Zespół wirtualny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Zespół wirtualny''' jest to [[zespół]], który posiada jasno zdefiniowany i łączący wszystkich członków zespołu cel; posiada [[kompetencje]] potrzebne do realizacji tego celu; jego członkowie współpracują ze sobą, aby osiągnąć cel; zdefiniowane są role członków zespołu oraz zasady wzajemnej współpracy, jednak zespół wirtualny charakteryzuje dodatkowo brak jednej lokalizacji, w której pracuje zespół; wykorzystanie komunikacji elektronicznej do codziennej współpracy; różny styl pracy członków zespołu wirtualnego; brak bezpośredniego kontaktu pomiędzy członkami zespołu wirtualnego.
'''Zespół wirtualny''' jest to [[zespół]], który posiada jasno zdefiniowany i łączący wszystkich członków zespołu cel; posiada [[kompetencje]] potrzebne do realizacji tego celu; jego członkowie współpracują ze sobą, aby osiągnąć cel; zdefiniowane są role członków zespołu oraz zasady wzajemnej współpracy, jednak zespół wirtualny charakteryzuje dodatkowo brak jednej lokalizacji, w której pracuje zespół; wykorzystanie komunikacji elektronicznej do codziennej współpracy; różny styl pracy członków zespołu wirtualnego; brak bezpośredniego kontaktu pomiędzy członkami zespołu wirtualnego.
Linia 52: Linia 50:
==Przywództwo==
==Przywództwo==
[[Kierownik]] zespołu wirtualnego jest odpowiedzialny za stworzenie odpowiednich warunków i "środowiska” dla zespołu wirtualnego.
[[Kierownik]] zespołu wirtualnego jest odpowiedzialny za stworzenie odpowiednich warunków i "środowiska” dla zespołu wirtualnego.
W codziennej pracy kierownik zespołu powinien:  
W codziennej pracy kierownik zespołu powinien:
* promować zachowania prowadzące do wzbudzania zaufania
* promować zachowania prowadzące do wzbudzania zaufania
* zachęcać wszystkich członków zespołu wirtualnego do toczenia otwartego dialogu
* zachęcać wszystkich członków zespołu wirtualnego do toczenia otwartego dialogu
Linia 62: Linia 60:


==Formy kontaktu==
==Formy kontaktu==
Rozpoczęcie współpracy zespołu wirtualnego powinno mieć postać spotkania wszystkich członków zespołu wirtualnego w jednym miejscu. W trakcie tego spotkania należy wyjaśnić cel, [[zakres]] i ramy czasowe projektu, omówić role poszczególnych członków zespołu, przedstawić wszystkich interesariuszy, ustalić wstępne zasady współpracy i interakcji pomiędzy członkami zespołu wirtualnego.  
Rozpoczęcie współpracy zespołu wirtualnego powinno mieć postać spotkania wszystkich członków zespołu wirtualnego w jednym miejscu. W trakcie tego spotkania należy wyjaśnić cel, [[zakres]] i ramy czasowe projektu, omówić role poszczególnych członków zespołu, przedstawić wszystkich interesariuszy, ustalić wstępne zasady współpracy i interakcji pomiędzy członkami zespołu wirtualnego.


[[Proces]] wdrażania nowych pracowników również wymaga uwagi ze strony przywódcy zespołu wirtualnego. [[Lider]] zespołu wirtualnego powinien opracować [[plan]] wdrażania nowych pracowników i zapewnić, by dostały one "pakiet” wszystkich potrzebnych informacji oraz [[dokument]] opisujący zasady współpracy w zespole wirtualnym.
[[Proces]] wdrażania nowych pracowników również wymaga uwagi ze strony przywódcy zespołu wirtualnego. [[Lider]] zespołu wirtualnego powinien opracować [[plan]] wdrażania nowych pracowników i zapewnić, by dostały one "pakiet” wszystkich potrzebnych informacji oraz [[dokument]] opisujący zasady współpracy w zespole wirtualnym.
Linia 84: Linia 82:
* [[zbyt]] duże [[różnice kulturowe]] i różnice stref czasowych.
* [[zbyt]] duże [[różnice kulturowe]] i różnice stref czasowych.


