Sprawność: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Sprawność''' jest pojęciem wieloznacznym. Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej. Trudno taką definicję zastosować do pracy menedżera. Zdaniem [[Tadeusz Kotarbiński|T. Kotarbińskiego]] w sensie uniwersalnym pewną postacią sprawności jest zarówno [[skuteczność]], [[korzystność]], jak i [[ekonomiczność]] (tzw. [[walory]] praktyczne). (Zieleniewski 1969, s. 232) | '''Sprawność''' jest pojęciem wieloznacznym. Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej. Trudno taką definicję zastosować do pracy menedżera. Zdaniem [[Tadeusz Kotarbiński|T. Kotarbińskiego]] w sensie uniwersalnym pewną postacią sprawności jest zarówno [[skuteczność]], [[korzystność]], jak i [[ekonomiczność]] (tzw. [[walory]] praktyczne). (Zieleniewski 1969, s. 232) | ||
Linia 38: | Linia 36: | ||
Kolejny walor sprawnego działania to ekonomiczność, która dotyczy stosunku osiągniętego efektu do poniesionego na ten cel [[Nakłady|nakładu]]. Podejście prakseologiczne działania można uznać za [[Ekonomiczność|ekonomiczne]], jeżeli stosunek pomiędzy nabytkami a ubytkami jest większy od jedności (N/U>1). Jeżeli stosunek nabytków do ubytków jest równy 1, występuje wtedy działanie obojętne ekonomicznie. Natomiast, gdy stosunek jest mniejszy od 1, można uznać to za działanie nieekonomiczne. Nabytkami określa się to, co w określonym działaniu zostało zamierzone i uznane, jako jego [[cele]], a ubytkiem – to, co zostało na osiągnięcie tych celów przeznaczone, jako zużycie [[Zasób|zasobów]] lub pewne braki i straty. | Kolejny walor sprawnego działania to ekonomiczność, która dotyczy stosunku osiągniętego efektu do poniesionego na ten cel [[Nakłady|nakładu]]. Podejście prakseologiczne działania można uznać za [[Ekonomiczność|ekonomiczne]], jeżeli stosunek pomiędzy nabytkami a ubytkami jest większy od jedności (N/U>1). Jeżeli stosunek nabytków do ubytków jest równy 1, występuje wtedy działanie obojętne ekonomicznie. Natomiast, gdy stosunek jest mniejszy od 1, można uznać to za działanie nieekonomiczne. Nabytkami określa się to, co w określonym działaniu zostało zamierzone i uznane, jako jego [[cele]], a ubytkiem – to, co zostało na osiągnięcie tych celów przeznaczone, jako zużycie [[Zasób|zasobów]] lub pewne braki i straty. | ||
Ostatnia składowa sprawnego działania w koncepcji prakseologicznej to korzystność, została wprowadzona do prakseologii przez J. Zieleniewskiego, którego celem było stworzenie podstaw do wyróżnienia z dwóch działania tej samej ekonomiczności działania, które jest lepsze pod względem efektów. Korzystność jest cechą działania opiniowanego pozytywnie przez wzgląd na przewagę nabytków w różnicy między nabytkami a ubytkami (N-U>0). | Ostatnia składowa sprawnego działania w koncepcji prakseologicznej to korzystność, została wprowadzona do prakseologii przez J. Zieleniewskiego, którego celem było stworzenie podstaw do wyróżnienia z dwóch działania tej samej ekonomiczności działania, które jest lepsze pod względem efektów. Korzystność jest cechą działania opiniowanego pozytywnie przez wzgląd na przewagę nabytków w różnicy między nabytkami a ubytkami (N-U>0). | ||
Jeżeli natomiast przeważają ubytki możemy mówić o niekorzystności. | Jeżeli natomiast przeważają ubytki możemy mówić o niekorzystności. | ||
Linia 47: | Linia 45: | ||
==Sprawność w życiu człowieka== | ==Sprawność w życiu człowieka== | ||
Sprawność działania jest zagadnieniem cechującym się złożonością charakteru. Sprawność odniesiona do działań człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Dotyczy ona każdego ludzkiego działania, bez względu na przyczyny lub cel. Sprawność to wykorzystywanie w życiu człowieka pojawiających się szans (A. Mazurkiewicz, s. 47-50). | Sprawność działania jest zagadnieniem cechującym się złożonością charakteru. Sprawność odniesiona do działań człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Dotyczy ona każdego ludzkiego działania, bez względu na przyczyny lub cel. Sprawność to wykorzystywanie w życiu człowieka pojawiających się szans (A. Mazurkiewicz, s. 47-50). | ||
