Podatek katastralny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Podatek katastralny''' – "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest [[wartość]] katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. [[Proces]] ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna [[ewidencja]] gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w [[kataster]] – publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach.” (J. Piekut, 2014 s. 82-83) | '''Podatek katastralny''' – "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest [[wartość]] katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. [[Proces]] ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna [[ewidencja]] gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w [[kataster]] – publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach.” (J. Piekut, 2014 s. 82-83) | ||
Linia 23: | Linia 21: | ||
==Kataster== | ==Kataster== | ||
"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie [[ustawa|ustaw]] i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem [[informacja|informacji]] publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim [[dane]] dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej. | "Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie [[ustawa|ustaw]] i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem [[informacja|informacji]] publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim [[dane]] dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Ze względu na [[zakres]] gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się: | Ze względu na [[zakres]] gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się: | ||
* kataster fizyczny ([[ewidencja gruntów]] i budynków); | * kataster fizyczny ([[ewidencja gruntów]] i budynków); | ||
* kataster prawny (księgi wieczyste); | * kataster prawny (księgi wieczyste); | ||
* kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania).” (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21) | * kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania).” (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21) | ||
==Zalety== | ==Zalety== | ||
Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy – pozafiskalne i fiskalne. | Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy – pozafiskalne i fiskalne. | ||
===Zalety pozafiskalne=== | ===Zalety pozafiskalne=== | ||
* Zwiększenie demokracji lokalnej poprzez wprowadzenie przejrzystego źródła dochodów. Pozwoli to władzy samorządowej na ocenę wykorzystywania środków i egzekwowania z tego tytułu odpowiedzialności. | * Zwiększenie demokracji lokalnej poprzez wprowadzenie przejrzystego źródła dochodów. Pozwoli to władzy samorządowej na ocenę wykorzystywania środków i egzekwowania z tego tytułu odpowiedzialności. | ||
* Z punktu widzenia polskiej [[gospodarka|gospodarki]] i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój [[majątek]] drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy [[podatek]], im większa [[wartość rynkowa]] ich nieruchomości. | * Z punktu widzenia polskiej [[gospodarka|gospodarki]] i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój [[majątek]] drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy [[podatek]], im większa [[wartość rynkowa]] ich nieruchomości. | ||
* Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne [[posiadanie]] nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako [[lokata]] kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane. | * Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne [[posiadanie]] nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako [[lokata]] kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane. | ||
* Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest [[eksploatacja]] terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe. (J. Piekut, 2014 s. 87-88) | * Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest [[eksploatacja]] terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe. (J. Piekut, 2014 s. 87-88) | ||
===Zalety fiskalne=== | ===Zalety fiskalne=== | ||
* Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by” tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których [[dochody]] są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości. | * Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by” tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których [[dochody]] są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości. | ||
* Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille. | * Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille. | ||
* Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą. | * Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą. | ||
* "[[Efektywność]] i [[elastyczność]] wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym [[wzrost gospodarczy]] w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków.” (J. Piekut, 2014 s. 87-88) | * "[[Efektywność]] i [[elastyczność]] wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym [[wzrost gospodarczy]] w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków.” (J. Piekut, 2014 s. 87-88) | ||
==Wady== | ==Wady== | ||
* Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym. | * Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym. | ||
* Skomplikowany [[algorytm]], który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego [[koszt]] jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w [[księga wieczysta|Księgach Wieczystych]] oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków. | * Skomplikowany [[algorytm]], który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego [[koszt]] jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w [[księga wieczysta|Księgach Wieczystych]] oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków. | ||
* Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne [[koszt|koszty]] utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych. (J. Piekut, 2014 s. 86-87) | * Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne [[koszt|koszty]] utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych. (J. Piekut, 2014 s. 86-87) | ||
Linia 54: | Linia 52: | ||