W przypadku zespołu, który cały czas pracował "tradycyjnie”, natomiast została podjęta [[decyzja]] o wirtualizacji współpracy, można spodziewać się zniechęcenia i spadku motywacji u członków tego zespołu. Kierownik powinien na samym początku transformacji wyjaśnić całemu zespołowi motywy zmiany, plan wdrożenia, zalety nowego stylu pracy oraz wady i ryzyka.  
W przypadku zespołu, który cały czas pracował "tradycyjnie”, natomiast została podjęta [[decyzja]] o wirtualizacji współpracy, można spodziewać się zniechęcenia i spadku motywacji u członków tego zespołu. Kierownik powinien na samym początku transformacji wyjaśnić całemu zespołowi motywy zmiany, plan wdrożenia, zalety nowego stylu pracy oraz wady i ryzyka.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Golonka T., ''[http://www.bpd.pl/images/PDF/DlaczegoWirtualneZespoly.pdf Dlaczego wirtualne zespoły?]'', Business Potential Discovery, Warszawa 2013
<noautolinks>
* Golonka T., ''Dlaczego wirtualne zespoły?'', Business Potential Discovery, Warszawa 2013
* ''[https://www.hbrp.pl/a/stworz-dobry-wirtualny-team/n2HxghdO Stwórz dobry wirtualny team]'', Harvard Business Review Polska, Warszawa 2016
* ''[https://www.hbrp.pl/a/stworz-dobry-wirtualny-team/n2HxghdO Stwórz dobry wirtualny team]'', Harvard Business Review Polska, Warszawa 2016
* Mikuła B., Stefaniuk T. ''[https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/713/Mikula_Stefaniuk_Zarzadzanie_wiedza_w_zespole_wirtualnym.pdf?sequence=1 Zarządzanie wiedzą w zespole wirtualnym jako istotny czynnik jego skutecznej pracy]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach Nr 24 (97), 2013, s. 101-111
* Malhotra A., Majchrzak A., Rosen.B, ''Leading Virtual Teams'', Academy of Management Perspectives, 2007
* Malhotra A., Majchrzak A., Rosen.B, ''[http://amp.aom.org/content/21/1/60.short Leading Virtual Teams]'', Academy of Management Perspectives, 2007
* Mikuła B., Stefaniuk T. ''Zarządzanie wiedzą w zespole wirtualnym jako istotny czynnik jego skutecznej pracy'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach Nr 24 (97), 2013, s. 101-111
</noautolinks>


{{a|Bartłomiej Pachacz}}
{{a|Bartłomiej Pachacz}}

Wersja z 12:19, 26 paź 2023

Zespół wirtualny
Polecane artykuły

Zespół wirtualny jest to zespół, który posiada jasno zdefiniowany i łączący wszystkich członków zespołu cel; posiada kompetencje potrzebne do realizacji tego celu; jego członkowie współpracują ze sobą, aby osiągnąć cel; zdefiniowane są role członków zespołu oraz zasady wzajemnej współpracy, jednak zespół wirtualny charakteryzuje dodatkowo brak jednej lokalizacji, w której pracuje zespół; wykorzystanie komunikacji elektronicznej do codziennej współpracy; różny styl pracy członków zespołu wirtualnego; brak bezpośredniego kontaktu pomiędzy członkami zespołu wirtualnego.

TL;DR

Zespół wirtualny to zespół o jasno zdefiniowanym celu, który pracuje bez jednej lokalizacji, wykorzystując komunikację elektroniczną. Istotne są umiejętności komunikacyjne, inteligencja emocjonalna i samodzielność członków zespołu. Kierownik zespołu powinien budować zaufanie, promować dialog i jasne zasady współpracy. Wdrażanie nowych pracowników wymaga specjalnego planu. Istotna jest odpowiednia technologia, umożliwiająca różne formy komunikacji. Zagrożenia to m.in. zależność od komunikacji elektronicznej i poczucie izolacji. Transformacja tradycyjnego zespołu w zespół wirtualny wymaga wyjaśnienia motywów i planu zmiany.

Obszary

W tematyce zespołów wirtualnych wyróżnia się cztery obszary, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę w trakcie tworzenia i zarządzania zespołem rozproszonym:

  • zespół i ludzie go tworzący
  • odpowiednie przywództwo i zarządzanie zespołem
  • formy kontaktu między członkami zespołu wirtualnego
  • dobranie odpowiedniej technologii, która umożliwi funkcjonowanie zespołu wirtualnego.

Dystans

W kontekście zespołu wirtualnego istotne jest pojęcie dystansu. Karen Sobel Lojeski z Brook University i Richar Reilly z Stevens Institute of Technology wyróżniają trzy rodzaje dystansu:

  • dystans fizyczny rozumiany jako odległość fizyczna dzieląca członków zespołu wirtualnego
  • dystans operacyjny, wynikający z ilości członków zespołu wirtualnego, ich obowiązków firmowych niezwiązanych z pracą zespołu, ilości bezpośrednich spotkań, umiejętności i kompetencji technicznych
  • dystans przynależności, będący najczęściej efektem różnić kulturowych, poczucia przynależności, poziomu niezależności oraz relacji mających miejsce przed rozpoczęciem pracy w zespole.

Bazując na wymienionych rodzajach dystansu, zespół wirtualny, to nie jest tylko taki zespół, którego członkowie pracują na różnych kontynentach. Już zespół, który pracuje w jednej firmie, w jednym dziale, jednak jego członkowie rozmieszczeni są w tym samym biurowcu na dwóch różnych piętrach, staje się zespołem wirtualnym. Świadomość nawet tak z pozoru małych faktów pozwala lepiej zarządzać zespołem wirtualnym.

Zespół

Członkowie zespołów wirtualnych powinni posiadać m.in.:

  • duże umiejętności komunikacyjne
  • wysoką inteligencję emocjonalną
  • umiejętność samodzielnej pacy
  • odporność psychiczną.