Obiektem badań sprawności człowieka może być przeprowadzenie oceny sprawności psychofizycznej u osób starszych. Wśród badanych osób w podeszłym wieku wykazano, że im więcej maja ruchu np. chodząc na rehabilitację, tym lepsza ich sprawność fizyczna oraz psychiczna (E. Kozak-Szkopek, K. Galus 2009, s. 80). | Obiektem badań sprawności człowieka może być przeprowadzenie oceny sprawności psychofizycznej u osób starszych. Wśród badanych osób w podeszłym wieku wykazano, że im więcej maja ruchu np. chodząc na rehabilitację, tym lepsza ich sprawność fizyczna oraz psychiczna (E. Kozak-Szkopek, K. Galus 2009, s. 80). | ||
Linia 53: | Linia 51: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Kozak-Szkopek E., Galus K. (2009), [http://gerontologia.org.pl/wp-content/uploads/2016/05/2009-02-3.pdf ''Wpływ rehabilitacji ruchowej na sprawność psychofizyczną osób w podeszłym wieku''], "Gerontologia Polska" nr 2 | * Kozak-Szkopek E., Galus K. (2009), [http://gerontologia.org.pl/wp-content/uploads/2016/05/2009-02-3.pdf ''Wpływ rehabilitacji ruchowej na sprawność psychofizyczną osób w podeszłym wieku''], "Gerontologia Polska" nr 2 | ||
* Krzakiewicz K. (2006),''Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań | * Krzakiewicz K. (2006),''Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań | ||
* Mazurkiewicz A. ''Sprawność działania– interpretacja teoretyczna pojęcia'', Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów | * Mazurkiewicz A. ''Sprawność działania– interpretacja teoretyczna pojęcia'', Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów | ||
* Wieczorek M. (2008), [http://www.phie.pl/pdf/phe-2008/phe-2008-2-235.pdf ''Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie''], "Probl Hig Epidemiol" nr 89 | * Wieczorek M. (2008), [http://www.phie.pl/pdf/phe-2008/phe-2008-2-235.pdf ''Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie''], "Probl Hig Epidemiol" nr 89 | ||
* Zieleniewski J. (1969), '' | * Zieleniewski J. (1969), '' Organizacja i zarządzanie'', PWN, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Karol Banatkiewicz, Natalia Mardyła}} | {{a|Karol Banatkiewicz, Natalia Mardyła}} |
Wersja z 20:47, 26 paź 2023
Sprawność |
---|
Polecane artykuły |
Sprawność jest pojęciem wieloznacznym. Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej. Trudno taką definicję zastosować do pracy menedżera. Zdaniem T. Kotarbińskiego w sensie uniwersalnym pewną postacią sprawności jest zarówno skuteczność, korzystność, jak i ekonomiczność (tzw. walory praktyczne). (Zieleniewski 1969, s. 232)
W teorii organizacji i zarządzania Sprawność jest miarą uniwersalną, która służy do oceny funkcjonowania organizacji. W literaturze przedmiotu znaleźć można różne sposoby podejścia do istoty sprawności, sposobu jej wyrażania i mierzenia.
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie sprawności, które jest wieloznaczne i trudne do zastosowania w przypadku pracy menedżera. W koncepcji prakseologicznej J. Zieleniewskiego sprawność ma trzy podstawowe wymiary: skuteczność, korzystność i ekonomiczność. Sprawność odniesiona do człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Sprawność fizyczna jest zależna od funkcji i predyspozycji człowieka.
Sprawność w koncepcji prakseologicznej według J. Zieleniewskiego
Najchętniej używana definicja to interpretacja prakseologiczna, która zaproponował J. Zieleniewski, według której możemy rozróżnić trzy postaci sprawności:
- uniwersalne znaczenie sprawności to nazwa ogólna każdego z walorów praktycznych (T. Kotarbiński); rozumianą w ten sposób sprawność można stwierdzić zawsze, kiedy działanie ma chociażby jeden z walorów dobrej roboty.
