zespołu programowego wraz z referatem finansowym gminy określają kosztorys danej inwestycji. Kolejno dokonywana jest analiza środków przyznanych na daną inwestycję z programów strukturalnych Unii Europejskiej.
Następnie określa się środki pieniężne wymagane jako tzw. "wkład własny" inwestycji.
Na podstawie kosztorysu inwestycji wkładu własnego oraz dotacji tworzy się budzet inwestycji który następnie jest zatwierdzany.
8 Sprawdzenie zgodności dokumentów inwestycji z obowiązującym prawem prawnym.
Rada gminy przesyła ustawę do prawnika który sprawdza ją pod względem prawnym i formalnym a także zgodnie z konstytucją i sporządza akt normatywny.
9 Monitoring przyjętej strategii
Zespól programowy tworzy komitet monitorujący który analizuje postępu w kolejnych fazach inwestycji. Komitet monitorujący składa się między innymi z (ekspertów ds. rozwoju gminy, prawników, przedstawiciela z rady gminy oraz z zespołu ds.rozwoju) łącznie około 6-8 osób.
10 Ocena realizacji przyjętej strategii
Komitet monitorujący przygotowywuje raport który przedstawia zespołowi programowemu w którym ocenia realizację poszczególnych programów operacyjnych w zakresie terminowości wdrażania poszczególnych działań oraz zgodności tych działań z przyjętymi dla strategii celami i priorytetami rozwoju i wnioski przedstawia Radzie Gminy do zatwierdzenia.
11 Komitet Monitorujący sporządza raporty z przebiegu realizacji
Odpowiedni pracownicy co pewien czas dokonują monitoringu i kontroli prac i sporządzają specjalne raporty w którym zawierane są opisy o postępach prac i omawiane są podczas rady gminy.
12 Przedstawienie raportu wójtowi
Wójt zapoznaje się z raportem i zatwierdza.
7. Wyjścia (dane wyjściowe):
- Szczegółowe dane o nowych inwestycjach w gminie.
- Wypełnione przez mieszkańców ankiety, formularze na temat inwestycji oraz kolejnych inwestycji.
- Raporty z przebiegu prac inwestycji.
8. Odpowiedzialność i uprawnienia
Stanowisko | Nr zadania | Uprawniony do | Odpowiada za |
Wójt | * zapoznaje się z raportem | * zatwierdza raport | |
Zespół programowy do ds. rozwoju gminy | 2. | * Konsultacje z mieszkańcami gminy.
|
* Określeniem bieżącej i przyszłej sytuacji
|
3. | * Zespół programowy na podstawie przyjętych kryteriów oraz celów konstruuje analizę SWOT
|
* analiza silnych i słabych stron strony gminy
| |
4. | * Uprawniony do określenia priorytetów rozwojowych.
|
* Stworzenie i wyselekcjonowanie wniosków
| |
5. | * Zespół programowy przesyła gotową ustawę do Rady gminy | * Zespół programowy jest odpowiedzialny za przygotowanie pełnego raportu oraz ustawy która będzie zgodna z ustalonymi celami i kryteriami. | |
7. | * Zespół programowy dokonuje konsultacji z referatem finansowym
|
* Określenie kosztorysu danej inwestycji
| |
9. | * Zespól programowy tworzy komitet monitorujący | * Zespól programowy odpowiedzialny jest za powołanie komitetu monitorującego który składa się z wykwalifikowanych osób. | |
Rada gminy | 1. | * Stworzenie zespołu programowego ds. rozwoju gminy
|
* Dobór kompetentnych osób do zespołu programowego (ekspertów ds. rozwoju gminy, prawników, menadżerów, przedsiębiorców, mieszkańców oraz ekspertów ds. dotacji unijnych jak i eksperta ds. środowiska)
|
5. | * Rada gminy konsultuje wnioski.
|
* Stworzenie i wyselekcjonowanie wniosków
| |
6. | * Rada gminy dokonuję konsultacji dotyczących celów głównych oraz szczegółowych
|
* Rozpatrzenie wniosku
| |
Prawnik | 8. | * Przygotowanie analizy inwestycji rozwojowych pod względem prawnym | * Sporządza akt normatywny |
komitet monitorujący | 10. | * Ocena realizacji programu
|
* Monitoring i ocena realizacji przyjętej strategii
|
11. | * Omawianie postępu prac przed radą gminy | * Kontrola i monitoring prac |
Diagram procesu
Wykaz czynności | Podmioty uczestniczące w procesie | |||||
Wójt | Zespół programowy do ds. rozwoju gminy | Zespół programowy do ds. rozwoju gminy | Rada gminy | Prawnik | komitet monitorujacy | |
1. Stworzenia zespołu programowego ds. rozwoju gminy | In | W | ||||
2. Konsultacje zespołu programowego ds. rozwoju z mieszkańcami gminy | W | In | ||||
3. Opracowanie analizy strategicznej SWOT | W | In, Wyt | ||||
4. Ustalenie priorytetów rozwojowych | W | |||||
5. Zespół programowy ds. rozwoju przesyła ustawę do Rady gminy | W, I | O | ||||
6. Zatwierdzenie celów głównych przez radę gminy | W, Z | |||||
7. Określenie budżetu oraz finansowania inwestycji | W | In, Wyt | Wyt | |||
8. Przygotowanie analizy inwestycji rozwojowych pod względem prawnym. | In | W | ||||
9. Monitoring przyjętej strategii | In | W, K, O | ||||
10. Ocena realizacji przyjętej strategii | In | W | ||||
11. Komitet Monitorujący sporządza raporty z przebiegu realizacji | In | W, O | ||||
13. Przedstawienie raportu wójtowi. | W, Z | In |
Autor: Łukasz Dukat, Maciej Kołcz