W zidentyfikowaniu tych cech pomocne są testy osobowości, takie jak kwestionariusz MBTI czy "StrengthsFinder” Instytutu Gallupa.

Aby zapewnić efektywność zespołu wirtualnego, powinien on składać się z maksymalnie 10 członków. Przemawiają za tym dwa aspekty:

  • próżniactwo społeczne (im więcej jest osób w zespole, tym członkowie zespołu są mniej efektywni wskutek rozłożenia odpowiedzialności)
  • trudności komunikacyjne (im więcej jest osób w zespole, tym trudniej utrzymać efektywną komunikację, która będzie angażować wszystkich członków zespołu).

Przywództwo

Kierownik zespołu wirtualnego jest odpowiedzialny za stworzenie odpowiednich warunków i "środowiska” dla zespołu wirtualnego. W codziennej pracy kierownik zespołu powinien:

  • promować zachowania prowadzące do wzbudzania zaufania
  • zachęcać wszystkich członków zespołu wirtualnego do toczenia otwartego dialogu
  • wyjaśniać zasady współpracy oraz zasady komunikacji
  • promować zespół wirtualny w organizacji, by budować tożsamość tego zespołu.
  • promować udzielanie informacji zwrotnej za pomocą konstruktywnej krytyki
  • nie pozwalać, by niektóre kwestie i problemy zostały "przemilczane”
  • angażować wszystkich członków zespołu w komunikację i czynny udział w projekcie.

Formy kontaktu

Rozpoczęcie współpracy zespołu wirtualnego powinno mieć postać spotkania wszystkich członków zespołu wirtualnego w jednym miejscu. W trakcie tego spotkania należy wyjaśnić cel, zakres i ramy czasowe projektu, omówić role poszczególnych członków zespołu, przedstawić wszystkich interesariuszy, ustalić wstępne zasady współpracy i interakcji pomiędzy członkami zespołu wirtualnego.

Proces wdrażania nowych pracowników również wymaga uwagi ze strony przywódcy zespołu wirtualnego. Lider zespołu wirtualnego powinien opracować plan wdrażania nowych pracowników i zapewnić, by dostały one "pakiet” wszystkich potrzebnych informacji oraz dokument opisujący zasady współpracy w zespole wirtualnym.

Technologia

Istnienie zespołów wirtualnych nie byłoby możliwe bez wykorzystania odpowiedniej technologii. Jest ona warunkiem koniecznym, aby zespół wirtualny był w stanie funkcjonować. "Sercem” zespołu wirtualnego jest jego "wirtualna przestrzeń”. Należy wybrać platformę, która łączy wszystkie rodzaje komunikacji: telekonferencje, fora dyskusyjne i wirtualne pokoje spotkań. Zespół wirtualny korzysta ze swojej "wirtualnej przestrzeni” do:

  • spotkań indywidualnych (udział tylko dwóch osób)
  • spotkań zespołowych
  • wiadomości tekstowych (ang. instant messaging)
  • wiadomości e-mail
  • wiadomości głosowych
  • przesyłania obrazu wideo
  • udostępniania ekranu.

Zespół wirtualny potrzebuje dodatkowo narzędzi do planowania i monitorowania zadań, które będą cały czas dostępne dla wszystkich członków zespołu wirtualnego.

Zagrożenia

Podstawowe zagrożenia i źródła ryzyk charakterystyczne dla zespołów wirtualnych:

  • duża zależność od komunikacji elektronicznej, która wpływa m.in. na jakość współpracy i relacji zespołu wirtualnego
  • anonimowość i poczucie izolacji poszczególnych członków zespołu wirtualnego spowodowana brakiem bezpośrednich interakcji zresztą zespołu
  • różnorodność członków zespołu wirtualnego, która uniemożliwi wyznaczenie zasad współpracy akceptowalnych dla całego zespołu wirtualnego
  • zbyt duże różnice kulturowe i różnice stref czasowych.

W przypadku zespołu, który cały czas pracował "tradycyjnie”, natomiast została podjęta decyzja o wirtualizacji współpracy, można spodziewać się zniechęcenia i spadku motywacji u członków tego zespołu. Kierownik powinien na samym początku transformacji wyjaśnić całemu zespołowi motywy zmiany, plan wdrożenia, zalety nowego stylu pracy oraz wady i ryzyka.

Bibliografia

  • Golonka T., Dlaczego wirtualne zespoły?, Business Potential Discovery, Warszawa 2013
  • Stwórz dobry wirtualny team, Harvard Business Review Polska, Warszawa 2016
  • Malhotra A., Majchrzak A., Rosen.B, Leading Virtual Teams, Academy of Management Perspectives, 2007
  • Mikuła B., Stefaniuk T. Zarządzanie wiedzą w zespole wirtualnym jako istotny czynnik jego skutecznej pracy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach Nr 24 (97), 2013, s. 101-111


Autor: Bartłomiej Pachacz