- w znaczeniu syntetycznym - sprawność jest ogółem walorów dobrej roboty
- w znaczeniu manipulacyjnym sprawność to nic innego jak zdolność/zręczność w posługiwaniu się przez ludzi narządami bądź narzędziami, które są wykorzystywane podczas działania.
J. Zieleniewski zawęził pojęcie sprawności do trzech podstawowych jej wymiarów, które da się wyrazić w postaci syntetycznej i skwantyfikowanej. Na to pojęcie w ogólnym znaczeniu składają się: skuteczność, korzystność i ekonomiczność.
Najistotniejszą oceną działania, a tym samym składową tego pojęcia jest ocena ze względu na skuteczność. Przedsięwzięte działanie jest najbardziej skuteczne, jeżeli pozwala na osiągnięcie (w całości lub w jakimś stopniu) zamierzony cel lub przynajmniej umożliwia jego realizację w przyszłości.
Kolejny walor sprawnego działania to ekonomiczność, która dotyczy stosunku osiągniętego efektu do poniesionego na ten cel nakładu. Podejście prakseologiczne działania można uznać za ekonomiczne, jeżeli stosunek pomiędzy nabytkami a ubytkami jest większy od jedności (N/U>1). Jeżeli stosunek nabytków do ubytków jest równy 1, występuje wtedy działanie obojętne ekonomicznie. Natomiast, gdy stosunek jest mniejszy od 1, można uznać to za działanie nieekonomiczne. Nabytkami określa się to, co w określonym działaniu zostało zamierzone i uznane, jako jego cele, a ubytkiem – to, co zostało na osiągnięcie tych celów przeznaczone, jako zużycie zasobów lub pewne braki i straty.
Ostatnia składowa sprawnego działania w koncepcji prakseologicznej to korzystność, została wprowadzona do prakseologii przez J. Zieleniewskiego, którego celem było stworzenie podstaw do wyróżnienia z dwóch działania tej samej ekonomiczności działania, które jest lepsze pod względem efektów. Korzystność jest cechą działania opiniowanego pozytywnie przez wzgląd na przewagę nabytków w różnicy między nabytkami a ubytkami (N-U>0). Jeżeli natomiast przeważają ubytki możemy mówić o niekorzystności.
Wytyczne sprawnego działania to dyrektywy, które należy uwzględnić w działaniu, jeżeli to działanie ma posiadać walory sprawności. Wytyczne sprawnego działania podzielić możemy na:
- wytyczne alternatywne, które dają się połączyć w przeciwstawne względem siebie pary, zmuszające do poszukiwania "złotego środka”
- wytyczne niealternatywne, które narzucają określoną logikę i porządek działania (K. Krzakiewicz 2006, s. 20-23).
Sprawność w życiu człowieka
Sprawność działania jest zagadnieniem cechującym się złożonością charakteru. Sprawność odniesiona do działań człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Dotyczy ona każdego ludzkiego działania, bez względu na przyczyny lub cel. Sprawność to wykorzystywanie w życiu człowieka pojawiających się szans (A. Mazurkiewicz, s. 47-50). Obiektem badań sprawności człowieka może być przeprowadzenie oceny sprawności psychofizycznej u osób starszych. Wśród badanych osób w podeszłym wieku wykazano, że im więcej maja ruchu np. chodząc na rehabilitację, tym lepsza ich sprawność fizyczna oraz psychiczna (E. Kozak-Szkopek, K. Galus 2009, s. 80).
Bardzo ważnym czynnikiem sprawności fizycznej są funkcje i predyspozycje człowieka. tej dziedzinie specyficzną grupą w określaniu sprawności fizycznej są osoby posiadające niepełnosprawność intelektualną. Są oni w posiadaniu szerokiego spectrum schorzeń oraz defektów w sferze zarówno intelektualnej jak i społecznej, emocjonalnej, fizycznej oraz motorycznej (M. Wieczorek 2008, s. 236).
Bibliografia
- Kozak-Szkopek E., Galus K. (2009), Wpływ rehabilitacji ruchowej na sprawność psychofizyczną osób w podeszłym wieku, "Gerontologia Polska" nr 2
- Krzakiewicz K. (2006),Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
- Mazurkiewicz A. Sprawność działania– interpretacja teoretyczna pojęcia, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
- Wieczorek M. (2008), Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie, "Probl Hig Epidemiol" nr 89
- Zieleniewski J. (1969), Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa
Autor: Karol Banatkiewicz, Natalia Mardyła