"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii [[udział]] podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii – 100% [Nowecki, 1996, s. 24].” (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387) | "Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii [[udział]] podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii – 100% [Nowecki, 1996, s. 24].” (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Ciak J., Wąsewicz B. (2014) | <noautolinks> | ||
* Kopyściańska K. A. (2016) [http://www.journals.umcs.pl/h/article/download/1775/1985''Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania''] Annales H - Oeconomia, vol. I, 1 | * Ciak J., Wąsewicz B. (2014) 2014.035/4780 ''Kataster jako warunek reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce'' Prawo budżetowe Państwa i Samorządu, 4(2) | ||
* [http://dziennikustaw.gov.pl/du/1996/s/158/813/D1996158081301.pdf ''Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków''] (1996), Dz.U z 1996 r., Nr 158, poz. 813 | |||
* [http://dziennikustaw.gov.pl/du/2001/s/38/454/D2001038045401.pdf ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków''] (2001), Dz.U z 2001r., Nr 38, poz. 454 | |||
* Kopyściańska K. A. (2016) [http://www.journals.umcs.pl/h/article/download/1775/1985''Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania''] Annales H - Oeconomia, vol. I, 1 | |||
* Piekut J. (2014) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e887790e-93ba-49bf-a91f-ddde30529f5c/c/KNUV_3_41_2014.82-90.pdf ''Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego''] Akademia Finansów i Biznesu Vistula – Warszawa, 3(41) | * Piekut J. (2014) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e887790e-93ba-49bf-a91f-ddde30529f5c/c/KNUV_3_41_2014.82-90.pdf ''Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego''] Akademia Finansów i Biznesu Vistula – Warszawa, 3(41) | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Aleksandra Stachurska}} | {{a|Aleksandra Stachurska}} |
Wersja z 21:39, 27 paź 2023
Podatek katastralny |
---|
Polecane artykuły |
Podatek katastralny – "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest wartość katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. Proces ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna ewidencja gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w kataster – publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach.” (J. Piekut, 2014 s. 82-83)
TL;DR
Artykuł omawia wprowadzenie podatku katastralnego w Polsce, który opiera się na wartości katastralnej nieruchomości. Podatek ten ma wiele zalet, takich jak zwiększenie demokracji lokalnej, sprawiedliwość podatkowa, racjonalne eksploatowanie terenów i ożywienie rynku nieruchomości. Jednak istnieją też wady, takie jak obawa o budżet domowy i skomplikowany algorytm wyceny nieruchomości. Koszt wprowadzenia systemu katastralnego szacuje się na około 2 miliardy złotych. Przykłady z innych krajów pokazują, że wpływy z podatku katastralnego mogą stanowić znaczną część dochodów budżetowych.
Kataster
"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie ustaw i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem informacji publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim dane dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej.
Ze względu na zakres gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się:
- kataster fizyczny (ewidencja gruntów i budynków);
- kataster prawny (księgi wieczyste);
- kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania).” (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21)
Zalety
Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy – pozafiskalne i fiskalne.
Zalety pozafiskalne
- Zwiększenie demokracji lokalnej poprzez wprowadzenie przejrzystego źródła dochodów. Pozwoli to władzy samorządowej na ocenę wykorzystywania środków i egzekwowania z tego tytułu odpowiedzialności.
- Z punktu widzenia polskiej gospodarki i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój majątek drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy podatek, im większa wartość rynkowa ich nieruchomości.
- Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne posiadanie nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako lokata kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane.
- Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest eksploatacja terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe. (J. Piekut, 2014 s. 87-88)
Zalety fiskalne
- Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by” tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których dochody są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości.
- Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille.
- Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą.
- "Efektywność i elastyczność wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym wzrost gospodarczy w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków.” (J. Piekut, 2014 s. 87-88)
Wady
- Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym.
- Skomplikowany algorytm, który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego koszt jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w Księgach Wieczystych oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków.
- Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne koszty utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych. (J. Piekut, 2014 s. 86-87)
Statystyki
"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii udział podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii – 100% [Nowecki, 1996, s. 24].” (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387)
Bibliografia
- Ciak J., Wąsewicz B. (2014) 2014.035/4780 Kataster jako warunek reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce Prawo budżetowe Państwa i Samorządu, 4(2)
- Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (1996), Dz.U z 1996 r., Nr 158, poz. 813
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (2001), Dz.U z 2001r., Nr 38, poz. 454
- Kopyściańska K. A. (2016) Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania Annales H - Oeconomia, vol. I, 1
- Piekut J. (2014) Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego Akademia Finansów i Biznesu Vistula – Warszawa, 3(41)
Autor: Aleksandra Stachurska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |